تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820085256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سنتها در باور اصحاب هنر ؛آنها ساده لوح نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: سنتها در باور اصحاب هنر ؛آنها ساده لوح نيستند
سيدمهدي رضازاده، متولد 42 مشهد، نويسنده و كارگردان تلويزيون و سينماست.وي در پاسخ به اين سؤال كه تاكنون چقدر صدا و سيما توانسته است در گسترش آيين و سنتهاي بومي مفيد باشد، مي گويد: من فكر مي كنم كه ما اصولاً يك مشكل بنيادي با مقوله سنت داريم، متأسفانه نوعي نگاه غلط ويژه كه براي مركزنشينان قايل هستيم كه ريشه تاريخي هم دارد. نگاهي كه باعث برتري آنها نسبت به شهرستان نشين ها و روستانشين ها مي شود.
ابتدا بايد اين غلط بزرگ اصلاح شود و به اعتقاد من بقيه مسايل خود به خود حل خواهد شد. در همين راستا لهجه يكي از مهمترين مسايلي است كه صدا و سيما متأسفانه آن قدر بد به آن پرداخته كه بيشتر به تثبيت همان نگرش غلطي كه از آن صحبت كردم، كمك كرده است تا آنكه آن را بتواند رفع كند. براي مثال در برنامه هاي صدا و سيما تقريباً به طور عمده افرادي كه با لهجه روستايي يا شهرستاني صحبت مي كنند، افرادي ساده لوح اند يا نوعي از تمسخر بر رفتارشان حاكم است يا داراي اشتباهات بسيار فاحشي در نحوه زندگي هستند يا اغلب افرادي بد سليقه، فاقد رفتارهايي صحيح و... هستند. يعني لهجه شهرستاني در مقابل لهجه تهراني ها مورد تمسخر قرار مي گيرد. نتيجه اش يك جنگ روحي و رواني دايمي در جامعه است كه شهرستان نشين همواره فكر مي كند كه آنچه در تهران است بيشتر از آنچه كه در شهر خودش وجود دارد، مي باشد.وي مي گويد: لذا من معتقدم تلويزيون به عنوان يك رسانه اصلي فرهنگي كه همدم مردم در خانه هايشان است، اگر بخواهد در زمينه سنت يا بهتر بگوييم در زمينه حفظ سنتهاي نيك اقدام كند، ابتدا بايد در تغيير اين نوع نگاه تلاش نمايد. يعني بايد اين اجبار برداشته شود كه شهرستاني الزاماً بايد با لهجه صحبت كند يا بايد فيلمساز شهرستاني فقط و يا منحصراً اگر بخواهد بودجه بگيرد، به ناچار بايد به سمت تصوير كردن آيينها و سنتهايي كه خودش هم خيلي از آن مطلع نيست، حركت كند.وي اظهار مي دارد: به نظر من مي توان برنامه هايي را تحت همين عنوان توليد كرد كه هر لهجه اي به درستي تدريس شود، مثل زبان عربي يا انگليسي كه در تلويزيون تدريس مي شد. يعني لهجه هاي گوناگون و نحوه درست ادا كردن كلمات آن ساخته و پخش شود.وي مي گويد: ما بايد در تلويزيون يك فرهنگستان داشته باشيم، لهجه ها را از طريق آن حفظ كنيم و آئين هاي زيباي هر منطقه را در دل قصه هاي زيباي دراماتيك بيان كرد، حالا مستند، نيمه مستند يا داستاني هيچ فرقي نمي كند.
رضا رضاپور، متولد 1322 است كه سالهاست در كنار شغل معلمي حضوري پررنگ در صدا و سيماي خراسان دارد. وي در خصوص نقش رسانه ها در زنده نگه داشتن سنت و رسوم مي گويد:
رسانه ها رسالت بزرگي دارند يكي از آن زنده نگهداشتن سنتها و رسوم است كه تاكنون در اين راستا تلاشهاي در خور تحسيني هم انجام داده اند. زنده نگهداشتن رسومي مانند پاگشا، كاسه همسايگي، شب چله و... .
اين رسوم، شيريني زندگي است كه رسانه ها نقش عمده اي در پاسداشت آن به عهده دارند و مي توانند به زيباترين شكل به ارايه آن كمك كنند.وي مي افزايد: امروزه مي توان رسوم را در قالب نمايشنامه به نوعي شيرين آن را اجرا كرد. بخصوص در ايام حضور زائران امام رضا(ع) اين كار مي تواند بهتر و بيشتر انجام شود تا مردم كشورمان با آداب و رسوم شهرمان آشنا شوند.من خودم بارها در راديو اين كار را كردم در قالب نمايش، گفتگو، شعر و ضرب المثل و... با تماسهايي كه از طرف مردم داشته ايم، متوجه شده ام كه مردم به يادآوري اين رسوم علاقه مند هستند.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن