تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816479497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنجال فروش صندلي اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جنجال فروش صندلي اوباما
آمريكاي‌شمالي- نيلوفر قديري:
شيريني پيروزي بزرگ در جنجالي‌ترين انتخابات تاريخ آمريكا خيلي زود به كام باراك اوباما و نزديكان او تلخ شد.

علاوه بر فهرست طولاني بحران‌هايي كه پيش روي اوباما در كاخ سفيد قرار دارد، ماجراي فساد اداري فرماندار ايلي‌نويز و اتهام عجيب فروش كرسي خالي اوباما در سنا، ضربه‌اي سنگين براي رئيس‌جمهور منتخب آمريكا بود.

وقتي رود بلاگوژويچ براي اولين بار پا به عرصه سياست در ايلي‌نويز گذاشت، بسياري فكر مي‌كردند كه او ستاره‌اي در حال ظهور است. بعضي حتي زير لب از احتمال ورود او به كاخ سفيد سخن مي‌گفتند. اين دمكرات جوان و خوش پوش كه موهايي شبيه كندي دارد، در سال 1996 به نمايندگي كنگره انتخاب شد و در سال 2002 فرماندار شد. او با وعده اصلاحات اخلاقي در ايلي‌نويز به فرمانداري رسيد.

زمان چقدر زود و گسترده همه چيز را تغيير مي‌دهد! بلاگوژويچ زبان تندي دارد. او خطاب به منتقدان مطبوعاتي‌اش زشت‌ترين الفاظ را به كار مي‌برد و از بركناري آنها سخن مي‌گفت.

در شكايت‌نامه‌اي 76 صفحه‌اي كه اكنون عليه او در دادگاه مطرح است آمده است كه او گفته: كرسي باراك اوباما در سنا جايگاه ارزشمندي است و نبايد آن را مجاني واگذار كرد. در ساعت 6 صبح روز 9 دسامبر يك مامور اف‌بي‌آي به خانه فرماندار ايلي نويز تلفن زد تا به او بگويد، قرار است فرماندار به‌زودي دستگير شود. بلاگوژويچ ابتدا فكر مي‌كرد كه اين تلفن يك شوخي است. او مي‌گفت كه كاري نكرده تا مستحق تعقيب قضائي باشد.

بر خلاف فرماندار كه انتظار چنين واقعه‌اي را نداشت، در شيكاگو و آمريكا بسياري منتظر اين واقعه بودند. تحقيقات درباره عزل و نصب‌هاي اداري، قراردادها و كمك‌هاي مالي مردمي مرتبط با فرماندار ايلي‌نويز موضوع تازه‌اي نيست و به سال 2003 بازمي‌گردد. در جريان اين تحقيقات 13 نفر تا‌كنون محكوم شده‌اند كه از جمله آنها توني رزكو از مسئولان جمع‌آوري كمك‌هاي مالي مردمي و از دوستان باراك اوباما بوده‌است.

پاتريك فيتزجرالد، دادستان خستگي‌ناپذير شمال ايلي‌نويز همه اين مسير را طي كرد تا به شخص فرماندار برسد.

اما كسي انتظار نداشت دادستان چنين شكوائيه تندي عليه فرماندار ارائه كند. تندترين اتهام در پرونده فرماندار كه قدرت انتصاب جانشين اوباما در سنا را هم دارد، اقدام به فروش كرسي اوباما در سنا به بالاترين قيمت است.

از ديگر اتهامات او تلاش براي اخراج منتقدانش در روزنامه شيكاگو تريبيون و همچنين نگه‌داشتن پول يك بيمارستان كودكان به‌عنوان گروي كمك مالي اين بيمارستان به ستاد تبليغات دمكرات‌هاست. اگر اين اتهامات ثابت شود، بلاگوژويچ فاسدترين سياستمدار تاريخ معاصر ايلي‌نويز لقب مي‌گيرد. اين اعتبار در ايالتي كه از 7فرماندار گذشته‌اش3 نفر به زندان رفته‌اند، چندان هم كم نيست.

او سياستمدار باهوشي نيست. او در حالي به‌صورت علني از فروش كرسي اوباما در سنا به بالاترين قيمت سخن مي‌گفت كه همه مي‌دانستند تحقيقات درباره اين موضوع در جريان است.

با وجود صدور قرار تعقيب براي بلاگوژويچ، او همچنان در برابر درخواست‌ها براي كناره‌گيري از قدرت مقاومت مي‌كند. او روز جمعه حتي با امضاي لايحه‌اي آن را به قانون تبديل كرد و در خانه‌اش با چند تن از مقامات ايالتي جلسه تشكيل داد. در همين حال ليزا مديگان، دادستان شيكاگو درخواستي فوري را براي بركناري فرماندار به ديوان عالي ارائه كرد. او در دادخواست خود اعلام كرده كه فساد فرماندار چنان واضح است كه مشروعيت و توانايي كاري او را زير سؤال مي‌برد.

جان هريس، رئيس دفتر بلاگوژويچ كه نام او هم در شكايات مطرح شده وجود دارد، از سمت خود استعفا داده‌است. استعفاي او بعد از افشاي جزئيات تازه‌اي از اين پرونده انجام شد. اين جزئيات تازه نشان مي‌دهد كه نزديكان جسي جكسون، يكي از نامزدهاي احتمالي جانشيني اوباما در سنا، مشغول رايزني با فرماندار براي قطعي كردن حضور وي در سنا بوده‌اند.

نه بلاگوژويچ و نه وكلاي او به سؤالات و حتي تماس‌هاي رسانه‌ها پاسخ نمي‌دهند. با اين حال يكي از مقامات ايالتي كه روز جمعه با او در خانه‌اش ملاقات كرده گفته‌است كه فرماندار كاملا ادعاي بي‌گناهي دارد و قصد كناره‌گيري از قدرت را ندارد.روز جمعه همچنين روزنامه شيكاگو تريبيون گزارش داد، بازرگانان مرتبط با جسي‌جكسون و بلاگوژويچ قرار بوده يك ميليون دلار به فرماندار كمك كنند تا او جكسون را به جاي اوباما به سنا بفرستد.

سخنگوي جكسون به ارتباط يكي از بازرگانان نام برده شده در روزنامه با شخص جكسون اعتراف كرد اما هرگونه ارتباط غيرقانوني و معامله پشت پرده را در اين ارتباط رد كرد. جسي‌جكسون هفته گذشته و بعد از انتشار اخبار مربوط به اين پرونده در رسانه‌ها، در گفت‌وگويي با شبكه خبري سي‌ان‌ان هر گونه خلاف در اين زمينه را رد كرد. او در اين گفت‌وگو اعلام كرد كه اگر براي تصاحب كرسي اوباما در سنا انتخاب شود، در حالي‌كه اين موضوع همچنان پر از شائبه و ابهام باشد، از پذيرش آن خودداري مي‌كند.

اما وكلاي او به او توصيه كرده‌اند كه در اين باره ديگر سخني با رسانه‌ها نگويد. به همين دليل هم او ديگر در اين ارتباط به رسانه‌ها پاسخي نمي‌دهد. جكسون از نمايندگان كنگره آمريكا و از فعالان حقوق مدني در آمريكاست. اين سياستمدار سياه‌پوست آمريكايي از محبوبيت ويژه‌اي در ميان افكار عمومي اين كشور برخوردار است.

پر كردن كرسي خالي اوباما در سنا اكنون به جنجالي ملي در آمريكا تبديل شده‌است. بسياري از سياستمداران آمريكايي در شيكاگو و همچنين در واشنگتن و در سراسر كشور مي‌گويند كه براي انتخاب جانشين اوباما در سنا بايد انتخابات سراسري در ايلي‌نويز برگزار شود تا به اين ترتيب همه شايعات خاتمه يابد. اما بعضي جمهوريخواهان مي‌گويندجانشين بلاگوژويچ در مقام فرمانداري ايلي‌نويز بايد اختيار انتخاب جانشين اوباما در سنا را داشته‌باشد.

با اين حال بخشي از جمهوريخواهان با اين اميد كه ممكن است در انتخابات سراسري، بتوانند كرسي خالي اوباما را تصاحب كنند، از گزينه انتخابات حمايت مي‌كنند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه 66 درصد از مردم ايلي‌نويز از برگزاري انتخابات براي تعيين جانشين اوباما در سنا حمايت مي‌كنند.

ايلي‌نويز بعد از سال‌ها حضور پررنگ جمهوريخواهان، تنها در همين سال‌هاي اخير به يك ايالت آبي‌رنگ يعني طرفدار دمكرات‌ها تبديل شده‌است. اكنون رسوايي‌اي كه براي فرماندار دمكرات اين ايالت پيش آمده ممكن است توازن را در اين منطقه به سود جمهوريخواهان بر هم بزند.

اين رسوايي در فرمانداري ايلي‌نويز اگر در اين روزها پيش نمي‌آمد، چندان رويداد تكان‌دهنده‌اي در آمريكا به شمار نمي‌رفت. در 30 سال گذشته در شيكاگو 3 فرماندار، يك شهردار و بيش از 40 مقام دولتي به اتهام فساد مالي دستگير شده‌اند. از سال 1994 تا 2004، بيش از 469 سياستمدار ايلي‌نويزي در رده‌هاي مختلف به اتهام رشوه‌خواري دستگير شده‌اند. بلاگوژويچ، ششمين فرماندار ايلي‌نويز است كه از سال 1960 تا‌كنون به فساد متهم شده‌است.

از اين تعداد 2فرماندار از اتهامات تبرئه شده‌اند و‌ 2نفر ديگر كه هر‌ دو جمهوريخواه هستند، اكنون مشغول گذراندن دوران حبس خود هستند. فرماندار سابق ايلي‌نويز يعني نفر قبل از بلاگوژويچ، يك جمهوريخواه به نام جورج رايان بود كه او هم مشغول گذراندن دوران حبس خود است. او به خاطر فساد اداري به 6 سال حبس محكوم شده كه سال آينده اين دوران تمام مي‌شود. اتهامات او مواردي چون پول‌شويي و رشوه‌گيري اعلام شده‌است. در مقابل همه اين افراد، بلاگوژويچ يك آماتور است.

اما فرماندار دچار دردسر شده ايلي‌نويز يك دمكرات است؛ فرماندار ايالتي است كه باراك اوباما نماينده آن در سنا بوده و باراك اوباما رئيس‌جمهور منتخب آمريكا با لقب همه‌گير يك «رئيس‌جمهور متفاوت» است. همه اينها باعث شده كه اين واقعه در تمام هفته گذشته در صدر اخبار رسانه‌هاي آمريكا و براي مدت كوتاهي رسانه‌هاي جهان قرار بگيرد.
بلاگوژويچ 51 ساله كه تبار صرب دارد، يك روز بعد از دستگيري با سپردن وثيقه 4500 دلاري آزاد شد و به خانه بازگشت اما تعهد داده كه شهر را ترك نكند.

معلوم نيست كه بلاگوژويچ كي و چگونه استعفا مي‌كند. در اين وضعيت بيش از همه اوباما بايد نگران باشد و نگران هم هست. اين نگراني را از خلال سخنراني‌هاي اخير او مي‌توان دريافت. دمكرات‌ها هم نگران هستند. تعداد مقامات حزب دمكرات كه با اتهامات مشابه فساد مالي رو‌به‌رو هستند، در حال افزايش است.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن