تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816600637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران‌شهر - برداشت از كارون و قطع آب در شهرهاي جنوب


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ايران‌شهر - برداشت از كارون و قطع آب در شهرهاي جنوب


ايران‌شهر - برداشت از كارون و قطع آب در شهرهاي جنوب

رود كارون پرآب‌ترين و بزرگ‌ترين رود ايران است. اين رود با طول ۹۵۰ كيلومتر طولاني‌ترين رود و همچنين تنها رود ايران است كه بخشي از آن قابل كشتيراني است. سرچشمه شاخه‌هاي اصلي كارون (ارمند و بازفت)، زردكوه بختياري در استان چهارمحال و بختياري است ولي شاخه‌هاي فرعي آن از كوه‌هاي مختلف سرچشمه مي‌گيرند مانند خرسان از دنا در استان كهگيلويه و بويراحمد و دز از ارتفاعات لرستان. اين رود، پس از عبور از مناطق كوهستاني و پر پيچ و خم، در منطقه‌اي به نام گتوند وارد دشت خوزستان مي‌شود. رود كارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسيم مي‌شود كه در جنوب شوشتر به يكديگر متصل مي‌شوند. مهم‌ترين شاخه فرعي كارون، رود دز است كه در شمال اهواز به كارون ملحق مي‌شود. رود كارون در مرز ايران و عراق، به اروندرود پيوسته و روانه خليج‌فارس مي‌شود. سدهاي مختلفي روي اين رودخانه ساخته شده‌اند كه مهم‌ترين آنها، سدهاي كارون۱، كارون۳، كارون۴، مسجدسليمان و در پايين‌تر، سدهاي شوشتر- عقيلي و گتوند مي‌باشند. امروزه در دنيا بحث انتقال آب براي توسعه يك منطقه (به استثناي آب شرب) منسوخ شده است و براي توسعه يك منطقه از مزيت‌هاي آن منطقه استفاده مي‌كنند.

اما موضوع انتقال و برداشت آب از منابع و سرچشمه كارون چند سالي است در مراكز تحقيقي آب مطرح است و امسال با توجه به بروز خشكسالي كشور، به يكي از دغدغه‌هاي مهم مردم و كارشناسان و متخصصان تبديل شده است. اكنون متخصصان به ويژه اساتيد دانشگاه شهيد چمران اهواز، از به ظرفيت نرسيدن استفاده از سدهاي احداث‌ شده بر رودخانه كارون ابراز نگراني كرده‌اند، اين متخصصان بر اين باورند كه اگر برداشت‌هاي درخواست‌ شده كشاوزران و ديگر اقشار ـ كه عمدتا نيز غيرقانوني برداشت مي‌كنند ـ تحقق يابد، تامين برق از نيروگاه برق آبي كارون3 به كمتر از 20 درصد خواهد رسيد كه كشور نيز از اين بابت ضرر جبران‌ناپذيري خواهد كرد.

اين در حالي است كه انتقال آب كارون از سرچشمه‌هاي اين رود به ديگر استان‌ها، خارج از تعهداتي است كه وزارت نيرو در سفر استاني هيات دولت به مردم و مسوولان داده است. در حالي كه بنا بر پيش‌بيني‌هاي اداره هواشناسي استان، بارش‌هاي امسال نسبت به سال گذشته، 10 تا 15 درصد كاهش پيدا خواهد كرد. معاون امور عمراني استاندار خوزستان در اين زمينه مي‌گويد: وزارت نيرو تعهد داده است، انتقال آب كارون در صورتي انجام مي‌شود كه احداث پنج سد در استان به پايان برسد؛ چنين كاري از سوي وزارتخانه نيرو، غيرفني است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خوزستان نيز با اشاره به كاهش آب تالاب‌ها و رودخانه‌هاي استان گفت: انتقال آب كارون، محيط زيست استان را به خطر مي‌اندازد. در ميان اعتراضات مسوولان و مردم، مبني بر انتقال آب از كارون تاكنون راهكار دولتمردان براي حل اين مسئله چاره‌ساز نشده و باعث مشكلات عديده بسياري چون كمبود آب در شهرهاي مسجدسليمان و هورالهويزه ـ كه مردم آنجا با تانكر آب گذران زندگي مي‌كنند ـ شده است.

مردم مسجدسليمان در 48 ساعت چهار ساعت آب دارند
مردم در مسجدسليمان اولين شهر نفتي خاورميانه به صورت چند ساعت در روز و شيفتي داراي آب هستند. مردم اين شهر به خاطر ندارند كه دو روز پشت سرهم آب داشته باشند. شايد اين شهر تنها شهري باشد كه در طول 48 ساعت سه يا چهار ساعت آن هم نصف شب از آب بهره‌مند باشد. جالب اينكه با كوچك‌ترين بارندگي به دليل مشكلات انتقال آب گاه تا چند روز آب كل شهر قطع مي‌شود. در حالي‌كه دو سد آبي از بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي كشور يعني سد شهيدعباسپور و سد مسجدسليمان تنها در فاصله 20 كيلومتري شمال اين شهرستان هستند و رود كارون از فاصله هفت كيلومتري اين شهر مي‌گذرد. اجراي پروژه انتقال آب دز كيفيت آب كارون را كاهش مي‌دهد. به گفته حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي نماينده مردم رامهرمز و رامشير در مجلس اجراي پروژه انتقال آب دز از سرشاخه‌هاي اين رودخانه كيفيت آب كارون را كاهش خواهد داد. با اجراي طرح‌هاي انتقال آب از سرشاخه‌هاي رودخانه دز، دبي آب اين رودخانه كاهش مي‌يابد و با توجه به تاثيرپذيري رودخانه كارون از آب رودخانه دز، كاهش دبي آب دز، كيفيت آب جاري در رودخانه كارون را نيز كاهش مي‌دهد.

نايب‌رئيس كميسيون انرژي مجلس با اشاره به هدف انتقال آب از سرشاخه‌هاي رودخانه دز، گفت: در صورتي كه انتقال آب تنها با هدف تامين آب شرب شهر قم صورت مي‌گرفت، اعتراض در اين مورد وجود نداشت، اما متاسفانه براساس شواهد، بيم آن مي‌رود كه انتقال آب با اهدافي غير از تامين آب شرب به ديگر شهرهاي كشور انجام شود. با توجه به اينكه بارها از وزير نيرو خواسته شده بود، اجراي پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي رودخانه‌هاي استان خوزستان را به تعويق اندازد، وزير نيرو در نشستي كه با حضور مجمع نمايندگان استان خوزستان در محل استانداري استان برگزار شده بود، به صراحت از اجرايي نشدن پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي رودخانه دز در زمان حاضر خبر داده بود. پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي رودخانه دز در حالي اجرايي مي‌شود كه وزارت‌ نيرو به دليل كمبود آب در رودخانه‌هاي استان، اجازه برداشت آب را به كشاورزان خوزستان نمي‌دهد.

برخورد قانوني با آلوده‌كنندگان كارون
به گفته معاون امور عمراني استانداري خوزستان، صنايع بزرگ در خوزستان وادار به ايجاد تصفيه‌خانه پساب صنعتي شدند تا از ورود بيش از حد مواد آلوده‌كننده به كارون جلوگيري شود. سيدعباس طباطبايي گفت: تا تاسيسات بخش فاضلاب اهواز به بهره‌برداري نرسد، نمي‌توان از ورود آن به رودخانه جلوگيري كرد، زيرا در غير اين صورت ممكن است اثرات نامطلوبي بر بخش‌هاي ديگر مانند خاك بگذارد. وي با تاكيد بر نصب تصفيه‌خانه پساب صنعتي در واحدهاي صنعتي استان گفت: به عنوان مثال كار احداث تصفيه‌خانه پساب شهرك صنعتي اهواز تاكنون حدود 99 درصد با پيشرفت فيزيكي همراه بوده است و اميدواريم اين پروژه ظرف دو ماه آينده به بهره‌برداري برسد. به گفته طباطبايي، بيشترين آلودگي‌هاي رودخانه كارون ورود فاضلاب و پساب واحدهاي توليدي و صنعتي است.

افزايش تزريق پساب به چاه‌هاي دفعي كارون
با توجه به گفته رئيس مهندسي توليد شركت بهره‌برداري نفت و گاز كارون تزريق پساب واحدهاي نمك‌زدايي شماره يك و سه اهواز در چاه‌هاي دفعي حوزه عملياتي اين شركت، 60 هزار بشكه افزايش يافته است. حسن يوسفي‌نژاد گفت: با توجه به روند رو به رشد توليد نفت نمكي و پيش‌بيني كمبود ظرفيت براي سال‌هاي آينده، همچنين با هدف جلوگيري از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، پروژه نصب شش دستگاه تلمبه تزريق پساب در واحدهاي نمك‌زدايي شماره يك و سه اهواز در دستور كار قرار گرفت. با راه‌اندازي نخستين تلمبه تزريق پساب در واحد نمك‌زدايي شماره 3 اهواز، ظرفيت تزريق پساب اين كارخانه از10 هزار بشكه در روز، به 20 هزار بشكه در روز افزايش يافته است. هم‌اكنون مقدار پساب توليدي شركت كارون 60 هزار بشكه در روز است كه 40 هزار بشكه آن در واحد نمك‌زدايي شماره يك و 20 هزار بشكه ديگر نيز در واحد نمك‌زدايي شماره 3 توليد و با هدف جلوگيري از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، به چاه‌هاي دفعي تزريق مي‌شود.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن