تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812949451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح فروش اينترنتي سوخت از بهمن‌ماه در سراسر كشور


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: طرح فروش اينترنتي سوخت از بهمن‌ماه در سراسر كشور
انرژي- همشهري آنلاين:
مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از راه‌اندازي طرح فروش اينترنتي سوخت از هفته آينده در استان قزوين خبر داد و گفت: اين طرح بهمن‌ماه ۸۷ در سراسر كشور اجرا مي‌شود.

به گزارش شانا، علي فراهاني درباره مراحل راه‌اندازي سيستم فروش اينترنتي سوخت توضبح داد: مديريت برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي حدود يك سال پيش تصميم گرفت تا طرح فروش اينترنتي سوخت را با هدف ارائه خدمات مطلوب به مشتريان راه‌اندازي كند.

علي فراهاني ادامه داد: مشتريان خريد سوخت دو دسته هستند؛ گروه نخست عرضه‌كنندگان فرآورده‌هاي نفتي، جايگاه‌داران و مجاري عرضه و فروش سوخت و دسته دوم صنايع، كارخانجات و كليه شركت‌هاي درگير با مصرف سوخت مايع را شامل مي‌شوند، بنابراين دسته اول تماس بيشتري با شركت پخش داشته و سوخت خود را به صورت روزانه خريداري مي‌كنند اما دسته دوم به تناسب نياز خود با ما در ارتباط هستند.

وي افزود: فروش سوخت به دو طريق انجام مي‌شود، در روش اول متقاضي از طريق اينترنت و در هر جايي كه باشد به سايت شركت پخش متصل شده و با تكيه بر شماره حساب تعيين شده در بانك خريد الكترونيكي خود را انجام مي‌دهد همچنين براي او حواله خريد صادر شده و پيگيري حواله‌هاي صادر شده نيز امكان پذير است.

فراهاني ادامه داد: روش دوم براي متقاضياني است كه از خدمات اينترنتي در منازل يا محل كار خود بهره مند نيستند كه مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پست در نقاط مختلف كشور و استفاده از دستگاه‌هاي كارت خوان يا پايانه‌هاي فروش، خريد اينترنتي خود را انجام دهند.

فروش اينترنتي سوخت با كارت‌هاي عضو شبكه شتاب

فراهاني افزود: در گذشته تنها اخذ فيش از بانك كافي نبود و بايد مبلغ مورد نظر براي دريافت سوخت به حساب شركت پخش ناحيه واريز مي‌شد تا حواله فروش سوخت صادر شود اما هم اكنون با وجود اين كه باز هم مي‌توان با مراجعه مستقيم به بانك مبلغ مورد نظر را به حساب ريخت اما ديگر لازم نيست به شركت پخش مراجعه شود و تنها با رجوع به شركت پست كارها انجام مي‌شود همچنين خريداران با استفاده از كارت اعتباري عضو شبكه شتاب و دستگاه كارت خوان سوخت مورد نظر خود را خريداري مي‌كنند.

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: اين دستگاه‌ها با ساير كارت خوان‌ها متفاوت هستند و از سوي بانك ملت به‌طور ويژه براي اجراي طرح فروش اينترنتي سوخت طراحي شده‌اند تا با مطابقت كد شناسه خريدار و ميزان سهميه سوخت او مبلغ مورد نظر را از حساب متقاضي به حساب شركت پخش واريز كنند.

فروش اينترنتي سوخت؛ صرفه‌جويي در وقت و هزينه متقاضيان

فراهاني با بيان اين كه به دليل نبود نمايندگي فروش در برخي از شهرها متقاضيان خريد سوخت مجبور هستند با صرف هزينه و زمان به نواحي پخش در شهرهاي ديگر مراجعه كنند اظهار داشت: يكي از اهداف راه اندازي طرح فروش اينترنتي سوخت به حداقل رساندن رفت و آمدهاي مشتريان از شهرستان ها به كلانشهرها و صرفه‌جويي در هزينه آنان است تا اشخاص كمتري براي خريد فرآورده به شركت پخش هر استان مراجعه كنند كه اين كار نيازمند بهره‌گيري از تكنولوژي روز دنيا و امكانات الكترونيك است.

وي درباره آماده سازي زيرساخت‌هاي اجراي اين طرح گفت: دو كار به عنوان زيرساخت انجام شد، نخست راه‌اندازي سايت فروش اينترنتي (WWW.NIOPDCSELL.COM) و دوم به روز‌رساني سيستم‌هاي رايانه اي بخش فروش تا از اين طريق زمينه لازم براي اجراي طرح آماده شود.

فراهاني درباره علت انتخاب استان قزوين به عنوان نخستين مكان براي راه‌اندازي سيستم فروش اينترنتي سوخت توضيح داد: استان قزوين از امكانات خوبي نظير كيفيت مديريت و امكانات يارانه‌اي برخوردار است همچنين نزديك بودن اين منطقه به ستاد مركزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران و تسهيل در تعاملات ميان دو شركت، همچنين وجود مراكز صنعتي و مصرف‌كنندگان عمده فراوان در استان قزوين سبب شد تا اين منطقه را براي اجراي آزمايشي طرح فروش سوخت اينترنتي انتخاب كرده و از هفته آينده نيز اين طرح به صورت واقعي در استان قزوين اجرايي شود و سپس حوزه كاري اين سيستم در سراسر كشور گسترش يابد.

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اين كه مقدمات اجراي طرح فروش اينترنتي سوخت در تمامي استان‌هاي كشور پايه‌ريزي شده است اظهار داشت: هم اكنون اين طرح به صورت واقعي تنها در استان قزوين اجرا مي‌شود تا پس از حصول اطمينان از موفقيت اين طرح آن را از بهمن ماه سال جاري در ساير استان‌هاي كشور نيز اجرايي كنيم.

وي درباره هزينه اجراي طرح فروش سوخت اينترنتي توضيح داد: تا كنون هزينه چنداني براي راه‌اندازي اين طرح صرف نشده چرا كه تنها عمليات برنامه نويسي آن در استان قزوين و به دست كارشناسان شركت پخش انجام شده و هزينه‌اي كمتر از ۲۰ ميليون تومان داشته است.

فراهاني ادامه داد: براي اجراي اين طرح با بانك ملت و شركت پست نيز در ارتباط هستيم كه ارائه خدمات از سوي بانك ملت براي شركت ملي پخش هزينه‌اي در بر نخواهد داشت زيرا انجام تراكنش‌هاي مالي در بانك ملت براي خود بانك نيز سودمند است اما در حال مذاكره با مسئولان شركت پست هستيم تا هزينه‌اي كه بايد به عنوان كارمزد از سوي مشتريان و شركت ملي پخش به آنان پرداخت شود را تعيين كنيم.

مدير برنامه ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران يكي از مزاياي اجراي طرح فروش اينترنتي سوخت را افزايش ظرفيت انتقال اطلاعات از طريق فيبرهاي نوري از كليه استان‌ها به ستاد مركزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي خواند و اظهار داشت: براي اجراي اين طرح هم اكنون در مرحله گردآوري اطلاعات هستيم تا آنها را مورد پردازش قرار داده و در اختيار مديران بگذاريم همچنين استفاده از امكاناتي چون فيبر نوري، امكانات مخابراتي، ماهواره‌ها و مواردي از اين دست نه تنها براي اجراي طرح فروش اينترنتي سوخت استفاده مي‌شود بلكه كاربردهاي ديگري نيز دارد.

فراهاني درباره ضمانت مالي معاملاتي كه از طريق اينترنت انجام مي‌شود توضيح داد: بانك ملت پشتيبان و ضامن اين سيستم است اما خريداران سوخت مي‌توانند از خدمات تمام بانك‌هاي عضو شتاب بهره‌مند شوند.

بايد فرهنگ‌سازي شود

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران درباره موانع اجراي اين طرح در كشور توضيح داد: براي اجراي طرح فروش اينترنتي سوخت مشكلي وجود ندارد تنها بايد در ميان متقاضيان خريد سوخت فرهنگ‌سازي شود و اطلاع رساني مناسب صورت پذيرد تا مردم بدانند چنين امكاناتي در كشور فراهم شده و با توجه به اجراي آزمايشي و سپس اجراي قطعي اين طرح در استان قزوين پيش‌بيني مي‌كنيم كه طرح اينترنتي فروش سوخت با استقبال بسيار خوبي از سوي مردم مواجه شود.

وي افزود: با توجه به اين كه در استان قزوين ۵۴۰ فروشنده روستايي، ۶۳ جايگاه عرضه سوخت و بيش از ۴ هزار مصرف كننده عمده با مصرف ماهانه بيش از ۶ هزار ليتر فرآورده‌هاي نفتي وجود دارند، پيش‌بيني مي‌شود براي جلوگيري از وقت و هزينه از اجراي اين طرح استقبال شود.

فراهاني درباره شرايط لازم براي انجام موفقيت آميز معاملات اينترنتي توضيح داد: هر كدام از متقاضيان براي خريد اينترنتي سوخت بايد با توجه به موجودي خود در بانك و ميزان سهميه تعيين شده در شركت ملي پخش اقدام كنند زيرا متقاضي كه موجودي كافي در حساب بانكي خود نداشته باشد و يا ميزان سوخت درخواستي او بيش از سهميه تعيين شده باشد مجاز به انجام معامله نيست.

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي در هر كدام از مناطق ۳۷ گانه كشور از دو طريق با بانك ملت مرتبط است؛ نخست از طريق سيستم خريد و فروش اينترنتي سوخت و سپس برقراري ارتباط مستقيم با بانك ملت تا حساب‌هاي هر كدام از شركت‌هاي پخش به صورت روزانه و دقيق از سوي امور مالي بررسي شده و ميزان خريد، فروش و مبالغ دريافتي مطابقت داشته باشد بنابراين كوچك‌ترين احتمالي براي بروز مشكلات مالي نيست.

وي افزود: با توجه به اينكه سيستم فروش اينترنتي سوخت به سيستم مالي بانك ملت متصل شده اطمينان داريم كه پرداخت‌ها صورت گرفته و براي متقاضي نيز سهميه سوخت وجود دارد.

فراهاني درباره سهميه‌هاي متقاضيان خريد سوخت بيان داشت: متاسفانه فرآورده‌هاي نفتي در كشور ما به صورت يارانه‌اي و چندين برابر زير قيمت واقعي به فروش مي‌روند همچنان كه قيمت تمام شده نفت گاز بر اساس نرخ FOB خليج فارس حدود ۳۵۰ تومان است اما در مجاري عرضه با قيمت ۱۶ تومان به فروش مي‌رود كه اين امر ما را ناگزير به اعمال مديريت مصرف كرده است.

وي در اين‌باره توضيح داد: يكي از راه‌هاي اعمال مديريت مصرف در كشور بررسي ميزان نياز مصرف‌كنندگان عمده و خرد به انواع فرآورده‌هاي نفتي است تا بر اساس اين ميزان نياز سهميه‌اي براي آنان تعيين شده و در سيستم فروش اينترنتي سوخت لحاظ شود.

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران يكي از مشكلات كشور را اجراي سهميه‌بندي خواند و گفت: در صورتي كه يارانه‌ها برداشته شود و انحصار از ميان برود بسياري از مشكلات نيز برطرف خواهد شد زيرا آنچه ايران را از ساير كشورهاي جهان متمايز مي‌كند بحث سهميه‌ها است.

وي افزود: در ساير كشورها تنها با واريز وجه، خريد به صورت نامحدود انجام مي‌شود اما در ايران ناچاريم دو سيستم مالي و سهميه‌اي را تلفيق كنيم.

فراهاني با بيان اين كه فروش اينترنتي سوخت شامل همه فرآورده‌هايي است كه از سوي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي عرضه مي‌شود ادامه داد: تمامي مصرف‌كنندگان عمده و خرد فرآورده‌هاي نفتي براي خريد اينترنتي سوخت داراي كد شناسه هستند و طي قراردادي كه با شركت پخش دارند مقدار سوختشان مشخص شده و كساني كه كد شناسايي ندارند نمي‌توانند از اين طريق سوخت موردنياز خود را خريداري كنند.

وي افزود: متقاضياني كه كد شناسه ندارند با نخستين مراجعه به سيستم رايانه‌اي و ارائه درخواست و بازديد نماينده‌اي از سرويس‌هاي صنعتي شركت پخش، كد شناسايي دريافت مي‌كنند.

وي تصريح كرد: متقاضيان خريد سوخت مي‌توانند از طريق پرداخت پول به بانك، اخذ فيش، مراجعه به منطقه پخش و دريافت حواله، سوخت مورد نياز خود را خريداري كرده يا با استفاده از عابربانك و دريافت حواله خريد كنند و در روش سوم از طريق اينترنت در هر زمان و مكاني كه بخواهند مي‌توانند وارد سايت شده از موجودي خود برداشت كنند و با واريز مبلغ به حساب شركت پخش منطقه و صدور حواله، با توجه به سهميه سوخت باقي مانده خريد كنند.

فراهاني درباره ضمانت قانوني اجراي اين طرح گفت: كليه مشكلات احتمالي در روند اجراي طرح فروش اينترنتي سوخت پيش بيني شده و داراي ضمانت قانوني است، تنها موضوعي كه نياز به كسب مجوز قانوني دارد ميزان كارمزد دريافتي اداره پست از مشتريان است كه هم اكنون اجراي اين طرح در مراكز پستي به صورت رايگان انجام مي‌شود تا روند و حجم كار براي آنان مشخص شده سپس با توافق مسئولان اداره پست ميزان كارمزد را معين كنيم.

شركت ملي پخش و بانك ملت ضامن اجراي صحيح فروش اينترنتي سوخت

وي با تاكيد بر اين كه هر گونه اشتباه مالي از سوي بانك ملت و هر گونه مشكل سهميه‌اي از سوي شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي ضمانت مي‌شود، اظهار داشت: فروش اينترنتي انواع سوخت طرحي است كه اجراي آن سال‌ها در كشورهاي پيشرفته جهان متداول بوده و همه كالاها و اقلام ضروري از اين طريق خريداري مي‌شود.

مدير برنامه‌ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران درباره بهره‌گيري از طرح فروش اينترنتي سوخت در امر صادرات فرآورده‌هاي نفتي توضيح داد: هم اكنون مناقصات و فروش‌هاي صادراتي از طريق سايت‌هاي اينترنتي انجام مي‌شود اما خريد الكترونيك فرآورده‌هاي نفتي تنها مربوط به مشتريان داخل كشور است.

وي در پايان تصريح كرد: طرح فروش سوخت اينترنتي شامل راننده‌هاي خودروهاي ديزلي نمي‌شود و تنها به صنايعي كه حجم وسيعي از انواع سوخت نياز دارند مربوط است.
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن