تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804719807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح/ قشقاوي: مشايي با مقامات آمريكايي ملاقات نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مشروح/ قشقاوي: مشايي با مقامات آمريكايي ملاقات نداشت
سياسي. سخنگو. قشقاوي. سياست خارجي
سخنگوي وزرارت خارجه برخي گزارش‌هاي حاكي از ملاقات ميان معاون رئيس جمهور ايران با مقامات رسمي آمريكا را قويا تكذيب كرد و گفت: درنوع اخباري كه از منابع صهيونيستي منتشر مي‌شود از همان ابتدا در صحت آنها شك كنيد؟ تجربه ثابت كرده اين اخبار بي‌پايه است و با اهداف القايي منتشر مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حسن قشقاوي كه در مصاحبه هفتگي با خبرنگاران سخن مي‌گفت، هدف سفر آبان ماه اسفنديار رحيم مشائي رئيس سازمان ميراث فرهنگي به آمريكا را ديدار با ايرانيان مقيم آن كشور و در هماهنگي با وزارت خارجه عنوان كرد.

قشقاوي تاكيد كرد: در مورد آقاي مشائي اصلا چنين چيزي نبوده است و اين گزارش‌ها بي‌پايه تر از آن است كه نياز به تكذيب داشته باشد.

اين سخنگو در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده در همين خصوص از افزايش گرايش ايرانيان مقيم خارج براي سفر به ايران و سرمايه‌گذاري در ميهن مادريشان خبر داد.

وي با بيان اينكه حدود ‪ ۶۵‬درصد ايرانيان در نظر سنجي‌ها اعلام كرده‌اند كه به وطن خود سفر مي‌كنند، افزود: روند بازگشت سرمايه و مغز ايراني از آمريكا و اروپا به داخل كشور چند برابر بيشتر از آن چيزي است كه تحت عنوان كذب فرار مغزها ذكر مي‌شود.

** به علت عدم رعايت آداب ميزباني در نشست پاريس شركت نكرديم
سخنگوي وزارت امور خارجه علت شركت نكردن جمهوري اسلامي ايران در اجلاس پاريس با موضوع افغانستان را اظهارات غير ديپلماتيك رئيس جمهور فرانسه و عدم رعايت آداب و الزامات ميزباني در آستانه اين اجلاس اعلام كرد.

با اين وجود، قشقاوي بر تعهد و نقش ايران براي استقرار صلح و ثبات و امنيت و تقويت دولت و ارتش ملي در افغانستان تاكيد كرد و گفت: همواره معتقديم بايد درجهت استقرار صلح و ثبات و امنيت درافغانستان تلاش شود اگر چه امروز شاهد تشديد نا امني و اقدامات افراط گرايانه و ازدياد كشت مواد مخدر در اين كشور هستيم.

قشقاوي افزود: اقدام ضروري و لازمي كه انتظار مي‌رفت براي بهبود وضعيت مردم افغانستان صورت نگرفته و به گواهي اجلاس‌هاي قبلي ما در اين زمينه فعال بوده‌ايم و دراصل موضوع آمادگي داشتيم .

وي ادامه داد: اين مساله به هماهنگي و اقدام جدي بين‌المللي در تمام ابعاد نياز دارد نه اينكه ميزباني مانند فرانسه دعوت كند و درخواست كند براي حضور وزير خارجه ما براي كسب مشورت و رايزني و از سوي ديگر با اظهارات غير ديپلماتيك آداب ميزباني و الزامات اين مشورت را انجام ندهد.

** روابط باستان شناسي با آمريكا را تحريم كرديم
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين از تحريم روابط باستان شناسي با مراكز علمي آمريكا پس از خودداري آن كشور از بازگرداندن الواح گلي به كشورمان خبر داد.

وي كه به پرسشي در اين خصوص پاسخ مي‌داد، اظهار داشت: الواح گلي كه در آمريكا وجود دارد و قبل از انقلاب به آن كشور برده شده، سند هويت باستاني و تمدني ملت بزرگ ايران است.

-انتظار داريم طرف آمريكايي هر چه سريعتر استرداد آنها را تسريع كند.

متاسفانه در اين زمينه اقدامات لازم را صورت نداده اند. از اين رو، جمهوري اسلامي ايران هر گونه همكاري در حوزه باستان شناسي با آمريكا را تا زماني كه آنها را بازنگردانند، تحريم كرد.>

** به علت ترديد در اهداف، در اجلاس منامه شركت نكرديم
خبرنگاري از مواضع مطرح شده در اجلاس منامه درباره ايران و علت شركت نكردن نماينده‌اي از كشورمان در اين نشست شركت كرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه در اهداف موسسه انگليسي بنيان گذار اين اجلاس ترديدهايي وجود داشت، گفت: جمهوري اسلامي ايران در هيچ سطحي در آن شركت نكرد.

قشقاوي برخي اظهارات مطرح شده در اين نشست را در حول دو محور خط رسانه اي ايجاد ايران هراسي (ايران فوبيا) و ايجاد تفرقه ميان كشورهاي منطقه و ايران معرفي و اضافه كرد: اظهارات خوبي نيز در اين اجلاس بود. مثلا اظهارات نسبتا خوب نخست وزير بحرين را شاهد بوديم.

وي با استقبال از اظهارات بن علوي وزير خارجه عمان و عبدالرحمن العطيه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس ادامه داد: آنها اعلام كردند هيچ تهديدي از سوي ايران آن چنان كه مطرح مي‌شود، وجود ندارد و بر ادامه همكاري ديپلماتيك با ايران براي حل و فصل مسايل تاكيد داشتند.

اين خبرنگار همچنين از سخنگوي وزارت خارجه پرسيده بود كه آيا در اجلاس اخير منامه درباره پيشنهاد گروه ‪ ۵+۱‬درباره برنامه صلح آميز هسته اي ايران مذاكره شد كه سخنگو نسبت به مطرح شدن چنين موضوعي اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: تا آنجا كه بررسي كرده ام ، چنين چيزي نيست.

** ايران در ارسال كمك به مردم غزه پيشتاز است
قشقاوي همچنين گفت، محموله كمك‌هاي بشر دوستانه جمهوري اسلامي ايران براي مردم غزه توسط هلال احمر جمهوري اسلامي ايران درحال ارسال است.

وي اظهار اميدواري كرد با همكاري كشورهاي اسلامي از جمله گروه كاري تروئيكاي مجمع پارلماني آسيايي متشكل از ايران، اندونزي و سوريه بعلاوه مصر كه با منطقه غزه همسايگي دارد، اين گونه اقدامات به نتيجه برسد.

قشقاوي كه به سوالي درباره اظهارات وزير خارجه مصر و ادعاي تلاش ايران براي تحميل مواضع خود بر مبارزان فلسطيني پاسخ مي‌داد، اين ادعاها را در ميانه بالا گرفتن بحران غزه و ارسال كمكهاي جمهوري اسلامي ايران به مردم فلسطين مردود دانست.

وي ادامه داد: احساسات انسان دوستانه تمام اقشار ملت ايران مقابل فشارهايي كه بر مردم مظلوم غزه و فلسطين وارد مي‌شود، قابل درك است.

اميدواريم همين روند احساسات مردمي به ويژه با توجه به طرح‌هاي بسيار خطرناكي كه مطرح مي‌شوند نظير انتقال فلسطيني‌هاي ساكن سرزمين‌هاي سال ‪ ۱۹۴۸‬به اراضي ‪ ۱۹۶۷‬در آستانه انتخابات، ادامه يابد.

سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اكرام و تكريم اين احساسات نسبت به رعايت امنيت ديپلماتيك و مصون ماندن حقوق افراد و اماكن ديپلماتيك در ايران از تعرض متذكر شد.

قشقاوي گفت: موضع ما، مصر و خيلي كشورها در خصوص خاورميانه روشن است.

راهبرد جمهوري اسلامي ايران موفقيت آميز بود كه نمونه آن عقب نشيني رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان و ديگر جاها كه هنوز تحت اشغال هستند، بوده است.

سياست ايران درست است و مي‌تواند به نفع مردم فلسطين باشد.

قشقاوي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص كمك‌هاي انساني جمهوري اسلامي ايران به غزه يادآور شد كه دولت، ملت و هلال احمر ايران براي رساندن كمك‌هاي انساني، غذايي، دارويي و بهداشتي به غزه پيشتاز هستند.

** روابط با آذربايجان خوب است
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين اظهارات برخي افراد در جمهوري آذربايجان درباره آذربايجان شمالي و جنوبي و همچنين نصب نقشه‌هايي در فرودگاه باكو با عبارت مجعول خليج عربي را در مغايرت با واقعيتهاي جغرافيايي و سياسي دانست .

قشقاوي گفت: رابطه خوبي با آذريايجان داريم و بحث‌هاي اينگونه كه با واقعيت‌هاي موجود جغرافيايي، سرزميني، سياسي وحاكميت ملي مغايرت دارد چيزي نيست كه با اظهارات و نقشه قابل تعويض باشد .

** براي افتتاح دفتر ديپلماتيك اروپا در تهران آمادگي داريم
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي افتتاح دفتر ديپلماتيك اروپا در تهران خبر داد.

قشقاوي روز دوشنبه در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران، با بيان اينكه افتتاح دفتر ديپلماتيك اروپا مصوبه شوراي وزيران اروپايي است، خاطرنشان كرد كه تهران با نظر مثبت از افتتاح اين دفتر استقبال مي‌كند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران در پاسخ به اين پرسش كه چرا در اين خصوص اطلاع رساني نشده است؟، گفت: اين موضوع مخفي نيست بلكه مصوبه روشن شوراي وزيران اروپايي است.

** آمريكا در قضيه هسته‌اي برخورد دوگانه دارد
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره همكاري هسته‌اي آمريكا با امارات گفت:
اينكه كشوري بخواهد منابع انرژي خود را متنوع كند، كار مثبتي است و خود ما نيز پيشنهاد كنسرسيوم را مطرح كرده ايم.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: ما حق مسلم ايران و همه كشورها مي دانيم كه در چارچوب ان.پي. تي به گسترش منابع انرژي خود بپردازند.

قشقاوي در عين حال به انتقاد از آمريكا پرداخت و گفت: اشكال وارده در اين زمينه به كاخ سفيد است كه مي‌خواهد برخورد دوگانه و گزينشي داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد كه اگر طرف غربي اين حق را قائل است، پس اين همه فضاسازي درباره فعاليت‌هاي صلح آميز ايران چه معنايي دارد؟
به اعتقاد سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران، اينگونه برخورد دوگانه طرف غرب را بيشتر دچار چالش مي‌كند.

** روساي جمهوري ايران و هند مذاكره مي‌كنند
وي در ادامه اين نشست هفتگي همچنين خبر داد كه امروز دكتر احمدي نژاد تلفني با مقامات هندي گفت و گو مي‌كند. قشقاوي هدف اين گفت و گوي تلفني را كاهش تنش در منطقه عنوان كرد و همچنين خبر داد نماينده ايران در همين راستا در آينده‌اي نزديك راهي دهلي نو خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران هدف اينگونه رايزني‌ها را استقرار صلح و ثبات در منطقه عنوان كرد.

** نقش آمريكا در اجلاس‌هاي خلع سلاح منفي است
قشقاوي همچنين از تلاش‌هاي ايران در كنفرانس اخير مربوط به خلع سلاح كشتار جمعي خبر داد و يادآور شد كه به رغم اين تلاش ها، واشنگتن در اين اجلاس ها نقش منفي بازي كرد. بنابراين اين اجلاس‌ها موفق نبوده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران آماده است با آمريكا براي مبارزه با تروريست‌ها و دشمن مشترك در افغانستان همكاري كند؟ ، با اشاره به نقش مثبت و حضور فعال ايران در اجلاس‌هاي قبلي مربوط به افغانستان در بن و توكيو خاطرنشان كرد كه عملكرد مثبت تهران با اقدام خصمانه آمريكا مواجه شد.

وي يادآور شد كه حتي رسانه‌هاي آمريكايي نيز بارها مسئولان اين كشور را مورد سوال قرار دادند كه چرا بعد از همكاري مثبت ايران، عبارات ناشايستي توسط بوش عليه ايران به كار رفته است.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن