تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816656997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با صدور مجوز ساخت و ساز گنبد سلطانيه در مسير فهرست ميراث در خطر يونسكو قرار گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با صدور مجوز ساخت و ساز گنبد سلطانيه در مسير فهرست ميراث در خطر يونسكو قرار گرفت
گروه اجتماعي؛ خاطره ساخت برج جهان نماي اصفهان در جوار ميدان نقش جهان، اين بار در حريم گنبد سلطانيه در حال تكرار شدن است. گنبد سلطانيه كه هفتمين اثر ثبتي ايران در فهرست ميراث جهاني و دومين گنبد بزرگ آجري جهان است بر اساس مجوز هاي صادرشده از طرف مديران فعلي و پيشين شهر سلطانيه و استان زنجان در خطر پيوستن به فهرست ميراث در خطر يونسكو قرار دارد.

بر اساس مصوبات دفتر ميراث جهاني يونسكو هرگونه تخطي در حريم درجه يك و منظر آسماني و فرهنگي آثار ثبتي مي تواند منجر به پيوستن يك اثر ميراث جهاني به فهرست ميراث در خطر شود و اين بار مجوز ساخت 64 مغازه روي عرصه شهر سلطانيه همراه با شدت گرفتن ساخت و ساز هاي ديگر گنبد سلطانيه را در اين مسير قرار داده است.

رئيس منطقه يي يونسكو نيز از ساخت و ساز در عرصه درجه يك گنبد سلطانيه ابراز نگراني كرد.

چون لي هان با تاكيد بر اينكه در صورت انجام ساخت و سازها در سايت ميراث جهاني، يونسكو اقدامات جدي خود را دنبال مي كند، گفت؛ «به عنوان يك اصل كلي يونسكو با ساخت و ساز چه در نزديكي مواريث ميراث جهاني و چه ميراث ملي و فرهنگي مشكلي ندارد. اما آنچه مهم است ارتباط سازنده زيرساخت هاي شهر با بناها و بافت تاريخي و فرهنگي آن شهر است. معتقديم بايد تعامل سازنده يي ميان اين دو برقرار باشد.» او در گفت وگو با ميراث خبر با تاكيد بر اينكه آنچه در مورد ساخت و سازهاي گنبد سلطانيه به گوش مي رسد، احتمالاً جدا از اين تعامل بوده، گفت؛ سازمان ميراث فرهنگي نبايد اجازه دهد تجربه تلخ ميدان نقش جهان در مورد گنبد سلطانيه اتفاق افتد.

رئيس دفتر منطقه يي يونسكو گفت؛ «تاكنون بحث هايي درخصوص ساخت و سازهاي اخير گنبد سلطانيه، به گوش رسيده اما هنوز دفتر منطقه يي يونسكو مدارك و مستنداتي در اين باره دريافت نكرده است.»

او همچنين درباره اقدام يونسكو به عنوان متولي ميراث جهاني گفت؛ «در صورتي كه ساخت و سازهاي اطراف گنبد سلطانيه بر اساس شنيده هاي ما باشد، هشدارهاي اوليه از طريق نهادهاي ذي ربط و كميسيون ملي يونسكو به متوليان و مديران شهرسازي آن منطقه داده مي شود.» همچنين در اين باره مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري سلطانيه نيز در گفت وگو با خبرگزاري ميراث گفت؛ «خاكبرداري در عرصه گنبد سلطانيه باعث شد بخشي از آثار ارزشمند دوره ايلخاني كه به شهر سلطانيه مربوط مي شود از بين برود. در حال حاضر با پيگيري هاي انجام گرفته، محل خاكبرداري دوباره پر شده است اما همچنان ساخت و سازها ادامه دارد.» حسن محب علي گفت؛ «ما مدام در حال مبارزه با اين ساخت و سازها هستيم و چندي پيش هنگامي كه كاميون ها آجر در عرصه شهر تاريخي سلطانيه خالي كردند، پيگيري ها بار ديگر آغاز شد و موفق شديم آجرها را از محل عرصه بيرون بريزيم.»

مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري سلطانيه همچنين به خبرگزاري ميراث گفت؛ «پيگيري قضايي اين ساخت و سازها به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان مربوط مي شود و پايگاه ميراث فرهنگي گنبد سلطانيه قادر به انجام اين كار نيست. ما مي توانيم به عنوان اطلاع دهندگان در اين زمينه فعاليت داشته باشيم كه تاكنون تمام موارد نه تنها اطلاع داده شده كه پيگيري هاي مكرري نيز شده است.» به گفته او هم اكنون مجوزها درست روي محوطه «طالبيه» و «مسجد جامع» داده شده است كه دو محوطه بسيار مهم دوره ايلخاني در شهر مدفون سلطانيه محسوب مي شوند.

شهر تاريخي سلطانيه به دوره ايلخاني مربوط مي شود و اكنون زير خاك مدفون است. گمانه زني هاي باستان شناسي نشان مي دهد بقاياي اين شهر همراه آثار قابل توجهي در زير خاك مدفون مانده و مي توانند مورد مطالعه قرار گيرند. بر اساس اين مجوز چندي پيش بخشي از شهر تاريخي گنبد سلطانيه كه مملو از آثار است، به عمق دو متر و سطح وسيع خاكبرداري شد كه با نمايان شدن آثار باستاني، مسوولان ميراث فرهنگي استان زنجان جلوي فعاليت خاكبرداري را گرفتند.
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن