تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819511264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار خراسان رضوي: تبلور فرهنگ و تمدن ايراني در شعر رودكي آشكار است بزرگان و مشاهير ايران، سرمايه‌ها و دارايي‌هاي بشري هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: استاندار خراسان رضوي: تبلور فرهنگ و تمدن ايراني در شعر رودكي آشكار است بزرگان و مشاهير ايران، سرمايه‌ها و دارايي‌هاي بشري هستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

استاندار خراسان رضوي گفت: اگر امروز يونسكو به بزرگان و مشاهير ايران توجه مي‌كند، به علت آن است كه اين سرمايه‌ها در جهت وحدت ملي و حتي بين‌المللي و انسجام بين كشورها و توسعه مبتني بر فرهنگ و تمدن نقش بسزايي دارند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، محمدجواد محمدي زاده در نشست مطبوعاتي ويژه بزرگداشت رودكي كه صبح امروز در محل استانداري خراسان رضوي برگزار شد، با بيان اينكه طبق توافق روساي جمهوري ايران، افغانستان و تاجيكستان مقرر شد بزرگداشت رودكي در اين سه كشور برگزار گردد، اظهار داشت: با توجه به اين توافق، توسط بخش‌هاي فرهنگي سازمان ملل و به ويژه يونسكو، سال 2008 به عنوان سال رودكي اعلام شد و باعث شد تا فرصت مغتنمي براي توجه ويژه به پدر شعر فارسي فراهم آيد.

استاندار خراسان رضوي با بيان اينكه كشورهاي افغانستان و تاجيكستان، بزرگداشت رودكي را برگزار كرده‌اند، افزود: اكنون نوبت ايران است تا در روزهاي پاياني سال 2008 نسبت به اين مهم كه از سرمايه‌هاي اصلي فارسي زبانان و جزو ذخاير ايران بزرگ تلقي مي‌شود، اعتنا و توجه كند.

استاندار خراسان رضوي با بيان اينكه امسال يك هزار و صد و پنجاهمين سال رودكي است، گفت: رودكي به عنوان پدر شعر فارسي تلقي مي‌شود، اگرچه پدر زبان و ادبيات فارسي شاهنامه و فردوسي است اما به جهت آنكه رودكي شاعر فارسي گوي است كه توانسته كامل‌ترين قالب‌هاي شعري را ابداع و معرفي كند، حتي شاهنامه نيز مرهون قالب‌هاي شعري طراحي شده توسط رودكي است.

وي تبلور فرهنگ و تمدن ايراني را در شعر رودكي كاملا آشكار دانست و بيان داشت: آرمان‌گرايي و آرمان‌خواهي در شعر اين شاعر بزرگ موج مي‌زند و رودكي ابعاد گوناگون زندگي اجتماعي بشر را به تصوير كشيده است و از اين بابت داراي قابليت‌هاي بسياري است.

محمدي زاده با بيان اينكه روان بودن، زيبايي و سادگي در شعر رودكي كاملا مشهود است، ابراز داشت: عامه فهم بودن از ديگر ويژگي‌هاي شعر رودكي است زيرا الفاظ ساده و روان بيان شده است و ساختگي و تصنعي نيست، بنابراين انسان كاملا خود را در شعر رودكي جاري مي‌بيند.

استاندار خراسان رضوي اميد به آينده را از ديگر ويژگي‌هاي مهم شعر رودكي خواند و تصريح كرد: در شعر رودكي مظاهري از غم، شادي و سختي و آساني ديده مي‌شود اما همواره اميد به آينده در شعر رودكي موج مي‌زند و اين ويژگي‌هايي است كه ايرانيان از دير باز داشته‌اند.

وي بيان داشت: فرهنگ خراسان بزرگ از ديگر ويژگي‌هاي شعر رودكي است، ايشان كه در سمرقند به دنيا آمده و در خراسان بزرگ زيسته است، با آداب و رسوم، سنن و فرهنگ اين مرز و بوم كاملا آشنا بوده و تعاملات و مراودات مردم خراسان كاملا از شعر رودكي دريافت مي‌شود.

محمدي زاده با بيان اينكه خراسان بزرگ به دليل شايستگي‌هاي فرهنگي و تمدني داراي بار ارزشي بالايي است، تصريح كرد: خراسان بزرگ را نه به اعتبار توان و منزلت نظامي يا سرمايه‌هاي پولي، مالي و اقتصادي بلكه به اعتبار سرمايه‌هاي فرهنگي، بسيار ارزشمند مي‌دانيم. در خراسان بزرگاني چون رودكي، فردوسي، مولوي، خيام، خواجه عبدالله انصاري زيسته‌اند و اين سرمايه‌ها نه تنها مظهر خراسان كه مظهر ايران بزرگ هستند و اين سرمايه‌ها مرز جغرافيايي نمي‌شناسد زيرا حوزه فرهنگ و تمدن، جغرافيا را در مي‌نوردد و به اين سرمايه‌ها به عنوان دارايي‌هاي بشري نگريسته مي ‌شود.

محمدي‌زاده با اشاره به اينكه اگر ما به دنبال اقتدار ملي هستيم بايد به اين سرمايه‌ها توجه ويژه داشته باشيم، گفت: اگر اقتداري را مطالبه مي‌كنيم كه به عنوان يك اقتدار تمدني و فرهنگي موجب بالندگي و توسعه فرهنگي در دنيا شود و اگر نامي از صلح، توسعه، دوستي و محبت بين انسان‌ها، فرزانگي و دانشوري برده مي‌شود، ستارگان درخشاني كه از ايران و خراسان بزرگ متولد شده و تربيت و موجب رشد و توسعه فرهنگي شده‌اند، براي هميشه در تاريخ مي‌درخشند و از سويي دارو و درمان دردهاي اكنون بشريت نيز هستند كه موجب همگرايي و هم افزايي در حوزه فرهنگي و حتي سياسي و اقتصادي مي‌گردند.

وي با بيان اينكه رودكي در سن 8 سالگي حافظ كل قرآن بود، اظهار داشت: در همه اشعار رودكي مانند مولانا، سعدي و حافظ، بار معنايي قرآني مشهود است كه با طبيعت و فطرت انسان‌ها سازگار است و به همين جهت شعر رودكي اين چنين گوارا و شيرين و سازگار با طبيعت انسان است.

محمدي زاده با اشاره به اينكه زبان، ادبيات، هنر، دين و ميراث فرهنگي مولفه‌هايي‌ هستند كه در حوزه تمدني موجب رشد و سازندگي مي‌شوند، ابراز داشت: در شعر رودكي تمام اين مولفه‌ها با قدرت و قوت بيان شده است. هم زبان داراي قوت است و هم ادبيات مستحكم و گوياست. بار معنايي اسلام و قرآن نيز در آن كاملا مشهود است و به گونه‌اي هنرمندانه و شايسته بيان شده است بنابراين جا دارد كه جامعه و به ويژه جوانان به ساحت اين بزرگان اداي احترام كنند و با اين سرمايه‌ها بيشتر آشنا شوند و به اين نقاط قوت توجه و اعتنا كنند.

استاندار خراسان رضوي مطرح شدن قدرتمند بار معنايي و پژوهشي و علمي و فرهنگي همايش بزرگداشت رودكي را حائز اهميت خواند و گفت: در كشورهاي افغانستان و به ويژه تاجيكستان، بزرگداشت رودكي به خوبي برگزار شده است اما از آنجا كه خاستگاه رودكي در خراسان است و با فرهنگ و باورهاي ديني و تاريخي گذشته اين سامان كاملا آشناست، بايد بار معنايي و علمي و فرهنگي همايش با قوت مطرح شود.

وي با اشاره به هماهنگي‌هاي صورت گرفته از چند ماه قبل در تهران و مشهد، بيان داشت: بيش از 150 ميهمان خارجي از 27 كشور جهان به ايران مي‌آيند و همچنين در اين خصوص بيش از 250 مقاله علمي و با ارزش ارائه شده است؛ بخش ابتدايي همايش در اول و دوم دي ماه در تهران و بخش پاياني آن روز سوم دي ماه با حضور ميهمانان داخلي و خارجي در مشهد برگزار مي‌گردد تا نه تنها با فرهنگ و باورهاي اعتقادي مردم خراسان و جاذبه‌هاي استان آشنا خواهند شد، بلكه نشست‌هاي علمي با افراد فرزانه و دانشمند خواهند داشت.

محمدي‌زاده برگزاري همايش يك روزه بزرگداشت رودكي در مشهد را فرصت مناسبي براي آشنايي ميهمانان داخلي و خارجي با خاستگاه و زيستگاه رودكي دانست و اشاره كرد: تلاش كرده‌ايم همايش با حضور قوي انديشمندان و رودكي‌ شناسان برگزار گردد؛ پايان‌نامه‌هاي دوره‌هاي دكتري و كارشناسي ارشد در اين زمينه به نمايش گذاشته خواهد شد، ضمن اينكه صنايع و هنرهاي دستي و مراكز حساس فرهنگي استان نيز به ميهمانان نشان داده خواهد شد.

وي به انعكاس بزرگداشت رودكي در رسانه‌ها اشاره كرد و افزود: هماهنگي‌هاي لازم با رسانه‌ها و به ويژه صدا و سيما براي انعكاس موضوع صورت گرفته است و اين رويداد مهم به طور زنده از برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه مخاطباني در منطقه دارند، پخش خواهد شد.

استاندار خراسان رضوي در ادامه ابراز داشت: علاوه بر اين در برخي كشورها كار توليدي انجام خواهد گرفت، ضمن اينكه فرصت مناسبي براي مطرح شدن موضوع رودكي در آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاست تا موضوع رودكي در دستور كار قرار گيرد تا نه تنها از رودكي به عنوان يك سرمايه بين‌المللي قدرداني كنيم، بلكه وي را بيش از پيش به جامعه بشناسانيم.

محمدي‌زاده با اشاره به اين كه با توجه به سرقت‌هاي فرهنگي صورت گرفته در چند سال گذشته، سازمان ميراث فرهنگي برنامه تجليل و بزرگداشت ده تن از بزرگان را در دستور كار دارد، افزود: رودكي، شيخ بهايي، فردوسي و ... از اين جمله‌اند؛ در چند سال اخير تجربه تلخي مشاهده شد كه سرقت مفاخر بود كه موضوع مولانا نمونه بارز آن است. اين مفاخر متعلق به يك منطقه نيستند بلكه مربوط به تاريخ و تمدن و همه كشورها هستند.

وي تصريح كرد: به دنبال آن هستيم كه در اين گردهمايي‌ها، نوعي هم‌افزايي ايجاد كنيم و تلاش مي‌كنيم تا حاصل اين گردهمايي‌ها ضرورت ايجاد تشكل‌هاي حرفه‌اي را يادآوري نماييم و ترتيبي دهيم كه اين سرمايه در خراسان كه خاستگاه وي است، نهادينه شود.

استاندار خراسان رضوي توجه مسوولان فرهنگي و شهري به موضوع مفاخر را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: در مورد فروسي كارهاي ارزشمندي ايجاد شده است كه از جمله آنها مي‌توان به بازسازي بزرگراه، انتقال روستا، ايجاد شهر توس جديد با رويكرد فرهنگي و دانشگاهي اشاره كرد و در زمينه زيرساخت‌ها كارهاي ارزشمندي انجام شده است. ايجاد پژوهشگاه زبان و ادب فارسي و باغ مشاهير، از مواردي است كه در آينده شاهد آن خواهيم بود.

محمدي‌زاده خلاء موجود در زمينه مشاهير و مفاخر را در شهر مقدس مشهد جدي دانست و تصريح كرد: نسبت به برخي مشاهير غفلت شده است؛ صحبت‌هايي با شهرداري صورت گرفته تا فضاي شهر را با اِلمان‌ها و نمادهاي مناسب فرهنگي مانند تنديس‌ها، بوستان‌ها و خيابان‌ها آراسته كنند.

محمدي زاده با بيان اينكه آرزوي من نامگذاري دانشكده علوم پايه و رياضيات دانشگاه فردوسي به نام شيخ بهايي است، ابراز داشت: با اين كار احساس مي شود پايه‌گذار علم هندسه و رياضي و معماري پيش از آرشيتكت‌هاي ايتاليايي،‌ شيخ بهايي سرمايه بزرگ ايران اسلامي است. در مورد فردوسي خوب كارشده است اما در زمينه عطار، خيام، خواجه نصيرالين طوسي، شيخ بهايي و ديگر مفاخر بايد كار بيشتري در مديريت فضاهاي شهري و مراكز دانشگاهي صورت بگيرد.

در ادامه رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز با بيان اين كه در روز 3 دي ماه همايش بزرگداشت رودكي در مشهد برگزار مي شود ، افزود : از ساعت 8:30 اين مراسم در محل سالن همايش هاي پارك علم و فن آوري خراسان رضوي برگزار مي شود.

لشگري از حضور قشر دانشگاهي در اين همايش خبر داد و گفت: نمايشگاهي در حاشيه اين همايش برگزار خواهد شد و در آن كارهاي دستي و آثاري كه منتسب به فرهنگ و تاريخ استان است، به نمايش در خواهد آمد؛ در عصر روز همايش نيز از ساعت 14، برخي مقالات رسيده كه بيش تر از كشورهاي افغانستان و تاجيكستان مي باشد، ارائه خواهد شد.

انتهاي پيام
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن