تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812853481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فراموشي فرهنگ شرقي در هياهوي مدل هاي غربي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: فراموشي فرهنگ شرقي در هياهوي مدل هاي غربي
مجموعه اي از جديد ترين مدهاي روز در زمينه پوشاك و زيور آلات در نمايشگاه بين المللي مد و لباس به نمايش در آمده است كه اكثر اين محصولات قيمت بسيار بالايي داشته و آنها را مي توان تنها از فروشگاه هاي خاص شمال شهر خريداري كرد.

نمايشگاه بين المللي مد و لباس با تبليغات گسترده اي كه از مدت ها پيش در اماكن عمومي و بيلبوردهاي تبليغاتي و... براي آن صورت گرفته بود،‌ موج جديدي را در فضاي فرهنگي جامعه به وجود آورده بود.

اين نمايشگاه كه از سوي شركت" يونيورسال پرشين كيش "برگزار مي شود ، روزگذشته با حضور "ايماني خوشخو" معاون هنري وزير ارشاد در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش يافت.

در نشست خبري اين نمايشگاه عنوان شده بود كه سعي شده در اين نمايشگاه از المان هاي ايراني و اسلامي استفاده شود تا مدل ها كه بتوانند علاوه بر جذب سليقه قشر جوان جامعه، ‌آنها را با المان هاي ايراني و اسلامي آشنا كرده و در عين حال با قيمت مناسب هم عرضه شوند.

اين صحبت ها اين تصور را به وجود آورد كه در نمايشگاه طرح هاي زيبا و جديد ايراني- اسلامي ارائه مي شوند كه با سليقه جوان امروزي سازگار است. اما حضور غرفه داراني با آرايش و سبك لباس خاص و آقايان با لباسهاي رسمي و كراوات زده در چنين نمايشگاهي بيش تر به چشم مي آمد .

بحث فروش اجناس نمايشگاهي بحثي بود كه با تناقض به همراه بود؛ برخي از غرفه داران با وجود تبليغ اجناس خود از فروش اين اجناس خودداري كرده و تنها با دريافت سفارش و ارائه كارت فروشگاه خود بازديد كنندگان را به خريد اين اجناس دعوت مي كردند اما غرفه هايي هم بودند كه در محل نمايشگاه با تبليغ جنس خود به فروش آنها مي پرداختند.

نمايشگاهي كه قرار بود المان هاي ايراني و اسلامي هرچه بيشتر و بهتر در آن رعايت شود و اين المان ها به نسل جوان جامعه معرفي شوند،‌بيشتر معرف پوشش و آرايشي نزديك به مدل هاي ماهواره اي بود.

البته درباره لباس هاي بانوان در مقايسه با پوشاك آقايان مي توان گفت توجه به طرح هاي ايراني و اسلامي رعايت شده بود؛ مانند غرفه چادر ملي كه به ارائه طرح هايي متنوع از چادر،‌مقنعه، ‌شال و روسري هاي ملي پرداخته بود.
در ديگر غرفه ها ،‌لباس هاي سنتي-مدرن و الگو گرفته از نمادهاي ايراني و سنتي متناسب با مكان ها و كاربردهاي متفاوت توسط دانشجويان رشته طراحي لباس ارائه شده بودند كه با ناديده گرفتن قيمت آنها مي توان گفت تا حدي پاسخگوي نياز جامعه جوان ما بودند.

اما نكته مهم قيمت بسيار بالاي لباس ها بود كه بازديدكننده تنها مي توانست با خريد ژورنال آنها به به و چه چه كرده و باور كند كه با به كارگيري طرح هاي ايراني مي توان لباس هايي بسيار زيباتر از لباس هاي مدرن غربي آفريد.

در بخش بين الملل هم با اينكه پيش تر اعلام شده بودكه چندين كشور اسلامي در نمايشگاه حضور خواهند داشت اما اوكراين تنها كشور خارجي شركت كننده در نمايشگاه بود كه در اين غرفه هم چند لباس محلي و صنايع دستي اين كشور به نمايش گذاشته شده بود و جالب اينكه در همين غرفه نيز هيچ توضيحي درخصوص لباس ها ، فرهنگ و پوشش مردم اوكراين به مخاطب داده نمي شد.

چند غرفه نيز به معرفي صنايع پوشاك داخلي، صنايع دستي و كارهاي هنري از جمله سرمه دوزي و روبان دوزي اختصاص يافته بود كه با سليقه خانمها بسيار سازگار بود.

با اين همه فضاي كلي نمايشگاه ياد آور فروشگاه هاي خريد، فروش، براي تبليغ و معرفي اجناس مارك دار بود.به خصوص در مورد لباس آقايان كه عمدتا لباس هاي مارك دار خارجي بودند و تبليغ گسترده اي توسط غرفه داران براي آنها صورت مي گرفت.
در بخش ديگر نيز لباس هاي مخصوص فصل زمستان نظير شال گردن،‌دستكش و ... با قيمت هاي بسيار بالا به افراد معرفي مي شدند.

سرويس هاي استيل و بدليجات گران قيمت نيز عمدتا شكل و شمايلي اروپايي داشتند و بيشتر از جواهرات سنگي و سفالي ايراني توجه مخاطب را به خود جلب مي كردند كه البته اكثر اين لباس و زيور آلات را مي توان در فروشگاه هاي خاص شمال شهر آن هم با قيمت هاي بالا پيدا كرد.

معرفي سالن هاي آرايشگاه زنانه،‌مراكز دوخت و فروش لباس عروس،‌ خنچه عقد كه عمدتا در مناطق شمال شهر قرار دارند و با قيمت هاي بسيار بالا به ارائه خرمات مي پردازند بخش ديگر نمايشگاه بود كه احتمالا اين بخش جز رواج تجمل گرايي و مد هاي اروپايي نتيجه ديگري به همراه نخواهد داشت.

افراد بازديد كننده نيز اعتقاد داشتند نمايشگاه آنطور كه بايد و شايد كمكي به بحث ساماندهي مد و لباس نكرده است و تنها افراد را با جديد ترين متدهاي روز در زمينه هاي مختلف آشنا مي كند.

خانم مسني كه مشغول بازديد از نمايشگاه بود، مي گفت: «معرفي سرويس هاي خدماتي مجالس عروسي و آرايشگاه ها، سالن ها و جواهر فروشي هاي خاص تنها نوعي تبليغ براي عده ا ي خاص به شمار مي رود و براي جوانان جامعه ما كه اكثرا در سطح متوسط هستند فقط و فقط تجمل گرايي و افزايش چشم گير هزينه ازدواج را به همراه دارد. »

حال سوال اينجاست هدف از برپايي چنين نمايشگاهي ارائه جديد ترين مدهاي روز و اجناس مارك دار و گران قيمت و تجمل گرايانه بود يا معرفي مد ايراني- اسلامي با قيمتي در حد متعارف؟

بايد منتظر ماند و ديد در چند روز باقي مانده اين نمايشگاه تا چه حد مي تواند سليقه بازديد كنندگان را به خود جذب كند.

نظرات كاربران:
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن