واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اوريگامي هنري براي بالا بردن خلاقيت و توانايي ذهن افراد
فرهنگي. پارس جنوبي. جشنواره نگين. اوريگامي
عسلويه - از سالها پيش ساختن اشيا با كاغذ و بازي با آن بين بچه ها مرسوم بوده است كه اين كارها بعدها با نامهاي مختلف شناخته شده است و اوريگامي نامي نهاده شده بر اين هنر است كه در عسلويه استان بوشهر در جشنواره نگين خليج فارس عرضه شده است.
اوريگامي فن و هنري كامل است كه زادگاهش سرزمينهاي خاور دور بوده است.
هنري كه موجب سرگرمي و خلاقيت ميشود. اوريگامي يا هنر (كاغذ و تا) بازي دست، ذهن و چشم است.
هنري است كه در آن خوب ديدن، تمركز ذهن و بكارگيري ظرافت دستان بسيار مهم و مورد توجه است.
هدف اين هنر خلق طرحهاي جالب با كاغذ به كمك تاهاي هندسي است و به نوعي پرورش و هماهنگي ذهن و دست ميباشد.
اصل لغت اوريگامي در زبان ژاپني از اورو به معني خم كردن و كامي به معني كاغذ گرفته شده است. اما خم كردن كاغذ اسامي ديگري نيز در زبان ژاپني داشته است كه بتدريج به نفع اوريگامي از دور خارج شده اند.
اوريگامي امروزه در سراسر جهان طرفداران زيادي دارد. در نقاط مختلف دنيا، انجمنهاي بزرگي تشكيل شده است كه در اين زمينه فعاليت ميكنند.
اين طرحها با يك برگ كاغذ مربع شكل آغاز ميشود كه بهتر است هر روي آن رنگ متفاوت داشته باشد.
در هنر اوريگامي از برش استفاده نميكنند ولي برخلاف باور عمومي اوريگامي هاي باستاني ژاپن كمتر اين سختگيري را داشتند و گاهي بريدن كاغذ يا شروع كردن با كاغذهاي غير مربع را جايز ميدانستند.
اوريگامي به غير از جنبه هنري از جنبه علمي نيز برخوردار است كه موجب رشد فكري و افزايش دقت و مهارت ميشود.
هرساله در كشور ژاپن جشنوارهها و نمايشگاههاي متعددي در اين زمينه برپا ميشود. از اهداف هنر اوريگامي ميتوان به بالا بردن خلاقيت و تواناييهاي ذهن، تجسمسازي فضايي، رشد فكري و تقويت تمركز در يادگيري اشاره كرد.
اين هنر در مراحل بالاتر و پيشرفته تر به سطحي ميرسد كه فرد قادر به طراحي شكلهاي اوريگامي خواهد بود. در اين زمينه ، افسانههاي كهني نيز وجود دارد كه نشاندهنده قدمت و اهميت موضوع است.
غرفه موسسه فرهنگي هنري نغمه نوانديش يكي از غرفههايي است كه در سومين جشنواره فرهنگي ورزشي نگين خليج فارس عسلويه با استقبال گسترده بازديدكنندگان مواجه شده است.
اين موسسه تاكنون شش عنوان كتاب اوريگامي با موضوعات حيوانات، لباسها، كودكان، اوريگامي ساده، حيوانات دريايي و سبزيها چهار عنوان كتاب كاغذ و تا به چاپ رسانده است.
در اين غرفه علاوه بر آموزش اوريگامي، كودكان ميتوانند با استفاده از وسايل نقاشي مانند كاغذ، مداد رنگي و پاستل روغني به خلق آثار ذهني خود بپردازند و از حضور در جشنواره لذت ببرند.
تاريخچه اوريگامي: روش ساخت كاغذ ظاهرا در حدود سال ۱۰۰ميلادي در چين شروع شد و تا بيش از پانصد سال به صورت يك راز نگهداري ميشد.
در حدود قرن ششم ميلادي اين صنعت توسط راهبان بودايي از چين به ژاپن وارد شد. سپس در نيمه ي قرن هشتم ميلادي و پس از استيلاي اعراب مسلمان بر آسياي مركزي، اين صنعت توسط آنان به نقاط ديگر برده شد و در قرن دهم ميلادي به مصر و در قرن دوازدهم ميلادي به اسپانيا رسيد.
پس از ورود اعراب به سيسيل اين صنعت وارد ايتاليا شد و كارگاههاي كاغذ سازي در سال ۱۲۷۶در فابرينوي ايتاليا و در سال ۱۳۴۸در تروي فرانسه آغاز به كار كردند.
از اين زمان به بعد يعني از نيمه ي دوم قرن چهاردهم ميلادي مصرف كاغذ براي كتاب در اروپا متداول شد.
اگر چه از ابتداي همين قرن استفاده از كاغذ در انگلستان رواج يافت، ولي اولين كارگاه توليد كاغذ در قرن پانزدهم در هرتف ورد انگلستان برپا شد.
اولين كارگاه ساخت كاغذ در آمريكاي شمالي در سال ۱۶۹۰ايجاد شد.
گروهي معتقدند كه اولين بار خم كردن كاغذ در چين متداول شده است. استفاده از ماكتهاي كاغذي خانه براي سوزاندن در مراسم تدفين از دلايل اين ادعا است. اما شكي نيست كه اين ژاپنيها بودند كه هنر خم كردن كاغذ را كمال بخشيدند و به عبارتي از آن خود ساختند. البته هزينه ي بالاي تهيه ي كاغذ ايجاب ميكرده است كه از اين هنر فقط براي مراسم خاص استفاده شود، مانند پروانههاي كاغذي نر و ماده كه براي تزيين فنجانها در مراسم ازدواج استفاده ميشده است.
در دورههاي مختلف تاريخي ژاپن، اوريگامي حضور داشته است. در خلال دوره ي موروماچي در قرون چهاردهم تا شانزدهم ميلادي ( (۱۵۷۳ - ۱۳۳۳اوريگامي مدرن به گونهاي اصولي توسط يك نويسنده ي ناشناس نگاشته شده است. سپس در دوره ي ادو ( (۱۸۶۷ - ۱۶۰۳اوريگامي به صورت يك سرگرمي فراگير درآمد كه البته در آن زمان Orisueناميده ميشد.
كتاب چگونه ۱۰۰۰مرغ ماهيخوار با كاغذ بسازيم در سال ۱۷۹۷در ژاپن به چاپ رسيد.
در دوره ي ميجي ( (۱۹۱۲ - ۱۸۶۸اوريگامي در برنامه ي درسي مدارس و حتي مهدكودكها وارد شد تا كودكان هنر و مهارت كار با انگشتان را بياموزند.
از آن زمان تاكنون كاغذ مربعي ۱۵در ۱۵سانتي متري اوريگامي در همه جا فروخته ميشود و اوريگامي براي سرگرمي و آموزش در مقياس وسيع مورد استفاده است.
گروهي معتقدند كه در اسپانيا خم كردن كاغذ مستقل از ژاپن ابداع شد. گنجشك كاغذي اسپانيايي ( ,)Pajaritaدر قرن شانزدهم ميلادي و يا حتي قبل از آن ساخته شده است.
فيلسوف اسپانيايي ميگوئل اونامونو - كه در آخرين روز سال ۱۹۳۶ميلادي در خلال جنگ داخلي كشته شد - در سال ۱۹۰۲تاليفاتي در اين زمينه داشته است.
"اونامونو" علاقه ي فلسفي خاصي به خم كردن كاغذ داشت و مطالعه زيادي بر روي گنجشك كاغذي اسپانيايي انجام داد.
هم چنين سولورزانو بر روي سيستم پايهها كار كرده و اولين كارش را در سال ۱۹۲۸منتشر كرده است.
پس از مرگ اونامونو، كار او در ساير كشورهاي اسپانيايي زبان نظير آرژانتين دنبال شد ولي از آن فراتر نرفت و در واقع پايهاي براي جنبش كنوني نشد. پس از مدتي جنبش اسپانيايي در جنبش عمومي غربي جذب شد.
در انگلستان از حدود قرن شانزدهم ميلادي از روشهايي براي تا كردن دستمال سفره بر روي ميز غذا در محافل استفاده ميشده است، كه احتمالا بعدها به خم كردن كاغذ تبديل شده باشد.
هر چند امروزه آن را قسمتي از اوريگامي ميدانند ولي احتمال ابداع آن به طور مستقل از اوريگامي نيز مطرح است. يادداشتهايي در زمينه آموزش و خم كردن كاغذ در حدود سال ۱۸۷۴به چاپ رسيده است.
جزئيات نحوه ساخت پرنده در حال پرواز هم در سال ۱۸۸۹چاپ شده است.
افراد مشهور در زمينه ي اوريگامي
در سال ۱۹۵۲ج. لگمان كتاب كتاب شناسي خم كردن كاغذ را به چاپ رسانيد.
همچنين باب هربين در سال ۱۹۵۵با سري برنامه ي تلويزيوني آقاي چپ و آقاي راست توجه عمومي را به اوريگامي جلب كرد.
وي سپس كتاب مهمي به نام جادوي كاغذ را منتشر كرد كه شايد يكي از مهم ترين كتابها در اين رابطه تا آن زمان به شمار ميرود.
در سال ۱۹۶۷هم انجمن بريتانيايي اوريگامي بنيان نهاده شد كه در حال حاضر از سراسر جهان عضو دارد و كتابخانه آن در مورد اوريگامي بسيار قابل توجه است.
بازسازي مجدد اوريگامي به عنوان يك هنر خلاق در ژاپن تا حد زيادي مديون اين افراد است:
- ايسائو هوندا ( ,)Isao Hondaكه كتاب اوريگامي را در سال ۱۹۳۱منتشر كرد - آكيرا يوشيزاوا ( )Akira Yoshizawaكه براي سالهاي زيادي به عنوان يك نابغه مسلط بر اوريگامي شهرت داشته است و اولين اثرش در سال ۱۹۵۲چاپ شده است.
- ميچيو اوچياما ( )Michio Uchiyamaكه اين هنر را از مادرش آموخته بود و در سال ۱۹۰۸نوع جديدي از اوريگامي به نام سبك كوكو ( )Koko - stylerبه نام وي به ثبت رسيد.
او در سال ۱۹۳۱يك نمايشگاه عمومي از آثارش را در توكيو برگزار كرد.
پس از جنگ دوم جهاني آثار زيادي در اين زمينه به چاپ رسيده و انجمنهاي فراواني تاسيس شده اند. از مهمترين آنها ميتوان از انجمن بينالمللي اوريگامي نام برد كه توسط آكيرا يوشيزاوا بنيانگذاري شده است.
يوشيزاوا و اونامونو استفاده از پايه پرنده را گسترش دادند و يوشيزاوا استفاده از دو مربع را آغاز كرد.
سپس پايههاي بلينتز ( )blintzed basesابداع شد و پس از آن فنون جديد نظير جعبه تا زدن ( )box pleatingكار را به جايي رسانيد كه اكنون كم تر چيزي را ميتوان يافت كه نتوان آن را از يك يا چند قطعه مربعي يا مستطيلي كاغذ ساخت از مرغ ماهي خوار ژاپني تا حيوانات چهارپا با سر و دم كه توسط يك قطعه كاغذ ساخته ميشوند.ك/۴
پنجشنبه 21 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 314]