تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816929972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عراق بهشت شركت هاي امنيتي و نفتي امريكايي خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عراق بهشت شركت هاي امنيتي و نفتي امريكايي خواهد شد
تقليد اوباما از روش انگليسي براي اشغالگري نوين در عراق

روزنامه فرانسوي ليبراسيون از آينده پررونق شركت هاي نظامي خصوصي در عراق خبر داد و اضافه كرد وعده اوباما مبني بر خروج از عراق در شرايطي محقق خواهد شد كه دولت امريكا با استفاده از روش انگليسي ها، گلوگاههاي اقتصادي، نفتي و امنيتي عراق را با شركت هاي خصوصي دراختيار خواهد گرفت.

به گزارش رجانيوز، اين مقاله مي افزايد: در چارچوب رقابت انتخاباتي "باراك اوباما" خروج نيروهاي امريكايي از عراق كه در سال 2009 ميلادي آغاز خواهد شد، به عنوان حكم مرگ سياست نومحافظه كاران ارائه مي شد. چنين موضعي را نبايد چندان قطعي دانست، زيرا اين تغيير پر از خير و نيكي چندان توجهي به راهبرد امريكا در درازمدت ندارد.

يادآوري مي كنيم كه اقدام به خروج از عراق توسط دولت "بوش" گرفته شد. نبايد اين تغيير راهبرد را كه با اعلام چنين خروجي عملي خواهد شد، قطعي به حساب آورد، زيرا اصلاً به معناي پايان اشغال عراق نبوده، بلكه تحولي در طرح استعماري، به سوي اجراي شكلي پنهان تر از تحت الحمايگي به شمار مي آيد.

امريكا تنها به اجراي روش انگليسي "حكومت غيرمستقيم" (INDIRECR RULE) اكتفا خواهد كرد. حكومت غيرمستقيم كه توسط انگلستان در قرن 19 به ويژه در هندوستان اجرا شد، توصيفي از يك نظام استعماري بود كه در آن، كنترل سرزمين اشغال شده به نمايندگي از اشغالگر، به وسيله دستگاه اداري بومي، جاي گرفته درون دستگاه اداري انگليسي، صورت مي گرفت.

امتياز اين شيوه حكومت وكالتي، در كاستن از حضور و ديده نشدن نيروهاي استعماري در صحنه و در نتيجه، كاهش هزينه مربوط به اشغال و جلوگيري از تشديد نفرت مردم بود. هرچند كه بيشتر نيروهاي امريكايي تا سال 2011، 2012 ميلادي بنا به متن قرارداد اصولي مورد مذاكره با دولت عراق، از آن كشور خارج و به افغانستان اعزام مي شوند، اما احتمال مي رود كه امريكا حداقل 25 الي 50 هزار نيرو را در عراق باقي بگذارد كه در پايگاه هايي واقع در نزديكي مرز ايران مستقر خواهند شد (ديگر در شهرها به گشت زني نخواهند پرداخت) و اداره اكثر امور اقتصادي و امنيتي مربوط به منافع خود، از جمله امور نفتي را درون كشور تحت الحمايه عراق، به گروه هاي بزرگ و شركت هاي نظامي خصوصي واگذار خواهد كرد.

امتياز توسل به واگذاري اداره امور به غير از نيروهاي نظامي منظم، بسيار روشن است: با اين كار، اشغال در ظاهر وجود نخواهد داشت و وسيله اي براي حفظ وفاداري مشتري گونه، براي ايجاد شبكه هاي نفوذ درون دولت تحت الحمايه بر سر قدرت آورده شده توسط امريكايي ها، خواهد بود.

غير نظاميان قراردادي در استخدام امريكا براي بازسازي عراق، امروزه بالغ بر 200،19 نفر (از جمله 700،38 امريكايي، 000،81 عراقي و 500،70 خارجي با مليت هاي مختلف) مي باشند كه براي حدود 630 شركت به كار مشغولند. در مقابل، شمار نيروهاي ارتش منظم، بالغ بر 150000 نفر مي باشد.

در چنين روند حذف تمايز ميان حوزه هاي غيرنظامي، نظامي، صنعتي و تجاري، واگذاري مأموريت برقراري امنيت به شركت هاي نظامي و امنيتي خصوصي، البته از جايگاهي خاص برخوردار است و بازار آن، دربرگيرنده 25 الي 30 درصد اعتبارهاي اختصاص داده شده به صندوق بازسازي عراق خواهد بود.

پايگاه "داده هاي سنت كام" (مركز فرماندهي نيروهاي امريكايي) در ماه فوريه 2007 ميلادي، حدود 21 شركت امنيتي خصوصي با 10800 نيرو را برشمرده است.

اين ارقام بسيار بيشتر از رقم اعلام شده مي باشد و به طور واقع بينانه تر، حداقل بين 30 و حداكثر 50 هزارنفر برآورد مي شود. براساس برآورد "شركت امنيت خصوصي" در عراق براي سال 2008 ميلادي، بيش از 40 شركت نظامي خصوصي اكنون در آن كشور با 30هزارنيرو مشغول به كارند (5000 امريكايي، 15 هزار عراقي، 10هزار خارجي).

با وجود اين آمار متغير، يك چيز مسلم است: براي نخستين بار در تاريخ عمليات خارجي امريكا، شاهد سنگين تر شدن كفه تاروز به سوي نيروهاي خصوصي مي باشيم. بنابراين خروج نيروهاي ارتش منظم، اين روند واگذاري امور جنگي به بخش خصوصي را شدت خواهد بخشيد.

در پايان سال 2007، صحنه عراق، مبلغ 85 ميليارد دلار را به جيب شهرك هاي خصوصي سرازير كرد كه در سال مالياتي 2009 ميلادي، اين مبلغ به 100 ميليارد دلار خواهد رسيد. شركت هاي "ال-3 ا رتباطات تيتان" و شركت "ريپ"، خدمات ترجمه و مشاوره فرهنگي را ارائه مي دهند. شركت "بلاك واتر" مأمور حفظ جان شخصيت هاي سياسي عراق و امريكايي است.

شركت "دين كورپ" در قالب گروه كمك آموزش پليس عراق مي پردازد. شركت "گلوبال استراتجيكز"، از پايگاه پيروزي در بغداد محافظت مي كند. شركت "آرمور دي. اس. ال" از ستون هاي حمل و نقل و كارگاهي هاي شركت "بتشل" (اولين شركت امريكايي ساختماني) محافظت به عمل مي آورد. شركت "اري نيس" انحصار اداره امنيتي زيرساخت هاي انرژي را با همكاري شركت "كلوك براون اندروت" (شاخه لجستيكي و امنيتي "هاليبرتون" با 15300 كارمند در عراق) در اختيار دارد. شركت "اجيس"، قرارداد طرح موسوم به ماتريكس را برعهده دارد كه بخشي از شبكه اطلاعاتي و فرماندهي مهندسي ارتش بوده است و در حقيقت شامل تقريباً تمامي اقدامات مركز عملياتي بازسازي مي باشد.

چندين بخش از فعاليت ها كه تاكنون در اختيار ارتش منظم قرار داشتند، در آستانه واگذاري به بخش خصوصي امريكايي مي باشد، از جمله حفاظت از حمل و نقل ستون هاي نظامي (به ارزش 450 ميليون دلار)، محافظت از پايگاه ها (480 ميليون دلار) و برخي فعاليت هاي اطلاعاتي و امنيتي براي ارتش امريكا و هم چنين تشكيل نيروي محافظتي يك هزار نفري براي تأمين امنيت كارگاه هاي بازسازي زير نظر واحد مهندسي ارتش (به ارزش 475 ميليون دلار) در سوي انگليسي ها، با خروج تدريجي نيروهاي شان از منطقه بصره، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه انگليس، به طور جدي امكان واگذاري تقريباً تمامي مأموريت هاي امنيتي را به پيمانكاران بررسي مي كنند.

هرچند كه اوباما موضع شخصي روشني را در سخنراني ضد جنگ خود در سال 2002 ميلادي ابراز داشته است، اما پس از تنفيذ قدرت، جز تسليم شدن در برابر الزامات يك سياست جغرافيايي واقع بينانه، كار ديگر نمي تواند بكند. رئيس جمهور آينده، نه قادر است و نه مي خواهد بدون مقدمه، به جنگي پايان دهد كه مبلغ 3000 ميليارد دلار هزينه براي امريكا دربرداشته است.

نظرات كاربران:
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن