تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812137935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نان به عنوان خوراك اصلي، مورد بي مهري انسان امروزي قرار گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نان به عنوان خوراك اصلي، مورد بي مهري انسان امروزي قرار گرفته است
اردبيل- روزگاري دراردبيل كه به لحاظ پيشينه مذهبي و فرهنگي خود به دارالارشاد مشهور شده است اگر فردي به غفلت پاي روي تكه ناني مي گذاشت انگار كه گناه بزرگي را مرتكب شده بود.


درآن زمان روزانه صحنه هاي متعددي ازرهگذراني را دراردبيل مي ديديم كه به محض مشاهده تكه ناني در گوشه و كنار معابر شهر آن را پس از برداشتن از زمين درجاي مناسبي قرارمي دادند تا از زيرپا ماندن درامان باشد.
اما دردوران زندگي پيچيده شهري و ماشيني، لايموتي اين قوت درحال رنگ باختن است و روزانه مقادير هنگفتي نان توسط خانواده ها دراردبيل همراه آشغالهاي روزمره به دور انداخته و يا اگر خيلي مورد لطف قرارگيرد به نمكيها فروخته مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا تنورهاي سنتي نيز كه تا زماني نه چندان دور نان تازه و خوشگوار را بر سرسفره غذاي مردم منطقه حتي درخانه هاي شهري آماده مي كردند، اكنون سرد و خاموشند.
ديگر دردورافتاده ترين روستاي اردبيل نيز بوي نان تازه تنوري كمتر به مشام نمي رسد و درمقابل نانواييهاي شهر زنان و مردان روستايي زيادي را مي بينيم كه براي خريد چند قرص نان صف مي كشند.
باوجود جايگاه والاي نان درفرهنگ اسلامي ايران زمين متاسفانه به لحاظ پايين بودن كيفيت نانهاي امروزي ازاهميت و جنبه تقدس اين غذاي اصلي درميان مصرف كنندگان كاسته شده است و به مصرف صحيح اين ماده غذايي مهم كم
توجهي مي شود.
اكثر مصرف كنندگان و حتي نانوايان به زحمات فراواني كه براي تهيه آرد كشيده مي شود به اندازه كافي توجه ندارند و به همين دليل قدر اين محصول را آنطور كه شايسته است، نمي دانند.
يك ساكن اردبيل مي گويد: روزگاري نان مصرفي خانواده را به مقدار مورد نياز در تنور منزل روستايمان مي پختيم ولي اينك براي خريد چند عدد بربري بايد زمان زيادي را درسرماي سخت زمستان اردبيل تحمل كنيم.
اين زن سال خورده كه خود را حكمت معرفي مي كند مي گويد: چند سال قبل دريكي از روستاهاي اردبيل در كمال آرامش و خوشي با داشتن اقتصادي خودكفا زندگي مي گذرانديم اما از 16 سال قبل به واسطه مهاجرت فرزندانم در حاشيه شهر اردبيل سكونت كرده ايم.
يك شهروند اردبيلي مي گويد: به موازات ماشيني شدن زندگي ازارزش و تقدس نان هم كاسته شده است و بركت خداوندي توسط اكثريت مردم اين زمانه حيف مي شود.
پرويز عظيمي گفت: مشكل نان دراردبيل سابقه اي ديرينه دارد و از سالها پيش تاكنون مردم در تهيه نان مرغوب خود با مشكل رو به رو هستند.
او مي گويد: آيا گندم مي كاريم و آرد توليد مي كنيم تا با توليد نانهاي خمير و يا سوخته به دور ريخته شود و نبايد به كيفيت پخت نان بيشتر از اين توجه شود ؟
وي افزود: بخشي از نانهاي پخت شده در نانواييها قابل مصرف نيست و برخي خانواده ها روزانه مقداري از نانها به ويژه حاشيه هاي آنها را به علت خمير و يا سوخته بودن به خريداران نان خشك مي فروشند.
كارشناسان مي گويند: حدود 35 درصد از نانهاي توليدي استان به دليل پايين بودن كيفيت هدر مي شود.
آنان به كارگيري كارگران نيمه ماهر ارزان، استفاده از مواد شيميايي غيرمجاز و عجله براي تحويل فوري نان به مشتريان به سبب رعايت نشدن ساعات پخت ازسوي اغلب نانوايان را از دلايل اصلي پايين بودن كيفيت نان و درنتيجه تبديل آن به ضايعه مي دانند.
يك كارشناس و محقق نان مي گويد: صنعت نان كشور درشرايط فعلي مطلوب نيست و باوجود پرداخت سالانه ميلياردها ريال به عنوان يارانه براي نان ازسوي دولت، هم نانوايان و هم مردم از نحوه پخت، كيفيت و عرضه اين محصول ناراضي هستند.
فضلعلي عزيزي قناد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در كشورمان درصد زيادي از نانهاي توليدي سنتي هستند كه بطور كلي به علتهاي گوناگون ازجمله رعايت نشدن مراحل كامل تخمير و زمان پخت، استفاده از كارگران غير ماهر و استفاده ازمواد افزودني غيرمجاز مانند جوش شيرين كيفيت آنها پايين و ضايعاتشان بيشتر است.
وي معتقد است: توليد انبوه نان به شيوه صنعتي به دليل رعايت مراحل فوق الذكر سبب كاهش هزينه هاي توليد و افزايش كيفيت و مرغوبيت نان مي شود.
وي گفت: با حذف يارانه نان و يكسان شدن قيمت همه ي نانهاي توليدي زمينه ايجاد انگيزه براي رقابت در پخت و پز نان فراهم و كيفيت آن به مراتب بهبود خواهد يافت.
اين كارشناس كه حدود سه دهه درايران و نيز در كشورهاي خارج به تحقيقات در زمينه نان پرداخته است مي گويد: ميزان ضايعات نان در كشورهاي اروپايي بين پنج تا 10 درصد است.
عزيزي قناد معتقد است درفرانسه كه از كشورهاي پيشرو در زمينه صنعت نان است 95 درصد نانهاي مصرفي مردم سنتي هستند و اين نان با ذايقه مردم مطابقت يافته است اما همين نانهاي سنتي با كيفيت بالا، بسته بندي مناسب و رعايت موارد مربوط به مراحل توليد نان تهيه مي شوند.
اين كارشناس كه اقدام به احداث يك واحد صنعتي توليدي نان به نام شاتوت آرتا كرده است مي گويد: اين واحد صنعتي پس از بهره برداري طي دو سال آينده روزانه 20 تن نان توليد خواهد كرد .
وي افزود: اين واحد كه درهفت كيلومتري جاده اردبيل به آستارا واقع است چهارهزار و 500 متر مربع مساحت دارد و با 90 ميليارد ريال سرمايه گذاري نانهايي شامل باگت فرانسوي و بربري و نظاير آن توليد خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا علاوه بر كيفيت، وضعيت بهداشتي بعضي از نانواييهاي اردبيل نيز نامناسب است و درحد استاندارد نيست و تعدادي از نانوايان به علت درآمد كم توجه كافي به بهداشت و كيفيت نانهاي توليدي نمي كنند.
بعضي از انواع نانها كه جوش شيرين درآنها نهفته است طي دهه هاي اخير با توسعه زندگي شهري و ماشيني، افزايش جمعيت و نياز روزافزون به نان بدون آنكه مردم بخواهند و بدانند وارد سبد غذايي آنان در استان اردبيل شده اند.
بربري و لواش انواع نانهايي هستند كه بعضي از نانوايان به منظور عمل آوري خمير در پخت آنها از جوش شيرين استفاده مي كنند.
ارزاني قيمت اين ماده نسبت به خمير ترش نخستين عاملي است كه عده اي از نانوايان را به استفاده از جوش شيرين در پخت نان ترغيب مي كند.
با استفاده از جوش شيرين خمير نان سريع تر عمل مي آيد اما براي عمل آوري خميري كه در آن از خمير ترش استفاده شده است، دست كم 2/5 ساعت زمان نياز مي باشد.
متخصصان علم تغذيه مي گويند: كم خوني، پوكي استخوان و سوءهاضمه از بيماريهايي هستند كه مصرف روزانه نانهاي جوش شيرين دار درانسان ايجاد مي كنند.
افسردگي و بي حالي از ديگر عوارضي هستند كه ممكن است به دليل وارد شدن روزمره جوش شيرين به بدن انسان در درازمدت پديد آيد.
ماده جوش شيرين با نشستن روي آهن و كلسيم درخون به تدريج اين دو عنصرحياتي را از بدن حذف كرده و خونسازي و استقامت استخوانها را از بين مي برد.
جوش شيرين با ورود به معده به دليل خاصيت ضداسيدي خود اسيد آن را از بين برده و كار هضم غذا را دچار مشكل
مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد حدود 30 درصد از نانهايي كه در آنها به جاي خمير ترش از جوش شيرين استفاده شده است به لحاظ كيفيت نامناسب، بد طعمي و فساد پذيري سريع به دور ريخته مي شوند.
هرچند ارگانهاي ذيربط اقدامات گسترده اي را براي حذف جوش شيرين در پخت نانها در استان اردبيل به اجرا گذاشته اند، اما اين موضوع به لحاظ اهميت خود توجه جدي و بيش از پيش اين ادارات و ارگانها را مي طلبد.
درزمان حاضر 603 واحد نانوايي در شهر اردبيل كه از آرد تحويلي دولتي استفاده مي كنند فعال هستند كه از اين تعداد 317واحد اعم از بربري، سنگك و لواش به شيوه سنتي و بقيه به شكل ماشيني اقدام به پخت نان مي كنند.
براساس سرشماري سال 1385 ازيك ميليون و 225 هزار نفر جمعيت استان اردبيل 715 هزار نفر در شهرها و بقيه در روستاها سكونت دارند .
شهر اردبيل به عنوان مركز اين استان نزديك به 500 هزار نفر جمعيت را درخود جاي داده است.
592 /618/587 / 1645
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن