تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817105209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري آرت‌اكسپو آغاز تحول اساسي در اقتصاد هنر است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برگزاري آرت‌اكسپو آغاز تحول اساسي در اقتصاد هنر است
امروز صبح نشست خبري نمايشگاه رسمي فروش آثار هنري تهران (آرت‌اكسپو) با حضور رئيس مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، مديرعامل بنياد رودكي و دبير آرت‌اكسپو در تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش سرويس هنري برنا، در اين نشست كه با حضور نمايندگان رسانه‌ها برگزار شد محمود شالويي رئيس مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد برخي فعاليت‌ها در رابطه با اين نمايشگاه را تشريح كرد.

شالويي برگزاري آرت اكسپو تهران را آغاز تحولي اساسي در اقتصاد هنر عنوان كرد. براي ايجاد تحول در اقتصاد هنر شرايط بهينه‌اي بايد فراهم شود كه همه دست‌اندركاران براي جهش اقتصاد هنر و بهبود اوضاع اقتصادي هنرمندان برجسته تمام امكانات را به كار گيرند. رئيس مركز هنرهاي تجسمي همچنين از عزم راسخ مسوولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي فراهم آوردن اين شرايط خبر داد.

به دليل ساز و كارهاي موجود در خريد آثار هنري، اقتصاد هنر هم‌اكنون دچار ركود است. شالويي مي‌گويد: «هنرمندان نمي‌توانند آثاري را كه خلق‌ كرده‌اند روي دوش خود بگيرند و براي فروش آن اقدام كند. اين در شأن هنرمندان ما نيست بلكه وظيفه مديران است كه شرايطي را فراهم كنند كه ضمن حفظ شأن هنرمندان، به رفع مشكلات اقتصادي آنان كمك كنيم.»

هرچند كه هنرمندان با عشق و علاقه به خلق آثارشان مي‌پردازند و نبايد صرفا كار هنري را با معيارهاي مالي سنجيد اما شالويي معتقد است كه مسوولين سازمان‌هاي فرهنگي و هنري بايد شرايط اقتصادي هنرمندان را در نظر داشته باشند كه اين امر قطعا به اعتلاي هنر كشور خواهد انجاميد.

يكي از مسائلي كه در زمينه فروش آثار هنري مطرح است عدم امكان حضور اغلب هنرمندان ما در اكسپوهاي خارجي است و به همين دليل بسياري از آثار هنرمندان كشور زمينه‌اي براي ديده‌شدن و به واسطه‌ آن فروخته شدن ندارند. شالويي يكي از اهداف مهم آرت‌اكسپوي تهران را فراهم آوردن مكاني براي ارائه دادن آثار توسط همه هنرمندان ذكر مي‌كند. او اين اطمينان را مي‌دهد كه اگر اين نمايشگاه استمرار داشته باشد و دامنه آن گسترده‌تر شود در آينده‌اي نه‌چندان دور ما شاهد خواهيم بود كه هنرمندان ديگر كشورها به همراه كلكسيونرها و خريداران آثار هنري براي تماشا و خريد آثار هنرمندان ما به ايران خواهند آمد. «ما تلاش داريم شرايطي را فراهم كنيم تا به جاي آن كه هنرمندان ما آثارشان به نمايشگاه‌هاي فروش آثار در خارج از كشور بفرستند، خريداران خارجي به ايران بيايند.»

شالويي اين اميد را دارد كه زماني فرا برسد تا با جرات و اطمينان از هنرمندان‌مان بخواهيم كه اثر خلق كنند و ما با امكانات و شرايطي كه ايجاد مي‌كنيم آثار خلق را بفروشيم. در اين كار دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي بايد اين زمينه را فراهم كنند.

«در آرت‌اكسپوي تهران چوب حراج به آثار هنري‌مان نخواهيم زد.» شالويي بر اين مطلب تاكيد مي‌كند و همچنين آنچه كه براي مسوولين آرت‌اكسپو اهميت دارد رواج فرهنگ خريد و بها دادن به آثار هنري در داخل كشور است و بايد اين فرهنگ در جامعه جا بيندازيم.

فراهم آوردن مقدمات برگزاري اكسپوي بعدي بعد از اتمام اين نمايشگاه از موضوعات با اهميت ديگري است كه شالويي از آن ياد مي‌كند، بنابراين با استمرار برگزاري اين نمايشگاه‌ها، آرت‌اكسپوي تهران را بايد ملي تلقي كرد.

همچنين قرار است در تابستان سال آينده، بازارچه‌هاي هنري در سواحل درياي خزر برگزار شود. همچنين قرار شده است اكسپوهاي منطقه‌اي در شهرهاي بزرگ برگزار شود كه بسياري از اين شهرها نيز براي ميزباني اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده‌اند.

اصغر اميرنيا مديرعامل بنياد رودكي

مديرعامل بنياد رودكي هم در اين نشست توضيحاتي درباره آرت‌اكسپو ارائه كرد. او در مدت هشت‌، نه ماهي كه مديرعاملي بنياد رودكي را برعهده گرفته است جاي خالي برگزاري چنين نمايشگاه را احساس كرده بود، بنابراين تلاش‌هاي زيادي براي برگزاري آن انجام داده است.

اميرنيا از برگزاري اولين آرت‌اكسپو در پنج سال ياد كرد. اما عدم استمرار اين برنامه در سال‌هاي بعد باعث نااميدي هنرمندان از برگزاري چنين نمايشگاه‌هاي شده بود ولي تلاش‌ها براي استمرار اين نمايشگاه در آينده در دستور كار بنياد رودكي قرار دارد.

تنها راه نجات هنر و هنرمند را خلق آثار و عرضه مستقيم آن در جامعه است. اميرنيا معتقد است كه حضور واسطه‌ها باعث بي‌انگيزگي هنرمندان براي توليد آثار هنري شده است. برخي گالري‌داران و واسطه‌هاي هنري، آثار هنرمندان ما را با مبالغ بسيار پايين خريداري مي‌كنند و به مبالغ گزاف به فروش مي‌رسانند بنابراين يكي از اهداف آرت‌اكسپو حذف اين واسطه‌ها است.

اميرنيا به مكلف بودن نهادها و سازمان‌هاي دولتي به خريد آثار هنري اشاره مي‌كند و از رايزني‌ها با اين نهادها براي حضور در اين نمايشگاه براي خريد آثار مي‌گويد.

او مي‌گويد: «جامعه ما به سمت و سويي پيش رفته است كه در آن براي تشويق افراد و نخبگان، از مزاياي مادي استفاده مي‌شود. اگر به جاي اهداي پول نقد از آثار هنري ارزشمند هنرمندان استفاده كنيم، اقتصاد هنر رونق مي‌يابد.»

اميرنيا مطلب مهمي را عنوان مي‌كند: «اگر شرايط صدور آثار هنري به خارج از كشور مهيا شود اتكاي اقتصاد كشور به نفت كاسته خواهد شد بنابراين اين آرت‌اكسپو مي‌تواند موتور محركه چنين تفكري باشد.»

گنجاندن آرت‌اكسپو ايران در تقويم جهاني نمايشگاه‌هاي هنري، قدم ديگري است كه با برگزاري اين آرت‌اكسپو برداشته خواهد شد كه به واسطه آن زمينه‌ مناسب براي توجه خريداران و هنرمندان ساير نقاط جهان به ايران فراهم مي‌شود.

آرت‌اكسپوي تهران يك مزيت ديگر هم دارد و اميرنيا آن را ارزيابي آثار توليد شده هنري در جامعه عنوان مي‌كند. مردم با ديدن آثار ارائه شده در اين نمايشگاه از سطح پيشرفت هنرمندان ما آگاه خواهند شد.

امير عبدالحسيني دبير آرت‌اكسپو تهران

«شعر، سفارش جامعه است.» اين جمله را دبير آرت‌اكسپو تهران از زبان ولاديمير ماياكوفسكي شاعر روس عنوان كرد. او معتقد است كه اين مطلب در ساير هنرها هم صدق مي‌كند. همه هنرمندان، آثاري را كه خلق مي‌كنند با نگاه به شرايط اجتماعي و فرهنگي است كه به نوعي، كار سفارشي براي آنان است بنابراين نبايد نگران سفارشي‌ كار كردن هنرمندان‌مان باشيم. سفارش با هنر همسايگي دارد و نبايد اين امر مذموم و نكوهيده پنداشته شود.

عبدالحسيني آرت‌اكسپو را مكاني براي نيازسنجي جامعه تلقي مي‌كند كه در آن سلايق مردم و نهادها توسط هنرمندان و مسوولين آرت‌اكسپو شناخته مي‌شود. به علاوه، مهم‌تر از بازاريابي در اين نمايشگاه، فرهنگسازي براي توجه بيشتر به آثار هنرمندان است و در اين راستا رسانه‌ها به اين امر كمك شاياني خواهند كرد.

در اين نمايشگاه 1500 اثر از 750 هنرمند به نمايش گذاشته خواهد شد. هر گالري 5 الي 10 اثر مي‌توانست به دبيرخانه ارائه كند. 57 گالري‌دار به همراه موسسه صبا، خانه هنر اسماعيل‌زاده، تعاوني نگارخانه‌داران و گروه آفتاب در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت. همچنين هنرمنداني كه علاقه‌اي به ارائه‌ كارهايشان از طريق نگارخانه ندارند مي‌توانند به صورت مستقل در اين نمايشگاه شركت كنند كه براي بالاتر و بهتر بودن سطح كيفي آثار، محدوديت‌هايي براي هنرمندان مستقل در نظر گرفته شده است. اين هنرمندان بايد 40 سال بيشتر سن داشته باشند، 20 سال سابقه كار و حداقل 10 نمايشگاه برگزار كرده باشند.

قيمت‌گذاري مقوله‌اي است كه همواره در برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي بحث‌برانگيز بوده است. عبدالحسيني شيوه قيمت‌گذاري را اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «گالري‌دارها قيمت‌هاي پيشنهادي‌شان را به دبيرخانه ارسال كردند. در دبيرخانه بعد از بررسي اين ارقام، قيمت‌ها را تعديل كرد تا نه هنرمند در اين متضرر شود و نه اينكه خريدار.»

خريد اين آثار به طور معمول به صورت نقدي خواهد بود. در قراردادي كه با خريدار منعقد خواهد شد جريمه بازگشت اثر، 20 درصد تعيين شده است. خريداران مي‌توانند تا يك روز بعد از تقاضا، به پرداخت مبلغ اقدام كنند.

عبدالحسيني درباره انتخاب آثار گفت: «در انتخاب آثار هم به مسائل هنري اثر توجه شده و هم به محتواي آن. اما آنچه كه در دبيرخانه به آن توجه شده است در نظر گرفتن شرايط بازار براي فروش اين آثار بوده است.»
نمايشگاه فروش آثار هنري تهران (آرت‌اكسپو) از اول تا پانزدهم دي‌ماه در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن