تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806403404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به شخصيت ها و كاراكتر هاي مكمل


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نگاهي به شخصيت ها و كاراكتر هاي مكمل
با نگاهي به مجلات متعدد سينمايي و الهام گرفتن از ايده نو و جذابشان، ما نيز ترغيب شديم به چگونگي و چيستي نقش دوم بپردازيم، اگر توجه كرده باشيد و با دقت شخصيت ها و كاراكترهاي فيلم ها را مورد بررسي قرار داده باشيد بايد حضور، لزوم و اهميت بازيگر نقش دوم را درك كرده باشيد.

جالب توجه نكته اي مي باشد كه اكثر بازيگران نقش دوم مشهورتر، به نام تر و با تكنيك تر از بازيگر نقش اول مي باشند مخصوصا در فيلم هاي امروزي سينما كه انتخاب سوپر استار و نقش اول فيلم براساس چهره و رنگ چشم شان صورت مي پذيرد.

هر چند كه اين بازيگران در سايه بازيگران نقش اول ديده مي شوند و تماشاگران توجه چنداني به آن ها نمي كنند، بسياري از اين بازيگران نقش دوم طي يك روال و دوره اي به جرگه نقش هاي اول راه يافته اند.

بازيگر نقش دوم در واقع ايفاگر شخصيت و يا تيپي مي باشد كه بازيگر اصلي را ياري رساني مي كند.

بسياري از بازيگران نقش دوم پا به پاي نقش اول در تمام فيلم حضور يافته اند هر چند كه بازيگران نقش دوم به اندازه شخصيت اصلي مركزيت درام قرار ندارند.

در واقع قصه فيلم قصه او نيست.

او حضور دارد كه درام را از نظر حواشي و رويدادهاي فرعي پررنگ تر كند.

عجيب اين كه از بسياري از آثار مهم سينمايي با حذف نقش دوم، چيزي از آن باقي نمي ماند.

اتفاق افتاده است كه در حافظه تاريخي يك تماشاگر حرفه اي سينما بازيگران مكمل حضور مهم تر ي داشته اند.

با اين مقدمه خواستيم ذهن شما خواننده محترم را براي معرفي چندي از بازيگران نقش دوم با كمك گرفتن از چند نشريه ديگر نقد فيلم، فيلم، فرهنگ و هنر آماده كنيم.

جمشيد اسماعيل خاني (چهره طنز سينمايي ايران):
جمشيد اسماعيل خاني همسر متوفاي گوهر خير انديش مدت ها به عنوان شخصيتي زبان باز و تا حدودي كلك، در ميان خيل نقش ها جا افتاده بود.

بازي هاي فراموش نشدني او را در نقش مكمل در فوتباليست ها (1379) روسري آبي (1373) _فيلمي از رخشان بني اعتماد) مرد باراني (ابوالحسن داوودي 1378) به ياد داريم.

او در روسري آبي در نقشي است كه به كارگردان توپ و تشر مي زند و در لحظاتي رئوف و مهربان است.

در مرد باراني به نقش دوم و منفي در مي آيد.

اسماعيل خاني در مسير بازيگري كوتاهش شايد يكي از تاثير گذارترين بازيگران نقش دوم بوده است.

او بيشتر در نقش شخصيت هاي عصبي و پر مشغله و كلافه شده حضور يافته است.

بازي او در سريال شليك نهايي ديدني و منحصر به فرد بوده است.

عزت ا... انتظامي (پير احساسي و دوست داشتني سينماي ايران):
عزت ا... انتظامي بازيگر مهم نقش هاي اول و كليدي در تعدادي فيلم از فيلم هايش به نقش دوم ظاهر شده است.

شايد بهترين نقش دوم او در آقاي هالو (1349) باشد.

انتظامي در بي تا (1350) با سكوتش نقش آفريني در خور ستايشي دارد.

انتظامي آن قدرت را دارد كه در هر نقشي به طوري در قالب شخصيت برود كه او را كاملا باور كنيم.

انتظامي براي ايفاي نقش مش حسن و لحظاتي كه خودش را در گاو مش حسن مي بيند بازيگري بزرگ جلوه مي كند.

او در سال 1348 در شهرستان محلات در حدود 15 روز در طويله اي روي گاو مردي روستايي مطالعه كرده است. بازي هاي انتظامي در ملكوت (1355) خانه عنكبوت (1362) و بازيچه (1373) فراموش نشدني است.

گلاب آدينه (يادآور سلطان و شبان ) متولد( 1332):
گلاب آدينه بازيگري است كه در اكثر فيلم هايش حضور بارزي دارد و او را در نقش باور مي كنيم.

او به عنوان بازيگر نقش دوم در سه فيلم روسري آبي، فصل پنجم و بانوي ارديبهشت ،بازي به ياد ماندني از خود به جا گذاشت .

گلاب آدينه در نقش قدرت در روسري آبي رشد بازي گري خود را نشان داد (ديدن اين فيلم خالي از لطف نيست روسري آبي )

در فصل پنجم (1375) باز هم نقش دوگانه را ايفا كرد.

او درنقش پنجه خانم آدمي تند مزاج و پرخاشگر بود.

طوبا در زير پوست شهر شخصيتي واقعي و متعادل است كه بين حالت هاي مختلف از زندگي ظاهر و باطنش را به موازنه مي گذارد.

گلاب آدينه همراه همسرش مهدي هاشمي خود و نقششان را با سريال سلطان و شبان در اذهان مردم حك و خاطره انگيز كردند.

كمند اميرسليماني (دختر سركش سريال پدر سالار)(متولد 1352):

كمند اميرسليماني در اغلب نقش ها، دختري است آرام و مهربان.

حتي در سريال پر مخاطب و جذاب پدر سالار هم به مخالفت با روش خانواده بر مي آيد باز هم در آخر همان دختر سر براهي است كه از كرده اش پشيمان مي شود.

او در قرمز (1377)، نقش خواهري عصبي كه به لحاظ روحي مشكلات و گره هاي فراواني دارد را بازي كرد. در ترنج (1365) و سفر عشق (1367) بازي خوبي در نقش مكمل داشت به ويژه در ترنج نقش شايسته اي را در كنار پروانه معصومي ارائه كرد.

عبدالرضا اكبري (مرد سريال هاي تلويزيوني)(متولد 1332):
عبدالرضا اكبري بيشتر در تلويزيون حضور دارد و اغلب در نقش هاي آرام و مثبت ظاهر شده است.

آمار بازيگري او در سينما كم مي باشد.

در بي پناه (1365)، كاني مانگا (1365)، پناهنده (1372) و ساغر (1372) ، نقش هاي ديدني داشته است، اما در تو آزادي (1381) در نقش دوم حس شدني و كامل حضور داشته است.

نقش علي در بسيجي آرماني و دوست داشتني در فيلم پناهنده بسيار قابل درك و تاثير گذار بازي كرده است.

سعيد پورصميمي (چهره تاثير گذار سينماي ايران) (متولد 1322):

سعيد پورصميمي در هر نقشي، كوتاه يا بلند حضور پر قدرتي دارد.

البته او پر كار نبوده است، اما نقش دوم او در ناخدا خورشيد را نمي توان از ياد برد.

دو نقش او ويژگي هاي شاخص بازيگري اش را نشان مي دهد، سرزمين خورشيد (1375) و عروس آتش (1378).

او در سرزمين خورشيد در دل آتش و گلوله كه بر سر خرمشهر مي ريزد نماينده آن دسته از مردمي است كه فقط به فكر نجات جان خويش هستند.

او حتي در مواجه با خطر هم گمان مي كند با پول مي تواند خود را از مهلكه خلاص كند.

در عروس آتش وكيلي درون گراست كه پرونده هاي مشكل را حل مي كند.

شايد بهترين بازي اش در بازي نقش مكمل در فيلم پرده آخر (1369) باشد كه در آن حضوري مرموز و مبهم دارد.

آتيلا پسياني (پسر متفاوت سينماي ايران) (متولد 1366):

آتيلا پسياني در اكثر فيلم هايش به درون نقش فرو مي رود.

خشونت غير قابل تحمل او در آب و آتش (1378) را نمي توان از ياد برد.

چند نقش مكمل خوب از او وجود دارد روز شيطان (1373) هيوا (1377)، نسل سوخته (1378)، دو زن (1377).

او در نقش هاي دوم كه عمدتا منفي بوده اند با بازي خوب و قابل تحسينش حسي را كه بايد در تماشاگر ايجاد مي كند.

كسي را نمي توان پيدا كرد كه نقش جنون آساي او را در آب و آتش دوست داشته باشد.

اين اواخر آتيلا پسياني در سينمايي چه كسي امير را كشت يكي از متفاوت ترين نقش هاي زندگي حرفه اي اش را ايفا كرده است.

بايد بدانيد كه پسياني پسر خلف جميله شيخي مرحوم مي باشد.

ماهايا پطروسيان (دختر شيطان و زبر و زرنگ سينماي ايران) (متولد 1348):
ماهايا پطروسيان بازي در سينما را با يك نقش مكمل در پرده آخر (1369) آغاز كرد.

اما اوج بازي اش در نقش مكمل در هنر پيشه (1371) بود كه نقش يك دختر كولي و لال را بازي مي كرد و تا آخر فيلم يك كلمه هم حرف نزد.

بعدها در نقش مثبت ومنفي كوتاه و بلندي بازي كرد.

در ديگه چه خبر (1370) به خاطر بازي متفاوتش تقدير شد.

دختري به نام تندر از فيلم هايي بود كه پطروسيان در آن نقش اصلي يك بخش از فيلم را به عهده دارد او در اين سينمايي به زيبايي درخشيده است.

بهناز جعفري (دختر مقتدر و گاهي بدجنس سريال هاي تلويزيوني):
سال هاست كه بهناز جعفري در سينما حضور دارد اما او چندان پر كار نبوده است، ولي بازي هايش همه تحسين تماشاگران را برانگيخته است.

بهترين نقش دوم او با تاثير از گريم چهره اش در آب وآتش بود دختر ي كه از فرط استيصال دست به خود كشي مي زند.

هر چند او در آب و آتش به خوبي ديده شد اما بازي فوق العاده اش مربوط به سفري نا معلوم در تخته سياه (1378) بود.

در تهران ساعت 7 (1381) در نقش كوتاه خود را از بقيه بيشتر نشان داد.

بيروني ترين لايه كارنامه بهناز جعفري مربوط به سريال ترنگ مي باشد كه او در نقش كاملا حاشيه اي بازي مي كند، اما بازي كامل و تاثيرگذارش چهره و نقشش را ماندگارتر از ديگر كاراكترها ساخته است.

داريوش ارجمند (مالك اشتر در اذهان مردم) (متولد 1323):

داريوش ارجمند از تئاتر وارد سينما شد و با نقش اول ناخدا خورشيد (1365) به شهرت رسيد .

او در نقش مكمل در پرده آخر (1369) آدم برفي (1373)، اعتراض (1378) و رئيس (1385) نشان داد كه قدرت بازي در هر نقشي را دارد چه اول و چه مكمل و يا چه خوب و چه بد.

در هر صورت سريال امام علي از آثار پربيننده، تاثير گذار و به يادماندني دنياي تصوير در ايران بوده است كه علاوه بركارگرداني برجسته اثر و موزيك تكان دهنده اش، بازي بازيگرانش نيز در اين محبوبيت موثر بوده اند، يكي از اين بازيگران تاثير گذار ارجمند بوده است كه با بازي در نقش يكي از اسطوه هاي ديني همچنان در اذهان مردم ماندگار است.

رويا نونهالي (هنر پيشه برجسته تئاتر) ( متولد 1341):
رويا نونهالي با تئاتر پا به عرصه دنياي تصوير گذاشته است و از سال 1362 فعاليت در اين عرصه را آغاز كرد و در سال 1366 به سينما آمد.

دو بازي كوتاه در دو فيلم بهمن فرمان آرا (بوي كافور عطر ياس- 1378) و (خانه اي روي آب 1381) واقعا فراموش نشدني است به ويژه حركات و بازي رمز آلودش در بوي كافورعطر ياس كه قدرت بازيگري او را نشان مي دهد. بازي او در ماهي ها عاشق مي شوند ديدني و جذاب مي باشد.

اين روزها چهره اين بازيگر توانمند را هر روز در قالبي از يك برنامه آشپزي به نام سفره ايراني در شبكه دوم سيما مي بينيم.

(واقعا اگر دوست داريد يك برنامه متفاوت را لمس كنيد حتما ساعت 12و30 دقيقه به سراغ شبكه دو و سفره ايراني برويد)

علي نصيريان ( اسطوره كفش هاي ميرزا نوروز) (متولد 1313):
علي نصيريان وزنه اي در بازيگري است.

او در نقش هاي متعددي، از اول گرفته تا مكمل بازي كرده است كه هر يك را مي نگريم نقش جديدي مي بينيم، مش اسلام در اسطوره گاو (1348) را نمي توان از ياد برد و دست كم گرفت.بازي بسيار تاثير گذارش در نقش مكمل فيلم ناخدا خورشيد (1369) هم فراموش نشدني است.

پيچيدگي نقشش در سريال سربداران در كالبد قاضي شارح بسيار تماشايي است.

علي نصيريان بازيگري با وقار است و با شخصيت منحصر به فردش هر نقشي را باور پذير مي كند.

اين اواخر، بعد از مدت ها چهره دوست داشتني اش را در قاب شيشه اي ديده ايم، او حاج يونس ، ميوه ممنوعه را به خوبي به تصوير كشيد. (خدا قوت آقاي نصيريان)

پروانه معصومي (مادر داداشي و چهره معصوم سينما) (متولد 1323)

پروانه معصومي با نقش كوتاهي در بي تا (1351) بازيگري را آغاز كرد كه البته در اين فيلم ديده نشد.

او در رگبار (1354) بود كه شناخته شد.

در فيلم هاي مختلف در نقش هاي اول ظاهر شد.

اما در ناصر الدين شاه اكتور سينما (1370) بازي در نقش مكمل را به عهده داشت.

در ناخدا خورشيد (1365) در نقش كم اهميتي بازي كرد اما همان چند صحنه درخشان، بازي او را در نقش دوم بروز داد.

جمشيد مشايخي (موسپيد سينماي ايران) (متولد 1313)
جمشيد مشايخي از تئاتر به سينما آمد.

در سال هاي پيش از انقلاب در بسياري از فيلم ها به نقش دوم ظاهر شد.

در طلوع (1349)، سه جاهل (1350)، آسمون بي ستاره (1350)، داد (1361)، صداي صحرا (1354)، آوار (1364) در نقش هاي مكمل بازي كرد.

تعداد فيلم هايي كه او در نقش مكمل ظاهر شده است بسيار زيادتر از فيلم هاي ياد شده است.

او در فيلم پدر بزرگ (1364) و در كمال الملك (1363) در نقش اول درخشيد.

در بسياري از سريال هاي تلويزيوني هم به بازي در نقش دوم و سوم پرداخت.

رضا كيانيان (بازيگر صاحب نام و سبك) (متولد 1330)
رضا كيانيان دير به سينما آمد اما زود معروف شد.

اولين بار در نقش دوم در تمام وسوسه هاي زمين (1368) ظاهر شد كه اما در روبان قرمز (1371) كه معلوم نشد اين سه بازيگر كدام نقش اول را دارند در واقع نقش ها بين سه نفر فيلم تقسيم شده بود.

در عروس رومشكان (1379)، گاهي به آسمان نگاه كن (1381)، قدمگاه (1382) در نقش هاي مكمل ظاهر شد.

رضا كيانيان با اين كه اغلب در نقش هاي مكمل ظاهر مي شود اما بازي هايش ماندني و ديدني است.

محمد علي كشاورز (پدر سالار سينمايي ايران) (متولد 1309)
محمدعلي كشاورز طي چهار دهه به نقش هاي اول و مكمل در بسياري از فيلم ها ظاهر شد.

در رگبار (1354)، در زير درختان زيتون (1372)، كمال الملك (1363) در نقش هاي مكمل بازي هاي پرقدرتي را ارائه داد، از تئاتر به سينما آمد و در چند سريال به ويژه پدر سالار به ارائه بازي خوبي پرداخت.

فرامرز قريبيان (چهره هميشه شكسته) (متولد 1320):
فرامرز قريبيان در اوايل كار بيشتر با مسعود كيميايي بود.

نقش هاي مكمل او در غزل (1355)، خاك (1352)، گوزن ها (1354)، پرونده (1362) ستودني است.

او در بيشتر فيلم هاي كيمياي بازي كرده است.

تا سال ها به نقش دوم در سينما به بازي مي پرداخت، از دهه شصت به نقش اول گام نهاد.

شايد بهترين بازي فرامرز قريبيان در نقش دوم بازي در فيلم رقص در غبار (1381) باشد هرچند حاجي در فيلم شهر زيبا (1382) به نقش دوم را نمي توان از ياد برد.
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن