تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828878736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شیعه باید این گونه باشد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كلید آسمان(4)
علی
شیعه باید این گونه باشد اللْهم و صل علی أولیائهم... المسلمین لأمرهم... المنتظرین أیامهم...صحیفه سجادیه، دعا 47در این فراز دو خصلت از خصلتهای شیعیان عنوان شده است كه مختصری درباره آن توضیح می‌دهیم: 1- تسلیم لأمرهم: اطاعت نمودن از دستورات ایشان و اعتراف به حقانیت ایشان در ظاهر و باطن نمودن و پذیرش سخن ایشان بدون آنكه در قلب یا زبان آن را انكار نماید.بعضی از علما گفته‌اند تسلیم مرتبه‌ای فراتر از رضاست.زیرا شخص راضی برای خود وجود و اراده‌ای تصور می‌كند و به آنچه از ایشان صادر گشته تنها رضایت دارد اگر چه با طبع و نظر  او مخالف باشد ولی كسیكه به مقام تسلیم رسیده است از این قضیه مبراست و فقط نظرش به سوی ایشان است.با این مقدمه عرض می‌كنیم: یكی از اصول شریعت اسلام تسلیم شدن در برابر فرامین اهل بیت (علیهم السلام)  السلام است به هر آنچه كه می‌آورند و از ایشان صادر می‌گرددگرچه حكمت و دلیل آن برای مردم روشن نباشد زیرا خداوند متعال دارای اسرار و مصالحی است كه برخی از آنها پوشیده است و كسی آنرا نمی‌داند جز خود خداوند و راسخان در علم. پس بر هر مكلفی واجب است دستورات و فرامینی را كه نمی‌داند انكار نكند و همانند بدعت گزاران اعتراض ننماید. بلكه شایسته است كه سر تسلیم فرود آورند و به صحت آنچه از ایشان به طرق صحیح نقل شده است اعتراف و اذعان نمایند.درباره تسلیم اخبار فراوانی ذكر شده تا آنجا كه ثقة الاسلام كلینی (ره) در كافی بابی به عنوان باب تسلیم و فضل تسلیم شوندگان آورده است؛بعنوان مثال روایتی است كه از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه حضرت فرمود:اگر مردمی عبادت خداوند یكتا و بی شریك را نمایند و نماز به پا دارند و زكات خویش بپردازند  و حج به جای آورند و رمضان را روزه بدارند سپس درباره چیزی كه خداوند آنرا خلق یا پیامبر آنرا تشریع نموده بگویند: آیا نمی‌بایست به گونه‌ای دیگر باشد؟ یا آنرا در دل خود احساس نمایند، به تحقیق مشرك گردیده اند. و آن گاه این آیه را تلاوت نمود:فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَكِّمُوكَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا  نه ، سوگند به پروردگارت که ایمان نیاورند ، مگر آنکه در نزاعی که میان آنهاست تو را داور قرار دهند و از حکمی که تو می دهی هیچ ناخشنود نشوند و سراسر تسلیم آن گردندسدیر می‌گوید از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: دوستان شما با یكدیگر اختلاف دارند و برخی از برخی دیگر دوری می‌جویند حضرت درجواب فرمودند: تو به آنها چه كار داری؟! مردم  به سه چیز تكلیف شده اند: شناخت امامان و تسلیم بودن در برابر آنچه می‌آورند و مراجعه به آنان در مواردی كه اختلاف دارند.شخص راضی برای خود وجود و اراده‌ای تصور می‌كند و به آنچه از ایشان صادر گشته تنها رضایت دارد اگر چه با طبع و نظر  او مخالف باشد ولی كسیكه به مقام تسلیم رسیده است از این قضیه مبراست و فقط نظرش به سوی ایشان است.زید شحام نیز می‌گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: نزد ما شخصی است كه به او كلیب می‌گویند و هر گاه چیزی از شما گفته شود می‌گوید: من تسلیمم و ما او را به كلیب تسلیم نام نهاده‌ایم. حضرت فرمود: با او مهربانی كنید. آنگاه گفت آیا می‌دانید تسلیم چیست؟ ما ساكت ماندیم و حضرت ادامه داد: تسلیم به خدا قسم همان اخبات (فروتنی و خشوع) است و خداوند می‌فرماید: الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الی ربهم»2- والمنتظرین ایامهم انتظار در لغت به معنی درخواست درك امری در آینده است بطوریكه گویا نگاه می‌كند كی اتفاق می‌افتد. و همانند امید است با این تفاوت كه رجا و امید فقط درباره امور خوش و خیر است ولی انتظار شامل امور خوب و بد می‌شود مانند آیه : قل فانتظروا انی معكم من المنتظرین و مراد از ایام  ایشان، دولت و حكومت ایشان است و از آن با «ایام» یاد نموده است چرا كه آن ایام ظرف حكومت ایشان است مانند فرمایش خداوند متعال «و ایشان را با ایام الله یاد نما» و منظور از آن دوران صاحب الامر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می باشد و اینكه این دوران را به تمام ائمه (علیهم السلام) اضافه نموده‌اند به این دلیل است كه دولت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دولت ائمه اطهار (علیهم السلام) است و خداوند هم در قرآن چنین فرموده است: «فقد آتینا آل ابراهیم الكتاب و الحكمة آتیناهم ملكا عظیماابن عباس فرموده است: ملك در آل ابراهیم ملك یوسف، داوود و سلیمان (علیهم السلام) است و این ملك را به همه نسبت داده است چرا كه بزرگداشت عده‌ای بزرگداشت همه است.علامه طبرسی  در تفسیر آیه « وعد الله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لایشركون بی شیئا» آورده است كه از اهل بیت (علیهم السلام) روایت شده است كه این آیه درباره حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است. و امام سجاد (علیه السلام) نیز نقل شده است كه حضرت این آیه را تلاوت نمود و گفت: به خدا قسم ایشان شیعیان ما هستند و خداوند با ایشان و  بدست یك نفر از ما كه مهدی این امت است این كار را انجام می‌دهد و مهدی همان كسی است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره او گفته است كه اگر از دنیا یك روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را آن قدر طولانی می‌كند تا فردی از خاندان من كه هم نام من است قیام كند و زمین را از عدل و داد پر كند همچنانكه از ظلم و ستم پر شده است.ترجمه و تلخیص كتاب ریاض السالكین اثر سیدعلیخان مدنی شیرازیمطلب قبلی:كلید آسمان 3 (منت خدای را عز و جل)





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن