تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805585723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره منطقه اي آينه در غدير/سرودن از علي(ع)؛ بهانه تولد شعر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جشنواره منطقه اي آينه در غدير/سرودن از علي(ع)؛ بهانه تولد شعر است
خرم آباد - خبرگزاري مهر: جشنواره شعر " آينه در غدير" شايد مجالي بودن براي تولد شعر به بهانه سرودن از علي (ع) و اينجا به وضوح مي توان ديد كه شعر با علي متولد مي شود، با علي اوج مي گيرد و در علي خلاصه مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، جشنواره منطقه اي شعر "آئينه در غدير" شايد تنها سيراب شدن از چشمه ذلال غدير نبود بلكه بهانه اي بود تا شعر در مدح فاطمه(س)، حسين(ع) و مهدي زهرا(عج) متولد شود و يا بهانه اي بيابيم تا از فراق علي فرياد مظلوميت بشر را سر دهيم.

مراسم با خير مقدم گفته نشده رئيس حوزه هنري استان به دليل بيماري آغاز مي شود و شيرزاد نعمتي نيا با سرفه هايي به جمع مي فهماند كه بيمار است و شايد با ايهام هاي شاعرانه مي خواهد كه عذر او را بپذيرند.

به هر حال مراسمي كه در آن بهانه، سرودن از علي است خير مقدم نمي خواهد بلكه لياقت و سعادتي مي خواهد تا آنجا بود و از علي سرود.

اينجا شعراي جوان كم نيستند و نام چند تن نيز از ديدگاه مجري برنامه خيلي ناآشنا به نظر مي رسيد كه با حضور در پشت تريبون و سرودن شعري در مدح علي شايد باب آشنايي باز شود و ديگر اشعار شعراي جوان متبرك گردد.

كيسه نان و شب و دانه خرما و علي ...

جشنواره با نام علي آغاز مي شود و اينبار سراينده اولين شعر به يمن ميزباني لرستان خواننده لرزبان اين استان حشمت الله خالقي است كه با نجواي اشعاري به زبان لري فضاي جشنواره را معطر مي كند.

بابك دولتي و مهدي طراوتي از ديگر شعراي جواني هستند كه از علي مي سرايند تا نوبت به اكرم بهرام چي برسد و اينگونه فرياد عطش سر مي دهد:"وقتي غزل هم لاي دندان گير كرده / زخمي ميان ابر و باران گير كرده"

اين شاعر جوان با يادآوري صحنه اي از "كيسه نان و شب و دانه خرما و علي" بازهم قلب ها را روانه كوچه هاي هميشه گرفته كوفه و اشك ها را ميهمان جاي پاي هميشه سبز علي مي كند.

وي باز هم سرودن از علي را بهانه تولد شعر ديگري مي كند و از عيد گذشته غدير سخن مي گويد: "فصل پرواز اگر نيست كبوتر باشيد/ مثل يك برگ در آئين صنوبر باشيد/ چشم خورشيد پر از روشني حادثه هاست/ روز عيد است، غدير است، منور باشيد..."

اين شاعر جوان كردستاني در قطعه اي ديگر از مظلوميت بشر امروز مي گويد و درد فراق علي و عدالتش را دو چندان مي كند:"خدا هست و علي هست و ولي ديوارها هم هستند/ ومرز مرگ و هستي را طناب دارها هستند..."

در حين خواندن ابيات شعر بهرام چي ناخودآگاه افكارم و يا شايد ذهن همه حاضران تداعي مي كند غزه و همه مظلوماني كه امروز در زير شعار حقوق بشر مناديان دروغين آن له مي شوند و اين بار همه با هم زمزمه مي كنند "جهان حق بشر تيتر تمام نشريات روز/ در اين قرني كه بعضي ها درون غارها هستند..."

بهروز سپيد نامه از ديگر شعراي جواني است كه ناتواني انسان را در وصف ويژه گي هاي امام عشق و عدالت را اينگونه مي سرايد:"يا علي آيئنه تابان تويي/ آنچه در باور نگنجد آن تويي"

يكي از استايد و پژوهشگران دانشگاه لرستان نيز مهمان محفل ادبي شعرا شده و سخنراني خود را با ذكر چند بيت آغاز مي كند: كس را چه زور و زهره به وصف علي كند/ جبار در مناجات او گفته هل اتي/ فردا كه هر كس به شفيعي زند دست/ ماييم دست به دامن علي مرتضي"

غدير ساخته و پرداخته تشيع نيست

مسعود سپهوند با بيان اينكه لحظه لحظه زندگاني رسول اكرم و علي (ع) داراي برجستگي هاي فراواني است، اضافه مي كند: كلام روحاني علي و به ويژه كلام گوهر بار و معنوي حضرت رسول براي همه مسلمانان حجت است.

وي عمل و كردار اين دو بزرگوار را چون صراطي مستقيم مي داند و مي گويد: واقعه غدير يكي از مهم ترين وقايع مورد تاييد همه فرق مسلمين است به طوريكه اين واقعه از چنان درخشندگي برخوردار است كه به سادگي نمي توان از روي آن گذشت.

اين استاد دانشگاه بر اينكه واقعه غدير ساخته و پرداخته شيعه نيست تاكيد مي كند و ادامه مي دهد: بيش از 110 نفر از صحابه حضرت رسول اكرم اين واقعه را نقل كرده اند و كلام پيامبر خدا را شنيده اند.

سپهوند مي افزايد: بيش از 360 تن اين واقعه را از بزرگان اهل تسنن نقل كرده اند.

وي با بيان اينكه در اهميت و بزرگداشت جايگاه غدير سفارش فراوان شده است، مي گويد: غدير از جنبه هاي مختلف قابل بررسي و ارزش گذاري است.

اين استاد دانشگاه لرستان همچنين به جايگاه غدير در ادب فارسي مي پردازد و ادامه مي دهد: شعر و ادبيات فارسي مملو از غدير است.

سپهوند با تاكيد بر اينكه غدير در شعر رسوخ كرده است، مي افزايد: بسياري از شعراي عرب و فارس همواره از غدير سروده و اين واقعه را بزرگ داشته اند.

گفتند همه علي و ليكن مدحش از حضرت ممدوح شنيدن دارد

جليل صفر بيگي از ديگر شعرايي است كه مجري برنامه راجع به او چنين مي گويد: وي صاحب چند مجموعه رباعي و يكي از تاثيرگذاران رباعي امروز است.

وي اين بار سرودن از علي را بهانه تولد شعري در رابطه با عاشورا و محرم مي كند و با ترسيم فضاي آن روز كربلا چنين مي سرايد: "انگار تمام شهر تسخير شده است/ بنگاه فروش غل و زنجير شده است..."

صفر بيگي از حاضران در آن روز تاريخي مي گويد:"سجاده به دوش ها همه آمده اند/ آن حلقه به گوش ها همه آمده اند..."

اين شاعر جوان با يادآوري آواي سوزناك" فرياد حسين را شنيديم همه..." غم را مهمان سالن مراسم مي كند و فرياد فغان سر مي دهد كه :"هر جا كه نگاه مي كني شيطان است/ انگار كه قحطي خدا آمده است"

حامد محقق نيز شاعر جواني است كه شعر خود را با اينگونه آغاز مي كند: "تفسير تو از كوه شنيدن دارد" و ادامه مي دهد:" گفتند همه علي و ليكن مدحش از حضرت ممدوح شنيدن دارد"

مسعود صادقي، موسس انجمن ادبي كرمانشاه و داراي چند مجموعه كتاب از ديگر شعراي حاضر در مراسم است كه شعر خود را اينگونه به مولا تقديم مي كند: "گم مي شود در واژه هاي تو صدايم/ حرفي بزن تنها تو مي داني كجايم/آن طور مي گريم به شوق ديدنت كه/ مي خواهم از چشمان خود بيرون بيايم/ ديشب دعاكردم كه با باران بيايي/ امشب به شيشه مي خورد تك تك دعايم..."

غزاله محمد پناه شاعر جوان سنندجي نيز از بانوي آب و آئينه شعري مي سرايد تا نوبت به عابد ميرزائيان چگني برسد كه وي نيز سرودن از علي را بهانه تولد شعر ديگري مي كند و اينگونه مي سرايد:"حاجي نشديم و از حجازآمده ايم/ دنبال حقيقتيم و در مجاز آمده ايم/ شيطان به طواف و سعي ما مي خندد/ لبيك زديم و بي نماز آمده ايم..."

شعراي زيادي آمدند و از علي سرودند و يا به بهانه سرودن از علي شعرهايي را متولد كردند تا بدانيم علي تبلور همه خوبي هاست و آنچه از زيبايي در شعر مي توان يافت برخواسته از علي و اوصاف علي است. و به راستي علي جمع همه صفات و منشا همه زمزمه هاي آبي رنگ شعر است.

فاطمه ميردريكوند اينگونه به جشنواره شعر منطقه اي "آينه در غدير" با حضور استان هاي كرمانشاه، خوزستان، ايلام، همدان، كردستان و لرستان پايان داد: "او جلگه خيس خواب را باور كرد/ احساس لطيف آب را باور كرد..."
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 568]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن