تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798725933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعطيلي مدارس مناطق آلوده و تغيير ساعات كار ادارات


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تعطيلي مدارس مناطق آلوده و تغيير ساعات كار ادارات


سرمايه : هواي تهران همچنان در وضعيت هشدار قرار دارد، مسوولان شهر همچنان اظهارنظر مي كنند و يكديگر را مسوول كنترل نشدن اين شرايط مي دانند و سازمان ها هم بخشنامه هاي جديد صادر مي كنند. در پي ادامه وضعيت هشدار هواي تهران استانداري پيشنهاد تعطيلي همه مدارس تهران را براي امروز يكشنبه به وزير آموزش و پرورش ارائه كرد.همزمان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با ابلاغ بخشنامه اي به مدارس شهر تهران دانش آموزان تهراني رابه استفاده از ماسك تنفسي توصيه كرده است.

در اين بخشنامه آمده است كه فعاليت هاي بدني و ورزشي دانش آموزان در فضاي باز به حداقل كاهش يابد و در صورت امكان از فضاي باز براي فعاليت هاي ورزشي استفاده نشود.
به گفته حميد فراهاني مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران براساس مصوبه كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا، پليس راهبر و ناجا موظف شدند تا از تردد خودروهايي كه معاينه فني ندارند، جلوگيري كنند و آموزش و پرورش هم اعلام كرد تمام سرويس هاي دانش آموزي بهتر است داراي برگه معاينه فني باشند.
بخشنامه آموزش و پرورش خواسته است دانش آموزان از ماسك هاي تنفسي استاندارد استفاده كنند.
مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «با توجه به اينكه در ايام امتحانات هستيم با هماهنگي معاون آموزش و نوآوري شهر تهران مجوز داده شد كه در هنگام برگزاري امتحانات، از تعطيلي ساعاتي و روزانه استفاده شود و دانش آموزان در ساعتي كه امتحان ندارند در مدرسه حضور نداشته باشند.»
براساس بخشنامه ابلاغ شده، ماسك هاي استاندارد براي استفاده در زمان آلودگي هوا انواع مختلفي دارد كه ماسك M3، ماسك هاي FPP شماره يك تا سه نيز ازآن دسته است كه به نيروي انتظامي هم معرفي شده است و در داروخانه ها و مراكز مجاز عرضه مي شود.
بررسي داده هاي ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا نشان مي دهد شاخص آلودگي هواي تهران در مناطق مركزي شهر بالاتر از حد استاندارد است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اعلام اين خبر در گفت وگو با مهر گفته است: «هر چند شاخص آلودگي هواي تهران نسبت به روزهاي گذشته كاهش نسبي داشته است اما كماكان در برخي از نقاط اين وضعيت بالاتر از حد استاندارد است. البته مناطق حاشيه اي شهر تهران مثل شهر ري، پونك و... از جمله نقاطي است كه آلودگي هوا در آنها كمتر است. با اين همه مناطق مركزي و پرترافيك شهر از جمله نقاطي هستند كه ميزان آلودگي هوا در آنها بالاتر از حد استاندارد است.»
مهندس محمدهادي حيدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست درباره وقوع وضعيت اضطرار در مناطق «قلهك» و «آزادي» مي گويد: «آلودگي در اين دو منطقه با مناطق ديگر متفاوت بوده و مي توان پيشنهاد داد؛ آموزش و پرورش به صورت منطقه اي براي تعطيلي مدارس اقدام كند.»
پيشنهاد شهرداري تهران در جلسه ديروز كميته آلودگي هوا تغيير ساعت كار ادارات و مدارس است: «ساعت شروع به كار كارخانجات و مراكز نظامي ساعت 30/6 صبح، ادارات و سازمان هاي دولتي 30/7، مدارس و دانشگاه ها 30/8 و كسبه و بازار نيز بين 30/9 تا 10 صبح باشد.»

فوت 549 شهروند تهراني بر اثر بيماري قلبي و ريوي

براساس اعلام مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور آمار ماموريت هاي قلبي و تنفسي اورژانس به واسطه آلودگي هوا نسبت به سال گذشته افزايش داشته است به طوري كه در بحث مشكلات قلبي 64 درصد و در رابطه با مشكلات تنفسي 40 تا 50 درصد افزايش ماموريت داشته است.
براساس آمار و ارقام ارائه شده از سوي سازمان بهشت زهرا در يك هفته گذشته 549 نفر در تهران بر اثر بيماري هاي قلبي، ريوي و تنفسي جان خود را از دست داده اند.
به گزارش مهر بيشترين ميزان مرگ وميرها در هفته گذشته مربوط به بيماري هاي قلبي بوده كه براساس آمار، 481 نفر در اثر شدت يافتن نارسايي هاي قلبي جان خود را از دست داده اند كه برخي از كارشناسان محيط زيست اين موضوع را بي ارتباط با افزايش آلودگي هوا نمي دانند.
به گزارش مهر 270 نفر از فوت شدگان بر اثر عوارض قلبي، مردان بوده اند كه در اين ارتباط زنان و كودكان نسبت به مردان آمار كمتري داشتند. پيش از اين رئيس اورژانس تهران از انجام 460 مورد ماموريت مربوط به بيماران تنفسي و قلبي طي دو روز مياني هفته گذشته خبر داده است.
استفاده از ماسك هاي تنفسي توصيه همه مسوولان به شهروندان تهراني است درحالي كه متخصصان بيماري هاي تنفسي ماسك هاي موجود در بازار را براي جلوگيري از آلاينده هاي موجود در هواي تهران چندان كارگر نمي دانند و در مواردي نيز استفاده از ماسك را موجب ضرر بيشتر براي سلامت شهروندان دانسته اند.
كارمند يكي از داروخانه هاي ونك درباره انواع ماسك و قيمت هاي آن مي گويد: «ماسك هاي كاغذي بدون فيلتر به قيمت 100 تومان عرضه مي شود. ماسك هاي قابل شست وشو قيمتي معادل 400 تا 500 تومان دارند و ماسك ها فيلتردار را به مبلغ هزار تومان عرضه مي كنند.»
مدير يكي از شركت هاي تهيه و تامين كننده انواع ماسك ايراني و خارجي درباره ماسك هايي كه در بخشنامه هاي دستگاه هاي دولتي به آن اشاره شده، مي گويد: «ماسك هاي كاغذي كه براي شهروندان تهراني توصيه شده بيشتر به منظور جلوگيري از گردوغبار است و كاربردش مانند استفاده از چند لايه دستمال كاغذي است.» او ماسك هاي كاغذي را به دو دسته سوپاپ دار يا فيلتردار و بدون فيلتر تقسيم مي كند: «قيمت ماسك فيلتردار ايراني 550 تومان است و نوع خارجي آن دو هزار و 800 تومان است وماسك هاي مارك M3 يك ماسك كاغذي آمريكايي است كه از نظر كاركرد تفاوت چنداني با ماسك كاغذي ايراني ندارد.» حميد سهراب پور متخصص ريه ماسك هاي معمولي را در جلوگيري از استنشاق هواي آلوده موثر نمي داند: «اين ماسك ها تنها 25 درصد در تنفس هواي آلوده تاثير دارد و بيشتر براي جلوگيري از گردوغبار موثر است. ماسك هايي كه صددرصد در مقابل آلاينده ها ايمن هستند تمامي سر را مي پوشاند و در مواقع خاص استفاده مي شود و در ايران هم موجود نيست.»
دكتر شريفيان در گفت وگو با ايسنا درباره گسترش مصرف ماسك هاي كاغذي در شهر تهران با ابراز نگراني مي گويد: «ماسك هاي كاغذي فقط براي استفاده جراح در اتاق عمل است و به هيچ وجه نمي توانند باعث عدم ورود آلاينده هاي هوا به ريه شده و عدم مصرف آن به مراتب بهتر از زدن آن محسوب مي شود زيرا استفاده از ماسك هاي كاغذي اطمينان كاذب به افراد داده كه متاسفانه يك ايراد فرهنگي به حساب مي آيد. به علت اينكه ماسك هاي كاغذي ناخودآگاه مقاومتي را مقابل تنفس فرد ايجاد مي كنند بنابراين فرد مجبور به تنفس عميق است كه باعث انباشته شدن مواد آلاينده در ريه مي شود. ماسك هاي كاغذي چنانچه مرغوب باشند فقط باعث عدم ورود گردوغبار به دستگاه تنفسي مي شوند.

تغذيه مناسب در زمان آلودگي هوا

مظهري متخصص تغذيه و مدير گروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات معتقد است ورود آلاينده ها باعث تضعيف سيستم دفاعي بدن مي شود: «بايد در اين شرايط از گروه آنتي اكسان استفاده كرد كه سيستم دفاعي بدن را قوي مي كند مثل استفاده از ويتامين E و C و بتاكاروتين كه در سبزيجات، ميوه جات و نوشيدني هايي مثل شير وجود دارند همچنين مواد مغذي حاوي سلونيم چون اين عنصر با برخي فلزات سنگين مثل سرب تركيب مي شود و آن را از بدن خارج مي كند.»

توصيه هاي مسوولان در كميته اضطرار

مسوولان همچنان راهكار هاي متفاوتي براي كنترل شرايط هشدار پيشنهاد مي كنند. مشاور محيط زيست معاون حمل ونقل و ترافيك شهردار تهران در جلسه كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران پيشنهاد ممنوعيت تردد موتورسيكلت ها در محدوده هاي طرح ترافيك و زوج و فرد به مدت يك ماه را مطرح كرده و معتقد است موتورسواران عامل 25 درصد آلودگي هوا هستند.
به گفته نوروزي معاينه فني خودروها تنها 23 درصد آلودگي هواي تهران را مرتفع مي كند.
نوروزي همچنين با تاكيد بر تعطيلي مهدهاي كودك در شرايط هشداري بودن آلودگي هواي تهران به موضوع تغيير ويرايش دستورالعمل كميته مواقع اضطراري آلودگي هوا اشاره كرد و دستورالعمل تعيين ميزان PSI (شاخص آلودگي هوا) فعلي را مربوط به 15 سال قبل مي داند.
حيدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست نيز با حضور در اين جلسه بررسي طرح جامع ترافيك كه مدت زمان طولاني است در انتظار تصويب شوراي عالي ترافيك قرار دارد به عنوان اولين پيشنهاد خود مطرح و به موضوع تغيير ساعات كار ادارات براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا تاكيد كرد.
وي با اشاره به راه اندازي سامانه «پيام كوتاه» از طريق شركت كنترل ترافيك از 29 دي ماه سال جاري از بيماران قلبي، جانبازان شيميايي و كهنسالان خواست تا با ثبت نام در وب سايت موجود، پيام هاي كوتاه پيش بيني وضعيت آلودگي هوا را دريافت كنند.
سرهنگ صدوق نماينده راهور ناجا، عضو ديگر كميته مي گويد: «در گذشته طرح 10 ساله اي را با عنوان «كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران» در هشت، 9 محور و با شاخص هاي كنترل كيفيت هواي تهران، مديريت ترافيك، خودروهاي فرسوده، نظارت بر خودروهاي نو، معاينه فني خودروها و آموزش اجرا مي كرديم اما اين كميته در حال حاضر كاركرد خود را به دليل تغيير مديريت ها، سهميه بندي سوخت و ايجاد ستاد حمل ونقل از دست داده كه ضروري است اين كميته با رياست استاندار اصلاح و اجرايي شود.
محمدرضا محمودي نماينده ستاد حوادث غيرمترقبه از شهرداري تهران خواست تا ظرف هفته آينده بخشنامه هاي عملياتي خود را ارائه كند: «همچنين در جلسه بعدي انتظار مي رود، نامه اي را از دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران در راستاي متوقف كردن اتوبوس هاي آلوده كننده هوا ببينيم كه حيدرزاده در پاسخ به وي، متوقف كردن اتوبوس هاي آلاينده را غيرممكن دانست و نقش اتوبوس ها را در آلودگي هوا حدود يك درصد اعلام كرد.» محمدرضا حسين نژاد عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي به فارس مي گويد: «سازمان هاي مسوول بايد گزارش عملكردشان را در راستاي كاهش آلودگي هوا اعلام كنند در اين صورت مي توانيم اقدامات انجام شده را ارزيابي كنيم. براي حل مشكل آلودگي هوا به دنبال طرح ضربتي نيستم و در واقع درصدد هستيم مكانيسمي تعريف شود تا در برنامه پنجم در زمينه حمل ونقل درون شهري و برون شهري شاخص هاي مورد نظر اجرايي و عملي شوند. اگر بخواهيم به طور ضربتي از افزايش آلودگي هوا جلوگيري كنيم مجبوريم بيش از حد فشار بياوريم، در اين صورت شاهد افزايش تعطيلي ها هستيم.»
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن