تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819449804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عارف در دانشگاه پيام نور ورامين: *اجراي صحيح اصل44، انقلاب اقتصادي نظام است *دانشگاه‌ مهمترين مكان تمرين دموكراسي و آزادانديشي در كشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عارف در دانشگاه پيام نور ورامين: *اجراي صحيح اصل44، انقلاب اقتصادي نظام است *دانشگاه‌ مهمترين مكان تمرين دموكراسي و آزادانديشي در كشور است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دكتر عارف، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز جمعه به دعوت دانشگاه پيام نور مركز ورامين در خصوص "سند چشم انداز 20 ساله نظام" سخنراني كرد و به پرسش‌هاي دانشجويان و اساتيد پاسخ داد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در ابتداي اين جلسه دكتر فلاح، رييس دانشگاه پيام نور ورامين ضمن خوش‌آمد گويي به دكتر عارف و تشكر از حضور گسترده اساتيد و دانشجويان در اين جلسه، دكتر عارف را به عنوان شخصيتي معرفي كرد كه تاثير بسزايي در توسعه تفكر نظام‌مند و برنامه‌پذير در كشور داشته است و نقش قابل توجهي در تدوين برنامه‌هاي توسعه و افق بيست ساله كشور ايفا نموده است.

وي همچنين دو ويژگي عمده دكتر عارف را توجه تواما وي به نخبه‌گرايي و علم‌گرايي برشمرد.

معاون اول دولت خاتمي نيز ضمن تبريك اعياد اين هفته؛ در مقدمه صحبت‌هاي خود به فلسفه تشكيل دانشگاه پيام نوردر كشور پرداخت و نقش اين دانشگاه را در ارائه شيوه‌هاي جديد آموزشي از راه دور قابل قبول دانست.

وي حضور دانشگاه‌هاي غيردولتي نظير دانشگاه آزاد و دانشگاه پيام نور را كه بدون استفاده از بودجه‌هاي دولتي نقش به‌سزايي در توسعه آموزش عالي كشور داشته‌اند را بسيار سودمند برشمرد.

عارف تاكيد كرد: دغدغه جدي مسوولين در اوايل انقلاب تعداد بالاي جوانان با انگيزه و علاقمند به تحصيل بود كه ظرفيت اندك دانشگاه‌هاي دولتي در آن مقطع به هيچ وجه پاسخگوي اين نياز نبود، لذا ابتكار مديران ارشد نظام در ايجاد دانشگاه‌هاي آزاد و پيام‌نور قابل تقدير بود. آن نياز گسترده تمركز بر گسترش كمي اين نوع دانشگاه‌ها را مي‌طلبيد، اما اكنون تاكيد بر رشد كيفي اين دانشگاه‌ها بايد دغدغه جدي مسوولين امر باشد كه خوشبختانه مجموعه اقدامات چندسال اخير نيز در همين راستا بوده هرچند گام‌هاي بيشتري بايد برداشته شود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن معرفي سند چشم انداز 20 ساله نظام؛ در تبيين ابعاد كلان سند چشم انداز اشاره داشت كه اگر اهداف اصلي اين سند تامين گردد يقينا خيلي از مسايل كشور حل خواهد شد. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد داشت: در نبود احزاب منسجم انتظار ما از مهمترين گروه مرجع يعني دانشگاه‌ها و به ويژه دانشجويان در خصوص سند چشم انداز؛ بررسي، تحليل و نقد اين سند و كمك در اجرايي نمودن اهداف عظيم آن به ويژه در بعد رشد اقتصادي، علمي و فناوري است. همچنين نظارت صحيح و علمي بر اجراي اين سند نيز مي‌تواند از انتظارات به‌جا از مجموعه دانشگاهي باشد.

عارف تصريح كرد: در كشور ما قوانين خوب بسيار زياد داريم و اين شده يك عادت كه ژست خوب قانون نوشتن را داريم، اما در اجراي آنها بسيار بد عمل مي‌كنيم. نگراني در مورد سند چشم‌انداز نيز از همين زاويه است.

معاون اول دولت اصلاحات، سند را ميثاق ملي كشور دانست كه پاسخگوي نيازهاي كلان امروز و فرداي ما است و با بيان اين كه بايد دغدغه همه مسوولان و نهادهاي علمي و اجرايي كشور باشد ابراز عقيده كرد كه متاسفانه اكنون شاهديم اين توجه و جديت وجود نداشته و خيلي از بخش‌هاي سند عقب هستيم.

رييس اسبق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اجراي مناسب برنامه‌هاي دوم و سوم را مقدمه اجراي سند 20 ساله با افق 1404 دانست و گفت: رتبه اول در كشورهاي آسياي جنوب غرب، تك رقمي شدن نرخ تورم، حذف وابستگي بودجه به نفت، اشتغال كامل و ده‌ها كمي و كيفي ديگر از جمله اهداف سند در افق زماني آن است. دستيابي به اين اهداف سنگين نيازمند يك عزم ملي و تفاهم ملي است.

وي با بيان اين كه غلفت از اجراي سند و برنامه‌هاي منظم به آن مشكلات كشور را خواهد افزود، نرخ تورم كنوني 25 درصد و سهم پژوهش پايين از درآمد ناخالص ملي، عدم ايجاد اشتغال پايدار علي رغم درآمدهاي سنگين نفتي را حاصل كمي توجهي دانست.

عارف همچنين اجراي صحيح اصل 44 را انقلاب اقتصادي نظام نام برد كه نيازمند همكاري و حضور فعال جامعه دانشگاهي كشور است.

وي افزود: براي پاسخگويي به حق مطالبات مردم بايد ثروت را توزيع نمود نه فقر را.

استاد دانشگاه صنعتي شريف، در ادامه اين نشست به برخي سوالات قريب به 300 دانشجو و استاد حاضر در جلسه پاسخ داد.

عارف در پاسخ به انتظار دانشجويان از رييس جمهور هر دولتي؛ اداره كشور براساس تدبير و دانايي را مهمترين خواسته به حق دانشجويان دانست كه ذيل آن توجه به معيشت، اشتغال مولد و آزادي بيان نيز قابل انتظار است.

وي همچنين روش سعي و خطا را در اداره كشور به هيچ وجه قابل قبول ندانست و تصريح كرد كه اين رويكرد صرفا در چند سال اول انقلاب و آنهم به دلايل خاص آن زمان تاحدي قابل قبول بوده است اما در آغاز دهه چهارم انقلاب قابل تصور و تحمل نيست.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در خصوصيات "دولت تدبير" تصريح نمود كه استفاده از تمام توان كارشناسي و مديريتي از هنرهاي هر رييس‌جمهوري است كه متاسفانه برخي از مشكلات اساسي پيش آمده از جمله نرخ بالاي تورم از همين منظر قابل تحليل است كه در دولت آينده بايد با تلاش و هزينه فراوان جبران گردد.

عارف در پاسخ به انتقاد از دولت اصلاحات در خصوص عدم توجه به برنامه توسعه دوم؛ اشاره نمود كه علي رغم مشكلات فراوان طبيعي (از جمله خشكسالي سال 79-78) و غير طبيعي چون قيمت بسيار پايين نفت در حدود 8 دلار كه با 150 دلار دولت فعلي قابل مقايسه نيست، برنامه دوم به طور جدي در دولت آقاي خاتمي دنبال و اجرايي شد.

معاون اول دولت اصلاحات درپاسخ به سوالي درخصوص عدم پذيرش پست معاون اولي در دولت نهم، اختلاف نظرهاي عميق فكري و كارشناسي را دليل عدم پذيرش اين سمت از جانب خود دانست.

وي درخصوص انصراف خود از نامزدي مجلس هشتم؛ آن‌چه نگراني جدي از نحوه تعيين صلاحيت‌هاي كانديداهاي مومن و متعهد نظام مي‌خواند را مهمترين دغدغه خود در انتخابات اخير مجلس نام برد و اشاره داشت اين موضوع به قدري برايش مهم بوده كه ترجيح داده بدون جنجال خبري و با انصراف از كانديداتوري اعتراض خود را نشان دهد.

وي همچنين كمك به مشاركت هر چه بيشتر مردم در انتخاب رياست جمهوري دور دهم را از جمله دلايل اعلام اوليه و زودهنگام حضور خود به عنوان يكي از نامزدهاي محتمل جبهه اصلاحات برشمرد كه نهايي شدن آن را منوط به مجموعه‌اي از عوامل دانست.

عضو پيوسته فرهنگستان علوم؛ در پاسخ به پرسشي درباره دغدغه‌هاي فرهنگي دانشجويان، صحبت كردن و تعامل سازنده دخترها و پسرهاي دانشجو را حق طبيعي آنها دانست و با ذكر خاطره‌اي از برخورد و تذكر جدي امام (ره) در موضوع كشيدن پرده در كلاس‌هاي درس يكي از دانشگاه‌ها در اوايل انقلاب، اين قبيل برخوردها را، برخوردهاي متحجرانه‌اي دانست كه به هيچ وجه قابل قبول نبوده و نيست.

وي همچنين تاكيد كرد: با هرگونه برخورد فيزيكي و ارتجاعي با مسائل فرهنگي در دانشگاه‌ها مخالف بوده و هستم و اين موضوع را در طول مديريت خود در دانشگاه تهران نيز نشان داده‌ام.

استاد دانشگاه صنعتي شريف ضمن تاكيد بر گسترش و بسط آزادي بيان واقعي در دانشگاه‌ها تاكيد داشت: براي پايدارسازي اين حق اوليه بايد ابتدا آن را در وجود خود و از درون خانواده‌ها آغاز نمود وگرنه زدودن آثار مخرب فرهنگي 2500 سال استبداد در كشور عزيزمان در عرض چندسال قابل حل نيست. دانشگاه‌ مهمترين مكان تمرين دموكراسي و آزادانديشي در كشور است.

انتهاي پيام
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن