تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816994071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غزه زيان هاى محاصره


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: غزه زيان هاى محاصره
تشديد محاصره نوار غزه از سوي اشغالگران زيان ها و خسارت هاي زيادي را به زير ساخت هاي اقتصادي اين منطقه وارد آورده است و محاصره غيرانساني توسط صهيونيست ها آن را به منطقه اي جنگ زده و فاجعه بار بدل كرده است.

تشديد محاصره نوار غزه از سوي اشغالگران زبان هاي و خسارت هاي زيادي را به زير ساخت هاي اقتصادي اين منطقه وارد آورده است و نتايج منفي بر تمامي بخش هاي زير بنايي و حياتي داشته است. براساس برآوردهاي اوليه اين زيان ها بالغ بر 48ميليون دلار در هر ماه است كه در طول 9ماه گذشته به 400ميليون دلار مي رسد.

كميته مردمي مقابله با محاصره گزارش كاملي درباره محاصره نوار غزه ارائه داده است كه در اين گزارش آثار زيان بار شدت يافتن محاصره اين منطقه با بستن كامل گذرگاه هاي تجاري و زميني بر تمامي جوانب زندگي 1.5ميليون فلسطيني مورد بررسي قرارگرفته است.

«رامي عبده» سخنگوي اين كميته تاكيد كرد كه براساس گزارش نهايي، خسارت هاي اوليه در 9 ماه گذشته بالغ بر 004ميليون دلار است كه ميانگين اين زيان ها در ماه به 48ميليون دلار مي رسد و ميانگين سهم خسارت هاي بخش هاي مختلف به شرح زير است.

بخش صنايع 16ميليون دلار درحدود 34 درصد از مجموع خسارات 48ميليون دلاري ماهيانه؛ بخش كشاورزي 10 ميليون دلار معادل 20درصد و ساير بخش ها از جمله تجارت، تاسيسات، خدمات صيادي در مجموع 22 ميليون دلار يعني 45درصد.

دراين مدت غزه شاهد حملات و تجاوزهاي بسياري از سوي اشغالگران بوده است به گونه اي كه تمامي جنبه هاي زندگي ساكنان اين منطقه را تحت تاثير قرارداده و زندگي يك و نيم ميليون فلسطيني را به جهنمي غير قابل تحمل تبديل كرده است.

اكنون محاصره غير انساني نوار غزه توسط صهيونيست ها، اين منطقه را به صورت منطقه جنگ زده و فاجعه آميز تبديل كرده است از ورود و خروج كالا جلوگيري مي شود و مردم نمي توانند مايحتاج خود را از بيرون منطقه تهيه كنند و يا احيانا كالاهاي خود را درخارج از اين منطقه به فروش برسانند همچنين مبادلات تجاري با دنياي خارج به طوركامل قطع شده است و تمامي توافق نامه هاي گذرگاه و مقررات مربوطه زير پا گذشته شده و شرايط زندگي روز به روز در اين منطقه از كره زمين، دشوارتر مي شود.

اشغالگران از ورود مواد خام و كالاهايي كه از طريق اين رژيم وارد اين منطقه مي شد، جلوگيري مي كنند محاصره ظالمانه اين منطقه موجب شده است كه 85 درصد مردم در زير خط فقر زندگي كنند.

براساس برآورد قبلي بانك جهاني، درپايان سال 2006 اين ميزان به 66 درصد رسيده بود اما آمار بيكاري نيز در منطقه افزايش يافته به 65 درصد رسيد، كه قدرت تامين مايحتاج مردم اين منطقه را به شدت كاهش داد، به گونه اي كه درآمد سرانه هر فرد ساليانه به 560 دلار مي رسد.

بخش خصوصي

بخشي خصوصي در سرزمين هاي فلسطيني به خصوص در نوار غزه عامل اساسي رشد و تحول اقتصادي است به گونه اي كه 53 درصد از فرصت هاي شغلي مربوط به اين بخش است. در طول عمر اشغالگري اين بخش بيش تر مورد اقدامات سركوبگرانه و ويرانگر قرارگرفته و همين امر موجب كاهش رشد شده و آن را درپايين ترين سطح خود نگه داشته است.

قبل از انتفاضه اقصي، قدرت توليد اين بخش از 76 درصد به 31 درصد رسيده بود و درسال 2007 دوباره به مرز 46 درصد رسيد ولي بعد از محاصره كامل اين منطقه به 11 درصد رسيد.

عامل اصلي اين ركود و كاهش، بستن تمامي گمرك ها از سوي اشغالگران بود و طبعاً به دنبال آن هيچ گونه مواد خامي وارد اين منطقه نشد و از خروج توليدات داخلي نيز ممانعت به عمل آمد.

آمارهاي اوليه نشان مي دهد كه بيش از 42درصد از موسسات بخش خصوصي به طور كامل از فعاليت تجاري باز مانده است يا به تعطيلي كامل كشيده شدند و 55 درصد ديگر نيز از سطح فعاليت آنها به طور بسيار محسوسي كاسته شد و 75 درصد از فعاليتهاي توليدي آنها نيز متوقف گرديد.

بخش صنعت

بخش صنعت نيز مانند ساير بخش هاي تقريبا به مواد خام وارداتي نياز دارد و 80 درصد لوازم و قطعات اين بخش از خارج وارد مي شد و بخش اعظم توليدات اين بخش نيز به خارج صادر مي شود و در بهترين شرايط خود معادل 748 كاميون ماهيانه از توليدات خود را به خارج صادر مي كرد، اين اقلام شامل لوازم خانگي، مواد غذايي، لباس و توليدات كشاورزي مي شد.

با آغاز محاصره و ابطال كد گمركي اين بخش نيز مانند ساير بخش ها دچار ركود شديد و 85 درصد مواد خام اين بخش نيز كه طريق سرزمين هاي اشغالي وارد منطقه مي شد از ورود آنها جلوگيري به عمل آمد.

درحالي كه 96 درصد از تاسيسات اين بخش كه به 3900 موسسه مي رسيد كه ورطه تعطيلي كشانده شد و چيزي از آنها توليد صادر نمي شود و هزار و 500 نفر ا زكارگران اين بخش نيز به جمع بيكاران افزوده شدند. قبل از محاصره كارگران اين بخش به 35 نفر مي رسيد و اكنون تنها 1500تن در اين بخش مشغول كار هستند.

براساس برآوردهاي اتحاديه كل صنايع فلسطيني، زيان هاي ماهانه اين بخش هم اكنون به 15ميليون دلار مي رسد و درسال گذشته درآمد خالص اين بخش روزانه 500هزار دلار بود.

بخش كشاورزي

نوار غزه 70 هزار دونم زمين كشاورزي دارد (واحد مترمربع، در فلسطين تقريبا 900 مترمربع) كه 300هزار تن محصول كشاورزي سالانه از آن برداشت مي شود و يك سوم آن طبق معمول هر سال به خارج صادر مي شد.

اين در حالي است كه 40 هزار فلسطيني (13درصد از نيروي كار نوارغزه) در بخش كشاورزي به طور دائم و موقت مشغول به كار بودند و غذا و زندگي يك چهارم ساكنان منطقه از اين راه تامين مي شد.

با آغاز محاصره نوارغزه اشغالگران از صدور هرگونه توليدات كشاورزي به خارج از منطقه جلوگيري كردند و از ورود بذر و كود و ساير مواد مورد نياز اين بخش نيز جلوگيري به عمل آمد. اين اقدام اشغالگران زيان هاي زيادي را به اين بخش وارد آورد.

براساس ارزيابي ها، خسارات روزانه اين بخش به 150 هزار دلار مي رسد و در مجموع در مدت محاصره اين منطقه بالغ بر 42 ميليون دلار است چرا كه كشاورزان نتوانستند محصولات خود را صادر كنند و بسياري از محصولات خراب و پوسيده شدند و يا به بهاي نازلي در بازارهاي داخلي به فروش رسيدند به طور مثال در اين مدت 25 هزار تن سيب زميني و بيش از 10 هزار تن از محصولات ديگر فاسد شدند و يا به بهاي اندك فروخته شدند. همين امر موجب كاهش توليد اين محصولات شده است زيرا كاشت اين محصولات با توجه به شرايط كنوني و اشباع بازارهاي محلي مقرون به صرفه نيست و بذر و كود و سموم نيز ناياب است. به همين دليل دست كم 20 تا 30 درصد توليد محصولات منطقه كاهش يافته است و زيان حاصله از اين مشكل ماهانه به 10 ميليون دلار مي رسد. در بخش صيادي نيز 3 هزار نفر تاكنون بيكار شده اند و اين بخش ماهانه 3 ميليون دلار زيان مي بيند.

بخش بهداشت و درمان

اين بخش نيز با آغاز محاصره متحمل آسيب فراواني شده است و در بسياري از مواقع از ارائه كمترين خدمت ناتوان مانده است. داروهاي وارداتي كه از طريق مصر و با فروپاشي ديوار مرزي وارد اين منطقه شد، بسيار ناچيز است و اشغالگران از ورود هرگونه دارو به اين منطقه جلوگيري مي كنند.

73 قلم دارو اساسي به اتمام رسيده و 120 نوع ديگر در حال اتمام و طي چند روز آينده كاملا به پايان مي رسد و بيش از 90 دستگاه پزشكي به خاطر كمبود قطعات از كار افتاده است.

بسياري از شهروندان براي درمان در خارج نمي توانند منطقه را ترك كنند و سازمان بهداشت جهاني حال صدها تن از اين بيماران را وخيم و بحراني توصيف كرده است كه بايد هرچه سريعتر در خارج درمان شوند. اين سازمان از اشغالگران خواسته است به 1150 تن از آنان اجازه خروج بدهند اما اسرائيل با اين درخواست مخالفت كرده است.

براساس اين گزارش تاكنون ده ها تن از اين بيماران جان خود را از دست داده اند و رسانه هاي خبري 105 مورد فوت را در اين زمينه گزارش كرده اند كه كميته هاي مردمي مبارزه با محاصره اين آمار را تاييد كرده است.

بخش ساخت و ساز و امور زيربنايي

اين بخش نيز از زيان هاي محاصره در امان نمانده و كمبود مواد اوليه مانند سيمان و آهن كاملا مشهود است و موجب تعطيلي بسياري از كارخانه ها و يا ايجاد اختلال در كار آنها شده است.

13كارخانه سنگ بري، 30 كارخانه سيمان، 145 كارخانه توليد سنگ مرمر و 250 كارخانه آجرپزي تعطيل شده و 3500 نفر نيز شغل خود را از دست داده اند.

در اين گزارش به توقف كامل تمامي طرح هاي تاسيساتي به ارزش 350 ميليون دلار اشاره شده است و تمامي برنامه هاي رشد و توسعه سازمان ملل در زمينه قراردادهاي امور زيربنايي مانند ترميم و اصلاح خيابان ها و كانال هاي آب و فاضلاب به ارزش 60 ميليون دلار متوقف شده است.

آژانس كمك رساني بين المللي نيز برنامه ايجاد فرصت هاي شغلي به ارزش 93 ميليون دلار را متوقف كرده است كه 16 هزار تن از آنها سود مي بردند.

موادغذايي

بعد از اعلام محاصره نوارغزه دولت اشغالگران مجوز ورود موادغذايي اساسي و اوليه را به صورت منقطع صادر مي كردند اما بعد از اعلام اين منطقه به عنوان منطقه متخاصم، اشغالگران اجازه دادند كه فقط 14 نوع موادغذايي وارد منطقه شود. به دنبال اين اقدام موادغذايي به شدت كاهش يافت و بسياري از اين مواد ناياب شدند و قيمت موادغذايي به سرعت افزايش يافت. در سال 2007 موادغذايي ضروري از جمله گندم، روغن نباتي، مواد لبني و شيرخشك مورد نياز كودكان به طور كاملا محسوسي كاهش يافت.

در اين مدت قيمت موادغذايي اساسي به طور بي سابقه اي افزايش و در عوض قيمت ميوه و سبزيجات و تره بار به خاطر عدم صدور كاهش يافت.

فقر و بيكاري و كاهش نقدينگي موجب افزايش قيمت ها در غزه شد و حتي با وجود كاهش قيمت ميوه و تره بار بسياري از مردم قدرت خريد آن را نداشتند و نمي توانستند مايحتاج خود را تهيه كنند.

در اين گزارش همچنين به اين نكته اشاره شده است كه در نوارغزه روزانه 867 تن آرد، 153 تن شكر، 110 تن برنج، 75 تن انواع روغن و 49 تن غلات مصرف مي شود.

غزه فرياد مظلوميت فلسطين

به هرحال رژيم صهيونيستي از زمان روي كارآمدن دولت منتخب و مردمي ملت فلسطين به رهبري جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» نوار غزه را تحت محاصره همه جانبه خود قرارداده است.

رژيم صهيونيستي با حمايت غرب به ويژه آمريكا كه از شعار دموكراسي دم مي زند، ملت فلسطين را صرفا به خاطر انتخاب جنبش حماس به عنوان گزينه دموكراتيك خود در انتخاباتي سالم و شفاف مجازات دسته جمعي كرده است و بار ديگر پوچي شعارهاي خود را به جهانيان اثبات كرد.

ارتش رژيم صهيونيستي در طول اين مدت به شيوه هاي مختلف براي اعمال فشار بر مردم نوار غزه از جمله محروم كردن آنها از حداقل نيازهاي ضروري خويش روي آورده است تا شايد بتواند آنها را تسليم شروط، زياده خواهي و باج خواهي هاي خود كند و شعله مقاومت گروه هاي مبارز فلسطيني به ويژه جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي فلسطين را در اين منطقه خاموش كند.

اما صهيونيست ها نه تنها نتوانستند شعله مقاومت در غزه را خاموش كنند بلكه مبارزان فلسطيني با اندك امكانات و تجهيزات خويش در برابر ماشين نظامي رژيم صهيونيستي و تجاوزگري و جنايات اين رژيم ايستادند و با توان موشكي خويش، توازن را برقرار كردند، به گونه اي كه صهيونيست ها به ناچار بحث برقراري آتش بس دوجانبه را پيش كشيدند.

اشغالگران صهيونيست در طول دوره برقراري آتش بس نيز همانند گذشته آن را نقض و از تقريبا يك ماه پيش دور تازه حملات هوايي و زميني خود عليه ملت تحت محاصره نوار غزه را آغاز كردند كه در جريان آن شماري فلسطيني شهيد و زخمي شدند.

مبارزان فلسطيني نيز در پاسخ به اين حملات و تجاوزگري صهيونيست ها شهرك هاي صهيونيست نشين در فلسطين اشغالي را با موشك هاي «گراد» هدف قراردادند و توانمندي خويش را بار ديگر به اثبات رساندند.

رژيم صهيونيستي كه بار ديگر خود را ناتوان از مقابله با توان موشكي مبارزان فلسطيني يافت با سوءاستفاده از شرايط منطقه اي و جهاني از پنجم ماه نوامبر (15آبانماه) به تشديد محاصره نوار غزه پرداخت و گذرگاه هاي ارتباطي اين منطقه را بست و از ورود كمك هاي انساني و بشردوستانه نهادهاي بين المللي، سوخت، مواد غذايي و دارويي به اين منطقه جلوگيري كرد و باعث بروز فاجعه انساني در اين منطقه شد. ابعاد اين فاجعه انساني روز به روز با تداوم بسته بودن گذرگاه ها و جلوگيري از ورود مواد غذايي افزايش مي يابد، به گونه اي كه آژانس كمك به آوارگان فلسطيني (آنروا) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام كرد: اوضاع غزه هيچ گاه اين قدر مصيبت بار نبوده است.

«كارين ابوزيد» كميسر عالي اين آژانس تأكيد كرد كه اگر نظاميان رژيم صهيونيستي به كاميون هاي امداد اجازه ورود فوري به غزه را ندهند مردم در گرسنگي فرو خواهند رفت.

وي با اشاره به پايان يافتن تمامي منابع غذا در غزه افزود: رژيم صهيونيستي از ورود هرگونه كمك به نوار غزه ممانعت كرده است و مردم غزه سوختي براي تنها نيروگاه برق خود و همچنين آبي براي خوردن ندارند. هرچند «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل نيز از رژيم صهيونيستي خواست تا گذرگاه هاي غزه را باز كند و اجازه ورود سوخت و كمك هاي انساني به اين منطقه را بدهد، اما اين رژيم همانند هميشه با بي توجهي به خواست جهاني، درخواست دبيركل سازمان ملل متحد را رد كرد.

بحران انساني و زيست محيطي در نوار غزه با گذشت محاصره ابعاد تازه اي به خود گرفته است و همه جنبه هاي اقتصادي، آموزشي و خدماتي مردم را تحت تأثير قرارداده است.

«جمال الخضري» رئيس كميته مردمي مقابله با محاصره، ميزان زيان هاي مستقيم ناشي از محاصره غزه را 750ميليون دلار برآورد كرد و گفت: فلسطينيان ده ها ميليون دلار نيز به صورت غيرمستقيم زيان ديده اند و 140هزار فلسطيني نيز به خاطر محاصره شغل خود را از دست داده اند.

«عصام يونس» مدير مركز حقوق بشر «الميزان» فلسطين نيز هشدار داد، محاصره نوار غزه و افزايش ميزان فقر و بيكاري، آينده تحصيلي كودكان فلسطيني در اين منطقه را به شدت تهديد مي كند.

به گفته اين مركز، پديده كودكان كار در دوره اخير در خيابان هاي نوار غزه گسترش يافته است زيرا اين كودكان براي سهيم شدن در كاستن از بار سنگين معيشتي خانواده هاي خود با توجه به محاصره تحميلي و ظالمانه رژيم صهيونيستي مجبور هستند تا كلاس هاي درس خود را ترك كرده و به اشتغال بپردازند.

يونس گفت: 85درصد ساكنان نوار غزه زير خط فقر به سر مي برند و ميزان بيكاري نيز به خاطر محاصره تحميلي صهيونيست ها عليه غزه به بيش از 65درصد افزايش يافته است.

اداره آب فلسطين نيز با انتشار بيانيه اي نسبت به وقوع يك بحران انساني در اثر عدم تصفيه بهداشتي آب و گسترش بيماري ها در ميان شهروندان غزه هشدار داد و اعلام كرد: در صورت استمرار محاصره و عدم تصفيه آب آشاميدني به علت قطع مكرر برق و نبود مواد لازم براي تصفيه آب تعداد بيماران غزه با شدت بيشتري افزايش خواهد يافت.

اين در حالي است كه ظرفيت فعلي بيمارستان هاي غزه از تعداد بيماران بسيار كمتر است و قطع برق و نبود امكانات و تجهيزات لازم براي درمان بيماران افق مناسبي را نويد نمي دهد.

بحران كمبود گاز مصرفي نيز شدت گرفته و رژيم صهيونيستي همچنان از ورود سوخت لازم براي راه اندازي نيروگاه اصلي برق نوار غزه جلوگيري مي كند كه باعث شده تا مردم اين منطقه براي سومين هفته متوالي شب ها را در تاريكي سپري كنند. به گونه اي كه شماري از بخش هاي غزه در طول شبانه روز بيش از 20ساعت برق ندارند.

در برابر اين شرايط ناگوار انساني در نوار غزه، متأسفانه شاهد اقدام عملي جامعه جهاني و اكثر كشورهاي عربي و اسلامي براي شكستن محاصره غزه و اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي جهت پايان دادن به محاصره غيرقانوني خود عليه ملت فلسطين نيستيم و آنها صرفا به صدور بيانيه در اين زمينه بسنده مي كنند.

منبع: خبرگزاري فارس
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن