تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798673904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش كامل ايسنا از تجمع امروز استادان دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران/ جنايات غزه بيانگر استفاده ابرازي از واژه حقوق بشر در جهان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش كامل ايسنا از تجمع امروز استادان دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران/ جنايات غزه بيانگر استفاده ابرازي از واژه "حقوق بشر" در جهان است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

استادان دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران صبح دوشنبه در تجمعي جنايات رژيم صهيونيستي در نقض حقوق بشر در نوار غزه را محكوم كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين تجمع دكتر كريمي، رييس دانشكده‌ي حقوق دانشگاه تهران در سخناني اظهار كرد: شصت سالگي تصويب اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر در حالي جشن گرفته مي‌شود كه در نوار غزه حق حيات انسان‌ها مورد تعرض قرار گرفته است؛ نقض حقوق بشر در حالي است كه مجامع بين‌المللي در سكوتي معنادار و خوابي بي‌معنا فرو رفته‌اند. نقض حقوق بشر در غزه حكايت از آن دارد كه استفاده ابرازي از حقوق بشر در سطح جهان صورت مي‌گيرد.

وي افزود: امروز وظيفه‌ي دانشگاهيان شكستن اين سكوت است تا با شكستن آن جامعه جهاني را وادار به اتخاذ موضع كنند؛ تا به اين ترتيب آفت‌هاي اين سكوت دامن‌گير حقوق بشر نشود. در همين راستا استادان دانشگاه تهران در حركتي خودجوش اقدام به برپايي اين تجمع كردند تا اعتراض‌شان را نسبت به آن چه در نوار غزه مي‌گذرد بيان كنند.

در ادامه‌ي اين مراسم دكتر موسوي، دبير اجرايي اين تجمع در سخناني با اشاره به سخن پيامبر (ص) مبني بر اين كه "هر كس بيدار شود و در روز به امور مسلمانان احتمامي نداشته باشد، ‌مسلمان نيست" بيان كرد: امروز وضعيت غزه وضعيت بسيار اسفبار است و نوار غزه امروز مانند زنداني است كه يك و نيم ميليون زنداني دارد كه همه‌ي اين زندانيان از ابتدايي‌ترين حقوق خود محروم هستند.

او ادامه داد: متاسفانه دولت‌هاي اسلامي و به ويژه دولت‌هاي عربي يا ساكت هستند يا به نحوي با رژيم صهيونيستي همكاري مي‌كنند؛ و متاسفانه مجامع بين‌المللي نيز اقدام شايسته و جدي را آن‌چنان كه بايد انجام نمي‌دهند.

موسوي با بيان اين كه شايد كشورهاي محدودي از جمله ايران باشند كه با تمام توان حداقل به حمايت معنوي از مردم مظلوم فلسطين مي‌پردازند، گفت: بدنه‌ي اصلي كه از مردم غزه حمايت مي‌كنند مردم مسلمان و غيرمسلمان در جهان هستند كه خودجوش از مردم فلسطين حمايت مي‌كنند. ما استادان خارج از هر گونه مسائل سياسي تنها به عنوان انسان‌هايي كه نمي‌توانند در برابر اين جنايت رژيم صهيونيستي بي‌تفاوت باشند، تلاش كرديم تا با برپايي اين تجمع حركت كوچكي در حمايت از مردم فلسطين داشته باشيم شايد كه بتوانيم حركت گسترده‌تري را در سطح جهان شاهد باشيم.

در ادامه‌ي اين تجمع اعتراض‌آميز، دكتر رنجبريان از استادان دانشگاه تهران تاكيد كرد كه نقض حقوق بشر در هر كجاي جهان خواه در وسط اروپا و خواه در دارفور سودان و يا در كشور خودمان باشد محكوم‌، زشت و مذموم است و بايد با قربانيان آن ابراز همدردي كرد.

وي افزود: ما گروگان‌گيري و قتل چند سرباز جوان‌مان را در سيستان و بلوچستان محكوم مي‌كنيم چرا كه اين هم نقض حقوق بشر و نقض حق حيات است؛ اما ماجراي فلسطين كه در چند ساعت كوتاه قابل بيان نيست، ماجراي شصت سال ظلم و ستم است و تنها مي‌توان با كلمات تابلويي از جنگ، اشغال،‌ بي‌خانماني،‌ شكنجه،‌ دوري خانواده‌ها و به طور كلي محروميت حقوق ملتي را ترسيم كرد.

وي با طرح اين سوال كه آيا چنين توجيهي از نظر حقوق بين‌المللي براي اسراييل وجود دارد؟ اظهار كرد: اين عمل رژيم صهيونيستي از ديدگاه حقوق بين‌الملل مصداق محاصره و گرسنگي دادن است كه روشي غيرقانوني است؛ هم‌چنين اين عمل مصداق اقدام ممنوع براي حمله‌ به جمعيت غيرنظامي طرف مقابل به بهانه‌ي احتمال انجام يك عمليات از سوي طرف مقابل كه اين امر هم مقاير با حقوق بشر دوستانه است.

رنجبريان با تاكيد بر اين كه مي‌توان اقدام‌هاي رژيم صهيونيستي را جنايات جنگي دانست، تصريح كرد: متاسفانه جامعه بين‌الملل به ويژه شوراي امنيت توجه كافي به وضعيت اسفناك غزه ندارد و معتقديم كه براي حل مشكل نواره غزه كه بسيار هم براي جهانيان درد‌آور است، بايد حسن نيت داشت. براي حل اين مشكل بايد طرفين حسن نيت نشان دهند كه البته اسراييل اين حسن نيت را ندارد كه نتيجه‌ي آن هم رنج كشيدن جمعي از مردم فلسطين است.

در ادامه‌ي اين تجمع دكتر الهام امين‌زاده، از نمايندگان پيشين مجلس شوراي اسلامي در سخناني با اشاره به گزارش بت سليم از نهادهاي رژيم صهيونيستي در دهمين سال تدوين اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر گفت: اين نهاد صهيونيستي اعلام كرد كه هيچ يك از موارد حقوق بشر در سرزمين‌هاي اشغالي رعايت نمي‌شود و اين در حالي است كه براساس اسناد حقوق بشري همه‌ي انسان‌ها حق زندگي دارند اما مردم غزه و فلسطين از اين حق محروم‌اند.

وي افزود: تا كنون بيش از 500 قطعنامه عليه اسراييل صادر شده است كه هيچ كدام از آن‌ها مورد اجرا قرا نگرفته است. شوراي امنيتي كه عليه عراق،‌ سودان و ديگر كشورها قطعنامه صادر مي‌كند چرا هيچ بيناينه‌ي بي‌تاثيري در ممانعت از اقدامات رژيم صهيونيستي انجام نمي دهد؟

در ادامه‌ي اين تجمع كه با حضور دكتر رهبر، رييس دانشگاه تهران، دكتر رحمان‌دوست، مشاور رييس‌جمهور و حجت الاسلام و المسلمين محتشمي‌پور، دبير كنفرانس حمايت از انتفاضه‌ي فلسطين برگزار شد، دكتر خيرالله پروين، معاون دانشجويي دانشگاه تهران، در سخناني با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي عليه ساكنان نوار غزه اظهار كرد: جنايات نوار غزه يك فاجعه‌ي انساني تمام عيار است.

او افزود: نوار غزه شاهد مرگ تدريجي يك و نيم ميليون نفر از ساكنان خود است. گزارشات حاكي از آن است هولوكاست كه در نوار غزه كه در انتظار يك و نيم ميليون نفر است نفس انسان را بند مي‌آورد.

وي در ادامه به كشته شدن بيماران و مجروحان به دليل كمبود دارو و امكانات بهداشتي اشاره و تصريح كرد: سران كشورهاي عربي عملا با سكوت خود در اين جنايت شريك هستند و ما امروز مي‌توانيم تمامي مفاهيم كشتار جمعي را در محاصره‌ي نوار غزه بيابيم. امروز اعلاميه‌ها و اسناد بين‌المللي حقوق بشر ابرازي براي تامين منافع قدرت‌هاي بزرگ هستند.

پروين در ادامه تصريح كرد: چرا در كشور خودمان ايران نهادهاي مدافع حقوق بشر و شخصيت‌هايي كه در برابر امور جزيي آن‌چنان واكنش نشان مي‌دهند در برابر چنين نقض آشكاري سكوت كرده و كوچك‌ترين واكنشي نشان نمي‌دهند؟! اميدواريم اين نهادها رفتاري مشابه رفتار كانون‌هاي حقوق بين‌المللي در پيش نگيرند. امروز اين نوار غزه و كرانه‌ي باختري نيست كه تحت محاصره و فشار است، بلكه اين اسراييلي‌ها هستند كه براي بقاي خود دست و پا مي‌زنند.

وي افزود: اين نسل‌كشي‌ها حاصل درماندگي كامل رژيم صهيونيستي است و اين جنايت بيانگر از دست رفتن فلسفه‌ي وجودي اين رژيم نامشروع است.

در پايان اين مراسم دكتر دوست‌محمدي در سخناني هدف اصلي رژيم صهيونيستي را نابودي تدريجي ساكنان نوار غزه و تداوم حاكميت قاصبانه‌ي خود دانست و افزود: اين اقدامات و فشارها ريشه در انديشه‌هاي توسعه طلبانه‌ي رژيم صهيونيستي دارد. هدف آنان نسل‌كشي فلسطيني‌هاست و اين امر در دستور كارشان قرار دارد.

او افزود: مسلمانان بايد به كمك خواهران و برادران خود در نوار غزه بشتابند. امروز اين وظيفه بر دوش مسلمانان مصر سنگيني مي‌كند و جهان اسلام از مصر مي‌خواهد كه از ارائه كمك‌هاي بشر دوستانه به مردم غزه دريغ نكند و با باز كردن گذرگاه‌ها از بروز فاجعه خودداري كند.

هم‌چنين در اين تجمع نامه‌اي هم خطاب به دبيركل سازمان ملل متحد، شوراي حقوق بشر، اتحاديه‌ي عرب، سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ديده‌بان حقوق بشر، سازمان كنفرانس اسلامي، رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، رييس شوراي امنيت سازمان ملل متحد، انجمن‌هاي مدافعان حقوق بشر منتشر شد.

به گزارش ايسنا، در اين نامه آمده است:

« امروز كه به عنوان دانشگاهيان و حقوقدانان ايراني با شما سخن مي‌گوييم، مردم مظلوم و بي‌گناه فلسطيني و به خصوص كودكان غزه تجربه‌اي تلخ و دردناك را مي‌آزمايند كه حاصلي جز مرگ براي آنان ندارد.

مردم غزه از ابتدايي‌ترين حقوق خود هفته‌هاست كه محروم هستند، در اثر اقدامات غيرانساني صهيونيست‌ها فاجعه‌ي بزرگ انساني در حال وقوع است. نوزادان، بيماران دياليزي و كهنسالان كه به علت محاصره غذا، دارو و سوخت و حداقل امكانات محروم مانده‌اند به تدريج جان خود را از دست مي‌دهند. در مقابل ارتكاب چنين جرايم بين‌المللي، سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه سازمان‌هاي حقوق بشري مهر سكوت بر لب زده و با طيب خاطر نظاره‌گر كشتار انسان‌هاي بي‌گناه فلسطيني هستند. آيا حقوق زنان و كودكان فلسطيني در غزه نبايد بر اساس موازين حقوق بشري رعايت شود؟ آيا جرايم جنگي، جرايم عليه بشريت و نسل‌كشي مردم فلسطين نبايد مورد محكوميت سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر قرار گيرد و اقدامي براي توقف اين اعمال صورت گيرد؟ متاسفانه سازمان ملل متحد و به ويژه شوراي امنيت كه هر از چند گاهي در قطعنامه‌هاي خود به قواعد حقوق بشري اشاره مي‌كند، حتي از صدور بيانيه‌اي بي‌اثر عليه رژيم صهيونيستي خودداري ورزيده و تحت فشار آمريكا در حمايت از رژيم ددمنش اسراييل اصرار مي‌ورزد. نهادهاي حقوقي بين‌المللي ويژه‌اي چون ديوان بين‌المللي يوگسلاوي، رواندا و سيرالئون براي محكوميت و مجازات مرتكبان جرايم بين‌المللي تشكيل شدند و حتي در ديوان بين‌المللي كيفري به بررسي جرايم بين‌المللي پرداخته مي‌شود اما هيچ اقدامي در جهت محكوميت و مجازات عاملان نظامي و غيرنظامي صهيونيستي صورت نمي‌گيرد. در چنين دوراني نهادهاي بين‌المللي، منطقه‌يي و محلي حقوق بشري با آزموني بزرگ روبه‌رو هستند و نسل‌هاي آينده راجع به اين نهادهاي بين‌المللي، منطقه‌يي و محلي حقوق بشري با آزموني بزرگ روبه‌رو هستند و نسل‌هاي آينده راجع به اين نهادهاي حقوق بشري قضاوت خواهند كرد.

متاسفانه عبارت‌پردازي درباره قواعد حقوق بشري مختص محفل‌ها و كنفرانس‌ها و سمينارهاست تا ساعاتي از اين قواعد دم زده شود؛ اما در عمل حتي از اشاره به نقض شديد و صريح قواعد حقوق بشري در فلسطين خودداري مي‌كنند. آيا وقت اجرايي شدن اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر كه اين روزها شصتمين سالگرد تصويب آن جشن گرفته مي‌شود در خصوص مردم فلسطين، نرسيده است؟ آيا 60 سال براي نقض حقوق بشر در اراضي اشغالي كافي نيست تا دولت‌ها و سازمان‌ها اندكي تامل كرده و سازگاري براي محاكمه و مجازات جنايتكاران صهيونيست ايجاد كنند؟ آيا وقت آن نرسيده است تا مردم فلسطين بر اساس ماده‌ي يك اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر از آزادي و حقوق برابر با ساير انسان‌ها برخوردار شوند؟ در چه مقطع زماني مردم فلسطين از حق زندگي، آزادي و امنيت مندرج در ماده‌ي سه اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر بهره‌مند خواهند شد؟ ماده‌ي پنج اعلاميه‌ي مبتني بر ممنوعيت شكنجه و رفتارهاي ظالمانه و ضد شئون بشري بعد از 60 سال هنوز در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين قابل اجرا نيست.

آيا كليه‌ي مواد اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر و اسناد حمايت از زنان و كودكان و غير نظاميان كه بر تارك سازمان‌ها و محفل‌هاي حقوق بشري خودنمايي مي‌كنند تا ابد درباره مردم فلسطين غيرقابل اجرا باقي مي‌مانند؟ چه كس يا كساني يا نهادي بايد محاكمه و مجازات عليه عوامل صهيونيست را به عهده بگيرد؟

ما دانشگاهيان و حقوق‌دانان ايراني در اعتراض به نقض فاحش حقوق بشر دوستانه و ارتكاب جرايم بين‌المللي در سرزمين‌هاي فلسطيني و به خصوص غزه از دولت‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌خواهيم كه بيش از اين در مقابل مجرمان صهيونيست سكوت نكرده و هر چه زودتر در توقف اقدامات ددمنشانه عليه مردم مظلوم و بي‌گناه غزه تدابير عمل اتخاذ كنند.»

قرار است اين نامه به انگليسي و عربي ترجمه و به دبيركل سازمان ملل متحد، شوراي حقوق بشر، اتحاديه‌ي عرب، سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ديده‌بان حقوق بشر، سازمان كنفرانس اسلامي، رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، رييس شوراي امنيت سازمان ملل متحد، انجمن‌هاي مدافعان حقوق بشر ارسال شود.

گفتني است تجمع اعتراض‌آميز اساتيد دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي در غزه با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين بيانيه كه تحت عنوان بيانيه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران به دانشكده‌هاي حقوق جهان منتشر شده، آمده است:

« ما اساتيد و حقوقدانان دانشگاه‌هاي ايران در شرايطي دور هم جمع شده‌ايم كه انسان‌هايي بي‌گناه در غزه در سرزمين فلسطين توسط رژيم اشغالگر قدس مورد محاصره‌اي ناجوانمردانه قرار گرفته‌اند. آن‌ها از حداقل مايحتاج خود به دليل محاصره و وارد نشدن غذا، دارو و سوخت محروم شده‌اند و هر لحظه به وقوع يك فاجعه‌ي عظيم انساني نزديك مي‌شويم. متاسفانه جهانيان جزء نظاره بر اين فاجعه هيچ واكنشي از خود نشان نمي‌دهند. شصتمين سالگرد تصويب اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر در شرايطي جشن گرفته مي‌شود كه كليه‌ي اين اعلاميه در قرن 21 با جنايات رژيم صهيونيستي مورد نقض شديد قرار مي‌گيرد. آن چه كه امروزه بر هر انسان آزاده‌اي آشكار و عيان است اين است كه حقوق بنيادين انساني كه در هر شرايطي بايد مورد احترام قرار گيرد بارها و بارها در سرزمين‌هاي فلسطين و به خصوص غزه مورد نقض شديد قرار مي‌گيرند. اسناد حقوق بشري حمايت از كودكان و زنان در اين منطقه اجرا نمي‌شوند و سازمان‌هاي بين‌المللي هيچ اقدامي براي صيانت از اعتبار اين اسناد حقوق بشري نمي‌كنند.

نهادهاي دولتي و غيردولتي در عرصه‌هاي بين‌المللي، منطقه‌يي و داخلي از بررسي ابعاد اين فاجعه سرباز مي‌زنند. جاي دارد انديشمندان حقوقي در سراسر جهان اقدامي شايسته انجام داده و در مرحله‌ي اول با محكوميت محاصره‌ي غزه به اين جنايات بين‌المللي پايان داده و در مرحله‌ي دوم روند قانوني محاكمه‌ي مجرمان غيرنظامي و نظامي صهيونيست در محاكم بين‌المللي را پيگيري كرده تا براي عبرت آيندگان اين مجرمان به محاكمه كشيده شوند. وضع اسفناك و دردآور مردم غزه اين سوال را به وجود مي‌آورد كه چرا اسناد و قواعد حقوق بشري در عمل هيچ كاربردي نداشته و صرفا به صورت گزينشي و سياسي و با اهداف ضد حقوق بشري مورد استفاده قرار مي‌گيرند؟ كودكاني كه از درمان و غذا محرومند و مردمي كه از حقوق بنيادين بشري خود سال‌هاست كه برخورداري ندارند به كدام مرجع حقوق بشري بايد مراجعه كنند تا از حقوق خود بهره‌مند شوند. جاي دارد انديشمندان و متفكران در سراسر جهان به فكر چاره بوده و به تاسيس نهادهايي بي‌طرف اقدام كنند تا به دور از فريبكاري‌هاي هدفمند سياسي و احقاق حقوق واقعي مردم بپردازند. شرايط حاد و بحراني غزه، جهان امروز را در مقابل امتحاني بزرگ قرار داده است. متفكران و انديشمندان سياسي و حقوقي كه دغدغه‌ي حقوق انساني را داشته و پيرامون الزام دولت‌ها به رعايت قواعد حقوق بشري مطالب بسياري نوشته و گفته‌اند ضروري است در زمان حاضر در جهت تحقق ايده‌هاي حقوق بشري خود تلاش كرده تا اجازه گسترش اين فاجعه انساني در غزه را نداده و از تكرار آن در آينده جلوگيري به عمل آورند.»

انتهاي پيام
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن