تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817045615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دهيار: آب شرب چلونك آلوده است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: دهيار: آب شرب چلونك آلوده است
روستاي چلونك در فاصله 65 كيلومتري غرب بيرجند واقع است و از روستاهاي بخش سده مي باشد.

نعمت ا... حسني دهيار روستاي چلونك درخصوص جمعيت روستا مي گويد: اين روستا 430 نفر جمعيت در قالب 100 خانوار دارد.

وي عمده ترين مشكل اهالي چلونك را نبود آب شرب بهداشتي عنوان كرده و مي افزايد: متاسفانه آب قنات روستا به دليل وجود فاضلاب و نشتي آن به داخل قنات، غير بهداشتي بوده و براي سلامتي افراد مضر است.

حسني ادامه داد: بسياري از اهالي براي تامين آب شرب به صورت انفرادي به روستاي چاهك موسويه در فاصله 10 كيلومتري چلونك مي روند و آب مورد نياز خود را از آن جا تهيه مي كنند و متاسفانه در اين بين افرادي كه قادر به تهيه آب از روستاي چاهك موسويه نيستند، از آب قنات استفاده مي كنند.

وي مي افزايد:روستاي چلونك داراي آب لوله كشي است كه اين آب به دليل شوري بسيار تنها براي مصارف خانگي، شست‌وشو و استحمام قابل استفاده است و به رغم پيگيري هاي بسياري كه در خصوص رفع مشكل آب شرب بهداشتي مردم صورت گرفته هنوز هيچ اقدامي در اين راستا انجام نشده است و اميدواريم مسئولان با تخصيص يك دستگاه آب شيرين كن يا حمل آب با تانكر به روستا گامي براي حل مشكل آب شرب اهالي بردارند.

حسني تعداد قنات هاي روستا را 2 رشته و يك چشمه عنوان كرده و مي گويد: خوشبختانه اين قنات ها از نظر ميزان آبدهي در وضعيت مطلوبي قرار دارند و خشكسالي هاي اخير تاثيري بر آن ها نداشته است.

وي همچنين درخصوص آب كشاورزي روستا ادامه داد: روستاي چلونك سه حلقه چاه عميق در فواصل 3، 5 و 6 كيلومتري از روستا داردكه خوشبختانه با وجود اين تعداد چاه عميق خشكسالي ها نتوانسته بر روي كشاورزي اهالي تاثير چنداني بگذارد.

وي عمده محصولات كشاورزي روستا را پسته و زرشك مي داند و عنوان مي كند: پسته چلونك به دليل مرغوبيت بسيار قابليت صادرات به استان هاي همجوار را دارد.

دهيار چلونك از جمله ديگر مشكلات مهم اهالي روستا به نبود خانه بهداشت اشاره كرده و مي گويد: اهالي براي مداوا و جزئي ترين موارد درماني مجبورند مسافت 10 كيلومتري روستاي چاهك موسويه را طي كنند كه با توجه به نبود وسيله نقليه اياب و ذهاب عمومي اين مشكل دوچندان مي شود و اهالي مجبورند از موتور،وسايل نقليه شخصي و يا آژانس استفاده كنند.

حسني مي افزايد: تنها حمام عمومي روستا به دليل قدمت بسيار تخريب و قابل استفاده نيست و اهالي با توجه به لوله كشي منازل براي استحمام از حمام هاي خانگي استفاده مي كنند.

وي درخصوص وضعيت تامين سوخت روستا اظهار رضايتمندي كرده و ادامه مي دهد: اين روستا شعبه نفت دارد و اهالي براي تامين سوخت مصرفي در ايام سرد سال مشكل ندارند و گاز مورد نياز مردم هر هفته به وسيله ماشيني كه به روستا مي آيد و با قيمت 1300 تومان در اختيار اهالي قرار مي گيرد.

وي خاطر نشان مي كند: متاسفانه با توجه به روند رو به رشد مهاجرت جوانان از روستاها، بسياري از جوانان روستا براي كار به شهرها مراجعه كرده و بيشتر اهالي روستا را افراد ميانسال تشكيل مي دهند.دهيار چلونك درخصوص وضعيت جاده هاي روستايي مي گويد: جاده مواصلاتي سده به چلونك، آسفالت بوده و جاده مواصلاتي بيرجند چلونك نيز در حال آسفالت است و تا كنون 20 كيلومتر آن آسفالت شده است.حسني همچنين با اشاره به ركود دامداري در روستاي چلونك مي افزايد: متاسفانه در اثر خشكسالي هاي چند سال اخير بسياري از اهالي دام هاي خود را با قيمت پايين فروخته اند و تنها تعدادي از اهالي به دامداري مشغولند و جهاد كشاورزي با اختصاص 20 كيلوگرم جو براي گاو و 10 كيلوگرم جو براي گوسفندان به دامداران درصدد حمايت آنان برآمده است.

وي با نارضايتي از وضعيت سهميه آرد روستا ادامه مي دهد: متاسفانه بعد از سرشماري نفوس و مسكن در سال 85، 20 نفر از اهالي سهميه ندارند و با كمبود آرد مواجهند و به رغم تقاضاي تعدادي از اهالي روستا براي راه اندازي نانوايي عمومي در روستاي چلونك، تعدادي از اهالي نيز با اين اقدام مخالفت كرده و موفق به راه اندازي نانوايي نشده ايم.

دهيار چلونك اعتبار دهياري را در سال 60 ميليون ريال عنوان كرده و از پروژه هاي عمراني انجام شده به احداث پارك بازي، حفر گودال جمع زباله با اعتبار 350 هزار تومان، اصلاح و شن ريزي معابر با اعتبار فعلي 250 هزار تومان اشاره مي كند.

حسني ديگر پروژه هاي عمراني چلونك را مرمت و بازسازي مدرسه قديمي روستا با اعتبار 350 هزار تومان، اختصاص 60 هزار تومان براي برپايي برنامه هاي فرهنگي و هزينه 100 هزار تومان براي شركت تعاوني دهياران برشمرد.

وي از پروژه هاي در دست اقدام دهياري نيز به احداث آشپزخانه مسجد روستا اشاره كرده و مي گويد: 780 هزار تومان تا كنون صرف اين پروژه شده و براي اتمام آن با كمبود بودجه مواجهيم.

وي در خصوص نحوه جمع آوري زباله در روستاي چلونك مي افزايد: متاسفانه به دليل نبود امكانات لازم، زباله هاي روستايي توسط خود اهالي جمع آوري شده و به گودالي در خارج از روستا منتقل و در آن مدفون مي شود.

وي ادامه مي دهد: روستاي چلونك يك باب مدرسه ابتدايي حدود 40 دانش آموز دارد و نبود مدرسه راهنمايي و دبيرستان در روستا مشكلات بسياري براي دانش آموزان روستا به وجود آورده است به طوري كه بسياري از دختران روستا به دليل مهاجرت نكردن به شهر يا روستاهاي مجاور از ادامه تحصيل باز مي مانند و پسران براي تحصيل به روستاي چاهك موسويه يا آفريز مي روند.

وي درخصوص اجراي طرح هادي در روستاي چلونك اضافه مي كند: با وجود نقشه‌برداري از روستا، هيچ اقدامي براي تخصيص بودجه و اجراي طرح هادي انجام نشده است.

او مي افزايد: زنان روستايي اغلب خانه دارند ودر امور دامداري و كشاورزي به مردان خود كمك مي كنند و عده اي معدود نيز براي گذران زندگي به قاليبافي مشغولند.

حسني از ديگر مشكلات روستا به نبود ساختمان دهياري اشاره كرده و مي گويد: متاسفانه چلونك از نبود عالم مستقر و خانه عالم رنج مي برد كه با توجه به فرا رسيدن ايام محرم، لزوم استقرار روحاني و برگزاري برنامه هاي فرهنگي در روستا امري ضروري و اجتناب ناپذير است.

وي ادامه مي دهد: روستاي چلونك تنها در ايام خاص سال و آن هم براي مراسم ويژه روحاني دارد و تنها روحاني بومي روستا با تقاضاي اهالي از مشهد براي انجام مراسم به روستا عزيمت مي كند و اميدواريم سازمان تبليغات اسلامي براي رفع اين مشكل چاره اي بينديشد.

حسني در پايان شهداي روستاي چلونك را 2 نفر و با نام هاي شهيد محمدعلي قلي پور و شهيد احمدعلي ابراهيمي برشمرد و مي گويد: اميدواريم بتوانيم با خدمت به مردم، ادامه دهنده راه اين جوانان غيور باشيم.
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 676]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن