تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816306907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غارت آثار تاريخى عراق


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: غارت آثار تاريخى عراق
منبع: محيط

ترجمه: محمد معرفي

باستانشناسي عراق در اشغال آمريكا، نام كتاب جديدي است كه به تازگي در مصر به چاپ شده است. اين كتاب را «دكتر فرج الله احمد يوسف» عضو اتحاديه باستانشناسان عرب نوشته و نويسنده دراين كتاب به سه موضوع تاراج آثار تاريخي و تمدن عراق، نقش صهيونيسم در غارت اين آثار و حفاري هاي غيرمجاز پرداخته است.

نويسنده كتاب در مقدمه از عمق نفرت و كينه قوم يهود نسبت به عراق كه در سخنان اكثر سردمداران رژيم اسرائيل به چشم مي خورد، سخن مي گويد.

در مورد همپيماني آمريكا و رژيم صهيونيستي در حمله به عراق همين بس كه جورج بوش كوچك در ماه ژوئيه سال 2003 يك نقشه تاريخي كه در سال 1678 به چاپ رسيده و در آن سرزمين هاي اسرائيل بزرگ از نيل تا فرات ترسيم شده بود را به «آريل شارون» نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي هديه كرد.

دكتر فرج الله در مورد موضوع اول (غارت ميراث عراق) در كتاب خود يادآور شده است: دو سازمان صهيونيستي در زمره اشغالگران عراق، با نيروهاي آمريكايي شركت داشتند، كه عبارتند از «انستيتوي يهودي امنيت ملي» و مركز پژوهش هاي امنيتي و بر همين اساس غارت ميراث عراق متمدن با اشغال بغداد در روز 9 آوريل 2003 آغاز شد كه در روز 10 آوريل موزه عراق در بغداد موردتاراج قرار گرفت.

در اين عمليات غارتگري 24 هزار قطعه تاريخي كه از 6555 محل تاريخي جمع آوري شده بود و متعلق به دوران ماقبل تاريخ و شامل تمدن هاي سومري، آشوري، بابلي و اسلامي بود، به سرقت رفت.

از جمله اين آثارسرقت شده مي توان به سنگ نوشته بابلي و 80 هزار عدد از سنگ نوشته هاي ميخي كه قديمي ترين كتابخانه براي پژوهش زبان هاي قديم به شمار مي رود، اشاره كرد.

بر اين اساس سارقاني كه موزه عراق را غارت كردند، شامل سه گروه است 1- گروه اول، شامل كساني است كه مي دانستند بايد دنبال چه چيزي بگردند 2- گروه دوم مستقيماً به مخازن موزه و گروه سوم، گروهي از دزدان جديد بودند.

در مورد موزه عراق بايد گفت كه نيروهاي آمريكايي بر اين غارت و آتش زده شدن بخش قرآن در وزارت اوقاف و امور اسلامي در بغداد اشراف كامل داشتند.

در اين جنايت همه آثار و دست نوشته خطاطان مشهور مسلمان و كتاب هاي خطي موجود در اين موزه كه 20 هزار و 214 دست نوشته را شامل مي شد و به زبان هاي عربي، فارسي، تركي و كردي نوشته شده بود به آتش كشيده شد.

همچنانكه حافظه عراق را كه در كتابخانه ملي قرار داشت و ميليون ها سند ويژه از وزارتخانه ها، بايگاني و اسناد پادشاهي از زمان عثماني، دوران اشغال بريتانيا، دوره پادشاهي عراق و جمهوري را در برمي گرفت به آتش كشيدند.

آنها همچنين 300 كتاب خطي را از كتابخانه ملي عراق سرقت كردند كه از جمله آنها، كتاب قانون ابوعلي سينا بود. عصبانيت سربازان آمريكايي بر ضد آثار تاريخي اسلامي در عراق با هدف قرار دادن گلدسته مسجد جامع در سامرا كه درزمان متوكل خليفه عباسي (232-247 هجري) بنا نهاده شده و به عنوان يك اثر تاريخي در يونسكو به ثبت رسيده، ادامه يافت. آمريكايي ها با شليك گلوله توپ در اين گلدسته شكاف بزرگي ايجاد كردند، و در ژانويه سال 2005 از آن به عنوان يك پايگاه نظامي استفاده و با شليك گلوله قسمت فوقاني آن را كاملاً تخريب كردند.

همچنانكه آنها، موزه موصل را غارت كردند و الواح ميخي كه بر روي در و ديوار آن قرار داشت را از جا كندند و با خود بردند كه گفته مي شود نزديك به 30 لوح از جنس برنز از اين موزه به غارت رفته است.

موزه نبوخذنصر و حمورابي نيز از غارتگران در امان نماندند و دزدان ميراث فرهنگي، اشياي با ارزش تاريخي آنها را سرقت كردند. دستان كثيف آمريكايي ها به ساير اماكن تاريخي عراق دراز شد و بسياري از نقوش و تماثيل آن از جمله در مكان تاريخي نمرود به تاراج رفت. در نينوا يك مكان تاريخي تخريب شد و در بابل نيز تانك ها، آثار تاريخي كه بر اثر حفاري ها دست نخورده باقي مانده بود، را زير چرخ هاي خود نابود كردند.

آنها (اشغالگران) همچنين، آثار تاريخي كه در زير شني هاي تانك آنها به صورت خاك درآمده بود را به عنوان سنگر، درون كيسه هاي شن ريختند كه اين منتهاي جهل و ناداني و وحشيگري آنهاست و به اين صورت است كه آمريكا و انگليس كه رهبري حمله وحشيانه به عراق را به عهده داشتند، توافقنامه و قراردادهاي بين المللي را كه بر حفاظت از ميراث فرهنگي و تاريخي در جنگ ما تأكيد كرده است را زير پا گذاشتند.

موضوع دومي كه در اين كتاب به آن پرداخته شده است، نقش صهيونيست ها در تاراج آثار تاريخي عراق است. براساس مستندات اين كتاب در اوت سال 2003 يك گروه از باستانشناسان صهيونيستي از عراق ديدن كردند و طي آن اماكن باستاني و موزه نينوا در موصل را مورد بازديد قرار دادند و سه تن از خاخام ها با حمايت نيروهاي اشغالگر، اقدام به سرقت برخي از آثار باستاني كردند.

يك قاچاقچي عتيقه صهيونيست نيز در سال 2007 توانست بيش از 650 شيء تاريخي كه بر روي اكثر آنها به خط آرامي مطالبي نوشته شده بود را از عراق خارج و آنها را به انستيتوي بررسي هاي عبري و يهودي در دانشگاه لندن منتقل كند.

«شلومو موسيوو» استاد صهيونيست دانشگاه لندن توانست بيش از 200 شئ قاچاق شده را به اسرائيل منتقل كند و آنها را در منزل خود جاي دهد.

براساس تحقيقات انجام شده در كتاب «شاول شكيد» يك استاد باستانشناسي در دانشگاه عبري در قدس در حال حاضر بررسي اين آثار تاراج شده عراقي را برعهده گرفته است.

نويسنده در بخش سوم به حفاري هاي غيرمجاز در عراق كه توسط گروه هاي غيرقانوني انجام مي شود پرداخته است و مي نويسد: متأسفانه در سايه بي توجهي نيروهاي اشغالگر، اماكن تاريخي در عراق در حال تخريب شدن است.

وي مكان تاريخي «شوخا» در شهر سومريه را نام مي برد كه ديوارهاي معبد و كاخ تخريب و تكه هاي سفال در سرتاسر آن پخش و پلا شده است.

همچنين مكان تاريخي «ام العقارب»، ناصريه و كربلا از جمله اماكني هستند كه آثار تاريخي آنها به سرقت رفته است و به دليل ثبت شدن آنها از سوي يونسكو، استردادشان بعيد به نظر مي رسد. نويسنده مصري در پايان كتاب خود متذكر مي شود: پس از عرضه اين كتاب گرانبها، درخواست بازسازي آثار به جامانده از سوي دزدان و جنايتكاران جنگي را دارم چرا كه آنها موجب سرقت و تاراج آثار ثبت شده و نشده از اماكن تاريخي و موزه هاي عراق شده اند.

همچنين اتحاديه عرب بايد با تشكيل كميته اي، آثار به جاي مانده را به ثبت برساند و حجم خسارات وارد شده را از لحاظ آثار تاريخي، گردشگري و فضاي سبز مورد بررسي قرار دهد.

اين نويسنده مصري در كتاب خود خواستار رفع هرگونه موانع قانوني در استرداد آثار به سرقت رفته عراق از سوي اتحاديه عرب با پرداخت خسارات وارده به مردم عراق و محاكمه جنايتكاران جنگي و خروج فوري نيروهاي اشغالگر از اين كشور تاريخي و مسلمان شده است.

در پايان اين كتاب نويسنده متذكر شده است: مردم عراق كه داراي تمدن بزرگ و كهنسالي هستند، بي شك خود در صورت خروج نيروهاي اشغالگر خواهند توانست، ميراث گرانبهاي خود را از دزدان و كساني كه آثارشان را به سرقت برده اند، در امان نگه دارند.
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن