واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بخش هاي همايش "سينماي ملي، طرحي براي فردا"مشخص شدند
تركيب موضوعي، برنامه اصلي همايش "سينماي ملي ، طرحي براي فردا" مشخص شدند.
به گزارش روز شنبه ايرنا، برنامه اصلي اين رويداد در قالب هشت نشست تخصصي با حضور صاحب نظران، كارشناسان، منتقدان و سينماگران برپا مي شود.
براين اساس عناوين نشست هاي اين رويداد به شرح زير است :
*سينماي ملي؛ ضرورت ها و مفاهيم
الف) هويت ايراني يعني انديشه اسلامي و فرهنگ پارسي
ب) نمونه ها و الگوهاي سينماي ملي در ايران و ديگر كشورهاي صاحب سينما
*سينماي ملي، كاوش در تاريخ
الف) گراميداشت شخصيت هاي ملي – تاريخي در بستر فرهنگ و علم و ادب و سياست همچون ابو نصر فارابي ، مولانا جلال الدين بلخي ، خواجه نصيرالدين طوسي ، اميركبير ، مدرس و ...
ب) بازشناخت ايام ، دوران و حوادث تلخ و شيرين تاريخ اين سرزمين مانند كودتاي 28 مرداد 1332 ، مشروطيت ، 15 خرداد 1342 و ...
*سينماي ملي، نماياندن اخلاق و رفتار و منش ايراني
الف) پاسداشت آيين ها ، آداب و سنن اجتماعي و اعتقادي ،نظير زيارت، نذر و نياز،ديدو بازديد نوروز، عزاداري هاي محرم، افطاري هاي ماه رمضان و ...
ب) نمايش اختصاصات ديني ، مفاخرانساني و شعائر ملي مانند انفاق و صدقه ، تهذيب و تزكيه نفس ، پوشش و لباس هاي ايراني و ...
ج) تاكيد بر ويژگي رفتارهاي اجتماعي مانند پهلواني ، جوانمردي ، غيرت و تعصب، تكريم واحترام بزرگان و ...
*سينماي ملي ، هويت در ساختار و فرم
الف) كاوش تصاوير و فرهنگ بصري از متون و نوشته هاي كهن و معاصر ايراني مانند سبك تصويري و تقطيع در اشعار شاهنامه ، شيوه غنايي تصوير در مثنوي معنوي و ...
ب) زيبايي شناسي بصري در فرهنگ و تاريخ مكتوب ايران مانند الهام از تصاوير دو بعدي مينياتور ، تركيب بندي و كمپوزيسيون راست گرا ملهم از طريق نوشتار فارسي ، بهره گيري از مثل ها و متل هاي ايراني كه ذاتا تصويري هستند و ...
ج) ترجمان ژانرهاي سينمايي در فرهنگنامه سينماي ملي مانند آداپته كردن يا جستجوي مفاهيم و مصاديق ژانرهاي ملودرام ، هراس ، موزيكال ، حادثه و ...در فرهنگ و سنن ايراني – اسلامي
د) ساختار استاندارد سينمايي بر بستر هويت ايراني به مقهوم جستجوي دكوپاژ و تقطيع سكانس ها ، نوع صحنه پردازي ها ، ريتم و ضرباهنگ ، رنگ و نور ، موسيقي ، تدوين و ...براساس ويژگي هاي تاريخ و زندگي ايراني
*سينماي ملي ؛ روايت و حكايت ايراني"
الف) ادبيات ديروز و امروز ايران زمين ، گنجينه پايان ناپذير روايت براي سينماي ملي مانند : كليله و دمنه ، شاهنامه ، داستان هاي مثنوي ، حكايات سعدي ، منطق الطير و تذكره الاولياء عطار و رمان هاي جلال آل احمد و ...
ب) نقش هنرهاي ايراني در تكوين سينماي ملي مانند نقاشي و خط و قصه و شعر و موسيقي و ...
*سينماي ملي، بازيگر ملي"
الف) بازيگراني كه با ايفاي نقش هايي با هويت ايراني – اسلامي به شمايلي براي سينماي ملي بدل شدند
ب) ابعاد و زواياي كاراكتر ايراني در وجود يك بازيگر
*سينماي ملي ، نمونه ها و مصاديق"
الف) بازخواني نمونه هاي سينماي ملي در تاريخ سينماي ايران مانند شير سنگي ، مادر ، صبح روز بعد ، از كرخه تا راين ، سرب ، حاجي واشنگتن ، روز واقعه و ...
ب) گونه دفاع مقدس ، اصيل ترين ژانر سينماي ملي ايران : تحليل فيلم هاي دفاع مقدس كه سرشار از عناصر ملي و ارزش هاي ديني بودند و باعث رشد و ارتقاء سينماي ايران شدند همچون "ديده بان" ، "ستارگان خاك" ، "كيميا" ، "فرزند خاك" ، "دوئل" و ...
ج) سينماي معنا گرا ، بازتاب سينماي ملي در آينه باور و اعتقاد : تحليل عناصر ويژه مضموني كه سينماي ماورايي را به نوع معناگراي ايراني بدل مي سازد ، مانند باور زنده بودن شهيدان در فيلم "دفتري از آسمان" يا "هيوا" و يا "برج مينو" ، اعتقاد به حمد و ستايش همه موجودات دربرابر ذات حق تعالي در فيلم "رنگ خدا" ، باور داشتن هدايت الهي از وراي قلب هاي ساده و پاك در فيلم "يك تكه نان" و ...
*سينماي ملي ، چشم انداز آينده"
الف) بررسي جريان اصلي سينماي روز جهان و تولد سينماي نوين ملي در ابعاد فراسرزميني
ب) چشم انداز سينماي ملي در افق انتظارمنجي
همايش "سينماي ملي ، طرحي براي فردا " در قالب برنامه كارگاهي 29 و 30 آذرماه در دانشكده سينما و تئاتر و برنامه اصلي آن اول تا سوم دي ماه امسال در موزه هنرهاي معاصر توسط انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران برگزار مي شود.
شنبه 23 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]