تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816363255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره تحويل موشك هاي اس-300 به ايران امريكا از روسيه توضيح خواست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: درباره تحويل موشك هاي اس-300 به ايران امريكا از روسيه توضيح خواست
گروه سياسي؛ در نخستين واكنش در خصوص آغاز تحويل سيستم دفاع موشكي اس-300 به ايران، امريكا از مقامات روسيه به عنوان طرف قرارداد موشك هاي فوق توضيح خواست.

رابرت وود سخنگوي وزارت امور خارجه ايالات متحده روز گذشته پس از آنكه مقامات ايران فروش سامانه موشكي اس-300 توسط روسيه به ايران را تاييد كردند، با ابراز نگراني از انتشار اين خبر تاكيد كرد واشنگتن در پي دريافت توضيح مسكو در اين باره است.

اين ابراز نگراني از سوي مقامات امريكا در حالي صورت مي گيرد كه موضوع صدور سيستم موشكي فوق از طريق روسيه هنوز در پرده يي از ابهام است چرا كه اگرچه كميسيون امنيت ملي سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به صراحت از آغاز تحويل اين نوع موشك به ايران خبر داده بود اما سازمان فدرال همكاري هاي فني و نظامي روسيه روز گذشته گزارش هايي مبني بر اينكه مسكو در حال فروش سيستم دفاع هوايي اس-300 به ايران است را منطبق بر واقعيت ندانست و آن را تكذيب كرد.

اما نگراني هاي امريكا نسبت به ارسال سيستم پدافند موشكي توسط روسيه به ايران تنها مربوط به اظهارات تازه مقامات تهران و مسكو نيست. اختلافات كاخ سفيد و كرملين از زماني شكل واقعي تر به خود گرفت كه در جريان حمله روسيه به گرجستان كه يكي از پيام هاي آن مي توانست هشدار درباره نصب سپر دفاعي موشكي ايالات متحده در شرق اروپا باشد، امريكا تصميم گرفت به بهانه دفاع از متحدان اروپايي خود در برابر موشك هاي بالستيكي كه ادعا مي شود در آينده از سوي ايران مورد هدف قرار مي گيرند، توافقنامه استقرار موشك هاي سپر دفاع موشكي در خاك لهستان را امضا كند. به هر حال اگرچه برخي تحولات از جمله جنگ روسيه و گرجستان موجب بروز تنش هايي در روابط دو كشور شد اما دو دولت در قالب اعضاي گروه 1«5 در خصوص برنامه هسته يي ايران همواره مواضع مشتركي اتخاذ كرده و مسكو همواره در زمينه همكاري با امريكا بر سر فعاليت هاي هسته يي ايران تاكيد كرده است.

اما مساله ارسال موشك هاي اس-300 به ايران موضوع ديگري در روابط روسيه و امريكاست چراكه خبرهاي چند روز گذشته و خصوصاً تاييد تهران مبني بر آغاز تحويل اين موشك ها، به نظر مي رسد اختلاف پيش آمده در جريان نصب سپر دفاع موشكي را بار ديگر زنده كرده است.

به هر حال اگر چه تاكنون وزارت خارجه از صدور اين سيستم به ايران ابراز بي اطلاعي كرده اما انتشار خبر قطعي بودن ارسال موشك هاي اس-300 به ايران در مجلس شوراي اسلامي موج جديدي از واكنش هاي امريكا و اسرائيل را به همراه داشته است. به طوري كه رابرت وود از سخنگويان وزارت امور خارجه امريكا با ابراز نگراني از فروش سامانه موشكي ضدهوايي روسيه به ايران گفت؛ ما بارها در سطوح عالي به مقام هاي روسيه تاكيد كرده ايم كه با فروش موشك اس-300 به ايران به شدت مخالف هستيم. به گفته او شرايط فعلي امكان برخورداري از روابط تجاري عادي با ايران را فراهم نمي كند.

در واكنشي ديگر نيز يكي از مقام هاي رسمي امريكايي اعلام كرد كشورش خواستار موضع گيري شفاف مسكو در قبال فروش سيستم پيشرفته دفاع هوايي روسيه به ايران است. به گزارش «ايلنا» به نقل از آسوشيتدپرس، يكي از مقام هاي اطلاعاتي نظامي امريكا اعلام كرد به رغم اينكه مسكو مواضع متناقضي در قبال فروش سيستم پيشرفته دفاع هوايي اس-300 به ايران اتخاذ كرده است، واشنگتن معتقد است كه مسكو چنين برنامه يي را در دستور كار دارد.

اما اين مقام امريكايي گفت به نظر نمي رسد روند ارسال اين تجهيزات به ايران آغاز شده باشد.

اين در حالي است كه شركت دولتي روسي «روس آبارون اكسپورت» طي بيانيه يي اعلام كرد؛ «مسكو، ايران را به تسليحاتي با ماهيت صرفاً دفاعي كه سيستم ضدهوايي از جمله آنها است، مجهز مي كند.»

اين شركت در ادامه افزود روسيه پيش از اين نيز ايران را به نوعي از سيستم ضدهوايي مجهز كرده بود.

در ادامه اين بيانيه آمده است؛ «روسيه همكاري نظامي و فني خود با ايران را با رعايت كامل تعهدات بين المللي كه بر مبناي توافقنامه هاي عدم اشاعه (تسليحات هسته يي) استوار است، توسعه مي دهد. اين همكاري ها نمي تواند نگراني كشور سومي را به دنبال داشته باشد.»

به هر حال اگرچه نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خبر آغاز تحويل موشك هاي اس- 300 به ايران را تاييد كرد اما روز گذشته علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس نسبت به تجهيز ايران به سامانه اس- 300 ابراز بي اطلاعي كرد و گفت مراجع نظامي در اين رابطه صاحب صلاحيت هستند. به گفته او مجلس و كميسيون امنيت ملي اطلاعي از مباحث اخير مطرح شده درباره خريد سامانه اس- 300 ندارد و مسووليت خريد هر نوع تجهيزات نظامي و دفاعي برعهده وزارت دفاع است. نماينده مردم بروجرد اضافه كرد؛ البته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيازهاي دفاعي و نظامي كشور را رصد مي كند اما اينكه كشور به چه تجهيزاتي نياز دارد در صلاحيت مراجع نظامي است.

وي با اشاره به اينكه كميسيون امنيت ملي براي افزايش بودجه دفاعي كشور به رئيس جمهور نامه نوشته است، گفت؛ منتظر اقدام دولت براي افزايش بودجه دفاعي كشور در بودجه سال آينده هستيم.

به گزارش ايسنا بروجردي تاكيد كرد؛ معتقديم بودجه دفاعي كشور بايد تقويت شود و مجلس پيشنهاد خود را در اين رابطه به دولت ارائه كرده است.

به هر حال اظهارات بروجردي با گفته هاي اسماعيل كوثري نايب رئيس كميسيون امنيت ملي كه روز شنبه از آغاز تحويل سيستم پدافند اس- 300 خبر داده بود، متضاد بوده و همچنان معلوم نيست كه سرانجام ماجراي تجهيز ايران به موشك هاي اس- 300 به كجا ختم خواهد شد.

گسترش همكاري هاي هسته يي تهران- مسكو

اما در كنار اين جريانات روز گذشته حافظ صالح اف رئيس گروه دوستي پارلماني روسيه- ايران با علي لاريجاني ديدار و گفت وگو داشت كه در جريان اين ملاقات دو طرف خواستار گسترش همكاري هاي هسته يي شدند.

به گزارش ايسنا در اين ديدار علي لاريجاني عنوان كرد؛ اراده مقامات بلندپايه ايران بر گسترش هر چه بيشتر مناسبات و همكاري ها با همسايه بزرگ خود روسيه قرار دارد.

وي با بيان اينكه ظرفيت هاي عظيم تري براي توسعه روابط فيمابين در تمام زمينه ها وجود دارد، بر لزوم بهره برداري از تمام امكانات بالقوه براي گسترش يك روابط طولاني مدت بين جمهوري اسلامي ايران و روسيه تاكيد كرد.

وي افزود؛ غربي ها تمايل ندارند روابط ايران و روسيه در راستاي همگرايي منطقه يي گسترش يابد، اما با استفاده از ظرفيت هاي موجود به ويژه در شرايط بحران مالي جهاني، دو كشور با مشاركت در پروژه هاي نفتي، گازي، فني، صنعتي و اقتصادي مشترك مي توانند منافع زيادي را براي ملت هاي خود به ارمغان آورند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با همكاري هاي هسته يي دو كشور نيز ابراز اميدواري كرد با تسريع در تكميل نيروگاه اتمي بوشهر سطح همكاري هاي دوجانبه به رشد قابل توجهي برسد.

در ادامه اين ديدار همچنين حافظ صالح اف رئيس گروه دوستي پارلماني روسيه - ايران، هدف از سفر خود به تهران را كمك به گسترش هر چه بيشتر مناسبات پارلماني و سياسي و نيز اجرايي شدن پروژه هاي در دست اقدام در زمينه هاي اقتصادي، فني و صنعتي دانست و گفت؛ وجود اشتراكات فراوان بين دو كشور و علاقه مقامات سياسي و پارلماني روسيه به گسترش روابط در جهت منافع مردم دو كشور، ضرورت افزايش هر چه بيشتر همكاري هاي منطقه يي و بين المللي را مورد تاكيد قرار مي دهد.

به گزارش ايسنا حافظ صالح اف، در زمينه پروژه هاي همكاري هاي هسته يي به ويژه تكميل نيروگاه اتمي بوشهر نيز گفت؛ به زودي تلاش هاي جديدي از سوي روسيه براي فعال تر شدن روند تكميل اين پروژه انجام خواهد شد.

وي همچنين خواستار حمايت هر چه بيشتر مجلس شوراي اسلامي در اجرايي شدن قراردادهاي مورد توافق مشترك به ويژه در زمينه هواپيماسازي شد.

دعوت دوما از لاريجاني

رئيس گروه دوستي پارلماني روسيه - ايران، دعوتنامه كتبي رئيس دوماي دولتي روسيه از لاريجاني براي سفر رسمي به مسكو را تسليم وي كرد كه رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن پذيرش آن ابراز اميدواري كرد اين سفر در موقع مقتضي انجام پذيرد.
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن