واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: علي (ع) آيينه تمام نماي عدالت اقتصادي
تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، حكومت درمجازات مديراني كه با حرص و ولع، به ثروت عمومي چنگ اندازي مي كنند چه مسئوليتي دارد؟ و عدم برخورد قاطع و شفاف با چنين خيانتكاراني چه مفاسدي را پديد مي آورد؟
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، آشنايي با تفكرات مديريتي مولاي متقيان امري است كه مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلات فضاي امروز كشور باشد لذا به بهانه فرارسيدن عيد غدير به گوشه ايي از نوع تفكر اين امام بزرگوار پرداخته شده است.
در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، آيا مديران جامعه مجازند با اتكا به قدرت و موقعيتي كه دارند، زمينه استفاده نامشروع وابستگان و منسوبين به خود را از بيت المال فراهم آورند؟
حقيقت اين است كه اسلام آيين زندگي است، و امام علي(ع) مدار آيين اسلام.
و زندگي انسان، در پرتو تعاليم تابناك پيشواي زاهدان و عدالت پيشگان تاريخ، بر رفاه همگاني مبتني است.
در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، زندگي زماني خوش است، كه همگان طعم شيرين رفاه و دارايي معتدل را بچشند، و گردسياه فقر و نداري، روشناي چهره هيچ انسان و جامعه اي را فرا نگيرد و نپوشاند. در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)،رنج ودرد و فقر، كمرشكن است و تباه كننده. و زمينه ساز ابتلاي آدمي به آسيب ها وانحرافات گوناگون رواني واخلاقي است. فقر و بيداري آتشي است كه خانمان ايمان را مي سوزاند. در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع) معناي زهد ترك كار و كوشش در راه تامين معيشتي معتدل و انساني نيست، بلكه عدم تعلق به ثروت و دارايي است. معناي زهد، به خدمت نگرفتن ثروت در راه تامين آسايش و رفاه زندگي، و صرف نكردن آن در راه رفع گرفتاري ها و مشكلات ديگران نيست، بلكه معناي زهد، عدم به خدمت ثروت درآمدن انسان است.
معناي زهد آن است ، كه انسان، سرمايه وجود خود را هزينه كسب سرمايه و ثروت نكند.
آيا در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، انسان زاهد كسي است كه ندارد و نمي تواند هم كه داشته باشد، يا كسي است كه دارد، مي تواند هم داشته باشد، اما در چارچوب معارف و مباني الهي، حد ارزش ثروت و دارايي را مي شناسد، تاثير آن را در دستيابي به كمال و قرب خداوندي مي داند وبا مسئوليت هايي نيز كه ثروت ودارايي بر دوش او مي گذارد آشناست؟
امام علي(ع)، در سراسر زندگاني عبرت آموز و پربار خويش، چون توانمندترين ثروتمندان مي كوشيد، و در اوج سخاوت مي بخشيد. در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، انسانها نه صوفي مسلكانه مجازند از دنيا و مواهب آن چشم پوشي كنند، و نه مي توانند پشت پا زده به فضايل اخلاقي و انساني، با حرص و ولع به ثروت اندوزي بپردازند.
در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، انسان هم تربيت مي شود و هم تامين. به گونه اي كه بلوغ اقتصادي و رفاه مادي در بستر تخلق انسانها به مكارم اخلاقي به بار مي نشيند، و معناي حقيقي خود را باز مي يابد. اين يك حقيقت انكارناپذير است كه هرگاه سخن از عدالت مي رود، بي ترديد نام و ياد نوراني امام علي(ع) به ذهن متبادر مي گردد. و واقعيت اين است، كه يكي از اصلي ترين دغدغه هاي امام علي(ع) در دوران چند ساله حكومت بي بديل خود، تحقق عدالت خصوصا در حوزه مسائل اقتصادي و مالي بود. و قضا را كه در همين ميدان نيز بود، كه پرده نفاق از چهره كساني كه خود را در ميان مسلمانان از كباده كشان زهد ودينداري جا زده بودند برافتاد. و علي(ع) ماند ومعدود دلباختگان با بصيرت علي(ع)، و ذوالفقاري كه در راه استقرار قسط وعدالت اقتصادي، سينه هر آنچه تزوير و ريا بود را بر مي دريد.
علي(ع)، آن مرد هميشه گرسنه تاريخ، نان آور بيشمار گرسنگان زمان خود بود.
و آتشفشان خشم علي(ع)، هنگام ديدن كاخ هاي برافراشته از ظلم و بي عدالتي، در كنار كوخهاي ستمديده فقر و گرسنگي، هرگز وهرگز از فوران نيفتاد و نيفتاده است.
امام علي(ع) در دوران حكومت چند ساله خويش، به نبرد بي امان با عابدنمايان زهدفروشي برخاست، كه با هدف دستيابي به حكومت، براي چپاول ثروت مسلمانان، و استقرار حاكميتي همسان فراعنه و پادشاهان، با نقاب اسلام و مسلماني، آتش جنگ هاي خانمانسوزي را برافروختند. در فرهنگ اقتصادي امام علي(ع)، در حوزه مسايل مالي و اقتصادي آن چنان نكات ظريف، اميدبخش، هشدار دهنده، زندگي ساز و عبرت آموزي وجوددارد كه تنها با شناخت و عمل به اين اصول و مباني است كه عدالت، آسايش، رفاه و امنيت اقتصادي تحقق مي يابد.
نويسنده:منصور كريميان
خبرگزاري اقتصادي ايران نيز فرارسيدن عيد بزرگ غدير را به تمامي متفكران عدالت خواه جهان تبريك مي گويد.
انتهاي پيام//
سه شنبه 26 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]