تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814961040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

‪ ۱۴۰‬اثر تاريخي و باستاني استان يزد آماده ثبت در فهرست آثار ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ‪ ۱۴۰‬اثر تاريخي و باستاني استان يزد آماده ثبت در فهرست آثار ملي است
فرهنگي. ميراث. ثبت. آثار.

يزد - سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان يزد اعلام كرد:
از ابتداي سال جاري ‪ ۱۴۰‬پرونده اثر تاريخي و باستاني اين استان براي ثبت در آثار ملي به مركز ارسال شده و كار ‪ ۲۵۰‬اثر ديگر نيز در دست اجراست.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اين سازمان ، پرونده ثبتي آثارطبيعي استان شامل كوههاي ريگ ريز و ارنان و سرو منگ آباد مهريز، چنار كرخنگان ، برفخانه طزرجان و نهر مسيح سرچشمه خاتم نيز آماده شده كه براي ثبت ملي به مركز ثبت آثار در تهران ارسال شد.

تهيه پرونده ثبتي ‪ ۵۰‬اثر طبيعي نظير غار نباتي ندوشن ، غار شكفت يزدان مهريز ، خانه خداي هرات ، چنار روستاي اسلاميه و برخي از روستاهاي ييلاقي استان نظير قطرم و باجگان در شهرستان بافق و روستاي انجيرآوند در شهرستان اردكان و چندين اثر ديگر هم در دست اقدام است.

در بخش آثار منقول نيز ، پرونده ثبتي دو اثر منبر مسجد جامع ندوشن و زيلوي قديمي موزه ميبد آماده شده‌است و پرونده ثبت ‪ ۵۰‬اثر منقول ديگر نيز براي ثبت در آثار ملي در حال تكميل است.

منبر مسجد جامع ندوشن به عنوان قديمي‌ترين منبر جهان و به عنوان شاخص ترين بناي منقول است كه قدمت آن به قرن ششم ه.ق بر مي‌گردد و سرلوحه اين منبر با طرح محراب تزيين شده و نقوش اسليمي در اطراف آن به صورت منبت كاري به‌چشم مي‌خورد و در لچكي‌هاي دو سوي محراب ، عبارات قرآني به خط كوفي به كار رفته‌است.

زيلوي تاريخي موزه ميبد نيز متعلق به قرن هشتم ه.ق است.

براساس اين گزارش ، براي تهيه پرونده ثبت آثار ناملموس چهار پرونده ثبتي دارايي بافي، مراسم پير ناركي مهريز، برنامه محرم در ندوشن‌و سفالگري ميبد ارسال شده و ‪ ۱۰‬پرونده ثبتي ديگر از آثار ناملموس نيز در دست اقدام است. ك/‪۱‬
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن