تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817114119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شاهد: نوگرايي ديني حفظ مباني و تغيير بناهاست بايد دانشجويان را به نقطه اعتدال بين سنت و نوگرايي دعوت كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شاهد: نوگرايي ديني حفظ مباني و تغيير بناهاست بايد دانشجويان را به نقطه اعتدال بين سنت و نوگرايي دعوت كرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاه شاهد گفت: نوگرايي ديني حفظ مباني و تغيير بناهاست به اين معنا كه پيامبر(ص)، هر آنچه را حلال كرده تا قيامت حلال است و آنچه حرام كرده تا قيامت حرام خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،حجت‌الاسلام و المسلمين اصغر هادوي، در تعريف نو انديشي ديني اظهار داشت: اگر مراد از نوانديشي معناي لغوي آن باشد در حوزه‌هاي مختلف علوم، معاني متفاوتي دارد، گاهي نوآوري مترادف با ابتكار و در مواردي به مفهوم بدعت است.

وي افزود: دليل اختلاف اين معاني نو بودن اين واژه در ادبيات فارسي گاهي ترجمه (update ) است و گاهي ترجمه(innovation) وجه اشتراك اين واژه ها باعث مي‌شود نوانديشي را به نوجويي و نوآوري ترجمه كنيم، از سويي نتيجه اين نوانديشي، شالوده شكني ساختارهاي موجود است.

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاه شاهد ادامه داد: در نگاه نوانديشان منصف، سنت و تمدن فداي يكديگر نمي‌شوند. بلكه مي‌توانند به هم افزايي هم منجر شوند. اگر جايگاه سنت، ملاحظه نشود نوگرايي به زوال هويت ديني منجر خواهد شد. به قول مرحوم كاشف الغطا اين معني در روايات ما متواتر است. اگر در مواردي هم از اين قاعده استثنا شود و در زماني حكم آن تغيير كند آن هم عرفي است و مورد قبول شارع است و قواعد آن را خودش بيان كرده است.

هادوي در پاسخ به اين پرسش كه با وجود نوانديشي ذات دين اسلام به خطر نمي‌افتد، گفت: اگر نوانديشي با شرايط و حفظ اصول و تشخيص ثابت‌ها و متغيرهاي دين باشد نه تنها ضرري ندارد بلكه موجب اقبال روزافزون به دين مي‌شود، خود دين هم به گونه‌اي تشويق به نوانديشي كرده است. رواياتي با اين مضمون وجود دارد كه در اصول كافي از امام صادق(ع) نقل شده است. به اين معنا كه هرگاه كسي عالم به زمانه خويش باشد، دچار اشتباه نمي‌شود و البته اين نوانديشي ضوابطي هم دارد.

وي درباره پيش شرط‌هاي نوانديشي ديني گفت: اول اين كه بايد احاطه و آگاهي بر انديشه‌هاي پيشين داشته باشد، دوم اين كه در زمان فعلي آخرين يافته‌ها را در موضوعات مورد نظر بداند، و سوم اين كه از افراط و تفريط پرهيز كند و در نهايت از دانش كافي در موضوع بهره مند است .

هادوي با اشاره به فرصت‌هاي موجود در اسلام براي نو انديشي تاكيد كرد: در دين اسلام فرصت و تشويق براي نوانديشي در نظر گرفته شده، گرچه اين مشوقات به صورت صريح و امروزي بيان نشده است ولي به خوبي مي‌توان نوانديشي و زايش‌هاي جديد فكري را از آنها فهميد. در روايت از معصوم آمده است" قرآن مثل خورشيد در طول زمان جاري است همان طور كه امروز فايده‌هاي جديدي از انرژي خورشيدي كشف مي‌شود قرآن هم جاري است و مي‌تواند آثار و معاني جديدي از قرآن را كشف كرد". در كلامي از امام علي(ع) مي‌خوانيم" اين قرآن را به سخن آوريد " به اين روايت ضميمه كنيد اينكه قرآن داراي لايه‌هاي مختلف است به طور قطعي هر زمان لايه جديدي كشف مي‌شود.

وي گفت: اين روايت‌ها نشان مي‌دهد خود دين از مشوقان نوگرايي و نوانديشي است اساساً روي آوردن به انديشه‌هاي نو باعث مي‌شود بعد از 1400 سال معاني آيات را متوجه شويم. نكاتي كه چندين قرن مخفي بوده است ، از سويي زمينه را فراهم كنيم تا انديشه‌هاي جديدتري در آينده به تفسير آيات بپردازند.

هادوي گفت : در قرآن آمده است هنگامي كه درياها شعله‌ور شوند، درك تعبير "سجرت" و فهم چگونگي برافروختگي آبها در آستانه قيامت و راز و رمز آنها هنگامي به روشني صورت مي‌پذيرد، كه بدانيم آب از دو عنصر هيدروژن و اكسيژن تشكيل شده و هيدروژن گازي است كه مي‌سوزاند و باعث اشتعال مي‌شود. بنابراين با وجود دو عنصر آتش زا شعله‌ورشدن آب( در صورت تجزيه آن) امر شگفت‌انگيزي نيست. بنابراين آگاهي و بهره گيري از اين حقيقت كه در علم شيمي به اثبات رسيده مي‌تواند تصوير روشن و فهم بهتري از آيات به مفسر عرضه كند. اين فهم جديد در آيات در اين زمان است و ممكن است در آينده باز ابعاد جديدتري از اين فعل و انفعالات در شيمي تجربه شود كه فهم روشن‌تري از آيه بدست آيد.

وي افزود: مجلسي در بحار نقل مي‌كند معصومان(ع) گوهرهايي پاك و بسي فراتر و والاتر از آدميان خاك نشين‌اند، آنان با هستي آفرين ارتباط دارند و منشاء علم آنان مستقيم يا با واسطه وحي الهي است و سخنان آنان در حقيقت هستي سرچشمه مي‌گيرد.

هادوي درباره نقش مسوولان دفاتر نهاد در جريان نوانديشي ديني گفت: براي اينكه فهم مشتركي از نوانديشي داشته باشيم بايد ترمينال و مركز واحدي در نهاد مركز به ويژه در معاونت پژوهشي ايجاد شود. وقتي اين فهم مشترك به وجود آمد سوالات و پيشنهادها پيرامون موضوعات بيان مي‌شود و عالمان با توجه به نقطه اعتدال بين افراط و تفريط در حوزه انديشه و عمل به پاسخگويي آنها در دانشگاه مي‌پردازند.

وي كه با با مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاه ها(مأوا) گفت‌و‌گو مي‌كرد، در پايان گفت:در اين مسير بايد همواره دانشجويان را به اين نقطه اعتدال بين سنت و نوگرايي دعوت كرد. بيانات امام راحل و رهبرمعظم انقلاب مي‌تواند راهنماي بسيار خوبي در اين جهت باشد و براي معرفي الگوها هم مي‌توانند دانشجويان را به انديشه‌ا‌ي شهيد مطهري، شهيد صدر، آيت الله جوادي آملي ، آيت الله مصباح و بقيه بزرگان و اساتيد آشنا سازند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن