تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816866444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين گام براي پيشرفت كشور، توليد علم و فناوري است


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: اولين گام براي پيشرفت كشور، توليد علم و فناوري است
كبگانيان:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين كه "اگر بدانيم به كجا مي خواهيم برسيم، خود به خود موانع نيز قابل شناسايي هستند" گفت: اولين گام براي پيشرفت كشور، توليد علم و فناوري است. رويه غلط در برخي مسئولان يا پژوهشگران اين است كه فرق بين توليد ايده، توليد علم، توليد فناوري، نمونه صنعتي، پايلوت و توليد انبوه را نمي دانند.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، "دكتر منصور كبگانيان" روز گذشته در آغاز هفته پژوهش و فناوري درباره وضعيت پژوهش و فناوري در كشور و نگراني و اميدهايش گفت: زماني بود كه به برخي اعضاي هيئت علمي با اين انگاره كه نمي توانيم در پيشرفت علمي به كشورهاي صنعتي برسيم، پيشنهاد استفاده صرف از دستاوردهاي كشورهاي صنعتي را مي دادند و راه پيشرفت در زمينه علم، پژوهش و فناوري را زياد سخت مي گرفتند اما اكنون عزم ملي در سران نظام و مردم ايجاد شده كه اگر تلاش كنيم، ما مي توانيم.

ضرورت نگاه ايستگاهي در مديريت پژوهش

وي افزود: البته ساده گرفتن راه پيشرفت در علوم، تحقيقات و فناوري نيز امري خطرناك است. اين راه بايد به صورت ايستگاه - ايستگاه ديده شود و سختي هاي راه نيز پذيرفته شود. بنابراين اين راه به مديريت خوب و گام به گام نيز نياز دارد. در واقع تقسيم كار ملي در پژوهش نياز داريم يعني اينگونه نباشد كه همه مسئوليت به عهده يك معاونت پژوهشي در وزارتخانه باشد و بودجه ها در كشور پخش باشند. درباره چند گام نگران هستم و هنوز خودم نيز راضي نيستم و در برنامه دارم كه اين گامها را به يك تفكر خوب در كشور تبديل كنيم.

معاون پژوهشي وزارت علوم با طرح برخي نگراني ها ابراز اميدواري كرد وقتي هفته پژوهش و فناوري سال آينده فرا مي رسد شاهد تحقق بودجه پژوهش، تقسيم كار ملي در مديريت پژوهش و حركت رو به رشد در مسير نهادينه سازي فرهنگ طي شدن راه دراز پژوهش باشيم.

كبگانيان مطرح كرد: فشار پژوهش و كشش بازار

كبگانيان با با تاكيد بر اين كه "صنعت دانش بنيان بايد مشتري پژوهش در كشور باشد" خاطرنشان كرد: اين مهم در كشور ديده نمي شود. فشار علم و كشش بازار دو عامل مهم در رشد تحقيقات است. منظور از فشار، تشويق محققان به توليد علم و فناوري است. اگر كشش بازار نباشد دانشمند حتي اگر پولي نيز در دستش باشد حاضر به پژوهش نمي شود زيرا مشاهده مي كند كه از نتيجه پژوهش وي استفاده نشده است.

دبير شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري افزود: كشش بازار كه يكي از حلقه هاي زنجيره ايده تا صنعتي شدن است، يكي از بزرگترين خلأهاي موجود است. شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري در قانون وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پيش بيني شده كه در اين شورا ديگر وزراي صنعتي كشور نيز حضور دارند. در صورتي كه جلسات شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري مرتب تشكيل شود اين اتصال و كشش و نياز مي تواند تسهيل شود.

وي با بيان اين كه درخواست تشكيل جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري به رياست رئيس جمهوري از وي صورت گرفته است، گفت: 8 وزير در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري حضور دارند و در كشور ما اكثر بودجه هاي اجرايي و صنعتي در بخش دولتي است. از طرف ديگر دانشمنداني برجسته و روساي فرهنگستانها و وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين شوراي عالي حضور دارند. بنابراين وقتي توليد كننده علم با نيازمند و مصرف كننده علم دور يك ميز مي نشينند فرصت تعامل ميان آنها و شكل گيري همكاريها فراهم مي شود.

معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: خلأ بسيار بزرگ و خطرناك، پول نفت است و مسئولان تكنولوژي مورد نيازشان را از آن سوي آبها مي خرند و احساس مي كنند كه به نتايج پژوهشهاي داخلي نياز ندارند كه اين يك آفت بسيار بزرگ است.

بخشهاي اجرايي كاملا احساس مي كنند بي نياز از پژوهش هستند

كبگانيان با بيان اين كه "با شعارهاي كلان و كلي نبايد متوقف شويم" گفت: هميشه بايد حركت رو به جلو داشته باشيم. الآن همه مي گويند كه پژوهش خوب است اما فقط نبايد شعار دهيم. گاهي اوقات به پژوهش به عنوان يك كالاي لوكس نگاه مي شود. بخشهاي اجرايي مان كاملا احساس مي كنند بي نياز از پژوهش هستند، در صورتي كه بايد به شدت احساس نياز كنند. هر مسئولي فكر مي كند كه با دو سه مشورتي كه مي گيرد، تصميماتش درست است اين در حاليست كه هر تصميم بدون مطالعه و پژوهش مي تواند آفت باشد.

معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كه با رسانه ملي گفتگو مي كرد با بيان اين كه در برنامه چهارم توسعه بايد سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي به 2 درصد مي رسيد، گفت: در سال 86 با حمايتهاي بي دريغ مقام معظم رهبري، اعضاي هيئت دولت به درج افزايش سهم پژوهش در قانون بودجه رأي دادند، اين حركت منجر به يك تحول خوب شد اما هر چند كه در قانون بودجه ذكر شد ولي محقق نشد.

سهم 5/0 درصدي پژوهش از GDP زيبنده كشور نيست

وي با بيان اين كه "سهم 5/0 درصدي پژوهش از توليد ناخالص ملي به هيچ وجه زيبنده كشور نيست." در برنامه فرجه گفت: البته قبل از دولت نهم اصلا افزايش سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي در قانون بودجه نمي رفت و قبل از اين دولت، حرف زياد بود و با وجود انتقاداتي كه ما دانشگاهيان مطرح مي كرديم اما دولت افزايش سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي را در قانون بودجه نمي برد.

ماموريت گرا شدن 130 پژوهشگاه و پژوهشكده

دكتر منصور كبگانيان در بخش ديگري از سخنانش گفت: يكي از برنامه هاي جدي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دو سال گذشته اين بود كه از 30 پژوهشگاه ملي و بيش از 100 پژوهشكده در داخل دانشگاهها خواستار شديم تا برنامه 5 ساله شان را تهيه كنند و براي تصويب به هيئت امناي پژوهشگاه يا پژوهشكده ببرند و اهدافي را در برنامه 5 ساله شان مشخص كنند تا بتوانيم ماموريت گرايي را در زمينه فعاليتهاي آنها پيش ببريم.

معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در بيان موفقيتهاي برجسته كشور به موفقيت محققان كشور در پژوهشگاه هوافضا در پرتاب راكت كاوشگر اشاره كرد و گفت: راكت كاوشگر يك آزمايشگاه فضايي است كه جمع آوري داده ها و اطلاعات جوي و فضايي به وسيله آن انجام مي شود.

وي از ماهواره مصباح به عنوان موفقيت ديگر جامعه علمي كشورمان نام برد و گفت: تيم كاملي از محققان ايراني داريم كه مي توانند ماهواره مصباح 2 را نيز ارائه كنند. همچنين براي طراحي و ساخت ماهواره هاي كوچك و متوسط ميان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با 8 دانشگاه تفاهم نامه منعقد شده كه حركتي مفيد در راستاي سرعت پيشرفت در صنعت ماهواره در كشور به شمار مي رود.

دكتر منصور كبگانيان شركت جمهوري اسلامي ايران در پروژه هاي فناوري حرفه اي بين المللي مانند سزامي را اميدوار كننده دانست و گفت: برنامه هاي همكاريهاي بين المللي كشور در عرصه پژوهشي توسعه پيدا مي كنند.

انتهاي پيام//
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن