تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820475198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس جمهور در جشنواره فارابي: بازنگري در مباني علوم انساني ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: رئيس جمهور در جشنواره فارابي: بازنگري در مباني علوم انساني ضروري است
جام جم آنلاين: احمدي نژاد با تاكيد بر لزوم معرفي معرفت ناب الهي و راههاي جديد به كام هاي تشنه بشريت گفت: مباني نظري امروز بازنگري و تجديد سازماندهي در مباني نظري علوم انساني به عنوان دانشي انسان ساز و تمدن آفرين ضروري است.


به گزارش خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور اسلامي كشورمان ظهر امروز شنبه طي سخناني در دومين جشنواره بين المللي فارابي سخن مي‌گفت با بيان اينكه محور همه آفرينش انسان است انسان در تراز كمال يافتگي خود برترين خلق خدا و جامع همه صفات كمالي ساير موجودات عالم است،‌اظهار داشت: انسان ماموريت دارد كه از يك سو خود را از خاك تا خدا بالا بكشد و از سوي ديگر در همين كره خاكي زندگي سعادتمند را بر پا كند و آن را مقدمه زندگي جاويد خود قرار دهد.

وي با تاكيد بر اينكه علوم ، چراغ راهنماي بشر براي نيل به اين آرمانهاي بلند هستند، گفت: علوم انساني از آنجا كه موضوع آن مستقيماً انسان، جامعه سعادتمند و كمال انساني است ارزشمندترين علوم و والاترين آن است.

رئيس جمهور سه بخش اصلي علوم انساني را از شناخت حقايق و واقعيت هاي عالم هستي، نيل به نظام هاي حقوقي و فرايند قانون گذاري مبتني بر عدالت و محبت و تدوين برنامه رشد و تعالي مادي و معنوي براي زندگي فردي و اجتماعي دانست و افزود: علوم انساني درصدد است تا انسان و جامعه را در مسير كمال و تعالي حركت دهد و به پيش ببرد.

وي به طرح اين پرسش ها كه سوال اساسي اين است كه نقطه كمال فردي و اجتماعي كجاست و راه رسيدن كدام است . به تعبير ديگر الگو و حد كمال يافتگي انسان كيست؟ و مدينه فاضله و جامعه سعادتمند داراي چه مشخصاتي است؟ گفت: بدون ارايه پاسخ روشن به اين سوالات چگونه مي توان فرد و جامعه را رو به جلو حركت داد.

احمدي نژاد با بيان اينكه براي دريافت پاسخ حقيقي و روش اين سوالات بايداز يك سو انسان وخدا و از سوي ديگر ويژگي‌هاي مدينه فاضله وجامعه سعادتمند را شناخت،‌تصريح كرد: چرا كه اگر مقصد شناخته شده باشد حركت و راه رفتن بي معنا و بلكه سرگشتگي و گمراهي است.

وي با بيان اينكه انسان كامل از يك سو تجلي اسماء الهي است و بدون او راهي براي شناخت خدا و صفات و اسماء او وجود ندارد و از سوي ديگر قله كمال انساني و انسان كامل و بدون نقض است، بيان داشت: پس شناخت انسان كامل هم شناخت نوع انسان است و قله و هدف را معلوم مي كند و هم راه شناخت خداوند بزرگ را برابر بشر قرار مي دهد .
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه نزديك ترين مخلوق به خداوند متعالي كه نقصي در او راه ندارد و كمال مطلق است، عبارت از انسان كامل است،گفت:آن عامل وسيعترين و بالاترين ظرفيت دريافت كمالات و عنايات و رحمت حق را دارد.

وي افزود: او بالاترين مرتبه وجود است و ساير مخلوقات در مراتب بعدي و پايين تر از او قرار دارند. فيض الهي كه از منشاء بود صادر و جاري مي شود در اولين مرتبه نزول خود به انسان كامل مي رسد و سپس از ناحيه او به مراتب پايين تر نزول مي كند تا به جمادات و پايين ترين مراتب وجودي مي رسد. اين سلسله مراتب و رتبه بندي تدبير خداي متعال است تا امكان خلق د رهمه مراتب و امكان نزول رحمت و فيض در همه مراتب حاصل گردد.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه انسان كامل مقرب ترين به خداست و در حقيقت مقرب ترين به فيض و علم و قدرت و رحمت و حكمت اوست و دريافت او از همگان بيشتر است، اظهار داشت: او متصل و بلكه فاني در خداست پس گنجينه علم و قدرت و حكمت الهي و مخزن الاسرار است.
وي ادامه داد: انسان در طي طريق به هر درجه اي از كمال برسد اولا اين كمال از ناحيه خداوند متعال و از مجراي انسان كامل است و ثانيا جزيي از كمال انسان كامل است و شايد به همين دليل باشد كه خداوند پيامبر اعظم خود را بهترين اسوه معرفي مي نمايد « ولكم في رسول الله اسوه حسنه» يعني او قله كمال است از او تبعيت كنيد و انديشه و نيت و رفتار خود را از او الگو بگيريد. اين حقيقت در طول تاريخ و تا قيامت جاري است.

وي با بيان اينكه نكته ديگر در مورد انسان نسبت او با حقيقت است،تصريح كرد: ذات انساني با حقيقت پيوند خورده است، چنانكه ذات عالم يا حقيقت پيوند خورده است بلكه جلوه اي از حقيقت است.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه انسان و ذاتاً حقيقت خواه و كمال طلب است و رو به خدا و بي نهايت دارد،اظهار داشت: عدالت خواهي ، زيبادوستي علم خواهي و حتي گرايش به قدرت به مفهوم عام كه در خداوند با تدبير و علم و حكمت و رحمت قرين است و بلكه يكي است ، از علائم كمال طلبي انسان است.

وي افزود: در واقعيت محال است كه مخلوق با خالق و موزوق با رازق و متعلم با معلم و مربي با مربي تعلق نداشته باشند، كمال تعلق در عاشق و معشوق متجلي است تا بدانجا كه عاشق در معشوق فاني مي شود و خود را فراموش مي كند، چيزي جز معشوق نمي بيند و از خوديت خارج مي شود، بنابراين جذبه ربوبي دايم مخلوق را و انسان را و در مرتبه بالاتر انسان كامل را به سمت خود مي كشد و در وجود عاشق رهرو تجلي بيشتري پيدا مي كند .

رئيس جمهور با بيان اينكه در علم و معرفت، در رحمت و رافت ، در خيرخواهي و عفو و گذشت و در همه صفات كمال تا جايي كه تمام وجود مخلوق تجلي صفات جمال و جلال خدا مي شود،تصريح كرد: انسان به مرتبه اي مي رسد كه دست او دست خدا و اراده او اراده خدا و چشم و گوش او چشم و گوش خدا و قلب او چشمه معرفت و علم و رحمت و حكمت خدا مي شود و اين يعني انسان كامل مراتب و كمال، جزيي از انسان كامل است پس انسان كامل هم قله است ، هم راه است و هم راهنماست.

وي با طرح اين پرسش كه مشخصات مدينه فاضله و جامعه سعادتمند كدام است ؟گفت: مدينه فاضله جامعه اي است كه زمينه كمال انسانها را فراهم نمايد،جامعه‌اي كه در آن معنويت، اخلاق، عشق ،رحمت ،پاكي، كرامت، حكمت، عدالت، برادري و تعاون در خوبيها به كمال رسيده باشد. احمدي نژاد ادامه داد: زشتي ،دروغ ،تبعيض ،ظلم ،تحقير و خودخواهي چيزي نباشد اينها همه جز در سايه حاكميت انسان كامل و سازماندهي حركت عمومي به سمت انسان كامل و تبعيت از او امكانپذير نخواهد شد چگونه ممكن است انسانهاي ناقص بتوانند جامعه انساني را به قله كمال انساني هدايت كنند.
وي گفت: نقش حكومت در سعادت فردي و اجتماعي بي بديل است و نقطه اوج كمال يافتگي، حاكميت انسان كامل است كه همه خوبيها و زيبايي ها را در جامعه جاري و ساري نمايد.

رئيس جمهور با ابراز تاسف از اينكه سالهاي طولاني است كه انسان و حقيقت او فراموشي شده است و آنچه كه مورد بحث است شمايي از انسان است كه با شناخت حركات و عكس العمل ها و آثار او بدست آمده است، اظهار داشت: طبيعي است در اين نگاه هر عنصري كه در تحقيق نسبت به ساير عناصر اغلبيت پيدا كرد شاخصي براي معرفي انسان مي گردد و بر همين مبنا براي او برنامه ريزي مي شود.

احمدي نژاد با بيان اينكه در اين دوره طولاني انسان را از حقيقت و خدا خالي كردند و او را تا حد يك عنصر سود جوي ، خودخواه لذت طلب صرف تنزل دادند، خاطر نشان كرد: بر همين مبنا علوم مختلف مربوط به او را، و مي ببينيد كه نتواسنتند راهي براي برون رفت از مشكلات فردي و اجتماعي در برابر او قرار دهند و امروز سرگشتگي انسان از هميشه بيشتر و امنيت رواني و اجتماعي او كمتر ، اعتماد روان و روحي او ضعيف تر و پاي او در پيمودن راه كمال سست تر است.

وي با اشاره به اينكه خوشبختانه جشنواره فارابي كه به نام حكيمي الهي و فرزانه اي انسان شناس و پيشگام مزين شده است تلاش ارزشمند و ناب در تحقق اين هدف مقدس است، از همه دست اندركاران ، وزارت علوم تحقيقات و فناوري ، از همه دانشمندان و برگزيدگان و كساني كه در اين راه كوشيده اند، سپاسگزاري كرد.

احمدي نژاد در پايان تاكيد كرد: بدانيد كه آينده روشن است و دوران سياهي و تاريكي رو به سامان و روز درخشان حاكميت انسان كامل نزديك است.
در اين مراسم همچنين با حضور رئيس جمهور از برگزيدگان دومين جشنواره بين المللي فارابي تقدير شد.
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن