تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817027075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حداد عادل: انقلاب اسلامي مقدمه‌اي براي يافتن فرهنگ و علوم انساني مستقل بود نگرش نسبت به علوم انساني از تفاوت‌هاي اصيل فكري و فرهنگي ما با جهان غرب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حداد عادل: انقلاب اسلامي مقدمه‌اي براي يافتن فرهنگ و علوم انساني مستقل بود نگرش نسبت به علوم انساني از تفاوت‌هاي اصيل فكري و فرهنگي ما با جهان غرب است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

دكتر حداد عادل با بيان اين كه انقلاب در تغيير سياسي يك رژيم خلاصه نشده و تغيير سياسي مقدمه‌اي براي يافتن فرهنگ و علوم انساني مستقل است، اظهار كرد: با تاسيس جمهوري اسلامي مي‌خواهيم به تمدن اسلامي دست پيدا كنيم كه رسيدن به تمدن اسلامي، مستلزم دستيابي به فرهنگ اسلامي و رسيدن به فرهنگ اسلامي، مستلزم تعريف جديدي از اسلام در مقابل تعريف‌هاي غرب از اسلام است.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سخناني در دومين جشنواره فارابي با بيان اينكه در كشور ما در كنار جشنواره‌هاي خوارزمي، رازي، ابن‌سينا و جشنواره فارابي به نكوداشت دانشمندان علوم انساني اختصاص يافته است، گفت: اين امر حكايت از اهميت علوم انساني در جمهوري اسلامي مي‌كند.

وي ادامه داد: انقلاب اسلامي كه منشا جمهوري اسلامي است پس و پيش از هرچيزي يك انقلاب فرهنگي است.

حداد عادل با اشاره به اينكه رهبر اين انقلاب، امام (ره)، يك انسان شناس و اسلام شناس بزرگ بود اظهار كرد: آن بزرگوار قبل از آنكه رهبر سياسي يك انقلاب بزرگ را به دست گيرد يك استاد حوزه‌هاي علميه، مدرس اخلاق و اسفار ملاصدرا بود.

وي تصريح كرد: بينش امام (ره) نسبت به علوم انساني و اهميت اين شاخه از دانش از نظر ايشان را مي‌توان در پيامي كه به گورباچف فرستادند مشاهده كرد.

حداد عادل با بيان اينكه اسلام و جهان بيني اسلامي در معنا و مقصود از علوم انساني با جهان بيني غربي تفاوت بنيادي دارد تصريح كرد: يكي از تفاوت‌هاي اصيل فكري و فرهنگي با جهان غرب در نگرش ما نسبت به علوم انساني متجلي مي‌شود. همچنين اين تفاوت ناشي از تفاوت انسان در اين دو جهان بيني است؛ به طوري كه معناي انسان در جهان‌بيني اسلامي با معناي انسان در جهان‌بيني غرب تفاوت دارد.

وي با بيان اينكه از رنسانس به بعد در غرب، شاهد مكاتبي هستيم كه هر كدام به نحوي انسان را از جهان بيني معنوي و ديني دور كرده‌اند، خاطر نشان كرد: اومانيسم، روشنگري، فلسفه اصالت، ماترياليسم و پوزيتيويسم، همه در اين مسير بوده كه انسان را از جايگاه والاي معنوي خود به شي مادي در رديف بقيه اشياء طبيعت فروبكاهد.

وي تصريح كرد: آنچه در طول تاريخ بشر در همه اديان و مكتب‌هاي معنوي به عنوان عنصر اصيل و حقيقت سرشت آدمي از آن ياد مي‌شود، توهم پنداشته مي‌شود و ديگر سخن از روح و نفس، به ميان نمي‌آيد.

حداد عادل افزود: اگر بخواهيم يك گزارش مختصر از تاريخ تحولات فكري در دنياي غرب در دو، سه قرن قبل بدهيم از ديدگاه ما مكتب‌هاي گوناگون در تلاش بودند تا انسان را از جايگاه الهي آسماني خود به زير بكشند به طوري كه مكتب‌هاي گوناگون با روش‌هاي مختلف همه يك هدف را دنبال مي‌كردند و آن هدف فروكاستن انسان از مقام متعالي به مقام مادي است.

همچنين ما شاهديم انسان در جامعه غرب با جامعه شناسي دوركيم و كنت در جامعه مختصر شده و در جامعه فروكاسته مي‌شود و شاهديم با داروين انسان در فرايند تحولات تاريخ طبيعي خلاصه مي‌شود و در روانشناسي و روانكاوي فرويد، انسان و آرمان‌هاي متعالي او در عقده‌هاي ناشي از غريزه جنسي خلاصه مي‌شود.

وي ادامه داد: همه آنها يك سخن را مي‌گويند و آن اين است كه فرهنگ انساني نتيجه امور غير فرهنگي است همچنين فرهنگ انساني تابع محيط بيرون انسان و تابع جهان مادي است به طوري كه عبارت‌ها مختلف است اما مقصود يكي است.

به گزارش ايسنا، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين روند مسلط بر دنياي غرب از رنسانس تا امروز ادامه داشته است گفت: البته بعد از دو جنگ جهاني اول و دوم متفكران غرب تكان خوردند و حس كردند آن خوش بيني فوق العاده پايان قرن نوزدهم به دستاوردهاي دانش غربي در هم شكسته شده است و ترديدهاي نسبتا جدي نسبت به باورهاي جزمي پديد آمد كه در نهايت باعث ظهور فلسفه‌هاي توجه به انسان و اصالت انسان شد اما آن هم نتوانست دردهاي دنياي غرب را كه متاسفانه در زمان ما به درد همه جهان مبدل شده درمان بكند.

وي تصريح كرد: ما به عنوان مسلمان و به عنوان امتي كه وارث 14 قرن معنويت و فكر و فلسفه و عرفان و فرهنگ معنوي اسلامي هستيم، تابع چنين فكر و بينشي نخواهيم بود. نمي‌خواهيم كوركورانه راهي كه در يكي دو قرن گذشته در كشور از آن پيروي شده و امروز در برخي از كشورهاي اسلامي نيز پيروي مي‌شود ادامه دهيم.

حداد عادل با بيان اينكه ما با اخلاق، فرهنگ و عرفان خود قهر نكرده‌ايم، گفت: اخلاق و فرهنگ و فلسفه اسلامي امري نيست كه فقط به تاريخ گذشته تعلق داشته باشد كه آنرا فقط براي موزه‌ها بخواهيم زيرا اين حقيقت براي ما حقيقتي زنده است. اين امور خود ماست و امروز و فرداي ما خواهد بود.

حداد عادل با تاكيد بر اينكه وظيفه سنگيني بر عهده ماست، تصريح كرد: انقلاب در تغيير سياسي يك رژيم خلاصه نمي شود بلكه تغيير سياسي مقدمه‌اي براي يافتن فرهنگ و علوم انساني مستقل است.

وي با بيان اينكه در اين حوزه راه درازي در پيش داريم گفت: كار ما بازسازي علوم انساني است تا هم عالم درون و عنصر متعالي معنوي جدي گرفته شده و هم محيط بيرون كه با جنبه‌هاي حسي تجربي سر و كار دارد ناديده انگاشته نشود.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در 30 سال گذشته ايران اسلامي با همكاري حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها قدم‌هاي اوليه موثر را برداشته است اما تاكيد مي‌كنم اين قدم‌ها، قدم‌هاي نخستين است اما روشني مقصد ما را اميدوار مي‌كند.

وي تصريح كرد: در دنياي پيرامون حرف از برابري و برادري زده مي‌شود اما روزي نيست كه به دست مدعيان اين مفاهيم، آزادي و عدالت زير پاي نهاده نشود. ما خواهان تحول در چنين دنيايي هستيم و از همه دانشمنداني كه براي به رسميت شناختن حقيقت متعالي تلاش مي‌كنند تشكر و به آنها اداي احترام مي‌كنم.

انتهاي پيام
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن