تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815369173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/ بااحداث 2700 كيلومتر خط انتقال شبكه گاز كشور تقويت شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ بااحداث 2700 كيلومتر خط انتقال شبكه گاز كشور تقويت شده است
مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: با احداث 2700 كيلومتر خط انتقال گاز سراسري ،منطقه اي و استاني و ايجاد 10 ايستگاه تقويت فشاربامجموع سرمايه گذاري 70 تريليون ريال،تمام سرشاخه هاي گاز كشور تقويت شده است و با رعايت الگوي مصرف گاز توسط مصرف كنندگان ،مشكلي درفصل زمستان انتظار نمي رود.


"عزيزالله رمضاني" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به اينكه استفاده بهينه از گاز طبيعي و رعايت نكات ايمني مورد تاكيد شركت ملي گاز ايران است، مزاياي رعايت الگوي مصرف گاز ازسوي مصرف كنندگان را صرفه جويي در مصرف سوخت و جلوگيري از اتلاف انرژي، كاهش آلودگي هوا، كمك به اقتصاد خانواده، كمك به اقتصاد ملي، كاهش استهلاك سيستم هاي حرارتي و افزايش رفاه نسبي در نتيجه مصرف صحيح انرژي ،عنوان كرد.
وي در خصوص برنامه هاي افزايش توليد گاز در كشور به دريافت 50 ميليون مترمكعب گاز در روز از مراحل 9 و 10 ميدان گازي پارس جنوبي و 25 ميليون مترمكعب گاز در روز از ميدان هاي مستقل مركزي گاز شامل ميادين كنگان، پارسيان و خراسان و هرمزگان اشاره كرد و افزود: درحال حاضر دو واحد مرحله 9 توسعه ميدان پارس جنوبي راه اندازي، گاز تصفيه شده و به شبكه سراسري گاز انتقال يافته است.
اين مقام مسئول ميزان دريافت كنوني گاز از مرحله 9 توسعه ميدان گازي پارس جنوبي را 25 ميليون مترمكعب و دريافت گاز از ميادين مستقل و مركزي گاز درمناطق گفته شده را 10 ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد و افزود: اين رقم بتدريج تا سطح 25 ميليون متر-مكعب در روز در ماه هاي آذر و دي ماه امسال افزايش مي يابد.
وي در خصوص طرح هاي احداث خطوط انتقال سراسري گاز، گفت: عمليات احداث خط لوله ششم سراسري گاز با طول 492 كيلومتر و قطر 56 اينچ به منظور انتقال گاز مراحل 9 و 10 پارس جنوبي و تقويت شبكه سراسري گاز و تقويت شبكه گاز استان خوزستان و گازرساني به شهرهاي مهم استان بوشهر پايان يافته و آزمايش هاي آن انجام و خط يكپارچه شده است.
وي با اشاره به اينكه بهره برداري از خط لوله ششم سراسري گاز در پايداري شبكه گاز كشور بسيار تاثيرگذار است، در خصوص خط لوله گاز هشتم سراسري گاز، گفت: اين خط از نقطه پارسيان شروع مي شود و تا حوالي تهران به طول 1100 كيلومتر و قطر 56 اينچ ادامه دارد. 550 كيلومتر از اين خط به صورت يكپارچه تا ابركوه آماده شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
به گفته رمضاني، امتداد اين خط از ابركوه تا نائين به طول 198 كيلومتر و قطر 56 اينچ در دست اقدام است و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري به بهره برداري برسد و اكنون از پيشرفت 75 درصد برخوردار است.
وي با اشاره به اينكه پيمانكار امتداد خط از نائين تا تهران انتخاب شده است و سال آينده به بهره برداري مي رسد، در خصوص خط لوله سوم سراسري گاز، گفت: ادامه خط لوله سراسري سوم گاز حدفاصل ساوه - قزوين- كوهين به طول 165 كيلومتر و قطر 56 اينچ مراحل پاياني اجرايي را طي مي كند و تا پايان آذر ماه امسال به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در ادامه گفت وگويش با خبرنگار اقتصادي ايرنا، تاكيد كرد: سه طرح گفته شده در جهت تقويت خطوط سراسري گاز كشور است و افزايش ظرفيت خطوط انتقال و امكان انتقال گاز بيشتر به شمال و شمال غرب كشور و غرب و شمال شرق كشور را فراهم مي كند.
رمضاني به احداث خط لوله ديگري براي تقويت شبكه گاز شمال و شمال شرق كشور اشاره كرد و افزود: اين خط، خط دوم شمال و شمال شرق به طول 800 كيلومتر و قطر 48 اينچ است. انشعاب 107 كيلومتر از اين خط به قطر 42 اينچ از استان تهران شروع مي شود و به استان هاي سمنان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان و مازندران متصل مي شود.
وي با اشاره به اينكه تكميل اين خط تقويت شبكه گاز شمال و شمال شرق كشور را سرعت مي بخشد، تاكيد كرد: اين خط لوله در جهت قطع وابستگي شمال كشور به گاز وارداتي از تركمنستان است.
اين مقام مسئول ضمن بيان اينكه 417 كيلومتر از اين خط به صورت يكپارچه در حال تكميل و اتصالات آن در حال انجام است، از تكميل آن تا پايان آذر ماه جاري و تزريق گاز به آن خبر داد.
رمضاني طرح ديگر در دست اقدام را احداث خط لوله سوم سراسري براي تامين گاز استان هاي شمال غرب و غرب كشور به طول 737 كيلومتر عنوان كرد و افزود: 419 كيلومتر از اين خط نيمه اول امسال به بهره برداري رسيد و مابقي آن سال گذشته بهره برداري شد. بدين ترتيب اكنون اين خط 737 كيلومتري را در اختيار داريم كه در تقويت شبكه شمال و شمال غرب كشور بسيار تعيين كننده است.
معاون وزير نفت در امور گاز به طرح ديگر كه خط لوله پنجم سراسري گاز به طول 504كيلومتر به قطر 56 اينچ است، اشاره كرد و افزود: تمام عمليات احداث اين خط پايان يافته و ايستگاه هاي تقويت فشار روي اين خط در عسلويه آماده بهره برداري است كه اكنون مراحل آزمايشي را طي مي كند.
رمضاني از ديگر طرح هاي بهره برداري شده را تعويض خط لوله دوم سراسري به طول 17 كيلومتر و قطر 56 اينچ در نيمه اول سال جاري براي تقويت افزايش بهره برداري از خط دوم سراسري گاز اعلام كرد.
به گفته اين مقام مسئول، براي افزايش ظرفيت خطوط سراسري گاز تعدادي ايستگاه تقويت فشار در برنامه قرار داشت به طوري كه ايستگاه قزوين در سال جاري بهره برداري شد. همچنين ايستگاه تقويت فشار شهرضا در خط چهارم سراسري گاز تا پايان آذرماه به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به اينكه ايستگاه تقويت فشار تكاب روي خط لوله سوم سراسري گاز شمال غرب كشور تا پايان آذرماه به بهره برداري مي رسد، افزود: ايستگاه هاي تقويت فشار خنج و صفاشهر روي خط لوله چهارم نيز تا پايان آذر ماه امسال يك واحد اضافه مي شود كه درجهت افزايش ظرفيت انتقال است.
وي با اشاره به اينكه در منطقه خوزستان دو ايستگاه تقويت فشار شهيد محمدي و شهيد مصطفوي تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد، تصريح كرد، در تعدادي از ايستگاه هاي تقويت فشار با تغيير آرايش ايستگاه ها امكان افزايش بهره وري از ايستگاه ها و افزايش حجم گاز ورودي فراهم شده است.
رمضاني تصريح كرد: در تعدادي از ايستگاه ها با انجام طراحي و مهندسي ايستگاه ها به صورت دو طرفه شده است به طوري كه جريان گاز باتوجه به شرايط روز به صورت رفت و برگشت تغيير مي يابد.
وي به احداث تعدادي خطوط منطقه اي براي تقويت شبكه هاي گاز مناطق و استاني كه بهره برداري شده است، اشاره كرد و افزود: مهمترين آنها خط لوله پنجم تهران به طول 242 كيلومتر و قطر 56 و 48 اينچ براي تقويت شبكه انتقال گاز تهران و استان هاي شمال و شمال غرب كشور نقش تعيين كننده اي دارد.
به گفته اين مقام مسئول، اين خط لوله به همراه يك ايستگاه ورودي شهر تهران و ظرفيت 300 هزار مترمكعب در ساعت به انضمام حدود 25 كيلومتر خط 36 اينچ آماده بهره برداري است. تزريق گاز به اين خط شروع شده و در تامين گاز منطقه شرق تهران بسيار تعيين كننده است.
رمضاني از ديگر خطوط تقويت كننده شبكه گاز كشور را بهره برداري از خط لوله تبريز - مياندوآب به طول 164 كيلومتر و قطر 36 اينچ براي تقويت شبكه انتقال گاز استان هاي شمال غرب كشور عنوان كرد و افزود: خط لوله دوم كرمانشاه به طول 42 كيلومتر و قطر 20 اينچ هفته گذشته بهره برداري شد. اين خط در جهت افزايش ضريب بهره وري استان هاي كرمانشاه و ايلام و گازرساني به واحدهاي پتروشيمي و سيمان كرمانشاه استفاده مي شود.
وي به خط لوله 72 كيلومتري و قطر 20 اينچي ماهي شهر- روانسر در استان كرمانشاه براي تقويت فشار گاز شمال استان كرمانشاه و جنوب استان كردستان كه در مراحل پاياني است اشاره كرد و افزود: اين طرح تا پايان آذرماه امسال به بهره برداري مي رسد.
به گفته رمضاني، خط لوله انتقال گاز چخماق - تربت حيدريه به طول 61 كيلومتر و قطر 24 اينچ براي تقويت فشار گاز شهرستان هاي كاشمر و خليل آباد و بردسكن كه سال قبل با مشكل افت فشار مواجه بودند، در نيمه آبان ماه امسال به بهره برداري رسيد.
وي افزود: خط انتقال كلات - درگز به طول 195 كيلومتر و قطر 16 اينچ در زمستان سال قبل به بهره برداري رسيد و در جهت قطع وابستگي به گاز وارداتي از تركمنستان بود كه مناطق لطف آباد و درگز و نوخندان و ساير نيازهاي منطقه را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي از ديگر خطوط انتقال گاز كه بهره برداري شده است را خط انتقال اهر - دوزدوزان در آذربايجان شرقي به طول 58 كيلومتر و قطر 20 اينچ براي تامين نياز شهرهاي منطقه و تقويت شبكه انتقال گاز استان در اواخر مهرماه امسال اعلام كرد و افزود: خط انتقال دوم مشكين شهر به طول 50 كيلومتر و قطر 16 اينچ براي تامين گاز منطقه در دست اجرا است و تا يك ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
رمضاني افزود: خط انتقال اردبيل به نيروگاه سبلان به طول 30 كيلومتر و قطر 30 اينچ براي تامين گاز نيروگاه ها و تقويت فشار گاز منطقه تا يك ماه آينده به بهره برداري مي رسد. همچنين خط انتقال دوم اروميه حدفاصل تسوج تا سلماس به قطر 24 اينچ و طول 42 كيلومتر در اوايل مهرماه امسال به بهره برداري رسيد كه در تقويت شبكه گاز استان آذربايجان غربي بسيار تعيين كننده است.
معاون وزير نفت گفت: خط لوله دوم گاز كرمان به طول 60 كيلومتر و قطر 30 اينج براي تقويت شبكه گاز كرمان و تامين نيازهاي نيروگاه و صنايع مستقر در منطقه در دست اجرا است كه تا اواخر سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي بااشاره به اينكه تعدادي خطوط سراسري گاز در مراحل مختلف اجرايي مي باشند، تصريح كرد: در مجموع 2700 كيلومتر خط انتقال گاز در سال جاري به بهره برداري رسيده و يا تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد كه در تقويت شبكه سراسري گاز بسيار تعيين كننده مي باشند. بدين ترتيب اين ميزان خط لوله به 28 هزار كيلومتر خط لوله انتقال گاز موجود كشور افزوده مي شود.
وي بااشاره به اينكه ركورد توليد گاز كشور اكنون به 485 ميليون متر مكعب در روز رسيده است و اين ميزان هر روز افزايش مي يابد و موازنه توليد و مصرف گاز در كشور برقرار است و تمام گاز توليدي مصرف مي شود، پيش بيني كرد: رقم توليد گاز در زمان اوج مصرف تا پايان سال به حدود 540 ميليون مترمكعب در روز برسد.
وي ميانگين مصرف گاز در بخش هاي خانگي و تجاري در آبان ماه امسال را 245 ميليون متر مكعب در روز اعلام كرد و گفت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه 183 ميليون مترمكعب در روز بود، 5/33 درصد رشد دارد.
اين مقام مسئول بخشي از علت رشد مصرف گاز در آبان ماه امسال را رشد هفت درصدي تعداد مشتركان گاز عنوان كرد و افزود: علت عمده افزايش مصرف گاز در اين ماه برودت بيشتر هوا نسبت به سال قبل و افزايش مصرف گاز طبيعي فشرده (سي.ان.جي) بوده است.
وي بااشاره به اينكه نيروگاه هاي كشور از ابتداي سال جاري بالغ بر 35 ميلياردو 400ميليون مترمكعب گاز طبيعي دريافت كرده اند كه نسبت به زمان مشابه سال قبل 2/10 درصد رشد دارد، افزود: ميزان مصرف گاز طبيعي فشرده در كشور در زمان حاضر حدود 8 ميليون متر مكعب در روز است كه اين ميزان نسبت به زمان مشابه سال قبل دو برابرشده است.
اين مقام مسئول تعداد خودروهايي كه سوخت گاز طبيعي فشرده دريافت مي كنند را يك ميليون و 200 هزار دستگاه اعلام كرد و در خصوص تعداد جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي فشرده در سراسر كشور، گفت: اكنون تعداد جايگاه ها بالغ بر 666 جايگاه در سراسر كشور است و روند روبه افزايشي دارد. سرعت كار در اين بخش بيشتر شده است و درحال نزديك شدن به استاندارد هستيم.
رمضاني تعداد نازل هاي عرضه گاز در سراسر كشور را در زمان حاضر حدود 2800 نازل اعلام كرد و افزود: اين تعداد نازل براساس مصوبه ستاد حمل و نقل و سوخت كشور تا پايان سال به 5200 نازل افزايش خواهد يافت.
وي ميانگين مصرف گاز طبيعي در ساختمان هاي عمومي و موسسه هاي دولتي و وزارتخانه ها را 12 ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد و با اشاره به اينكه اين ميزان رقم بالايي است، بر ضرورت كاهش مصرف در اين بخش ها تاكيد كرد.
رمضاني افزود: الگوي مصرف گاز به اداره هاي دولتي ابلاغ شده است و بايد با دستورالعمل ابلاغي دولت خود را تطبيق دهند.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در خصوص تعرفه هاي دريافت گاز طبيعي از مشتركان، گفت: براساس قانون مصوب و آيين نامه هاي مربوطه كه در دولت به تصويب رسيده براي مشتركان خانگي گاز در كشور الگوي مصرف تعيين شده است. اين مشتركان در چهار گروه دسته بندي شده اند كه شامل استان هاي منطقه سرد يك، منطقه سرد 2، منطقه سرد 3 و گرم مي باشند و براي هركدام الگوي مصرف خاصي تعيين شده است.
به گفته رمضاني، خانوارهاي ساكن تهران بزرگ كه تا هفت مترمكعب در روز گاز مصرف كنند ،از تعرفه تشويقي و قيمت هر مترمكعب گاز 45 ريالي برخوردار خواهند شد. متوسط هر متر مكعب گاز در خانوارهايي كه بين هفت تا 22 مترمكعب در روز گاز مصرف كنند ،نيز 100 ريال محاسبه خواهد شد. خانوارهايي كه بين 22 تا 26 مترمكعب در روز گاز مصرف مي كنند و دهك هشتم به حساب مي آيند ،مشمول جريمه مازاد بر الگوي مصرف گاز خواهند شد.
وي افزود: خانوارهايي كه بين 26 تا 32 مترمكعب گاز در روز مصرف مي كنند دهك نهم به شمار مي آيند و ميزان جرايم آنها بيشتر خواهد شد. خانوارهايي كه بالاي 32 مترمكعب در روز گاز مصرف مي كنند دهك دهم به حساب مي آيند و حداكثر جريمه را بايد پرداخت كنند و جرايم آنها پلكاني افزايش مي يابد.
رمضاني با اشاره به اينكه جرايم در دهك دهم شديد است و آنهايي كه در اين دهك قرار مي گيرند، نرخ گازشان با نرخ آزاد محاسبه خواهد شد، تاكيد كرد: خانوارهايي كه در دهك دهم قرار مي گيرند مشمول تشديد جرايم بيش از الگوي مصرف گاز خواهند شد.
وي تاكيد كرد: مشتركاني كه عليرغم اخطارهاي صادره از سوي شركت ملي گاز ايران نسبت به كاهش مصرف گاز خود اقدام نكنند براساس موازين قانوني با آنها برخورد خواهد شد.
وي در خصوص واردات گاز از تركمنستان گفت: با توجه به چندين دور مذاكره بين مقام هاي دو كشور ايران و تركمنستان و تمايل دو طرف براي رسيدن به توافق و همچنين نزديك شدن ديدگاه هاي طرفين، پيش بيني مي شود قرارداد از نظر قيمت توافقي به نتيجه قطعي برسد و تداوم جريان گاز از تركمنستان برقرار باشد.
رمضاني با اعلام آنكه قرارداد واردات گاز از تركمنستان يك قرارداد 25 ساله و مساله كنوني مورد بحث در اين قرارداد قيمت فروش گاز است، افزود: بر اساس توافق قبلي قرار است طرفين تا پايان سال ميلادي جاري به توافقي در خصوص نرخ جديد گاز برسند.
وي با اشاره به اينكه مذاكرات قيمتي تا يك ماه آينده به نتيجه خواهد رسيد، ميزان كنوني دريافت گاز از تركمنستان را 24 ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد.
اين مقام مسئول درباره ميزان صادرات گاز به تركيه، گفت: در زمان حاضر تركيه روزانه 13 تا 14 ميليون مترمكعب گاز برداشت مي كند اما شركت ملي گاز ايران اكنون آمادگي تحويل روزانه 33 ميليون مترمكعب گاز براساس قرارداد را دارد و خود را متعهد به اجراي قرارداد مي داند.
رمضاني ميزان شدت انرژي در كشور را از جلمه بالاترين نرخ ها در دنيا اعلام كرد و افزود: براي كاهش اين شدت انرژي بايد در زمينه قيمت گاز تصميم هاي لازم اتخاذ شود و در زمينه فرهنگ استفاده از انرژي، طراحي و اجرا و بهره برداري از ساختمان ها، نوسازي صنايع و استفاده از فرآيندهاي جديد براي توليد كه نياز به انرژي كمتري داشته باشد، تلاش و همت صورت گيرد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به آنكه در زمان حاضر حدود 13 ميليون و 700 هزار خانوار با جمعيتي معادل 53 ميليون نفر در بيش از 680 شهر و 6200 روستا در سراسر كشور از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند، بيش از 20 هزار صنايع بزرگ و كوچك به عنوان خوراك يا سوخت از گازطبيعي استفاده مي كنند و تمام نيروگاه هايي كه در مسير شبكه انتقال گاز كشور قرار دارند، مصرف كننده گاز مي باشند.
رمضاني سهم گاز در سبد مصرف انرژي كشور را بالغ بر 61 درصد در طول سال
اعلام كرد و افزود: اين سهم در زمستان افزايش مي يابد و به طور كلي در فصل زمستان معادل 5 ميليون و 500 هزار بشكه نفت خام در روز انرژي در كشور مصرف مي شود.
به گفته وي، بيشترين اين انرژي در بخش هايي مصرف مي شود كه منجر به ارزش افزوده بالايي نمي شود و لذا نياز به فكر اساسي براي مديريت انرژي در كشور بايد شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران، گفت: همانطور كه براي بخش خانگي الگوي مصرف تعيين شده براي بخش صنايع و ساختمان هاي عمومي و دولتي نيز اين الگو تعريف شده است. به طور مثال تعيين شده است به ازاي هر واحد توليد، صنايع مجاز به چه ميزان مصرف انرژي هستند. در صورتي كه بالاتر از الگو انرژي مصرف كنند مشمول جريمه خواهند شد. قيمت هر مترمكعب گاز در صنايع كه مطابق با الگوي مصرف باشند 158 ريال است.
به گفته رمضاني، در بخش نيروگاه ها نيز تمام نيروگاه ها ملزم هستند به سيكل تركيبي تبديل شوند. احداث نيروگاه هاي جديد حتما بايد براساس سيكل تركيبي باشد كه بالاترين بازدهي را در بين نيروگاه هاي فعلي دارند.
وي بااشاره به اينكه اگر روند كنوني مصرف انرژي در كشور ادامه يابد، نفت و گازي براي صادرات در 20 سال آينده باقي نمي ماند ،گفت: بايد براي مديريت انرژي در كشور فكر اساسي شود و ضمن طراحي طرح جامع انرژي بر حسن اجراي آن دقت گردد . در غير اين صورت با توجه به روند كنوني مصرف ، منابع نفت و گازي براي صادرات در سال هاي آينده نمي ماند.
وي سپس مصرف داخلي انرژي در فصل زمستان را معادل پنج ميليون و 500 هزار بشكه نفت در روز اعلام كرد كه حدود يك ميليون و 200 هزار بشكه بيش از ظرفيت كنوني توليد نفت خام كشور است.
وي بااشاره به اينكه تمامي نيروگاه هايي كه در مسير شبكه انتقال گاز كشور قرار دارند ، مصرف كننده گاز هستند. رمضاني سپس شدت انرژي در كشور را از جمله بالاترين ارقام در بين كشورهاي دنيا عنوان و تصريح كرد، براي كاهش اين شدت انرژي بايد در زمينه قيمت ها تصميم هايي اتخاذ شود . در زمينه طراحي ساختمان ها و نوسازي صنايع و همچنين استفاده از فرايندهاي جديد توليد كه نياز به انرژي كمتري داشته باشند، همچنين اقدام هايي صورت گيرد.
وي بااشاره به اينكه مصرف كنندگان خانگي گاز بايد درجه حرارت منازل مسكوني را متناسب با درجه حرارت بيرون تنظيم كنند، افزود: در زماني كه اختلاف درجه حرارت داخل و بيرون منزل زياد باشد ، بيماري و مشكلات بهداشتي بروز مي كند.
اين مقام مسئول به تعيين درجه حرارت خانه ها در برخي از كشورهاي اروپايي اشاره كرد و افزود: در بسياري از كشورهاي اروپايي درجه حرارت داخل ساختمان مسكوني در روزها درحد 20 درجه سانتيگراد و در شب ها حدود 16 تا 18 درجه سانتيگراد تعيين مي شود. اين امر باعث مي شود مصرف انرژي كاهش قابل توجهي يابد. در كنار اعمال اين تقسيم بندي، اگر مشتركي بخواهد درجه حرارت خانه خود را بالا ببرد ،گاز بهايي كه پرداخت خواهد كرد دو تا سه برابر ديگران است كه اين استاندارد را اعمال مي كنند.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: بخش عمده اتلاف انرژي در ساختمان ها از طريق ديواره ساختمان و پنجره ها صورت مي گيرد و چنانچه مصالح استاندارد استفاده و شيشه ها دو جداره شود ، حداقل 50 درصد از اتلاف انرژي در بخش ساختمان ها كاسته و حداقل 20 درصد مصرف انرژي در واحدهاي مسكوني كم مي شود.
رمضاني گفت: گاز طبيعي كاربردهاي مختلفي دارد و از آن در بخش هايي مانند توليد برق، صنايع پتروشيمي، گاز طبيعي فشرده(سي ان جي)، تزريق به چاه هاي نفت براي ازدياد برداشت نفت، كشاورزي، تجاري و بخش هاي عمومي مانند آموزش و پرورش و صنايع مختلف مانند شيميايي، فولاد، مس، آلومينيوم ، نساجي ، دارويي ، غذايي، سيمان، آجر وبسياري از صنايع ديگر استفاده مي شود. وي بااشاره به اينكه در زمستان ها بخش عمده مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي و براي گرمايش است ، افزود: هر ميزان گازطبيعي بيشتري در بخش گرمايش خانگي مصرف شود، بقيه بخش ها از سهم خود محروم خواهند شد.
رمضاني با تاكيد بر لزوم رعايت الگوي مصرف گاز در بخش خانگي افزود: هر سال اين الگوها در راستاي افزايش بازدهي دستگاه ها و بهبود ساختمان سازي و استفاده از مصالح ساختماني مناسب بايد اجرا شود تا اتلاف انرژي به حداقل ممكن كاهش يابد و گاز طبيعي هر بخش متناسب با نياز تحويل داده شود.
اين مقام مسئول شركت ملي گاز ايران تاكيد كرد،نيروگاه ها ملزم هستند به سيكل تركيبي تبديل شوند و احداث نيروگاه هاي جديد بايد براساس اين مدل باشد. زيرا سيكل تركيبي بالاترين بازده را در بين نيروگاه هاي فعلي دارد.
رمضاني با اشاره به اينكه براي اكثر مصرف كنندگان گاز از جمله خانگي ، اداري، عمومي و صنعتي الگوي مصرف تعيين شده است، گفت: رعايت الگوي مصرف مزيت هاي صرفه جويي در مصرف سوخت و جلوگيري از اتلاف انرژي، كاهش آلودگي هوا، كمك به اقتصاد خانواده، كمك به اقتصاد ملي، كاهش استهلاك سيستم هاي حرارتي ، افزايش رفاه نسبي درنتيجه مصرف صحيح انرژي را بدنبال دارد.
اقتصام**1561**1557
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن