تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814708666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو فراكسيون عشايري مجلس: بايد اهتمام ويژه‌اي در جهت رفع مشكلات عشايرداشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عضو فراكسيون عشايري مجلس: بايد اهتمام ويژه‌اي در جهت رفع مشكلات عشايرداشت


خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: مجلس

نماينده مردم شيراز و عضو كميسيون فرهنگي و فراكسيون عشايري مجلس شوراي اسلامي خواستار توجه مسوولين به حفظ فرهنگ عشايري شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتراحمدرضا دستغيب، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي در سومين جشنواره فرهنگي هنري قره آغاج كه به همت كانون فرهنگي هنري و جمعيت جوانان ييلاق قره و با هدف احياي فرهنگ اصيل و بومي محلي در روستاي قلعه چوبي منطقه سياخ دارنگون از توابع بخش مركزي شيراز برگزار شد، با اشاره به اين‌كه در استان فارس به بحث فرهنگ توجه نشده است، گفت: يكي از وظايف مسوولان حفظ فرهنگ عشايري در توسعه وزير ساخت‌هاي اجتماعي است.

اين عضو كميسيون فرهنگي افزود: هنرمند عشايري حامل بخش مهمي از فرهنگ ايراني است و مسوولين و مديران بايد به اين سوال پاسخ دهند كه علت بي توجهي آنان نسبت به اين قشر فرهنگي چيست؟

وي خاطر نشان ساخت: به عنوان نماينده مردم و عشاير اعلام مي كنم اقدامات صورت گرفته نسبت به جامعه مولد كافي نيست و بايد اهتمام ويژه اي در جهت رفع مشكلات آنان داشت.

دستغيب با اشاره به اين‌كه اولين عضو فراكسيون عشاير مجلس بوده ام، گفت: شاهد انجام جلسات متعددي در فراكسيون عشايري مجلس بوده‌ايم و اميد است كه بعد از سميرم دومين جلسه در اين منطقه برپا شود.

بنابراين گزارش حجت الاسلام اسماعيل پور،رئيس سازمان ملي جوانان استان فارس نيز با مهم توصيف كردن هويت بومي عشاير گفت: داشته‌ها و هويت بايد در راستاي آداب و سنن اسلامي باشد و اگرچه پوشش عشايري نيز به عنوان يك نماد فرهنگي و بومي بايد مورد نظر قرار گيرد،اما بايد آن را با ارزش هاي اسلامي حفظ و حراست كرد.

همچنين در ادامه جشنواره مرداني رحيمي، نويسنده و پژوهشگر امور عشاير از حضور 3 ميليون ترك قشقايي در 8 استان جنوبي كشورخبر داد و افزود: طبق اصل 19 قانون اساسي همه اقشار، ملت‌ها و اقوام بايد از حقوق مساوي و آزادي زبان استفاده كنند.

مرداني رحيمي از صدا و سيما در خواست كرد كه برنامه اي به زبان تركي قشقايي پخش نمايد تا شاهد گسترش فرهنگ بومي و محلي در كشور باشيم.

مهران نامداري قره قاني مهمترين اهداف تشكيل كانون فرهنگي و هنري قره آغاج را گسترش فرهنگ غني ايراني- اسلامي، احياي فرهنگ اصيل بومي، محلي و عشايري- سازمان دهي و شكل دادن به فعاليت هاي مربوطه به جوانان- ساماندهي برنامه هاي فرهنگي مذهبي- هنري ورزشي و همچنين پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به شكل مطلوب، ايجاد و رقابت سالم بين جوانان – اشاعه فرهنگ مطالعه و كتابخواني در بين روستاييان و عشاير افزايش توانايي و مهارت جوانان در زمينه هاي گوناگون و حفظ روحيه نشاط- شادابي- و اميد بين جوانان برشمرد.

دبير جشنواره اضافه كرد: سياخ دارنگون يكي از شش دهستان بخش مركزي شيراز است كه با 25 روستا و نزديك به 20 هزار جمعيت در فاصله 35 كيلومتري جنوب غربي شيراز واقع شده؛ اما با وجود نزديكي به مركز استان از محروميت هاي فراواني برخوردار است.

بنا به گفته وي اين كانون با محوريت توزيع مطبوعات بين روستاييان، برگزاري مناسبت‌هاي مذهبي در ايام مختلف سال بويژه ماه‌هاي محرم و رمضان، برگزاري اردوهاي آموزشي، تفريحي و زيارتي براي جوانان و همچنين برگزاري مسابقات در طول سال در رشته‌هاي مختلف ورزشي، فرهنگي علمي و هنري فعالييت مي كند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن