تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815550916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منوچهرمتكي:منتظرسياست‌‏عملي وحرف‌‏هاي‌‏رسمي كاخ‌‏سفيد دردوره جديدهستيمسفرنوري مالكي به ايران در دستوركار است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: منوچهرمتكي:منتظرسياست‌‏عملي وحرف‌‏هاي‌‏رسمي كاخ‌‏سفيد دردوره جديدهستيمسفرنوري مالكي به ايران در دستوركار است


تهران- خبرگزاري كار ايران
وزيرخارجه‌‏كشورمان درپاسخ به اين‌‏سوال كه "هالبروك" معاون وزيرخارجه‌‏آمريكا به نمايندگي از هيلاري كلينتون عازم ايران است آيا صحت دارد؟ گفت: يكي ازمحورهايي كه درآمريكا مطرح است تعامل اين كشور درسياست‌‏خارجي‌‏اش، به ويژه درباره ايران مي‌‏باشد.

به گزارش "ايلنا"، منوچهرمتكي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با موضوع بررسي سياست‌‏خارجي ايران درمنطقه و جهان اظهارداشت: ما از دوران انتخابات رياست‌‏جمهوري آمريكا مسائل را با دقت رصد مي‌‏كنيم و اين چنين مسائلي كه مطرح مي‌‏كنيد رسماً اعلام نشده است.
وي‌‏افزود: فكر مي‌‏كنيم دو موضوع در اين خصوص وجود دارد؛ يكي روابط ايران و آمريكا يكي هم مسائل ايران و آمريكا؛ مسائلي و موضوعاتي درمنطقه وجود دارد كه ايران و آمريكا را متاثر مي‌‏كند؛ ما ترجيح مي‌‏دهيم كه ببينيم سياست‌‏عملي وحرف‌‏هاي‌‏رسمي كاخ‌‏سفيد در دوره جديد چه خواهد بود و بعد آن موقع اظهارنظر كنيم.
متكي درخصوص تركيب كابينه آمريكا گفت: اوباما با چهار عنصرمواجه است كه همين عناصر در شكل دادن دولت وي موثرند؛ يكي حزب دموكرات، حزب مخالف وي، شعارهاي خود اوباما و آخرين عنصر، مردم آمريكا هستند به اين خاطر مي‌‏توان گفت شايد اوباما آخرين شانس آمريكا باشد.
وي درپاسخ به اينكه چرا اخبار هسته‌‏اي ايران در هفته‌‏هاي اخير در سايه قرار گرفته است افزود: علت اصلي اين موضوع در حقيقت اين است كه منطق جدي بر آن استوار نيست؛ ادعاها و دروغ هاي شاخداري را آمريكائي‌‏ها در طول چند سال گذشته مطرح كردند.
وزير‌‏خارجه، گفت: تمام بازرسي‌‏ها نشان از اين است كه چيزي به نام انحراف در مسئله هسته‌‏اي ما وجود نداشته است. دولتي كه بيشترين ادعاهاي دروغين را در اين زمينه كرد مضمحل شده است.
متكي با اشاره به نشست اعراب با1+5 در آمريكا، اظهارداشت: گاهي بايد حركت‌‏هاي نمايشي هم صورت بگيرد، البته برخي از كشورهاي عربي هم شركت نكردند و آنهايي هم كه شركت كردند امروز در تهران گفتند كه ما از ايران دفاع كرديم.
وزيرخارجه درپاسخ به اينكه چه كساني مي‌‏خواهند ميان سوريه و ايران جدايي بياندازنداظهارداشت: درمنطقه رژيم‌‏صهيونيستي و در خارج منطقه در واقع دولتمردان آمريكايي بودند كه يك چنين سناريويي را تعقيب مي‌‏كردند.
وي افزود: البته ايجاد اختلاف ميان ايران و كشورهاي منطقه طرح نخ نمايي است كه آمريكا درمنطقه دنبال مي‌‏كند و خويشتنداري و صبوري ايران موجب شده است كه ما بتوانيم اين شرايط را مديريت كنيم.
متكي اضافه كرد: كشورهاي غربي به ويژه آمريكا درصددند با ايجاد و پيگيري چنين جوي درمنطقه بتوانند سلاح‌‏هاي خود را به فروش برسانند و تفرقه را در منطقه نهادينه كنند.
وزيرامورخارجه درخصوص علت لغو سفرنوري‌‏المالكي، گفت: سفر آقاي مالكي به ايران در برنامه هست و در چند روز آينده اين سفر انجام خواهد شد.
متكي در پاسخ به اينكه دستور كار مالكي در سفر به ايران چه خواهد بود اظهارداشت: در زمينه‌‏هاي مختلفي موضوعات كاري داريم، بخشي در حوزه روابط تجاري دو جانبه به طوري كه مبادلات تجاري از سه ميليارد دلار كنوني به پنج ميليارد دلار افزايش مي‌‏يابد.
وي با اشاره به شرايط جديد حاكم بر عراق افزود: ما همانطور كه در گذشته نيز در اين حوزه گفت‌‏وگويي داشتيم در اين سفر نيز گفت‌‏وگوهايي خواهيم داشت.
وزيرامورخارجه درپاسخ به اينكه چه اتفاقي افتاده است كه درحال حاضر سه كشور همسايه عراق ميزبان مقامات عراقي‌‏اند، گفت: ما همواره دوستان عراقي را ترغيب مي‌‏كرديم كه ديپلماسي فعالي را تعقيب كنند و امروز خوشحاليم كه مقامات عراقي در سطح منطقه و جهاني روابط ديپلماسي خود را فعال كرده‌‏اند.
متكي با اشاره به گفت‌‏وگوهاي خود با وزير امورخارجه بحرين، افزود: قرار شد نشست همسايگان عراق در سه كميته انرژي، امنيتي و آوارگان در سطح وزرا برگزار شود.
وي با اشاره به تلاش هاي ايران در همراهي كشورهاي همسايه عراق براي حمايت از اين كشور گفت: اين‌‏ها كمك خواهد كرد تا عراق بر روي پاي خود امور را در منطقه بدست بگيرد.
متكي در پاسخ به اينكه آيا خروج عراق از فصل7منشور سازمان ملل به وضع كنوني اين كشور كمك خواهد كرد افزود: قطعاً اين‌‏گونه است؛ بودن عراق تا همين الان زير فصل 7يك اقدام غير قانوني و يك باج گيري است.
وي‌‏افزود: عراق به خاطر دو موضوع سلاح‌‏هاي كشتارجمعي و اشغال كويت زير فصل 7 منشور سازمان ملل قرار گرفت كه هر دوي اين‌‏ها تصميم صدام بود و حالا صدامي در كار نيست.
وزيرامورخارجه در پاسخ به اينكه بسياري از ميهمانان شما قبلا به سختي به ايران سفر مي‌‏كردند اما حالا به راحتي مي‌‏آيند و مي‌‏روند؛ اين را چگونه تحليل مي كنيد، افزود: در اين‌‏خصوص نخست وزيرمالزي آقاي احمدبداوي پس از سفر و اقامت غير رسمي دراصفهان گفت كه ما در اين دو روز در اصفهان نشاط خاص و حضور مردم را در بازارها ديديم و اصلا باور اينكه بحثي به نام تحريم درباره ايران مطرح است ديده نمي‌‏شود.
متكي از تصويب گشايش نخستين شعبه بانك ملت ايران را در هيات دولت مالزي خبرداد و افزود: سفر دو مقام ارشد مالزي دركنار بداوي به ايران داراي مفهوم خاصي است، اين دو سفر در دو حوزه غير رسمي و رسمي گره‌‏خوردگي مناسبات ايران و مالزي را نشان مي‌‏دهد.
وي گفت: در سفر آقاي ماهاتير محمد يك هيات عالي خصوصي به ايران آمدند و توافقات خوبي نيز با آنها داشتيم؛ به ويژه توافق نامه انرژي كه در وزارت نفت منعقد شد.
وزيرامورخارجه با اشاره به فعاليت‌‏هاي دو جانبه ايران و مالزي در كشورهاي ثالث، اظهارداشت: درسفر رسمي آقاي بداوي به تهران نيز نرم افزارهاي روابط را چه در حوزه بانكي و چه در حوزه استانداردي آماده‌‏تر كرديم؛ معاملات اقتصادي ايران و مالزي درحال حاضر يك ميليارد و 200 ميليون دلار است كه به راحتي به دو ميليارد دلار خواهد رسيد.
متكي با اشاره به سفر "كوره‌‏آ" رئيس‌‏جمهور اكوادور به ايران نيز گفت: مقامات كشورهاي جهان با سفرهاي اخير خود به ايران تصوير واقع‌‏بينانه درستي را از كشورمان مي‌‏بينند و بسياري از ذهنيت‌‏هاي نادرستي كه برايشان ايجاد شده بود از بين مي‌‏رود.
تمام شعارهايي كه درباره مناقشات خاورميانه داده شده توخالي است
وي در پاسخ به اينكه چرا كشورهاي عربي با فرافكني سعي مي‌‏كنند واقعيات خاورميانه به خصوص منطقه غزه را ناديده بگيرند افزود: كشورهاي عربي در شرايط دشوراي قرار دارند، ما بايد كمك‌‏شان كنيم، كشورهاي عربي60سال است كه اين غده سرطاني را در كنار ملتهاي‌‏شان دارند.
وزيرخارجه افزود: تمام شعارهايي كه درباره مناقشات خاورميانه داده شده توخالي است، تمام طرح هايي كه در قالب بين المللي يا منطقه اي طراحي شده هيچ كدام به نتيجه نرسيده است.
متكي گفت: اين به نتيجه نرسيدن دو علت بسيار روشن دارد؛ يكي به علت ناعادلانه بودن اين طرح‌‏ها و ديگري تن ندادن رژيم‌‏صهيونيستي به اين طرح‌‏ها است.
وزيرامورخارجه درپاسخ به اينكه آيا مماشات كنوني كشورهاي عربي يك روند طبيعي است افزود: تاكنون به علت فشارهايي كه وجود داشته است؛ يعني آمريكا به خاطر حمايت‌‏هاي بي‌‏چون و چرايي كه از رژيم‌‏صهيونيستي داشته و دارد فشارهايي به كشورهاي عربي وارد مي‌‏كند.
متكي گفت: تحولات 7سال اخير در منطقه يك پديده و تحليل جديدي را به ما نمايان مي كند و آن اينكه تكيه بر زور به طور جدي از سوي ملت‌‏ها در حال محو شدن است.
وزيرامورخارجه درپاسخ به اينكه موضع جمهوري اسلامي ايران مقابل تحولات اخير آمريكا چيست؟ افزود: ما قطعا با مردم آمريكا هم نظريم به اينكه سياست‌‏هاي آقاي بوش سياست هاي شكست خورده‌‏اي‌ ا‏ست.
متكي گفت: ديروز يكي از وزراي امورخارجه به من گفت امريكائي‌‏ها بالاخره سلاح كشتار جمعي را در عراق پيدا كردند و آن لنگه كفش بود.
مصرتعميق روابط خود با ايران را دردستوركار خود دارد
وي درخصوص غزه اظهار داشت: غزه واقعاً يك فاجعه انساني است؛ غزه تعامل غرب را با مسئله خاورميانه و بسياري از مباحث ديگر به چالش مي‌‏كشد.
متكي اضافه كرد: در يك ماه گذشته تلاش كرديم مشكلات غزه و مردم فلسطين حل شود؛ با مصري‌‏ها از جمله وزيرامورخارجه‌‏شان صحبت كرديم كه خوشبختانه بخشي از اين تلاش‌‏ها به ثمر نشسته و اجازه ارسال كمك‌‏هاي مردمي ايران به غزه داده شده است.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب، اعلام كرده است الان زمان گفتگوي اعراب با ايران فرا رسيده آيا اتفاق خاصي افتاده است گفت: آقاي عمرموسي دو سه سالي است كه اين مطلب را بيان مي‌‏كند كه بايد گفت در حوزه هم افزايي و جهان اسلام ما حتما مطالب زيادي براي گفتگو داريم.
وي در پاسخ به اينكه مشكل رابطه ما با مصر در چيست گفت: در مصر با سطوح و قشرهاي مختلفي مواجهيم كه خواستار روابط با ايرانند؛ امروز درستي سياست‌‏هاي ما در قبال رژيم صهيونيستي هم تقريباً درمنطقه تا حدود زيادي روشن شده است.
متكي با اشاره به اعلام آمادگي آقاي احمدي‌‏نژاد در سال گذشته براي تعميق روابط با مصر افزود: به نظر مي رسد كه مسئولان مصري هم اين بحث را در دستور كارشان دارند.
وي درپاسخ به اينكه اين كندي كار در چيست گفت: به نظر ما تنها نكته‌‏اي كه وجود دارد شرايط داخلي مصر است؛ آنها بايد به اجماع تصميم سازي برسند.
متكي در پاسخ به اينكه آيا شما اين روند را طبيعي مي‌‏بينيد افزود: مي‌‏تواند سرعت بيشتري داشته باشد.
وي در پاسخ به اينكه آيا كارشكني نمي‌‏شود گفت: شرايط داخلي كه گفتم يك بخشي مربوط به مسائل داخلي خود مصر است و يك بخشي هم عوامل خارجي.
وزيرامورخارجه، افزود: در عين حالي كه با مصر همكاريهاي اقتصادي و گفتگوهاي‌‏مان ادامه دارد، ديدگاه‌‏هاي متفاوتي هم در بعضي موارد وجود دارد.
وزيرامورخارجه درپاسخ به اينكه اوباما و ديگرمسئولان آمريكايي اعلام كرده اند قرار است 30 هزار نيروي جديد به افغانستان اعزام كنند، موضع ايران چيست؟ گفت: يكي از حوزه هايي كه اوباما در دوران فعاليت‌‏هاي انتخاباتي با شعار تغيير مطرح كرده همين افغانستان است؛ و اين علامت ضربدر زدن به سياست هاي امريكائي‌‏ها در دوران بوش بود.
متكي با بيان اينكه اوضاع امنيتي در افغانستان هرسال بدتر از گذشته شده است افزود: رويكرد نخستين ما به افغانستان اين بود كه به تصميم سازمان ملل درباره اين كشور كمك كنيم.
وي تصريح‌‏كرد: ما همكاريهاي‌‏مان را شروع كرديم بعد از مدتي آنها طريق ديگري را اتخاذ كردند، ما ديديم نمي‌‏توانيم با آنها همراهي كنيم.
متكي در پاسخ به سئوال مجري كه خانم رايس در آن زمان گفت كه ايراني‌‏ها در افغانستان خوب عمل كردند با خنده افزود: بالاخره من چند بار گفته ام در آمريكا خانم ها شجاعت‌‏شان بيشتر است.
وي تاكيد كرد: اگر بنا باشد همان اراده غلط در افغانستان حاكم باشد ما كاري نمي‌‏توانيم برايشان بكنيم اما اگر سياست‌‏هايشان را تغيير دهند گمان مي‌‏كنم زمينه بررسي وجود دارد.

سفر زرداري به تهران درآينده نه چندان دور انجام مي‌‏شود
وزيرامورخارجه درپاسخ به اينكه آيا سفر زرداري به تهران صحت دارد افزود: در سفري كه به پاكستان داشتم از طرف آقاي احمدي نژاد دعوت كردم، ايشان پذيرفتند، سفرشان به تهران در دستور كار قرار دارد و درآينده نه چندان دور اين سفر را خواهيم داشت.
وي در پاسخ به اينكه اگر پاكستان بخواهد ما حاضريم به آنها كمك كنيم افزود: در مسئله افغانستان كه بخشي از آن به پاكستان نيز كشيده شده است و متاسفانه در بمبئي نيز شاهد آن بوديم گوياي اين است كه كساني مشغول هدايت افراط گرايي در اين منطقه هستند.
متكي گفت: مشخصاً كشور يا كشورهاي خاصي در غرب شايد بدشان نيايد كه اين بحران ادامه داشته باشد. اين بحران چند روز پيش در افغانستان، چندي پيش در پاكستان و هند بود، مقصد بعدي كجاست آيا چين است؟ ما فكر مي‌‏كنيم آسيا بايد به خودش بيايد.
وي درپاسخ به اينكه برخي‌‏ها معتقدند ارتباط كم ما با آسيا به خاطر فاصله گرفتن ما از غرب است آيا اين دو مي‌‏تواند همخواني داشته باشد؟ اظهارداشت: ارتباط ما با آسيا بسيار طبيعي است چون عضو آسيا هستيم اما نافي ارتباط نداشتن ما با ديگر مناظق جهان نيست.
وزيرامورخارجه درپاسخ به اينكه سرنوشت يك ديپلمات ما و نيز گروگان‌‏هاي ديگر در پاكستان چه شد افزود: آقاي عطار زاده مسئول اقتصادي كنسولگري ما درپاكستان ربوده شد ما در طي اين مدت از طريق سفارت‌‏مان پيگير اين مسئله هستيم و تاحدودي گام‌‏هايي برداشته شده و اخيراً به ما خبر سلامتي او را دادند.
متكي در پاسخ به اينكه گفته مي‌‏شود وزارت‌‏خارجه دراين زمينه سست برخورد كرده است، گفت: تندترين برخوردي را كه مقدر بود عمل شد هرچند جنس برخوردهاي ما فرق دارد و نيز اينكه جان ديپلمات ما با توجه به اينكه اواخرماموريتش هم بود، براي ما خيلي مهم است.
وي در پاسخ به اينكه اگر قاطع‌‏تر با پاكستان برخورد مي‌‏كرديم سرنوشت آن 16 گروگان‌‏ ما نيز زودتر مشخص مي شد افزود: ما اين برخورد قاطع را همواره با پاكستان داشتيم؛ دو روز پيش در ديدار با وزير اقتصاد پاكستان در تهران اين تذكر را دادم، هرچند پاكستان شرايط ويژه خودش را دارد. ما بر بازپس دادن اشراري كه در كويته بازداشت هستند تاكيد دوباره كرديم.
پايان‌‏پيام

كد خبر: 465185
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن