تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833248706
حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما(2)گفتار دوم: جهانگرایى و جهان شمولى اسلام
جهانىسازى و جهانگرایى علاوه بر اینكه همواره یكى از اهداف مصلحین بزرگ بشرى بوده است؛ اساساً ریشه در تعالیم و رسالت ادیان بزرگ الهى دارد و مىتوان آن را یكى از اصلىترین آرمانهاى همه انبیاء و ادیان بزرگ الهى از جمله اسلام به شمار آورد.(1) بنابراین این اصطلاح واژه جدیدى نیست و در حقیقت در عصرِ حكومت حضرت مهدى این رسالت نبوى و هدف اولیاء الهى و ائمه طاهرینعلیهم السلام را به بهترین شكلِ ممكن محقق خواهد ساخت و این طرح جهانى را تكمیل خواهد نمود. زیرا در غیر این صورت خاتمیت دین اسلام معناى حقیقى خود را از دست داده و به واژهاى بىمعنا تبدیل خواهد شد. شیعه بیشترین ملازمت را در بین مذاهب با خردورزى دارد. لذا این عناصر را مىتوان در عقلانیت، اجتهاد، عدالت، مهدویت و فرازمانى و فرامكانى بودن پیام تشیع ملاحظه نمود و تمام این عناصر مورد تاكید و تصریح تشیع مىباشدریشههاى جهانشمولى دین اسلام در مبتنى بودن آن بر فطرت، انعطافپذیر بودن آموزههاى آن و حركت و تطابق اجتهاد آن بر مبناى مقتضیات زمان و مكان نهفته است. باید اذعان نمود كه اسلام و دستورهاى آن با فطرت انسانى كه همان بُعد ثابت حیات انسانى است؛ هماهنگ است و به همین خاطر اسلام دین جامع و فراگیر بوده و مىتواند جهانشمول گردد. از سویى عناصر جهانىشدن نیز در مذهب تشیع به وفور دیده مىشود. از جمله شیعه بیشترین ملازمت را در بین مذاهب با خردورزى دارد. لذا این عناصر را مىتوان در عقلانیت، اجتهاد، عدالت، مهدویت و فرازمانى و فرامكانى بودن پیام تشیع ملاحظه نمود و تمام این عناصر مورد تاكید و تصریح تشیع مىباشد. در اینجا شایسته است قدرى به آیات و قرائن دال بر جهانشمولى اسلام پرداخته شود. از جمله در تعالیم اسلامى، از كره زمین به بیت و خانه تعبیر شده و انسان به طور مطلق از هر نژاد و رنگ و زبان و ملیت و طبقهاى، مالك این خانه به حساب آمده است. در تفكر قرآنى، انسان - از هر نژاد و جنسیّت و طبقهاى - نماینده و خلیفه خداوند در زمین است: "وَ هُوَ الذى جَعَلَكُم خَلائِفَ الاَرض" (انعام/ 165)؛ اوست خدایى كه شما را [در زمین] جانشین [یكدیگر] قرار داد. این مضمون حداقل در سه آیه دیگر در سورههاى یونس (آیههاى 13 و 73) و فاطر (آیه 39) آمده است كه رسالت كلى همه افراد انسانى را در این زیستگاه كه زمین نام دارد؛ تبیین مىكند. پیامبران و رسولان الهى نیز راهنمایان براى همه انسانها هستند و تعلیم و تربیت و نظام بخشى به زیست فردى و گروهى انسانها را بر عهده دارند تا مدیران جامعه بشرى در همه ابعاد باشند. ریشههاى جهانشمولى دین اسلام در مبتنى بودن آن بر فطرت، انعطافپذیر بودن آموزههاى آن و حركت و تطابق اجتهاد آن بر مبناى مقتضیات زمان و مكان نهفته استقرآن كریم در رسالت اولین رسولان الهى چنین گفته است: " وَ اِذ قَالَ رَبُكَ لِلمَلائِكَةِ اِنِّى جَاعِلٌ فِى الارضِ خَلیفَةً " (بقره/ 30)؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمین جانشینى خواهم گماشت. و در خطاب به داود پیامبر علیه السلام چنین آمده است: " یا داودُ اِنّا جَعَلنَاكَ خَلیفَةً فِى الاَرض " (ص/ 26)؛ اى داود ما تو را در زمین به خلافت و جانشینى گماردیم. این آیات بیانگر آن است كه رسول حق، به عنوان نماینده و مدیر منصوب الهى در كل پهنه زمین مأموریت مىیابد؛ نه در بخش خاص یا نژادى ویژه. درباره پیامبر اسلام این رسالت جهانى و فراگیر با صراحت بیشترى مطرح گردیده است: 1 - تَبَارَكَ الذى نَزَّلَ الفُرقانَ عَلى عَبدِهِ لِیَكُونَ لِلعالَمینَ نَذیراً (فرقان/ 1)؛ بزرگوار است پاك خداوندى كه قرآن را بر بنده خاص خود نازل فرمود تا اهل عالم را متذكر و خدا ترس گرداند. 2 - قُل یَا اَیُها الناسُ اِنِّى رَسولُ اللهِ اِلَیكُم جَمیعاً (اعراف/ 158)؛ بگو: اى مردم، من پیامبر خدا به سوى همه شما هستم. 3 - وَ مَا اَرسَلناكَ اِلا كَافّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً (سبا/ 28)؛ و ما تو را جز مژدهآور و هشدار دهنده براى تمامى مردم نفرستادیم.
این آیات بیانگر آن است كه هدف اسلام همانند سایر ادیان بزرگ الهى، اصلاح كلیت جامعه انسانى در فراخناى گیتى و بدون توجه به حدود جغرافیایى و مرزهاى ساختگى است. به همین خاطر این ادیان و از جمله اسلام همه حكومت و دولتها را وراى مرزها و نژادهایشان به یك دین و دولت واحد و مركزیتى یگانه فرا مىخواند. همچنانكه در صدر اسلام، پیامبر به حكام ایران، مصر، حبشه، یمن، روم و ... نامه مىنویسد و آنان را به تن دادن به مدیریت واحد در جامعه انسانى دعوت مىنماید. هدف اسلام همانند سایر ادیان بزرگ الهى، اصلاح كلیت جامعه انسانى در فراخناى گیتى و بدون توجه به حدود جغرافیایى و مرزهاى ساختگى استبراى تبیین این اصل محورى، واژههاى "الانسان" و "الناس" در قرآن بارها به كار رفته است. نزدیك به 240 بار كلمه "الناس" در قرآن آمده و نزدیك به 65 بار كلمه "الانسان" تكرار شده كه واژهاى عام براى همه افراد انسانى مىباشد، و در بسیارى از موارد عمومیت و كلیت خطابها بسیار روشن است. مانند: "قُل یَا اَیُهَا النَاسُ اِنَّمَا اَنَا لَكُم نَذِیرٌ مُبینٌ (حج/ 49)؛ بگو: اى مردم! من براى شما فقط هشدار دهندهاى آشكارم. و یا "اِنِّى جَاعِلُكَ لِلنَاسِ اِمَاماً" (بقره/ 124)؛ من تو را پیشواى مردمان قرار دادم. در این خطابهاى قرآنى هدایت الهى و آموزشهاى پیامبران براى همه انسانها ضرورى شمرده شده است، و فرقها و امتیازهاى موهوم كه ممكن است یگانگى و یكپارچگى جامعه انسان را بگسلد، باطل و پوچ معرفى گشته است. بدین گونه نگرش قرآنى به انسان و رهبران جامعه انسانى فراگیر و جهانى است كه هیچ مرز و مانعى را در راستاى اهداف بلند جهانشمول و جهان وطنانه خویش نمىشناسد.(2) در آیه 143 سوره بقره به صراحت بر مسأله جهانىسازى تأكید شده و آن را مسئولیت خطیر جامعه اسلامى به شمار آورده و از آنها مىخواهد با تمام توان خود در ساخت و ساز ملتها و اصلاح جوامع بشرى در سراسر جهان بكوشند. آنجا كه مىفرماید: "وَ كَذلِكَ جَعَلنَاكُم اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلى النَاسِ وَ یَكونَ الرَسُولُ عَلَیكُم شَهِیداً"؛ و ما شما مسلمین را با آیین اسلام هدایت كردیم به اخلاق معتدل و سیرت نیكو، تا گواه مردم باشید و سایر ملل عالم نیكى و درستى را از شما بیاموزند. و پیغمبر را گواه شما كردیم تا شما از وى بیاموزید. در آیه 143 سوره بقره به صراحت بر مسأله جهانىسازى تأكید شده و آن را مسئولیت خطیر جامعه اسلامى به شمار آورده و از آنها مىخواهد با تمام توان خود در ساخت و ساز ملتها و اصلاح جوامع بشرى در سراسر جهان بكوشندهمچنین قرآن در آیه 28 سوره فتح فرموده است: "هُوَ الذِى اَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدَى وَ دِینِ الحَقّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً"؛ او خدایست كه رسول خود را [بقصد] هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و [بر حقیقت این سخن] گواهىِ خدا كافیست. در این آیه به برترى فرهنگ اسلامى اشاره شده تا شایستگى آن بر دیگر فرهنگها را در راستاى جهانىسازى اسلام و ایجاد حیات طیبه براى همه عالمیان مبرهن سازد. از دیدگاه آیات الهى در چنین حیات مؤمنانهاى بركات الهى، جهان را فرا خواهد گرفت: وَ لَو اَنَّ اَهلَ القُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوا لَفَتَحنَا عَلَیهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَمَاءِ وَ الاَرضِ (اعراف/ 96)؛ چنانچه مردم شهرها همه ایمان آورده و پرهیزكار مىشدند، همانا ما درهاى بركات آسمانى و زمین را بر روى آنها مىگشودیم. بدینترتیب هرگاه ایمان و تقوا (التزام به تعهدات انسانى) در جامعه گسترش یابد و انسانها حریم خود و خدا را حفظ كنند؛ هرآئینه بركات الهى جهان را فرا خواهد گرفت. و اگر مسلمانان جهانیان را به این حقیقت رهنمون شوند، آنگاه زمام جهانىسازى بشردوستانه را به دست گرفته و مسئولیت پیشگفته خویش را در برابر خدا و خلق به نحو احسن ادا خواهند نمود.(3) در این صورت فرهنگ اسلامى جهانى خواهد شد و آگاهى و دانایى گسترش یافته و عدل، جهان را در بر خواهد گرفت و كلیه نظامهاى سلطه و استثمار جهانى فرو خواهد ریخت. ادامه دارد... . پیوند:گفتار اول : مفهوم جهانىشدن و برداشتهاى مختلف از آن 1. براى اطلاع بیشتر از بحث روابط اسلام و جهانىشدن معدود آثارى نگاشته شده است. به عنوان نمونه ر.ك: سیدطاها مرقاطى، جهانشمولى اسلام و جهانىسازى (مجموعه مقالات)، تهران، مجمع جهانى تقریب مذاهب، 1382. محمد قطب، مسلمانان و مسأله جهانىشدن، ترجمه زاهد اویسى، تهران، شركت چاپ و نشر بینالملل، 1381. فصلنامه قبسات، پائیز 1383، فصلنامه كتاب نقد، پائیز و زمستان 1381. 2. ر.ك: محمدحكیمى، جهانىسازى اسلامى - جهانىسازى غربى، فصلنامه كتاب نقد، پائیز و زمستان 1381، شماره 24 و 25، ص 108 الى 112. 3. ر.ك: محمدهادى معرفت، جهانىشدن زمینه جهانىسازى یا در انتظار یوم موعود، فصلنامه قبسات، پائیز 1383، ص 59. دكتر بهرام اخوان كاظمى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]
صفحات پیشنهادی
تعرض مرد آمريكايی به كودك 3 ساله!
مصاحبه با مردی كه فوتبال ایران را به جام جهانی برد. ... ملی فوتبال ایران در جمع ... حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما (3) ... . گوناگون. چاووشى: برد پگاه ...
مصاحبه با مردی كه فوتبال ایران را به جام جهانی برد. ... ملی فوتبال ایران در جمع ... حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما (3) ... . گوناگون. چاووشى: برد پگاه ...
دكترين مهدويت و جهانيشدن
سپس با بحث و بررسي اجمالي دو مقوله مهدويت و جهاني شدن، دكترين مهدويت و جهاني شدن را ... دكترين مهدويت همان رویکرد به باور ظهور مصلح و منجياي كه با حكومت عالمگير خود به ... و براين اعتقاد پافشاري مینمايند كه عصر الكترونيك و كامپيوتر فاصله ميان ... جهان مهديباوري و انديشه مهدويت يك باور و ايده و نظريه فرا جهاني است و با مطالعه همه ...
سپس با بحث و بررسي اجمالي دو مقوله مهدويت و جهاني شدن، دكترين مهدويت و جهاني شدن را ... دكترين مهدويت همان رویکرد به باور ظهور مصلح و منجياي كه با حكومت عالمگير خود به ... و براين اعتقاد پافشاري مینمايند كه عصر الكترونيك و كامپيوتر فاصله ميان ... جهان مهديباوري و انديشه مهدويت يك باور و ايده و نظريه فرا جهاني است و با مطالعه همه ...
جهانی شدن،اهداف و عوامل انگيزه ساز
جهاني شدن همان گونه كه با توجه به جايگاه و نمادهايشان (در اقتصاد، فرهنگ و امنيت) ظاهر .... و پيامبر گرامي اسلام اين چنين، حكومت عدل امام زمان(عج) را بشارت ميدهد:«اُبشِرُكُم ...
جهاني شدن همان گونه كه با توجه به جايگاه و نمادهايشان (در اقتصاد، فرهنگ و امنيت) ظاهر .... و پيامبر گرامي اسلام اين چنين، حكومت عدل امام زمان(عج) را بشارت ميدهد:«اُبشِرُكُم ...
جهانی سازی، پايان تاريخ و مهدويت
جهانی سازی، پايان تاريخ و مهدويت نويسنده:حسن رحيم پور ازغدى تعابير بسيار ... غايت نداشته و ندارد؛ آخرين نظريه پردازانشان چون فوكوياما از »پايان تاريخ« سخن مى .... روايت داريم كه در زمان حكومت جهانى امام مهدى(ع) امنيت بدان حد بر جهان، حاكم مى شود كه يك ...
جهانی سازی، پايان تاريخ و مهدويت نويسنده:حسن رحيم پور ازغدى تعابير بسيار ... غايت نداشته و ندارد؛ آخرين نظريه پردازانشان چون فوكوياما از »پايان تاريخ« سخن مى .... روايت داريم كه در زمان حكومت جهانى امام مهدى(ع) امنيت بدان حد بر جهان، حاكم مى شود كه يك ...
مطالعه تطبيقي نظريّه پايان تاريخ فوكوياما و اندیشه مهدویت
انديشه حكومت جهاني اسلام داراي ماهيّت جهانشمول و عالمگيري ميباشد كه برخلاف اديان ... مفهوم و چارچوب نظريه فوكوياما و همچنين مطالعه تطبيقي آن با حكومت جهاني حضرت ... يافتن جنگ سرد و فروپاشي اردوگاه كمونيسم، عصر رقابت و حاكميت ايدئولوژيها به سر آمده ... ايدئولوژي بشريت و جهاني شدن دموكراسي غربي، به عنوان شكل نهايي حكومت است.
انديشه حكومت جهاني اسلام داراي ماهيّت جهانشمول و عالمگيري ميباشد كه برخلاف اديان ... مفهوم و چارچوب نظريه فوكوياما و همچنين مطالعه تطبيقي آن با حكومت جهاني حضرت ... يافتن جنگ سرد و فروپاشي اردوگاه كمونيسم، عصر رقابت و حاكميت ايدئولوژيها به سر آمده ... ايدئولوژي بشريت و جهاني شدن دموكراسي غربي، به عنوان شكل نهايي حكومت است.
بررسي آسيب شناسانه جهاني گرايي مهدويت
جهاني شدن، آميختهاي از جريانهاي غير ارادي و ارادي بوده و خواهان گونهاي تقسيم كار و منابع جهاني، ... نظرية "سياست قدرت" مورگنتا، نظريه و بلكه راهبرد و دكترين تنازع تمدنهاي .... امام زمان (ع) را با نام و مشخصات بیان کنند وبه بیان ویژگی های حکومت حضرت و ...
جهاني شدن، آميختهاي از جريانهاي غير ارادي و ارادي بوده و خواهان گونهاي تقسيم كار و منابع جهاني، ... نظرية "سياست قدرت" مورگنتا، نظريه و بلكه راهبرد و دكترين تنازع تمدنهاي .... امام زمان (ع) را با نام و مشخصات بیان کنند وبه بیان ویژگی های حکومت حضرت و ...
حکومت مهدوي اسلامي و الگوهاي حکومتي غرب
تشکیل حکومت مهدوی در اسلام و غرب:جهانی شدن بدون شک یکی از متداول ترین اصطلاحات دهه ... الف:امامت الگوی حکومت جهانی مهدویاین الگو با توجه به سیره و روش حکومتی امام .... جهانی مهدوی اسلامی است و توسعه علم و فن آوری که یکی از ویژگیهای جامعه عصر ... صلح جهانی، به اندیشه حکمت جهانی انجامید، از این رو نظریه حکومت جهانی از دیرباز مورد ...
تشکیل حکومت مهدوی در اسلام و غرب:جهانی شدن بدون شک یکی از متداول ترین اصطلاحات دهه ... الف:امامت الگوی حکومت جهانی مهدویاین الگو با توجه به سیره و روش حکومتی امام .... جهانی مهدوی اسلامی است و توسعه علم و فن آوری که یکی از ویژگیهای جامعه عصر ... صلح جهانی، به اندیشه حکمت جهانی انجامید، از این رو نظریه حکومت جهانی از دیرباز مورد ...
مرگ هشتپا، پیش از جام جهانی 2014
مرگ هشتپا، پیش از جام جهانی 2014 · گذری بر تاریخچه جشن سپندارمذگان یا جشن زن ایرانی · حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما (4) ... . گوناگون ...
مرگ هشتپا، پیش از جام جهانی 2014 · گذری بر تاریخچه جشن سپندارمذگان یا جشن زن ایرانی · حكومت جهانى امام عصر و نظریه جهانىشدن در عصر ما (4) ... . گوناگون ...
مشكلات اصلي جامعه بشري نوع مديريت چند دولت در عرصه جهاني ...
مشكلات اصلي جامعه بشري نوع مديريت چند دولت در عرصه جهاني است-به گزارش ايرنا به نقل از ... محمود احمدينژاد عصر سهشنبه در ديدار رييس مجلس اروگوئه افزود: دورهاي از مديريت. ... احمدي نژاد با تاكيد بر لزوم حاكم شدن نظم و مديريت جديدي بر جهان گفت : نظم جديد جهاني ... نظريه عصر جهاني و پايان مدرنيته( بررسي نظريات مارتين آلبرو) ...
مشكلات اصلي جامعه بشري نوع مديريت چند دولت در عرصه جهاني است-به گزارش ايرنا به نقل از ... محمود احمدينژاد عصر سهشنبه در ديدار رييس مجلس اروگوئه افزود: دورهاي از مديريت. ... احمدي نژاد با تاكيد بر لزوم حاكم شدن نظم و مديريت جديدي بر جهان گفت : نظم جديد جهاني ... نظريه عصر جهاني و پايان مدرنيته( بررسي نظريات مارتين آلبرو) ...
انقلاب اسلامی ایران، زمینه سازحکومت موعود جهانی
فرضیه مورد نظر در این مقاله آن است که اين انقلاب بزرگ جهاني همانند ساير انقلابها ... را نیز به تلاش و پویایی در تهیه مقدمات ظهور و فراگیر شدن حکومت اسلامی در جهان فراخواند. .... [12]حضرت امام در جاى ديگر از سخنان خويش درباره حكومت اسلامى در عصر غيبت، اين ... در این دیدگاه برخلاف نظریه پیشین که برای انسان تکلیفی قائل نبود، فرد ...
فرضیه مورد نظر در این مقاله آن است که اين انقلاب بزرگ جهاني همانند ساير انقلابها ... را نیز به تلاش و پویایی در تهیه مقدمات ظهور و فراگیر شدن حکومت اسلامی در جهان فراخواند. .... [12]حضرت امام در جاى ديگر از سخنان خويش درباره حكومت اسلامى در عصر غيبت، اين ... در این دیدگاه برخلاف نظریه پیشین که برای انسان تکلیفی قائل نبود، فرد ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها