واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مولانا:آزادانديشي اصل مهم ارتباطات اسلامي است
استاد روابط بين الملل با تشريح ضرورتهاي ارتباط ديني مؤثر و همچنين تأكيد بر اينكه ارتباطات ديني با مسئوليت هدايت و ارشاد همراه است، گفت: آزادانديشي از اصول اساسي ارتباطات اسلامي است كه بدون آن كاري انجام نخواهد شد .
به گزارش خبرنگار مهر ، دكتر پروفسور حميد مولانا استاد روابط بين الملل در اولين هم انديشي ارتباطات ديني با موضوع مفهوم شناسي ارتباطات ديني كه از سوي گروه مطالعات فرهنگ و ارتباطات پژوهشكده باقرالعلوم وابسته به سازمان تبليغات اسلامي برگزار ميشود گفت: تمركز من بر روي دو موضوع است يكي آنكه ارتباطات ديني چيست و دوم بررسي عوامل مؤثر در مديريت و سازماندهي ارتباطات ديني است.
وي با اشاره به اينكه ارتباطات ديني زماني جريان مي يابد كه چارچوب آن بر مبناي اعتقادات ، باورها و ارزشهاي ديني پايه ريزي شده باشد، افزود: اصول دين بايد بر آن حاكم باشد در غير اين صورت ارتباطات درون فرضي ، ميان فرضي ، گروهي ، سازماني ، جمعي و غير ديني هستند.
مشاور رئيس جمهور اظهار داشت: ارتباطات ديني بدون رعايت اين اصول اگر چه محتويات آن ديني باشد ، غيرديني و حتي ضد ديني مي شود.
مولانا با بيان اينكه دين ما دين مبين اسلام است تصريح كرد: ارتباطات ديني ما بايد اسلامي بوده و در چارچوب اصول دين اسلام صورت گيرد. از لغت ارتباطات ديني بايد ارتباطات اسلامي مورد توجه قرار گيرد چرا كه دين شامل اديان مختلف مي شود اما در موضوع ارتباطات ديني منظور ما دين اسلام است.
وي با اشاره به اينكه در غرب در آغاز اصل روشنگري يا منورالفكري به تدريج زندگي دنيوي از زندگي اخروي تفكيك شد.، تأكيد كرد: در اسلام تفكيك وجود ندارد در سراسر جوامع اسلامي دين نه تنها فرد را به طور كامل در بر مي گيرد بلكه كردار افراد و قواعد اجتماعي را تعيين مي كند. در اديان ديگر اخلاق ، ماهيت اجتماعي يافته اما در جوامع اسلامي عين دين است. قرآن كريم مي فرمايد: بهترين شما با تقواترين شماست.
مولانا در ادامه به چند نكته كه ارتباطات ديني ما را هدايت مي كند اشاره كرد و يادآور شد: اولين و بنيادي ترين نگرش در اين خصوص توحيد است كه پيوستگي همه اديان جهان را در بر دارد. يگانگي پروردگار ، وجود هدف در حقيقت ، رهايي بشر از عبوديت غير خدا است. نظريه توحيد هرگونه پيوند فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي و اجتماعي تحت انقياد مخلوقات را محكوم مي كند. بر اساس اصل توحيد ويران كردن ساختارهاي فكري مبتني بر قوم گرايي ، خويشاوندي ، بت پرستي از اصول اسلام است. در ارتباطات ميان فرضي ، عمومي ، جمعي ، گروهي ، سازماني بايد اين اصل حاكم باشد. يكي از كاربردهاي تبليغ ديني و اسلامي از بين بردن اسطوره هاست نه تقويت آنها.
وي افزود: دومين اصل نظريه امر به معروف و نهي از منكر است مفهوم آن مسئوليت فردي و گروهي جهت آماده ساختن نسل آينده براي پذيرش اعمال اسلامي است. ارتباطات ديني با مسئوليت هدايت و ارشاد همراه است. بدون ارشاد ارتباطي در اسلام وجود ندارد ما به ارتباطاتي با هدف دعوت شده ايم، هدف ارشاد و هدايت است به اصل اول توحيد.
مشاور رئيس جمهور نظريه ديگر را مفاهيم شهادت و جهاد خواند و گفت: تنها هنگامي مي توان اين نظريه را درك كرد كه به سوي خير و سعادت و دوري از شر رسيد. از منظر اسلام جهاد و شهادت بدون تبليغ معنا ندارد.
مولانا پنجمين مفهوم را امت با جامعه بزرگ اسلامي خواند و گفت: امت از مرزهاي ملي ، سياسي ، مفهوم سيستم و دولت مدرن فراتر است يكي از مهمترين جنبه هاي امت اسلام ميان افراد جامعه تمايز قائل نمي شود. مليت تفاوتهاي فرهنگي به رسميت شناخته شده اند اما سلطه گري و سيطره مردود است فرد و روابطش با جامعه داراي ارزش است. تاريخ ارتباطات با تاريخ خلقت و بشريت يكي است اگر چه علم ارتباطات و ابزار ارتباطات سالها بعد به وجود آمد و توسعه يافت. اما ارتباطات مرتبه خاصي در تاريخ بشريت نيست بلكه با خلقت بشر ارتباطات نيز آغاز شد. ارتباطات از ابتدا شروع و ابزارها زياد شدند.
وي در ادامه اصل ششم را مفهوم تقوا خواند كه الگوي ارتباطات جامعه اسلامي بر مبناي تقوا است.
مشاور رئيس جمهور ياد آور شد: آخرين مفهوم امانت است كه آزادي مسئوليت را در انسان حفظ كرده و در ارتباطات اسلامي حفظ مي كند اگر مفهوم امانت وارد الگوي اسلامي و ارتباطات كنيم قدم بزرگي برداشته ايم.
وي متذكر شد: در ارتباطات ديني تأكيد بر روي ارتباطات چهره به چهره است كه بايد اولويت يابد .دوم تكنولوژي ارتباطات در سلسله ارتباطات انساني بايد ادغام و تلفيق شود در صورتي كه تلفيق نشود موتور ارتباطات ديني از كار مي افتد.
مشاور رئيس جمهور موضوع سوم را تقليل تعارضات و تناقضات خواند و افزود: ارتباطات ديني بايد با مسائل سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي ارتباط يابد.
مولانا با اشاره به اينكه ارتباطات محيط زيست دارد بايد آن محيط زيست را در نظر گرفت هيچ ارتباطي در خلأ بوجود نمي آيد شناخت محيط زيست فرهنگي و ارتباطي را عدم ارتباطات ديني خواند و يادآور شد: بايد از كاربرد و عملكرد تكنولوژي اطلاع داشته باشيم كه اگر از ذات آنها اطلاع نداشته باشيم ارتباطات اسلامي ما نقص خواهد داشت.
وي در ادامه نظريه هفتم را مطرح كرد و گفت: بايد نظريه هاي ما با اعمال ما مخلوط شود يعني مخاطب ما را با ارتباط مي آزمايد كه حرف با عمل تا چه ميزان يكسان است.
مشاور رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اينكه ارتباطات نبايد عمومي باشد افقي ، موازي و دايره بودن را متذكر شد و افزود: آزاد منشي جزوي از اسلام است همچنين مشروعيت ، مقبوليت و محبوبيت بايد همراه خطيب باشد.
مولانا يازدهمين نكته را مسجد محوري در ارتباطات اسلامي و ديني ما خواند و گفت: در ايران تمام شبكه هاي ارتباطات انساني و دولتي از مساجد جدا شده اند و مساجد تبديل به ساختمان شده اند مساجد را بايد بازگرداند. ما مسجد را از امور سياسي ، اجتماعي و فرهنگي خود دور كرده ايم معنا و مفهوم مسجد را بايد به جامعه بازگرداند.
وي آخرين نكته را استقلال فكري و آزادانديشي خواند و گفت: تا زماني كه نهال استقلال فكري و آزادانديشي گذاشته نشود كاري از پيش نمي رود، بنابراين يكي از اصول اصلي ارتباطات اسلامي آزادانديشي و استقلال فكري است.
شنبه 23 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]