واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي
متفكر شهيد آيت الله مرتضي مطهري
قسمت سوم
امام حسين هدف نهضت خودش را روشن كرده است . « الا ترون ان الحق لا يعمل به و ان الباطل لا يتناهي عنه ليرغب المومن في لقاالله محقا » حسين عليه السلام مي گويد من نهضت كرده ام براي امر به معروف براي اينكه دين را زنده كنم براي اينكه با مفاسد مبارزه كنم . نهضت من يك نهضت اصلاحي اسلامي است . ما چيز ديگري گفتيم . دو تحريف معنوي بسيار عجيب و ماهرانه كرديم (نمي دانم بگويم ماهرانه يا جاهلانه ) يك جا گفتيم حسين بن علي قيام كرد تا كشته شود براي اينكه كفاره گناهان امت باشد! حال اگر بپرسند اين حرف در كجاست آيا خود امام حسين عليه السلام چنين چيزي گفت پيغمبر گفت امام گفت ما مي گوئيم به اين حرفها چكار داريد امام حسين كشته شد براي اينكه گناهان ما بخشيده شود! نمي دانيم كه ما اين فكر را از دنياي مسيحيت گرفته ايم يا نه ملت مسلمان ندانسته خيلي چيزها را از دنياي مسيحيت بر ضد اسلام گرفته است .
يكي از اصول معتقدات مسيحيت مسئله به صليب كشيدن مسيح است براي اينكه « فادي » باشد. « الفادي » لقب مسيح است . از نظر مسيحيت اين جز متن مسيحيت است كه عيسي به دار رفت تا كفاره گناهان امت باشد! يعني گناهان خودشان را به حساب عيسي مي گذارند! فكر نكرديم كه اين حرف دنياي مسيحيت است با روح اسلام سازگار نيست با سخن حسين عليه السلام سازگار نيست . به خدا قسم تهمت به اباعبدالله است . والله اگر كسي در ماه رمضان روزه داشته باشد و اين حرف را به حسين بن علي نسبت بدهد و بگويد حسين براي چنين كاري بود و (اين سخن را) از او نقل بكند روزه اش باطل است دروغ بر حسين است . اباعبدالله كه براي مبارزه با گناه كردن قيام كرد ما گفتيم قيام كرد تا سنگري براي گنهكاران باشد! گفتيم حسين يك بيمه درست كرد يك شركت بيمه تاسيس كرد. بيمه چه بيمه گناه ! گفت شما را از نظر گناه بيمه كردم در عوض چه بگيرم اشك . شما براي من اشك بريزيد من در عوض گناهان شما را جبران مي كنم . شما هر چه مي خواهيد باشيد ابن زياد باشيد عمر سعد باشيد. يك ابن زياد در دنيا كم بود! يك عمر سعد در دنيا كم بود! يك سنان بن انس در دنيا كم بود! يك خولي در دنيا كم بود امام حسين خواست خولي در دنيا زياد شود عمر سعد در دنيا زياد شود گفت ايها الناس هر چه مي توانيد بد باشيد كه من بيمه شما هستم !!!
تحريف معنوي دومي كه از نظر تفسير و توجيه حادثه كربلا رخ داده اين است كه مي گويند : مي دانيد چرا امام حسين نهضت كرد و كشته شد مي گوئيم چرا مي گويند يك دستور خصوصي فقط براي او بود. به او گفتند برو و خودت را بكشتن بده . پس به ما و شما ارتباط پيدا نمي كند يعني قابل پيروي نيست ! به دستورات اسلام كه دستورات كلي و عمومي است مربوط نيست . تفاوت سخن امام با سخن ما چقدر است امام حسين فرياد كشيده كه علل و انگيزه قيام من مسائلي است كه منطبق بر اصول كلي اسلام است .
احتياجي به دستور خصوصي نيست . آخر دستور خصوصي را در جايي مي گويند كه دستورهاي عمومي وافي نباشد. امام حسين در كمال صراحت فرمود : اسلام ديني است كه به هيچ مومني (حتي نفرمود به امام ) اجازه نمي دهد كه در مقابل ظلم ستم مفاسد و گناه بي تفاوت بماند. امام حسين مكتب بوجود آورد ولي مكتب عملي اسلامي مكتب او همان مكتب اسلام است . مكتب اسلام بيان كرد حسين عمل كرد. ما اين حادثه را از مكتب بودن خارج كرديم وقتي از مكتب بودن خارج شد ديگر قابل پيروي نيست وقتي كه قابل پيروي نبود پس ديگر نمي شود از حسين استفاده كرد يعني از حادثه كربلا نمي توان استفاده كرد. از اينجا ما حادثه را از نظر اثر مفيد داشتن عقيم كرديم . آيا خيانتي از اين بالاتر هم در دنيا وجود دارد اين است كه عرض كردم تحريف معنوي كه در حادثه عاشورا صورت گرفته است از تحريف لفظي آن صد درجه خطرناكتر است .
چرا ائمه اطهار (حتي از پيغمبر اكرم روايت است ) گفتند كه اين نهضت بايد زنده بماند فراموش نشود مردم براي امام حسين بگريند هدف آنها از اين دستور چه بوده است ما آن هدف واقعي را مسخ كرديم . گفتيم فقط بخاطر اين است كه تسلي خاطري براي حضرت زهرا سلام الله عليها باشد! با اينكه ايشان در بهشت همراه فرزند بزرگوارشان هستند دائما بي تابي مي كنند تا ما مردم بي سر و پا يك مقدار گريه كنيم تا تسلي خاطر پيدا كنند! آيا توهيني بالاتر از اين براي حضرت زهرا پيدا مي كنيد عده اي ديگر گفتند امام حسين در كربلا بدست يك عده مردم تجاوزكار بي تقصير كشته شد پس اين تاثرآور است ! من هم قبول دارم امام حسين بي تقصير كشته شد. امام حسن بي تقصير كشته شد اما همين ! يك آدم بي تقصير بدست يك عده متجاوز كشته شد ! روزي هزار نفر آدم بي تقصير بدست آدمهاي با تقصير كشته مي شوند. روزي هزار نفر آدم در دنيا نفله مي شوند و تاثرآور است اما آيا اين نفله شدنها ارزش دارد كه سالهاي زياد قرنهاي زياد ده قرن بيست قرن سي قرن مطرح باشد و ما بنشينيم و اظهار تاثر كنيم كه حيف حسين بن علي نفله شد خونش هدر رفت ! حسين بن علي بي تقصير كشته شد بدست افرادي متجاوز كشته شد! اما چه كسي گفته حسين بن علي نفله شده است خون حسين بن علي هدر رفت اگر در دنيا كسي را پيدا كنيد كه نگذاشت يك قطره از خونش هدر برود حسين بن علي است . اگر در دنيا كسي را پيدا كنيد كه نگذاشت يك ذره از شخصيتش هدر برود حسين بن علي است . او براي قطره قطره خونش آنچنان ارزش قائل شد كه نمي توان آن را توصيف كرد. اگر ثروتهاي دنيا را كه براي او مصرف مي شود تا دامنه قيامت حساب كنيم براي هر قطره خونش ميلياردها ميليارد تومان بشر پول خرج كرده است . آدمي كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پايه كاخ ستمكاران را براي هميشه بلرزاند نفله شد ! خونش هدر رفت ! ما غصه بخوريم براي اينكه حسين بن علي نفله شد تو نفله شدي بيچاره نادان . من و تو نفله هستيم من و تو عمرمان هدر رفت غصه براي خودت بخور. تو به حسين توهين مي كني كه مي گويي نفله شد! حسين بن علي كسي است كه : « ان لك درجه عندالله لن تنالها الا بالشهاده » آيا حسين بن علي عليه السلام كه آرزوي شهادت مي كرد آرزوي نفله شدن را مي كرد
چهارشنبه 4 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]