واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بخشهاي همايش سينماي ملي، طرحي براي فردامشخص شدند
فرهنگي. سينما. منتقدان. همايش
تركيب موضوعي، برنامه اصلي همايش سينماي ملي ، طرحي براي فردا مشخص شدند.
به گزارش روز شنبه ايرنا، برنامه اصلي اين رويداد در قالب هشت نشست تخصصي با حضور صاحب نظران، كارشناسان، منتقدان و سينماگران برپا ميشود.
براين اساس عناوين نشستهاي اين رويداد به شرح زير است :
*سينماي ملي؟ ضرورتها و مفاهيم
الف) هويت ايراني يعني انديشه اسلامي و فرهنگ پارسي
ب) نمونهها و الگوهاي سينماي ملي در ايران و ديگر كشورهاي صاحب سينما
*سينماي ملي، كاوش در تاريخ
الف) گراميداشت شخصيتهاي ملي - تاريخي در بستر فرهنگ و علم و ادب و سياست همچون ابونصر فارابي ، مولانا جلالالدين بلخي ، خواجه نصيرالدين طوسي ، اميركبير ، مدرس و ...
ب) بازشناخت ايام ، دوران و حوادث تلخ و شيرين تاريخ اين سرزمين مانند كودتاي ۲۸مرداد ، ۱۳۳۲مشروطيت ، ۱۵خرداد ۱۳۴۲و ...
*سينماي ملي، نماياندن اخلاق و رفتار و منش ايراني
الف) پاسداشت آيينها ، آداب و سنن اجتماعي و اعتقادي ،نظير زيارت، نذر و نياز،ديدو بازديد نوروز، عزاداريهاي محرم، افطاريهاي ماه رمضان و ...
ب) نمايش اختصاصات ديني ، مفاخرانساني و شعائر ملي مانند انفاق و صدقه ، تهذيب و تزكيه نفس ، پوشش و لباسهاي ايراني و ...
ج) تاكيد بر ويژگي رفتارهاي اجتماعي مانند پهلواني ، جوانمردي ، غيرت و تعصب، تكريم واحترام بزرگان و ...
*سينماي ملي ، هويت در ساختار و فرم
الف) كاوش تصاوير و فرهنگ بصري از متون و نوشتههاي كهن و معاصر ايراني مانند سبك تصويري و تقطيع در اشعار شاهنامه ، شيوه غنايي تصوير در مثنوي معنوي و ...
ب) زيبايي شناسي بصري در فرهنگ و تاريخ مكتوب ايران مانند الهام از تصاوير دو بعدي مينياتور ، تركيب بندي و كمپوزيسيون راست گرا ملهم از طريق نوشتار فارسي ، بهرهگيري از مثلها و متلهاي ايراني كه ذاتا تصويري هستند و ...
ج) ترجمان ژانرهاي سينمايي در فرهنگنامه سينماي ملي مانند آداپته كردن يا جستجوي مفاهيم و مصاديق ژانرهاي ملودرام ، هراس ، موزيكال ، حادثه و ...
در فرهنگ و سنن ايراني - اسلامي
د) ساختار استاندارد سينمايي بر بستر هويت ايراني به مقهوم جستجوي دكوپاژ و تقطيع سكانسها ، نوع صحنه پردازيها ، ريتم و ضرباهنگ ، رنگ و نور ، موسيقي ، تدوين و ...براساس ويژگيهاي تاريخ و زندگي ايراني
*سينماي ملي ؟ روايت و حكايت ايراني
الف) ادبيات ديروز و امروز ايران زمين ، گنجينه پايان ناپذير روايت براي سينماي ملي مانند : كليله و دمنه ، شاهنامه ، داستانهاي مثنوي ، حكايات سعدي ، منطق الطير و تذكره الاولياء عطار و رمانهاي جلال آل احمد و ...
ب) نقش هنرهاي ايراني در تكوين سينماي ملي مانند نقاشي و خط و قصه و شعر و موسيقي و ...
*سينماي ملي، بازيگر ملي
الف) بازيگراني كه با ايفاي نقشهايي با هويت ايراني - اسلامي به شمايلي براي سينماي ملي بدل شدند
ب) ابعاد و زواياي كاراكتر ايراني در وجود يك بازيگر
*سينماي ملي ، نمونهها و مصاديق
الف) بازخواني نمونههاي سينماي ملي در تاريخ سينماي ايران مانند شير سنگي ، مادر ، صبح روز بعد ، از كرخه تا راين ، سرب ، حاجي واشنگتن ، روز واقعه و ...
ب) گونه دفاع مقدس ، اصيلترين ژانر سينماي ملي ايران : تحليل فيلمهاي دفاع مقدس كه سرشار از عناصر ملي و ارزشهاي ديني بودند و باعث رشد و ارتقاء سينماي ايران شدند همچون ديده بان ، ستارگان خاك ، كيميا ، فرزند خاك ، دوئل و ...
ج) سينماي معنا گرا ، بازتاب سينماي ملي در آينه باور و اعتقاد : تحليل عناصر ويژه مضموني كه سينماي ماورايي را به نوع معناگراي ايراني بدل مي سازد ، مانند باور زنده بودن شهيدان در فيلم دفتري از آسمان يا هيوا و يا برج مينو ، اعتقاد به حمد و ستايش همه موجودات دربرابر ذات حق تعالي در فيلم رنگ خدا ، باور داشتن هدايت الهي از وراي قلبهاي ساده و پاك در فيلم يك تكه نان و ...
*سينماي ملي ، چشم انداز آينده
الف) بررسي جريان اصلي سينماي روز جهان و تولد سينماي نوين ملي در ابعاد فراسرزميني
ب) چشم انداز سينماي ملي در افق انتظارمنجي
همايش سينماي ملي ، طرحي براي فردا در قالب برنامه كارگاهي ۲۹و ۳۰ آذرماه در دانشكده سينما و تئاتر و برنامه اصلي آن اول تا سوم دي ماه امسال در موزه هنرهاي معاصر توسط انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران برگزار ميشود.
شنبه 23 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]