تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830280002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست نقد اشعار سينا علي‌محمدي؛ضياءالدين ترابي: بيش از اندازه بزرگ كردن حافظ، باعث گمراهي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست نقد اشعار سينا علي‌محمدي؛ضياءالدين ترابي: بيش از اندازه بزرگ كردن حافظ، باعث گمراهي است
خبرگزاري فارس: ضياءالدين ترابي در نشست نقد مجموعه شعر «پاره خط» سروده سينا علي‌محمدي، گفت: حافظ را بيش از اندازه بزرگ كرده‌اند و اين باعث گمراهي ما شد.


به گزارش خبرنگار فارس، نشست نقد و بررسي مجموعه شعر «پاره خط» سروده سينا علي‌محمدي شاعر جوان، با حضور ضياءالدين ترابي، علي آبان و مژگان عباسلو عصر ديروز در سراي اهل قلم برگزار شد.
ضياءالدين ترابي در اين نشست گفت: حافظ را بيش از اندازه بزرگ كرده‌اند و اين باعث گمراهي ما شد كه شعر ديگران را بياوريم، بلايي به سرش بياوريم و به نام خود بنويسيم.
ترابي در نشست نقد و بررسي مجموعه شعر پاره خط همانطور كه در مقدمه كتاب آورده، اشعار اين مجموعه را ساختارمند معرفي كرد و
معتقد است كه تخيل شاعرانه و سرشار شاعر از جهان واقعي و پيرامون دور نيست.
وي شعر را در درجه اول تخيل دانست و بيان داشت كه كسي كه تخيلش را به كار نگيرد شاعر نخواهد شد.
ترابي گفت: شعر ربطي به بازي زباني ندارد و زبان وسيله‌اي‌ است براي بيان تخيل، براي اينكه شعري اتفاق بيفتد بايد تخيل اتفاق بيفتد به كمك واژگان.
وي همچنين اظهار داشت: تخيل شعر بايد واقعيت داشته باشد، تفاوت وهم و تخيل در همين است، تخيل را نمي‌توان در عالم بيرون پيدا كرد. تخيل من مخاطب را به حركت مي‌اندازد و شاعري مي‌تواند شعري متفاوت بگويد كه جهان را متفاوت ببيند و شعر وقتي لذت‌بخش است كه جهاني كه ديده مي‌شود جديد باشد، تفاوت شعر حافظ و سعدي در همين است، در دنيايي است كه در آن زندگي كردند، لذا سعدي از زيبايي و سخن مي‌آورد ولي دنياي حافظ درد آلود و تلخ است.

* شعرهاي علي‌محمدي درون‌مايه اجتماعي دارد

همچنين علي آبان گفت: شعرهاي سينا علي‌محمدي درون مايه اجتماعي دارد.
آبان در نفد و بررسي مجموعه پاره خط گفت: با مطالعه‌اي كه در اين اثر شد، در اولين برخورد دغدغه‌هاي شاعر به خودي خود خودش را نشان داد. شاعر در اين شعر خود را به راحتي در برابر هر واژه‌اي كه خودش را به او تحميل مي‌كرد تعظيم نكرد.
من در كل از اثر سينا علي‌محمدي دريافتم كه دغدغه‌هاي زبان در اثرش بود، اين دغدغه‌ها را من در سه بخش با عنوان سازهاي مخالف عنوان مي كنم: 1-ديگر بياني 2- گريز از مدار عادي زمان 3- برجسته‌سازي.
وي همچنين اظهار داشت: ديگر بياني هنر است و من اين هنر را در اثر علي‌محمدي كه در واقع كشف يك نوع بستر جديدي است ديدم.
آبان همچنين واژگوني را در اثر پاره خط، كشف خلاقيت و كشف و كار شاعر در اين اثر دانست.
علي آبان بسامد ضمير من، تو و او را در مجموعه شعر پاره خط تخمين زده و چنين بيان داشت كه، شعر علي‌محمدي من مدار است اما اين من تقسيم‌پذير است، يعني جايي كه شعر با من شروع مي‌شود وسط شعر به سمت تو و او ميل مي‌كند و شاعر به اين نكته توجه داشته كه شعر حديث نفس نباشد.
وي همچنين اظهار داشت با اينكه علي‌محمدي شاعري جوان است ولي اثرش جوان نيست، نه از جهت ساختار بلكه از نظر انديشه.
وي در آخر ياد آور شد: زبان شاعر در اين اثر نه بسته است نه باز، بلكه نيمه‌باز است و زباني دموكراسي است.

* شعرهاي علي‌محمدي كلاسيك‌پسند است

در ادامه نشست مژگان عباسلو گفت: شعر سپيد، شعري سخت مخاطب است، ولي شعرهاي علي‌محمدي با مخاطب كلاسيك‌پسند هم ارتباط برقرار مي‌كند.
عباسلو در نقد و بررسي مجموعه شعر پاره خط گفت: من نتوانستم اين شعرها را مجموعه‌اي منحصراً عاشقانه ببينم حتي نتوانستم نام عاشقانه اجتماعي هم براي آن انتخاب كنم.
عباسلو چنين بيان داشت كه تصاويري كه شاعر خلق كرده به خوبي با قابليت‌هاي زيبا نمايانه شعر سپيد آشنا است.
وي همچنين اظهار داشت: در پاره خط با بازي‌هاي كلامي زيبايي رو به رو مي‌شويم كه به زيبايي در زيباتر كردن شعر به كار رفته است و چيزي كه مخاطب را خيلي وابسته و علاقه‌مند به شعرهاي او مي‌كند تصاويري است كه از دنياي واقعي و مخيل خود ارائه مي‌دهد و هميشه دنياي بيرون و درون خود را به هم ارتباط مي‌دهد.
وي در ادامه چنين بيان داشت كه شعر علي‌محمدي نتيجه‌گيري است يعني من مخاطب عام را به يك نتيجه‌اي مي‌رساند كه تفاوت شعر علي محمدي با ديگر شعرهاي سپيد در همين است كه شعر او ما را به جمع‌بندي مي‌رساند و اين ناشي از جهان‌بيني خاص خود اوست. او مخاطب را در دانايي‌هاي خود شريك مي‌داند و نتيجه‌گيري او در واقع پيام دعوتي است براي مخاطب خاص و عام.
وي در پايان اظهار داشت: نقطه قوت ديگر در پاره خط غافل‌گيري است و شاعر در اين كتاب به ما نشان داد كه مي‌شود از اوج و فراز و فرودها و غافلگيري استفاده كنيم و نكته‌اي ديگر اينكه اجرا كردن شعر خلاقيت و نوآوري زيبايي است كه علي‌محمدي آن را به كار برده و خودش اجرا كننده شعر خود است.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن