تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815652223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تـفـويـض اخـتـيـار در سـازمـان‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تـفـويـض اخـتـيـار در سـازمـان‌
در شماره قبلي اين مطلب، خوانديم :يكي از موضوعات مهم مديريت، موضوع اختيار است كه همچون موضوعات قدرت، نيرو و تاثيرگذاري در سازمان ها مورد بي توجهي قرار گرفته است. همچنين گفتيم كه عمل تفويض اختيار با توسعه سازمان اهميت بيشتري پيدا مي كند تا حدي كه ادامه حيات دستگاه بدون آن ميسر نيست، بنابراين بايد توجه ويژه اي به اين موضوع شود.

ادامه بحث را امروز دنبال مي كنيم:

تفويض اختيار شامل 3 مرحله است:

1) واگذاري وظايف از طرف رئيس به مرئوسين بدون واسطه.

2) اعطاي اجازه و حق تصميم‌گيري (اختيار) به منظور انجام تعهدات استفاده از منابع مالي و انساني و ساير اقداماتي كه براي اجراي وظايف محوله لازم است.

3) تعيين مسئوليت مرئوسين در مقابل رئيس براي حسن انجام وظيفه محوله بر حسب معيار و موازيني كه قبلاً انتخاب شده است.

جهات مذكور در فوق با يكديگر ارتباط نزديك دارند، چنانچه واگذاري وظايف بيشتر مستلزم اعطاي اختيارات زيادتر و تحميل مسئوليت‌هاي سنگين‌تري است. در هر حال، تعيين حدود اختيارات و مسئوليت‌هاي مرئوس در انجام وظايف محوله با دقت و صراحت كامل ضروري است.

اصول تفويض اختيار

1) تفويض اختيار نسبت به قسمتي از اختيارات ممكن است نه نسبت به تمام آن: صلاحيت اصلي اخذ تصميمات اساسي مخصوص مدير دستگاه است، اما مدير مي‌تواند به منظور جلوگيري از تراكم و تسهيل پيشرفت امور و همچنين به خاطر استفاده موثر از خدمات تخصصي ديگران، مقداري از اختيارات خود را به مرئوسين انتقال دهد.

بدين ترتيب اختيارات مرئوسين اصلي نيست، بلكه ناشي از تفويض صريح يا ضمني مدير است. به همين دليل مدير يك دستگاه نمي‌تواند تمامي اختيارات اساسي خود را به ديگران تفويض كند، زيرا در اين صورت عملاً از خود سلب صلاحيت مي‌كند. توضيح اين نكته لازم است كه تفويض اختيار صرفاً ناظر بر روابط اداري رئيس و مرئوس است.

2) انتقال اختيارات، مسئوليت تفويض كننده را سلب نمي‌كند: صاحب اختيارات اصلي هميشه براي انجام وظايف محوله در مقابل مافوق خود مسئول است و با تفويض قسمتي از اختيارات خود به مرئوسين مسئوليت وي عزل نمي‌شود. بدين ترتيب نبايد تصور كرد چنانچه مديري برخي از اختيارات خود را به يكي از مرئوسين تفويض كند، ديگر مسئوليتي در قبال نتايج وظايف مفروضه نخواهد داشت. درا ين صورت انتقال قسمتي از اختيارات به مديرت كل موجب سلب مسئوليت معاون در مقابل رئيس نخواهد شد، ولي مديركل در قبال وظايف محوله مسئول معاون خواهد بود، به همين دليل گفته مي‌شود مسئوليت غيرقابل تفويض است.

3) تفويض اختيارات قابل فسخ نيست: انتقال اختيارات، صلاحيت تفويض‌كننده را سلب نمي‌كند و نامبرده مي‌تواند اختيارات مفروضه را بعضاً يا كلاً پس بگيرد. قابل رجوع بودن اختيار مفروضه ناشي از همان اصل دوم است كه به موجب آن انتقال اختيارات مسئوليت تفويض‌كننده را سلب نمي‌كند.

4) تناسب بين اختيار و مسئوليت بايد حفظ شود: مسئوليت تابع اختيار است، زيرا نمي‌توان كسي را مسئول نتايج عملي دانست كه اختيارات كافي براي انجام آن نداشته باشد.

5) تفويض اختيار بايد توأم با تمركز نظارت باشد: يكي اصول كمّي كه هميشه بايد در تفويض اختيار رعايت شود، حفظ نظارت مركزي است. عمليات رعايت اصل تخصص دستگاه ممكن است به منظور انطباق با شرايط كلي و عملي كار به صورت غيرمتمركز اداره شود. رعايت اصل تخصص و تقسيم كار ايجاب مي‌كند كه به افراد اختياراتي متناسب با نوع وظايف تخصصي آنان تفويض شود و اين امر مستلزم عدم تمركز اختيارات است. از طرفي ديگر، مسئوليتي كه مدير دستگاه در قبال تحقق هدف‌‌هاي عاليه سازمان دارد، وي را ملزم مي‌كند كه نظارت مركزي را براي خود محفوظ نگه دارد تا از وقوع انحرافات جلوگيري شود.

محاسن تفويض اختيار

تفويض اختيار يكي از اصول مهم سازمان به شمار مي‌رود، زيرا بديهي است كه مدير وقت كافي و اطلاعات تخصصي لازم براي اخذ تمامي تصميمات را ندارد و بدين جهت لازم است كه قسمتي از اختيارات خود را به كارمندان زيردست تفويض كنند و آنان را مسئول نتايج عمليات معيني بنمايد تا اينكه فرصت و نيروي كافي به منظور رسيدگي به امور مهم براي او باقي بماند.با اين شرايط مي‌توان گفت كه تفويض اختيار داراي محاسن ذيل مي‌باشد:

1 ـ افزايش بازدهي: بررسي‌هاي عملي در بعضي از مؤسسات جهاني ثابت مي‌كند كارگراني كه ميزان توليد و بازده كار آن‌ها قليل است، بيش از كارگراني كه سطح توليد و بازدهي عمليات آنان زياد است مورد نظارت مستقيم سرپرستان بلاواسطه قرار مي‌گيرند. به علاوه نتايج بررسي‌هاي فوق نشان مي‌دهد كه سرپرستان دسته كم كار، بيش از سرپرستان دسته فعال مورد نظارت رؤساي خود قرار مي‌گيرند.




 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن