تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798564343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلايل افت بازار از نگاه كارشناسان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دلايل افت بازار از نگاه كارشناسان
گروه بورس- شاخص بورس پس از گذشت 9 ماه از سال به مرز هشت‌هزار واحد سقوط كرد و سير نزولي آن ادامه يافته است.


بحران مالي جهاني اندك‌اندك چهره خود را به بازار سرمايه ايران نيز نشان مي‌دهد. كاهش قيمت سهام شركت‌ها، افت حجم معاملات و تشكيل صف‌هاي فروش، دستاوردي است كه اين بحران براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده است.
به گزارش فارس، شاخص كل بورس در طول فعاليت 9 ماهه بازار سهام در سال 87 با دو وضعيت متفاوت روبه‌رو بوده و در 176 روز كاري با نوسان و كاهش 4‌هزار واحدي مواجه شده است.
روي خوش شاخص
بررسي‌هاي به عمل آمده از نمودار ترسيم شده شاخص كل بورس در سال جاري نشان مي‌دهد كه سير صعودي شاخص كل بورس از ابتداي فروردين آغاز و تا 25 تير ماه به پايان رسيد.
در اين مدت رقم 10‌هزار و 85 واحدي شاخص در فروردين به عدد 12‌هزار و 917واحد در 25 تير ماه رسيد كه اين عدد بالاترين رقم ثبت شده شاخص در سال جاري است.
شاخص كل بورس در شرايطي هرگز موفق به عبور از خط مقاومت 13هزار واحدي نشد كه ركوردشكني‌هاي پي‌در‌پي شاخص در 4 ماه ابتدايي سال ناشي از رشد قيمت سهام شركت‌هاي فولادي، معدني و تك سهم‌هايي چون كشتيراني و پالايش نفت اصفهان بود.
چهره غمگين و عبوس شاخص
برخي سهامداران حرفه‌اي بازار در شرايطي از همان ابتداي تير ماه به آرامي‌از سهام شركت‌هاي فولادي و معدني و...خارج شدند كه دسته بيشتري از فعالان با ذهنيت تداوم سودآوري شركت‌ها اقدام به سرمايه‌گذاري بيشتري كردند، اما كاهش قيمت‌هاي جهاني فولاد و نفت و قرار گرفتن اقتصاد جهان در بحران مالي شديد و همچنين برخي عوامل درون سازماني مانند منتفي شدن افزايش نرخ سنگ‌آهن و طرح تحول اقتصادي منجر به كاهش قيمت‌ها و در نتيجه ترسيم چهره غمگين شاخص كل بورس شد.
بر اين اساس، بعد از ركورد شكني شاخص در عدد 12هزار و 917 واحد ، روز به روز از ارقام دماسنج بورس كاسته شد و كانال 12 هزار واحدي بعد از چند مرحله امروز به سمت كانال 8 هزار واحدي تغيير جهت داد و صبح امروز به اعداد 5 سال پيش (20مهر 82) عقب نشيني كرد و در رقم كمتر از 9 هزار واحد جا خوش كرد.
101 روز منفي براي شاخص
بررسي‌هاي ديگر از روند حركتي شاخص بورس طي سال جاري نشان مي‌دهد كه در طول 176 روز كاري بورس، شاخص كل 101 روز را با ارقام منفي و قرمز سپري كرد و تنها 75 روز را با رشد اعداد و سبز پشت سر گذاشت.
بيشترين سقوط و صعود روزانه
اين در حالي است كه بيشترين سقوط روزانه شاخص در فعاليت 9 ماهه بورس در 5 آبان به ثبت رسيد كه در آن روز 579 واحد از شاخص ريخته شد تا اين متغير به عدد 10هزار و 249 برسد.
بيشترين جهش و صعود روزانه شاخص كل بورس مربوط به 15 تير ماه با 590 واحد رشد بود كه با اين جهش رقم شاخص در آن تاريخ به 12هزار و 512 واحد رسيد.
اثر سنگين شاخص صنعت
شاخص صنعت در حالي از ارزش روز كليه شركت‌هاي توليدي محاسبه مي‌شود كه اين شاخص در ابتداي سال از عدد 7‌هزار واحد در فروردين به رقم 10هزار و 15 واحد در 2 مرداد ماه رسيد، اما از اين تاريخ تاكنون با كاهش 3‌هزار واحدي مجددا به عدد 7‌هزار واحد عقب‌نشيني كرد كه با توجه به اين وضعيت بيشترين ريزش شاخص كل بورس ناشي از اثر منفي شاخص صنعت بود.
در برابر اين شاخص، شاخص مالي كه فقط شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و واسطه گري مالي و بانك‌ها را شامل مي‌شود با نوسان 7‌هزار واحدي مواجه شد و عدد20‌هزار واحدي فروردين ماه اين شاخص بعد از رشد به اعداد 27هزار واحدي (در 2 شهريور87) هم‌اكنون در محدوده 21‌هزار آرام گرفته و هر چند با 6‌هزار واحد كاهش رو به رو شده، اما فعلا با هزار واحد رشد نسبت به ابتداي سال مواجه است.
كاهش 4 هزار واحدي شاخص بورس
بر اساس اين گزارش، با توجه به بالاترين و پايين اعداد ثبت شده شاخص بورس در سال جاري، اين متغير طي سال جاري حدود 4هزار واحد نوسان و كاهش داشته است و عدد 12هزار و 917 به 8هزار و 992 واحد رسيده و در اين محدوده بالا و پايين شده است.
بورس ايران در رده آخر
شاهين شايان آراني در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با شرايط حال حاضر بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: از جمله موارد ارزيابي فعاليت 56 بورس عضو فدراسيون جهاني بورس‌ها بررسي دو متغير نسبت بورس به توليد ناخالص داخلي و گردش معاملات سالاانه است.
وي با بيان اينكه در سال 2007 ميلادي ارزش بازار سهام بورس‌ها نسبت به توليد ناخالص داخلي بيش از 30درصد بوده، ادامه داد: بورس‌ كشورهاي اروپايي در حالي 70‌درصد توليد ناخالص داخلي و بورس سنگاپور در شرايطي بيش از 110‌درصد اين نسبت را تشكيل مي‌دهند كه بورس ايران كمتر از 20درصد توليد ناخالص داخلي كشور را به خود اختصاص داده و در گروه بورس‌هاي ضعيف دنيا قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه بورس ايران نسبت به كشورهايي مانند مالزي نقش بسيار كوچكي را در اقتصاد به عهده دارد، ادامه داد: از سوي ديگر شاخص ارزش معاملات سالانه بورس ايران به توليد ناخالص داخلي ضعيف‌تر است و بورس كشور از اين لحاظ در رده آخر ايستاده است. شايان آراني افزود: اين در حالي است كه در شرايط كنوني، نه تنها بورس بلكه اقتصاد كشور نيز بحراني شده كه ناشي از اثرات مواردي چون تورم و نظام بانكي است. وي به افت شاخص‌ها و قيمت سهام اكثر شركت‌ها و همچنين افت 25ميليارد دلاري ارزش روز بازار سهام اشاره كرد و گفت: هر چند بخشي از كاهش شديد قيمت‌ها و شاخص‌ها ناشي از بحران مالي جهاني است، اما بخش ديگر اين مشكلات ناشي از مشكلات ساختاري در مديريت بازار سرمايه است. به طوري كه نمي‌توان با ساختار كوچك بازار سرمايه به كارهاي بزرگي چون واگذاري شركت‌هاي بزرگ دولتي اقدام كرد.
اين كارشناس ارشد بازار سرمايه در پاسخ به اين سوال كه در شرايط كنوني آيا تزريق نقدينگي به بورس ايران جايز است يا خير؟ گفت: تزريق نقدينگي به بازار‌هاي سهام يك سم است و هيچ دولتي تاكنون به طور مستقيم پول وارد بورس نكرده، اما براي اقتصاد داخلي حمايت‌هاي جدي و اساسي شده است.
شايان آراني خاطرنشان كرد: دولت بايد از طريق نظام بانكي و كنترل نقدينگي و تورم به بخش اقتصاد واقعي كشور كمك كند.
كمبود نقدينگي، عامل فرعي ركود بازار
همچنين بهزاد روحي، يكي ديگر از كارگزاران بورس، در گفت‌وگو با ايسنا، دليل اصلي افت بازار و كاهش روزانه شاخص را ناشي از برخي سياست‌ها دانست و گفت: سياست‌هايي كه در عرصه خارجي وجود دارد، هزينه‌هاي زيادي به شركت‌ها تحميل كرده و اين امر باعث مي‌شود كه بازار سرمايه نيز ناامن شده و همه سعي كنند تا از اين بازار فرار كنند.
وي خاطرنشان كرد: تحريم‌ها و هزينه‌هاي كلاني كه به اقتصاد كشور تحميل شده و نيز بي‌برنامگي در عرصه داخلي و واگذاري شركت‌هايي كه آماده واگذاري نبوده و اطلاع رساني درستي در خصوص آن صورت نگرفته است، باعث ايجاد وضعيت فعلي در بازار سرمايه شده است. وي با اشاره به واگذاري شركت مخابرات ادامه داد: به عنوان مثال واگذاري شركت مخابرات و قيمت عرضه و نيز تقسيم سود مشروط شركت همگي نشان‌دهنده اين است كه اين شركت آماده واگذاري نبود و سيستم اطلاع‌رساني درستي در آن وجود نداشت و با قيمت گران فروخته شد. روحي كمبود نقدينگي در بازار را عاملي فرعي در كاهش شاخص و حجم معاملات دانست و اعلام كرد: دولت بايد بتواند در عرصه سياست‌ خارجي تنش‌ها و هزينه‌هايي كه به كشور تحميل مي‌شود را از بين برده همچنين از انجام برنامه‌هايي كه بدون مطالعات كارشناسي انجام مي‌شود بپرهيزد و تصميمات اقتصادي كارشناسي محور و علمي‌محور باشد. وي تاكيد كرد: همچنين از سيستم اطلاع رساني و حسابداري و اطلاعات مالي شركت‌هايي كه عرضه مي‌شود مطمئن باشد و با توجه به وضعيت بازار آن را با قيمت منطقي عرضه كند.
مسائل بايد ريشه‌اي حل شود
اين كارگزار بورس تزريق نقدينگي در بازار را مسكني براي اين درد دانست و اعلام كرد: تا زماني كه اصلي‌ترين موضوع و مسائل ريشه‌اي در بازار حل نشود، تزريق نقدينگي تنها مسكن موقت است و اگر مسائل بورس ريشه‌اي حل شود قطعا رشد و نموهايي را در بورس خواهيم داشت. وي افزود: اگر چه اقتصاد جهاني پارامتري در اقتصاد كشور و بازار سرمايه شده و در اقتصاد كشور تاثير گذار بوده است ولي جدا از اين تاثير با اتخاذ سياست‌ها و برنامه‌هايي مي‌شود اقتصاد كشور را به سمت بورس پيشرفته سوق داد.
وابستگي بورس ايران به قيمت‌هاي جهاني
زينت‌ مرادي‌نيا، ديگر كارگزار بورس، در گفت‌وگو با ايسنا وضعيت فعلي بازار سرمايه را ناشي از وضعيت جهان دانست و افزود: درست است كه بورس كشور به بورس‌هاي جهاني ارتباط ندارد ولي در هر صورت به قيمت‌هاي جهاني شديدا وابسته است زيرا مشاهده مي‌شود كه با كاهش قيمت‌هاي جهاني قيمت مس، نفت، متانول و فولاد در بازار داخل نصف شده است. بنابراين كاهش قيمت و سود شركت‌هاي توليدكننده اين محصولات طبيعي است. وي افزود: در حال حاضر دو مشكل در بازار سرمايه وجود دارد كه ناشي از كاهش قيمت و ديگري ناشي از كاهش شديد حجم معاملات است كه مشكل دوم خطرناك است زيرا كاهش قيمت سهم طبيعي بوده و از حركت‌هاي طبيعي اقتصاد است كه نبايد و نمي‌توان جلوي كاهش قيمت را گرفت زيرا وابسته به قيمت‌هاي جهاني هستند. مرادي‌نيا تاكيد كرد: بايد در اين ميان براي كاهش حجم معاملات و افزايش ريسك نقدشوندگي چاره‌اي انديشيده شده و رسيدن به قيمت تعادلي تسريع شود در غير اين صورت اين وضعيت ادامه خواهد داشت.
ضرورت افزايش نقدشوندگي
دكتر حسنعلي بشارت احساني در گفت‌‏وگو با ايلنا به ضرورت افزايش نقدشوندگي در بازار اشاره كرد و اظهار داشت: با وجود بحران جهاني و رسوخ اين بحران به اقتصاد و بازار سرمايه ايران، شاخص‌‏هاي بازار با افت شديد مواجه شدند كه براي كاهش فشارهاي اين بحران در بازار ضرورت تزريق نقدينگي به بازار حس مي‌‏شود. مديرعامل شركت كارگزاري توسعه سرمايه دنيا افزود: با وجود اين بحران‌‏ها، نقدشوندگي در بورس نيز كاهش يافته كه اين مساله براي سرمايه‌‏گذاران بسيار حائز اهميت است، زيرا يكي از متغيرهاي ديگر درجه قابليت معامله و ميزان روان بودن سهام شركت در طول يك هفته تا سه ماه است كه در اوضاع فعلي روند معاملات به كندي صورت مي‌‏گيرد.
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن