تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816704346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرور كارنامه /تفاوت ميان دغدغه‌‌ها و آثار معيريان بسيار است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مرور كارنامه /تفاوت ميان دغدغه‌‌ها و آثار معيريان بسيار است
در كارنامه آرش معيريان كه فيلم سينمايي "احضارشدگان" را روي پرده دارد مي‌توان توجه به حضور همكار فيلمنامه‌نويس و فاصله ميان دغدغه‌ها و نوع آثار او را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، معيريان كارشناسي كارگرداني سينما از دانشگاه هنر و كارشناسي ارشد ادبيات نمايشي از دانشگاه تهران دارد. او همچنين عضو كانون‌هاي مختلف خانه سينماست و مدرس كارگرداني و تدوين در چند دانشگاه و مولف و مترجم متون سينمايي در برخي نشريات است.

اين فيلمساز جوان فعاليت حرفه‌اي در سينما را از سال 70 با دستياري كارگردان و دستياري تدوين فيلم و مجموعه‌ها آغاز كرد و به ساخت آنونس، نگارش كتاب "زيبايي‌شناسي سينماي تداومي"، تدوين در سينما و تلويزيون و ساخت فيلم كوتاه، مستند، كليپ و فيلم بلند سينمايي روي آورد.

شارلاتان

اشاره به فهرست بلندبالا و متنوع فعاليت‌هاي معيريان از آن جهت اهميت ادامه دارد كه به بن‌بست رسيدن انتظارها از اين فيلمساز جوان و تئوريسين با مرور آثارش قابل تحليل باشد. فيلمسازي كه هر چند در مجموعه آثارش كمدي پرفروش هم دارد اما هيچكدام از آنها ماندگاري و تأثيرگذاري در سينماي ايران نداشته و ندارند.

مشكل اين نيست كه مجموعه فيلم‌هاي معيريان به طور مستقيم سينماي بدنه و گيشه را با تكيه بر چند مولفه از پيش تعيين‌شده نشانه رفته‌اند. مشكل اصلي از فاصله عميق ميان پيشينه، دغدغه‌ و تئوري‌هايي است كه فيلمساز در حرف‌هايش همواره به آنها توجه نشان داده اما در عمل اثري از آنها نيست.

بهانه چرخش اقتصادي نيز نمي‌تواند توجيهي مناسب براي تفاوت حرف تا عمل باشد. چرا كه فيلم‌هاي بسياري هستند كه در عين توجه به چرخه اقتصادي، انعكاسي از دغدغه‌ها و تفكر فيلمساز را نيز به همراه دارند. اما در اين ميان شايد بتوان مهمترين وجه مثبت كارنامه معيريان را حضور همكار فيلمنامه‌نويس در مجموعه آثارش دانست كه مي‌تواند نشان از نگاه تخصصي او باشد.

"تيك‌آف" با فيلمنامه‌اي از خودش در سال 81 ساخته شد. فيلمي با حضور بازيگران جوان و چهره آن زمان مانند سروش گودرزي كه روايتي كليشه‌اي از يك مثلث عشقي و تقابل هميشگي دارا و ندار و به چالش كشيدن شدن عشق در برابر پول و ماديات است. فيلمي كه از همين خلاصه يك خطي آن مشخص است نمي‌تواند مجالي براي بروز خلاقيت و هنر فيلمساز بدهد.

"كما" با فيلمنامه‌اي از پيمان معادي سال 82 ساخته شد. اين فيلم را مي‌توان ورود تأثيرگذار معيريان به دنياي فيلمسازي دانست كه البته با توجه به گيشه و فروش بالاي فيلم به دست آمد و جاي پاي او را محكم كرد. فيلمساز با انتخاب معادي كه آن زمان نويسنده‌اي جوان با پيشينيه نگارش فيلمنامه "آواز قو" بود، امتياز حضور يك نگاه جديد را به فيلم خود الحاق كرد.

"كما" با تكيه بر قالب كمدي و حضور دو چهره جوان و مشهور سينما در قالب زوج اصلي، چند امتياز جديد به فيلم خود بخشيد. هر چند امين حيايي سابقه حضور در نقش‌هاي كميك و طنز را داشت، اما گلزار در اولين حضور كمدي خود توانست براي مخاطب جذاب باشد.

جواب دادن زوج حيايي ـ گلزار در كنار حضور بازيگراني چون مهناز افشار و حديث فولادوند در اين فيلم كمدي شرايطي فراهم آورد تا بخشي از مخاطبان بدون پيشزمينه خاص به تماشاي فيلم بروند. اما در ادامه بخش عمده استقبال از فيلم به بازتاب نمايش آن بازمي‌گردد. قصه‌اي آشنا از تقابل دو فرد با روحيات و فرهنگ متضاد كه به همراهي آنها منجر مي‌شود.

وجود صحنه‌هاي حركات موزون و ترانه‌هاي كوچه‌بازاري كه قالب سرد بازيگري چون گلزار را تا حدي شكست و در عين حال پرداختن به روابط دو زوج كه با تصادف و اتفاق‌هاي لحظه اي وارد بحران‌هاي سطحي و مقطعي مي‌شوند، از ديگر مولفه‌هايي است كه "كما" را با فروشي بالا مواجه كرد. روندي كه در سال‌هاي بعد آغازگر كپي‌برداري‌هاي متعدد از اين فيلم شد.

"شارلاتان" با فيلمنامه‌اي از حسين فرحبخش سال 83 ساخته شد. فيلمي كمدي با حضور بازيگران امتحان پس‌داده اين گونه سينمايي به ويژه در تلويزيون كه نيم‌نگاهي هم به فانتزي و تداخل دنياي واقعي و غيرواقعي داشت. امين حيايي و شقايق فراهاني از بازيگران سينمايي فيلم بودند كه البته اين بار هم حضور فراهاني در يك فيلم كمدي از نكات جديد و كنجكاوي‌برانگيز كار بود.

حضور چهره‌هاي طنز تلويزيوني چون جواد رضويان، مهران غفوريان و ارژنگ اميرفضلي نيز تكيه فيلمساز را به محبوبيت اين چهره‌ها بين مخاطبان برجسته مي‌كند. در اين ميان حضور فرحبخش تهيه‌كننده سينما به عنوان نويسنده از ديگر وجوه تازه فيلم هستند كه البته تأثيري در ارتقاي سطح كار نداشت.

"چپ‌دست" با فيلمنامه‌اي از بهمن معتمديان سال 84 ساخته شد. فيلمي با حضور بازيگران چهره آن مقطع مانند حميد گودرزي و ليلا اوتادي كه البته بازيگراني چون رضا داودنژاد اين زوج را همراهي مي‌كنند. معيريان هر چند در اين فيلم هم زنجيره مشاركت با همكار فيلمنامه‌نويس را ادامه مي‌دهد اما جالب اين است كه به سراغ فيلمنامه‌نويسان مستقل، حرفه‌اي و جدي سينما نمي‌رود.

اين وجه مي‌تواند ناشي از شناخت او از جنس كاري باشد كه مي‌خواهد و يك نويسنده حرفه‌اي نمي‌تواند با فضاي آن همخواني پيدا كند. داستان اين فيلم هم نه فضايي خاص و متفاوت نه احتمالاً جديد دارد و مشكلات پيرامون يك دختر جوان را كه دچار فراموشي شده محور قرار مي‌دهد. اوتادي پس از حضوري كوتاه در "بيد مجنون" بازي در يك فيلم كمدي را با "چپ‌دست" تجربه كرد.

"آنكه دريا مي‌رود" با فيلمنامه‌اي از حبيب احمدزاده سال 85 ساخته شد. فيلمي متفاوت از روال عادي فيلم‌هاي كارنامه معيريان كه حضور احمدزاده مؤيد اين وجه است. احمدزاده در ادبيات دفاع مقدس و نگارش فيلمنامه‌هاي مستقل در حيطه سينماي جنگ سابقه‌اي كم اما موثر دارد و مي‌توان از آثار او به اپيزودي از فيلم "افسانه شهر جنگي" و "اتوبوس شب" اشاره كرد.

فيلم قصه رزمنده‌اي جوان است كه براي حضور در عمليات بايد به توصيه فرمانده روزه خود را بشكند و براي گذشتن از محدوده تعيين‌شده و افطار فرصتي كوتاه دارد كه همين ضرب‌الاجل ماجراهايي برايش پيش مي‌آورد. همين خلاصه كوتاه نيز نشان مي‌دهد كه فضاي فيلم تا چه حد متفاوت با كارهاي معيريان است.

احضارشدگان

وجهي كه او را هوشمندانه به انتخاب بازيگراني متناسب با جنس و فضاي خاص فيلم واداشته است. هومن سيدي و افشين هاشمي از بازيگران "آنكه دريا مي‌رود" هستند كه توانسته‌اند با جنس و فضاي خاص فيلم هماهنگ شوند. اما نكته جالب درباره فيلم اينكه با وجود نمايش در جشنواره فجر نتوانست امكاني براي اكران عمومي پيدا كند و از تلويزيون پخش شد.

"احضارشدگان" با فيلمنامه حجت قاسم‌زاده‌اصل سال 86 ساخته شد. فيلمي در ژانر وحشت كه به تهيه‌كنندگي محمد خزاعي در دومين جشنواره سراسري فيلم پليس بهترين فيلم لقب گرفت و در بخش مسابقه بيست و ششمين جشنواره فجر هم به نمايش درآمد. زيبا بروفه، شهرام حقيقت‌دوست، مهدي سلوكي، مهدي اميني‌خواه، شهرام قائدي و فرهاد قائميان بازيگران اين فيلم هستند

"احضارشدگان" به توصيه كارگردان براي كودكان و افراد بالاي 45 سال توصيه نمي‌شود و داستان دو برادر به نام اميد و عماد است كه پس از مرگ پدر و تقسيم ارث بين آنها فاصله افتاده است. عماد كه در آستانه ورشكستگي است دچار توهم شده و دست به قتل اعضاي خانواده خود مي‌زند. فيلم از چهارشنبه 20 آذرماه در گروه سينمايي آزادي جايگزين "كنعان" شده است.
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن