واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در پنجمين همايش مهدويت فلسفهي انتظار در اديان مختلف بررسي شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اديان
پنجمين همايش مهدويت با عنوان "حضور و غياب" و با موضوع "بررسي فلسفهي انتظار در اديان مختلف" به همت جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران در اين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين همايش دكتر حبيبي، رييس جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران، اميد به آينده را بيشترين عامل تحرك در جامعه دانست و گفت: اگر از جامعهاي اميد را بگيريم در واقع حركت پويايي را نيز از آن جامعه گرفتهايم.
وي گفت: دانشجويان علوم پزشكي تهران هشت سال پيش دبيرخانهاي را با نام دبيرخانهي انتظار تشكيل دادهاند و در جهت شناخت امام عصر (عج) تلاش كرده و با صاحبان قلم، پژوهشگران و اساتيد در اين راستا جلساتي را تشكيل ميدهند.
حبيبي گفت: ما اميدواريم تا بتوانيم در لواي رهبريهاي مقام معظم رهبري بسترساز ظهور حضرت ولي عصر(عج) باشيم.
يونس حمامي، نمايندهي مذهبي انجمن كليميان تهران نيز در اين همايش به بحث جايگاه انتظار در دين يهود پرداخت و با تاكيد بر اين كه بحث انتظار و موعود يكي از اصول دين يهود را تشكيل داده است، اظهار كرد: بر اساس اعتقاد يهود وجود ماشي (منجي موعود) از اهداف اوليهي آفرينش است و فردي كه قرار است رهبري نهايي بشر را به عهده بگيرد همان منجي موعود قلمداد ميشود.
وي افزود: منجي موعود بر اساس اعتقاد يهود ضمن اين كه فردي از نسل حضرت داود و سليمان نبي است، صداقت، پارسايي، تقوا و علماش روز به روز در حال افزايش است و بر طبق تقدير الهي ظهور پيدا خواهد كرد.
حمامي در عين حال خاطرنشان كرد: در ديدگاه يهوديت وجود اين نكته نيز حائز اهميت است كه در هر عصر فرد يا افرادي از نسل داود و سليمان نبي وجود دارند كه براساس منش شخصي خود لياقت رسيدن به آن جايگاه را دارند و در واقع اگر انسانها لياقت داشته باشند و مصلحت خدا نيز وجود داشته باشد آن فرد به مقام موعود انتخاب ميشود و ظهور پيدا ميكند.
نمايندهي مذهبي انجمن كليميان تهران همچنين دربارهي ظهور منجي نيز اظهار كرد: اين امر از ديد ما انسانها پوشيده و مخفي است؛ اگر چه از ابتداي آفرينش خداوند زمان نهايي را براي ظهور منجي در نظر گرفته است و اگر انسانها لياقت داشته باشند اين زمان شايد تسريع شده و ظهور منجي زودتر از فرصت نهايي رخ خواهد داد؛ چنانچه اگر انسانها خود را به خواست الهي نزديك كرده باشند، ظهور منجي سرعت پيدا خواهد كرد و به تبع آن همهي مخالفان او سركوب ميشوند.
حمامي افزود: از نگاه يهوديت در اين زمان به خاطر برقراري حكومت عدل الهي احتمال انجام گناه بسيار كاهش پيدا خواهد كرد.
نمايندهي مذهبي انجمن كليميان تهران در ادامه ضمن اين كه انتظار را يك فريضه و واجب دانست، توبه و تابعيت از دستور خداوند، تقدس روز شنبه، مطالعه و آگاهي از تورات و علوم ديني، صدقه دادن و كمك كردن به ديگران و همچنين يكپارچگي و اتحاد ميان افراد را از عوامل تعجيل ظهور منجي از نگاه يهوديت برشمرد.
وي به ذكر ويژگيهاي منجي موعود از نگاه دين متبوعش پرداخت و خاطرنشان كرد: منجي همانند ساير انسانها يك بشر خاكي است و تفاوتش با انسانهاي ديگر در صداقت، پارسايي، ايمان، تقوا و راه و روش درستي است كه انتخاب كرده و براساس آن پيش ميرود. چنين شخصي براساس ويژگيهاي فردي، شايستگيها و لياقتي كه دارد جايگاه ويژهاي را كسب كرده و ظهور پيدا خواهد كرد.
در ادامه اين همايش پدرام سروشپور، نمايندهي مذهبي انجمن زرتشتيان تهران نيز در اين راستا و در ابتداي سخنان خود به غني بودن فرهنگ ايرانيان اشاره و با بيان اين كه خوشحالم در اين سرزمين كه افتخارمان بر اين است كه جزو نخستين ملل يكتاپرست دنيا هستيم، شرايط به گونهاي شكل گرفته است كه بتوانيم ظرفيتهايمان را بالا ببريم و به حرفهاي يكديگر گوش دهيم تا از اين طريق شناخت خود را از دين خود بالا ببريم، گفت: اين همان راهي است كه ميتواند كه ما را به حقيقت نزديكتر كند.
وي خاطرنشان كرد: سوشيانس (منجي موعود) براي اولينبار در ادبيات كهن در گاتها (كتاب آسماني زرتشتيان) وجود داشته است. اين كلمه از ريشهي سو به معني سودرسان و سودرساننده يا پيشرفت دهنده است و در گاتها ششبار از كلمهي سوشيانس نام برده شده است. سوشيانس كسي است كه تمام وجودش سود رسانندگي است.
سروشپور سپس مراحل شكلگيري يك سوشيانس را توضيح داد و گفت: اولين مرحله در اين راستا وجود انديشهي پاك است و اين همان بزرگترين ويژگي انسانهاست.
وي همچنين راستي، شهريور به معني توانايي آرزو شده، مهر اهورايي يا باور و ايمان، كمال و بينقص بودن، جاودانگي و به نام شدن را از جمله مراحلي دانست كه ميتواند يك انسان را در مرحلهاي ديگر به يك سوشيانس مبدل كند.
نمايندهي مذهبي انجمن زرتشتيان تهران گفت: سوشيانس دروغها، فقر و بدبختي و تمام خصوصياتي كه از نقصان انسانها حاصل ميشود را از بين ميبرد.
او افزود: در اوستا از سوشيانس نام برده شده است كه در هزارههاي مختلف جلوه پيدا مي كنند و بزرگترين آرمان اوستا پرشدن دهان از نيكي بوده است. ولي باور ما زرتشتيان اين است كه ما انسانها جهان را نيك ميكنيم بنابراين تك تك انسانها بايد در مسير سوشيانس قرار بگيرند و اگر چه شايد ما سوشيانس به معناي گاهاني و اوستايي نشويم ولي ميتوانيم سودرسان باشيم. در نتيجه هر انساني كه به جهان اطراف خود سود برساند بايد در مسير سوشيانسها حركت كند. اين تداوم تكميلي تاريخ است و شرايطي را فراهم ميكند تا سوشيانس بتواند جلوهاي پيدا كند.
وي افزود: بنابراين سوشيانس كسي نيست كه بيايد و جهاني كه ما انسانها پر از بدي كردهايم يك دفعه و با يك حركت پر از نيكي كند؛ چرا كه اين ما انسانها هستيم كه بايد مرحله به مرحله اين جهان را پر از نيكي كنيم و در واقع زماني سوشيانس جلوه پيدا ميكند كه تمام عناصر بدي براي هميشه از صفحهي عالم حذف شود.
سروشپور گفت: سوشيانسهاي سه گانهي گاهاني نيز در تكامل دنيا براساس اين سه پله پيش رفتهاند و حتي در جاهايي اشاره شده است كه سوشيانس اول زماني جلوه ميكند كه يك سوم جهان نيكي است. سوشيانس دوم زماني جلوه ميكند كه دو سوم و سوشيانس سوم زماني جلوه ميكند كه تمام جهان را نيكي فرا بگيرد. در مورد اين كه اين سوشيانسها تا كنون ظهور پيدا كردهاند يا نه نوشتهاي به دست ما نرسيده است؛ ولي عدهاي از متفكران بر اين باورند كه شايد به درستي بتوان گفت شخصي كه به نام اوقلشيد ارته نام برده شده است كسي جز كورش هخامنشي نيست؛ چرا كه كوروش هخامنشي در اديان مختلف جايگاه نجاتبخشي دارد. خصوصا در دين يهود كوروش را به عنوان كسي ميشناسند كه اين دين را نجات داد. در كتاب مقدس قرآن نيز در مورد واژهاي كه به نام ذوالقرنين نام برده شده است دلايل متعددي ميتوان نام برد كه اين شخص همان كوروش هخامنشي است؛ چرا كه باور بر اين بوده كه تنها پادشاهي كه در طول تاريخ ايران حكمت و قدرت را همزمان با هم داشته كسي جز كوروش هخامنشي نبوده است.
وي همچنين اردشير بابكان به عنوان كسي كه در ايران آيين نيايش را گسترش داده است را يكي ديگر از سوشيانسها دانست و افزود: در كل سوشيانس كسي است كه وقتي ظهور ميكند جهان را دوباره گاتخواهي ميكند و به عبارت سادهتر جهان را به اصلي كه زرتشت آورده بود برميگرداند. در اين بين تمام نارواييهايي كه به عنوان شاخ و برگ دين را فرا گرفتهاند از بين ميرود و در واقع حقيقت اديان بار ديگر خود را نمايان ميكند. از باور ما زرتشتيان سوشيانس زماني كه جلوه ميكند جهان تازه مي شود. همچنين بايد توجه داشت كه زمان ظهور سوشيانس پايان زمان نيست بلكه آغاز زمان يا تولد نوعي از جهان به دور از تمام صفات اهريمني است.
آيت الله قائم مقامي، پژوهشگر و مدرس علوم اسلامي نيز در اين همايش گفت: ما معتقديم موضوع منجي موعود به طلب چيزي بر ميگردد كه انسان زماني آن را داشته و بعد از دست داده است و اين تجربه مجددا در عالم تحقق پيدا ميكند. اين تجربه نيز اين است كه انسان در دوراني كه بخشي از آن تاريخي و بخشي از آن مافوق تاريخي است بهشت را در روي زمين تجربه ميكند.
وي افزود: ما معتقديم بهشت همان حضور خدا و در محضر او زندگي كردند و در برابر او ساز ديگري نزدند و تابع او بودن است. ما معتقديم كه انسانها در برههاي از زمان (زمان حضرت آدم) اين بهشت را كاملا تجربه كردهاند.
قائم مقامي با اشاره به داستان آدم و حوا گفت: ما مي گوييم تمام پيامبران و به تبع پيامبران تمام اوليا، عارفان، حاكمان و صالحان عالم از زمان حضرت آدم تا وجود پيامبر اكرم (ص) اين سخن را به بشر گفتهاند كه انسان اين وضعي كه تو در حال حاضر داري وضعي غيرعادي است.
او ادامه داد: ما اصلا به اين مطلب اعتقاد نداريم كه نبودن حاكميت خداوند بر روي زمين يك امر عادي است بلكه ما معتقديم يك امر غيرعادي است. اعتقاد شيعه نيز اين است كه غيبت امام زمان (عج) كاملا غيرعادي است و اصل اين نيست كه امام و ولي خدا غايب باشد. اين وضع، وضعي بيمارگونه است و علتاش به خود انسانها بر ميگردد چرا كه انسان در اثر بيقابليتي، غفلت و وجود فرهنگ قابيلي خواسته كه وضع ظالمانه ادامه داشته باشد.
اين پژوهشگر علوم اسلامي خاطرنشان كرد: موعود آن كسي است كه به واسطهي او امكان حاكميت مجدد خداوند بر روي زمين تحقق پيدا ميكند و بهشت گمشده بر روي زمين به وجود ميآيد. چنين فردي آخرين انبياء الهي در روي زمين است. در فرهنگ انبياء گذشته از حضرت آدم تا حضرت عيسيبن مريم تمام پيامبران انسانها را به يك پيامبر دعوت ميكنند و ميگويند نام او محمد (ص) است. معتقديم جميع پيامبران خبر و بشارت ظهور پيامبر را دادهاند.
وي افزود: همه ميدانستند كه ماجراي حاكميت جهاني دين و ولايت الهي در عصر ما نيست بلكه در عصر پيامبر ختمي مرتبه است و اين تاثير كلي در مورد موعود قلمداد ميشود. همچنين ما معتقديم اگر قابليت، لياقت و عقلانيت جهاني در عصر پيامبر ختمي مرتبت وجود داشت، بعد از اين كه مردم، دولت و حاكميت پيامبر اكرم را ديدند و در واقع وجود بهشت را تجربه كردند، ديگر به راه طاغوتي نميرفتند؛ ولي اين اتفاق نيفتاد و مجددا حاكميت طاغوتي و قابيلي ادامه پيدا كرد.
اين مدس علوم اسلامي با بيان اين كه نحوهي غيبت امام زمان (عج) محل و نوع ظهورشان مشخص است، تصريح كرد: ما اعتقاد داريم كه با افزايش قابليت عمومي جهان و عقلانيت بشري همچنين تقاضاي عموم كه مبتني بر نوعي اسيتصال است، منجي موعود حضرت ولي عصر (عج) در مكهي معظمه و بيت الله اعلام ظهور ميكند. در مورد اين كه به چه نحوي نظم موجود به نظم موعود تبديل ميشود در كتابها و روايات مختلف بحث شده و اين امر بستگي به وضع خود بشر دارد.
قائم مقامي در اين راستا به ارائهي دو تصوير پرداخت و گفت: يك تصوير انتقال جهان از وضع موجود به وضع ديگري است و تصوير ديگر تصويري است كه انسانها كاري ميكنند كه طي آن همهي شياطين خلع سلاح شوند و در اين راستا بشر به جايي ميرسد كه ميتواند خودش را خودش اداره كند و در اين حال دمكراسي واقعي به وجود ميآيد. در اين حال با در نظر گرفتن دوران رجعت سپس شيطان كشته ميشود و به آستانهي وقوع قيامت نزديك ميشويم.
انتهاي پيام
جمعه 29 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]