واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني: بايد پيشرفت و عدالت را با هم دنبال كنيم زمانهاي نيست كه با آزمون و خطا جلو برويم جايگاه ايران به عنوان بازيگر موثر بايد تثبيت شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس
رييس مجلس شوراي اسلامي، تمايل آمريكا براي تاسيس دفتر حافظ منافع اين كشور در ايران كه از زبان وزير امور خارجه اين كشور بيان شده را مرموزانه خواند.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني در حاشيه همايش 30 سال انقلاب در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير رايس در خصوص تمايل آمريكا به تاسيس دفتر حافظ منافع در ايران عنوان كرد: بحث دفتر نمايندگي در گذشته هم مطرح بود به نظر من اين حركت تاكتيكي نيست و بايد يك مقدار نگاه دقيق تري به اين موضوع كرد من به اين مساله بهاي جدي نمي دهم، چون ممكن است نگاه مرموزانهاي پشت آن باشد، آنچه مهم است ما نيازمند تغيير استراتژيك در منطقه هستيم نه تغيير تاكتيكي.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني كه در همايش 30 سال انقلاب سخنراني ميكرد، با مهم دانستن اين همايش عنوان كرد: مساله انقلاب اسلامي در سال 57 كه بعد از 30 سال به آن نگاه مي كنيم، حادثه بسيار عظيمي از جهات مختلف بوده است، اما ممكن است چون در بطن آن هستيم همه آن زوايا را درك نكنيم.
وي ادامه داد: برخي مولفه ها قابل درك است، اين مساله مهم است كه نوعي تفكر جديد را در فلسفه سياسي در آن زمان در جهان به وجود آورد كه منهج استواري را براساس تفكر ديني دنبال كند.
وي ادامه داد: از ابتدا سياست آمريكا انكار اين واقعيت بود و در طول 30 سال اين سياست از طريق راه انداختن مشكلات در داخل ايران، جريان تجزيه طلبي، تحريك صدام به حمله به ايران و حوادث مهم ديگري از جمله كودتاها استمرار پيدا كرد و همه آنها در خط انكار انقلاب اسلامي است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه امروز در شرايط متفاوتي هستيم و طراز كشور ايران متفاوت شده است، به شرايط ايران در زمان شاه به عنوان دست نشانده آمريكا پرداخت و با نقبي به كتاب خاطرات اسدالله علم كه در آن عنوان كرده بود در آن زمان تمام تصميماتشان زير نظر آمريكا انجام مي شد، گفت: اين وابستگي بسيار شديد به شرايطي تبديل شد كه در وضعيت فعلي كشور مستقلي هستيم و شرايط يك جانبه گرايي آمريكا را در منطقه تغيير داديم.
وي ادامه داد: تصوري كه آنها داشتند اين بود كه مي خواستند تئوري خاورميانه بزرگ را در منطقه در دهه اخير محقق كنند كه با استراتژي درست ايران آنها به بن بست رسيدند و امروزه ادعاي كثيري از صاحب نظران امريكايي اين است كه ديگر نمي توانيم اين پديده را انكار كنيم.
لاريجاني همچنين با اشاره به سخناني كه در موسسه بنيان جديد آمريكا مطرح شده است، عنوان كرد: خانم هيلاري من مي گويد ايران به طور گسترده به عنوان يكي از كشورهاي استراتژيك و حائز اهميت در منطقه و جهان مطرح است، لذا تغيير بنيادين در كار با ايران لازم است و بايد با ايران وارد معامله بزرگ شد.آقاي ليورت مي گويد نزديك به سه دهه سياست امريكا مبني بر انزواي ديپلماتيك بود كه نه تنها با شكست مواجه گرديده كه منافع امريكا و هم پيمانانش را نيز به مخاطره انداخته است. تنش موجود ميان آمريكا و ايران از دلايل عمده بي ثباتي در منطقه است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به اين كه در دهه چهارم بايد به دو موضوع توجه ويژه شود، موضوع اول را تثبيت اين موقعيت دانست و گفت: چون در طراز جديد توطئههاي بيشتري به سراغ شما مي آيد تثبيت و توجه دقيق به شرايط جديد يك كار ضروري است تا نهالي كه انقلاب اسلامي ايجاد كرد و بيداري كه بين مسلمين ايجاد شد، بتواند جاي خود را پيدا كند كه كار دقيق و محاسبه شدهاي را مي طلبد.
لاريجاني در ادامه موضوع دوم را كارآمدي شرايط دانست و گفت : تحقق عدالت ،به معناي واقعي نه شعاري، از موضوعات مهمي است كه بايد به آن توجه كرد.
وي با بيان اين كه هر انقلابي چه انقلاب اجتماعي و چه انقلاب سياسي بر دو ركن شور و شعور استوار است اظهارداشت: حتي اين انقلابات بدوي كه اخيرا هم درست كردهاند و به عنوان انقلاب رنگين مطرح است، باز هم بايد يك شور تصنعي و يك شعور دستوري وجود داشته باشد. اين دو مولفه علت موجد انقلاب هستند و هم براي پايداري بايد ريشه هاي آن قوي باشد. يعني هر چه بخواهيم دوام آن قوي تر باشد بايد رسوخش در بدنه ها نيز قويتر باشد.
وي افزود: بعد از جنگ جهاني دوم و قطب بندي هايي كه به وجود آمد عملا كشورهاي ديگر از استقلال افتادند و بايد جزو حلقه شرق يا غرب قرار مي گرفتند. پس از جنگ جهاني اول كه امپراطوري عثماني از بين رفت هيچ حكومت مستقلي در حوزه كشورهاي اسلامي وجود نداشت، پس از طول 14 قرن كه هميشه مسلمانان حكومتي از خود داشتند اين اولين بار بود كه جهان اسلام تماما زير سلطه قرار مي گرفت.
وي ادامه داد: وضعيت ايران هم در ادوار مختلف با حكومت شاهنشاهي و استبدادي همراه بود، البته سرنوشت ايران با روي كارآمدن صفويه به كلي با قبل متفاوت شد و براي اولين بار پس از اسلام دولت ملي در ايران شكل گرفت و تشيع مذهب رسمي شد.
وي ادامه داد: از صفويه تا دولت پهلوي ايران دستخوش ديكتاتوري شد، لذا مردم ايران در انقلاب عظيم اسلامي خود هم زمان دو كار مهم را انجام دادند، يعني رهايي از زندگي اقماري و انگلي درسطح بين المللي و ديگري آزاد شدن از نظام شاهنشاهي و استبدادي. ممكن بود كشورهايي از زير يوغ ديكتاتوري درآيند. اما همزمان نمي توانستند از زير يوغ استبداد دو قطبي خارج شوند، لذا كار انقلاب اسلامي از اين جهت بسيار بزرگ بود.
وي ادامه داد: روحانيت توانست تشكيلاتي را پايه گذاري كند كه استقلال خود را از حكومت حفظ كند، روحانيت به عنوان سيستم داراي متد و روش در فهم دين هم استقلال سياسي و هم استقلال فكري خود را حفظ كرد، در واقع يك عنصر صيانت كننده از فكر ديني بود.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه به موج هاي فكري آن دوره ايران اشاره كرد و گفت: موج اول غرب گراها بودند كه برخي از آنها ضد دين بودند، مانند كسروي، دوم جريان ماركسيستي بود كه بعدها حزب توده از درون آن درآمد و اگر تاريخ ايران در دهه 20 و 30 راملاحظه كنيد اين جريان تاثيرگذار بود، سوم جريان التقاطي بود كه مجاهدين خلق سمبل آن بودند. در ميان اين جريانها بود كه بايد اصالت فكر ديني حفظ ميشد. سال 52 زماني بود كه بحث تجديدنظر در افكار مجاهدين خلق مطرح شد و هفت نفر از 10 نفر آنها در بيانيه مشهوري كه در سال 53 آشكار شد، ماركسيسم را پذيرفتند.
وي افزود: تشكيلات روحانيت و انضباط فكري و متد ديني ساحت دين را از اين اعوجات به دور كرد، هر كسي معتقد به مذهب باشد يا نباشد، ولي سربلندي ، عزت و استقلال كشور را بخواهد بايد روحانيت در ايران را يك سرمايه ملي تلقي كند. مردم ايران در 120 سال اخير هر جا نهضت فراگيري شكل دادند به رهبري يك عالم ديني بوده است. اين سير تاريخي شور و شعور انقلاب را توجيه مي كند.
وي با بيان اينكه شوري كه در انقلاب ايران بود در تاريخ تشيع است، افزود: هرچند شيعه و سني و غير مسلمان در انقلاب نقش داشتند و كمك مي كردند، ولي همه از فرهنگ تشيع برخوردار بودند، مواد شور انقلاب ما در حماسه حسيني است و اگر بخواهد بقا داشته باشد، بايد ادامه يابد.
لاريجاني همچنين با اشاره به اين كه روحانيت شيعه به معتزله نزديك است، عنوان كرد: در فلسفه و حكمت علماي تشيع سرآمد بودند، اصل اجتهاد موضوعي است كه با جمود و تصلب در تعارض است.
وي در ادامه با تاكيد بر اين كه افراطي گري غير از انقلابي بودن است، اظهارداشت: كساني كه اطلاعات كمي از اسلام داشتند، حركات افراطي را قبل و بعد از انقلاب به وجود آوردند. اين حركت همزمان با حركت دانشگاه بود و شخصيتهاي ممتاز صدر انقلاب ما با دانشگاه مراوده داشتند، كلاس درس داشتند و نسلي را تربيت كردند كه در كنار تسلط علمي در رشتههاي مختلف از بصيرت ديني برخوردار شد.
وي با بيان اين كه بايد عقلانيت به فراخور شرايط زمان دست يابد، عنوان كرد: پديده انقلاب با قرائتي كه عرض شد و از دولت باطل اقمار شرق و غرب خارج شد پايه گذار مردم سالاري ديني بود. نكته مهم اين است كه مردم سالاري و دين نه دو امر متباين هستند، نه برحسب ضرورت زمان به هم متصل شدهاند و اساس مردم سالاري ديني بر نوعي رقابت در عرصه سياست است كه از بطن فهم دين در مي آيد.
وي توضيح داد: شهيد مطهري در تئوري عدالت رقابت را اصل قرار مي دهد،چون انسان توانمندي هاي بالقوه و ذاتي دارد و رسيدن به كمال ذاتي هدفي است كه بايد زمينههاي آن فراهم شود. عدالت در اين چارچوب معنادار است و راهي جز رقابت وجود ندارد.يك مولفه مهم در عدالت اجتماعي ايجاد زمينه رقابت در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سياست است و مردم سالاري چون رقابت در زمينه سياسي را فراهم مي كند از بطن آن بيرون مي آيد.
وي با بيان اين كه شيعه را در تاريخ عدليه مي گويند، افزود: دليل آن اين است كه بنا و تئوري شيعه بر عدالت است مردم سالاري و دموكراسي كه برگرفته از فلسفه سياست غرب است، مبناي متافيزيكي و جداگانه اي دارد، ليبراليسم از بطن يك فكر متافيزيكي و برداشت سوبژيويته در مي آيد. همه اين ديدگاه ها بر اساس خود محور بودن انسان است، البته يك نگاه راديكال ديگر هم دركنارش مطرح مي كنند كه افراط در آزادي است. انسان در ازاي استعدادهاي مختلف تكليف و حقوقي دارد مردم سالاري ديني دين را مجموعه كاملي مي داند و انسان را خليفه الله .
لاريجاني در ادامه با اشاره به ويژگي هاي ديگر مردم سالاري ديني عنوان كرد: نوعي بسط عقلانيت انساني را نيازمند هستيم، تداوم انقلاب هم حماسه را نياز دارد، هم بسط عقلانيت اسلامي كه ماده المواد است. در پرتوي اين امر ساير چالش ها قابل حل است. بايد متدولوژي كه مي توان با آن با چالش ها مواجه و آنها را حل كرد را دريافت.
وي ادامه داد: اگر فكر مي كنيد چالش هاي مهمي در دهه چهارم انقلاب خواهيم داشت، براي مواجه با اين چالش ها انقلاب بايد استراتژي تثبيت خود را داشته باشد و به بسط عقلانيت اسلامي بپردازد. بايد بررسي كرد چطور دولتي چابك به وجود آوريم كه بتواند اقتصاد را اداره كند، اما فربه نباشد و اكنون زمانهاي نيست كه با آزمون و خطا جلو برويم.
وي با تاكيد بر اين كه« ما ترديد نداريم عدالت ركن است»، افزود: بايد پيشرفت و عدالت را با هم دنبال كنيم عدالت چيست؟ آيا يك امر متشابه است يا هر كس تفسيري از آن دارد؟ عدالت بايد منقح شود. آنچه در متون اسلامي مي توان يافت اين است كه اصل رقابت يك اصل مهم در عدالت است، هم چنين علي السويه بودن، كاهش فاصله طبقاتي ، سمت گيري دولت ها به سمت محرومين و بهره مندي همه از مواهب حكومت ساير اصول عدالت را تشكيل مي دهند.
وي افزود: اگر موضوعات را منقح كنيم مي توانيم در دهه چهارم راهمان را بهتر بيابيم. نوسانات ممكن است عدم تعادلهايي ايجاد كند به خصوص در قانون اساسي كه در دو پايه است به همين دليل چشم انداز وسياست كلي بسيار ضروري است . نكته ديگر كه از جمله عواملي است كه در شرايط فعلي به آن نيازمنديم تمركز ذهني در قلمروي تكنولوژي هاي پيشرفته است كه مسير پرش را براي ملت ايران رقم مي زند. ايران شروع به حركت در اين وادي كرده است كه بايد آن را تقويت كرد.
لاريجاني گفت: در صحنه بين المللي با پديده هايي مواجهايم كه منبعث از انقلاب اسلامي است. برژينسكي معتقد است كه نمي توانيم با تحقير، سياست خارجي آمريكا را رقم بزنيم وشايد آمدن اوباما هم به اين دليل است كه مي خواهند مرحمي بر زخم هاي گذشته بگذارند. جريان بيداري واقعيتي است كه بايد از آن صيانت كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه جايگاه ايران به عنوان بازيگر موثر بايد تثبيت شود، عنوان كرد: الان قبول دارند كه ايران بازيگر است، اما تثبيت آن خيلي كار و فكر مي برد. بايد قبول كرد شرايط امروز به خاطر اشتباهات آمريكا و استراتژي درست جمهوري اسلامي ايران، دارد به سمت چند قطبي شدن مي رود ولي شرايط ژلهاي دارد. در دهه چهارم ايران مي تواند خود را به عنوان بازيگر فعال و تثبيت شده مطرح كند.
لاريجاني در ادامه تاكيد كرد: تثبيت موقعيت ايران و انقلاب در پناه مختصات ايراني امكان پذير است.
وي در پايان به خاطرات اسدالله علم در جلد ششم كتابش اشاره كرد و گفت: علم نوشته است ما بارها به آمريكايي ها مي گفتيم كه در مناطق مختلف با پول خود براي شما تبليغ مي كنيم، ولي شما به ما محل نمي گذاشتيد. با توجه به چنين خاطراتي بايد با درايت و عقلانيت از اين دستاورد ملي صيانت كنيم.
انتهاي پيام
يکشنبه 1 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]