تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816856287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استان كردستان در مسير توسعه و پيشرفت‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: استان كردستان در مسير توسعه و پيشرفت‌


اينجا در استان كردستان در طرفين جاده كه با صخره‌ها احاطه شده‌اند در چشم‌انداز منطقه‌اي كوهستاني، خودروها به مانند اسباب بازي‌هاي كوچك به نظر مي‌رسند. سنگ‌ها تراش مي‌خورند و با جابه‌جايي انبوهي از آن به وسيله بولدوزرها به تعريض جاده پرپيچ و خم افزوده مي‌شود. ‌

از جمله مصوبات هيات دولت كه در سال 85 براي استان كردستان به تصويب رسيده بازسازي و بهسازي راه‌ها است.

فقط در مسير كامياران به سنندج 10 پروژه در رابطه با حذف نقاط پرحادثه، سبقت، تامين روشنايي، كنارگذر براي تونل‌ها، تعريض پل‌ها و... اجرا شد يا در حال اجراست.‌

در مسير سنندج به كامياران پيش از اين 3/2 كيلومتر باند سبقت وجود داشت كه امروز به 5/17 كيلومتر رسيده است. ‌ اين ماشين‌ها 500هزار مترمكعب را در هفت و نيم كيلومتر مسير صعب‌العبور سنگ برداري و خاكبرداري كرده‌اند، دره‌هاي عميق با امنيت پشت سرگذارده مي‌شوند.

به گفته اسماعيل نجار استاندار كردستان 191مصوبه و تفاهم‌نامه در سفر هيات دولت براي استان كردستان مصوب شد كه 90 مصوبه اجرايي شده است.

كردستان در سال‌هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي به دليل شرايط خاص منطقه از امكانات سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي محروم شد و به دليل محدوديت منابع براي جبران اين محروميت نيازمند جلب مشاركت بخش خصوصي بود. عقب ماندگي استان اكنون با اختصاص اعتبار و در قالب مصوبات تا حد زيادي كاهش يافته است. ‌ اكنون 5/98درصد از جمعيت شهري و 20 درصد از جمعيت روستايي از نعمت گاز برخوردارند و ساخت 17مدرسه شبانه روزي در ليست برنامه‌هاي عمراني قرار دارد. ‌

گمرك باشماق در مرز مريوان كه پيش از اين بازارچه بود، به طور رسمي آغاز به كار كرده و ترانزيت كالا و عبور و مرور مسافران در اين مرز انجام مي‌شود. آغاز عمليات ساخت سد آزاد، ساخت ترمينال فرودگاه سنندج و نيز اجراي 30درصد از ساخت فرودگاه سقز، از جمله پروژه‌هايي است كه چهره‌اي متفاوت را در آينده براي ساختار اين استان ترسيم مي‌كند.

- راستي استاندار كردستان اهل كجاست؟

اين اولين سوالي است كه از مسئولان استان مي‌پرسم. ‌

با ديدن پروژه‌ها فراموش مي‌كنم كه او اهل سمنان است!

***

بازديد هيات رسانه‌اي از روند اجرايي شدن پروژه‌هاي مصوب هيات دولت در استان كردستان به همراه دكتر كلهر مشاور رسانه‌اي، رئيس جمهوري ، چند روزي ما را ميهمان مردم خونگرم و ميهمان‌نواز كردستان كرد.

استان كردستان براساس آخرين تقسيمات كشوري در سال 1386 داراي 10 شهرستان، 23 شهر، 23 بخش، 78 دهستان و 1767 آبادي است.

شهرستان‌هاي استان شامل بانه، بيجار، دهگلان، ديواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، كامياران و مريوان هستند.

با پرواز تهران - كرمانشاه عازم استان كرمانشاه مي‌شويم. اتوبوسي كه استانداري كردستان از سنندج براي گروه رسانه‌اي فرستاده است، به همراه مسئولان و مديران استان به پيشواز مي‌آيند.

محمدزاده مديركل دفتر منابع انساني و تحول اداري استان كردستان راهنماي گروه است. قرار است اسماعيل نجار استاندار كردستان هم در ميانه راه در كامياران به جمع ما بپيوندد.

در مسيري كه با اتوبوس پشت‌سر مي‌گذاريم، دشت‌هاي مرتفع و دره‌هاي پهن در منطقه كوهستاني كردستان تابلو زيبايي از نقاشي طبيعت را به رخ مي‌كشند. پرتو خورشيد بر روي گندمزارها گسترده شده است و آسمان فيروزه‌اي و هواي پاك جاذبه‌اي بي‌نظير دارد.

محمدزاده مديركل دفتر منابع انساني نگران برف و كولاك زمستاني است و خسارتي كه به كشاورزان وارد خواهد شد.

توليد گندم در كردستان قبل از خشكسالي 900 هزار تن بوده و در سال‌هاي پرآب 750 هزار تن مازاد گندم از كشاورزان خريداري شده است.

وقتي نجار استاندار كردستان در كامياران به جمع گروه مي‌پيوندد در اين باره مي‌گويد: پروژه سد آزاد يكي از مصوبات دور نخست سفر هيات دولت در استان كردستان است و براي ساخت اين سد كه 380 ميليون مترمكعب گنجايش دارد، اعتباري بالغ بر 300 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.

وي با بيان اينكه دو شهرستان قروه و دهگلان قطب كشاورزي استان كردستان هستند، اين سد را عامل مهمي براي رونق بخشيدن به باغهاي منطقه، افزايش بهره‌وري و حفظ منابع ارزشمند آب استان و استفاده از ظرفيت هاي آبي برقي در استان اعلام مي‌كند.

استاندار كردستان مي‌گويد: ساخت تونل انحرافي سد كه 540 متر طول و 6 متر و 20 سانتيمتر ارتفاع دارد از مهر سال 85 آغاز شده است و پيش‌بيني مي‌شود كه تا سال 1391 به بهره‌برداري كامل برسد. 250 ميليون مترمكعب از آب اين سد از طريق سامانه انتقال به طول 175 كيلومتر به شهرستان‌هاي قروه و دهگلان انتقال مي‌يابد.

در حاشيه بازديد از سد مخزني آزاد كردستان كه 32 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، با اقدام جالبي از سوي استاندار آشنا مي‌شويم. يكي از روستاهايي كه در مسير سرريز آب اين سد قرار دارد به نام روستاي به مكان ديگري در اطراف سد انتقال پيدا كرده است. 43 واحد خانه 110 تا 130 متر مربعي براي روستائيان ساخته‌اند و محل احشام آنها نيز با كمي فاصله از خانه‌ها قرار دارد.‌

به گفته استاندار، اين خانه‌ها تا 100 خانوار نيز قابل توسعه است.

ايجاد اين روستاي جديد، علاوه بر اينكه از مهاجرت و حاشيه‌نشيني مردم روستا جلوگيري كرده است موجب مي‌شود تا اهالي به كار كشاورزي و توسعه مزارع خود ادامه دهند.

در اين شهرك جديد روستايي يك مركز بهداشت و درمان شامل يك پزشك و ماما مستقر شده است.

يكي ديگر از روستاها كه مورد بازديد قرار مي‌گيرد روستاي نام دارد. براي اجراي طرح هادي روستايي يك ميليارد و 200 ميليون تومان اعتبار اختصاص يافته و مطالعه 188 روستا كه نقشه‌برداري آنها انجام شده است در دستور كار قرار دارد.

طرح‌ هادي 9 هزار و 900 خانوار روستايي را در برمي‌گيرد.

روستاي سنگفرش شده، مردم از تلفن استفاده مي‌كنند و لوله‌كشي گاز هم دارند. روستايي با 150 خانوار و 800 نفر جمعيت.

- ‌اما آب لوله كشي نداريم!‌

اين جمله را عده‌اي از زنان و مرداني كه به دور هيات رسانه‌اي حلقه زده‌اند به ما مي‌گويند.

مي‌گويند: ما مجبوريم براي آوردن آب به بيرون منازلمان برويم براي چند خانوار يك شير آب در كوچه وجود دارد از شهرك صنعتي سنندج هم بازديد مي‌شود مدير عامل شركتي كه كانالهاي پلاستيكي و پيش ساخته كولر را توليد مي‌كند، مي‌‌گويد: اين توليد 45درصد ارزانتر از توليد مشابه است و از 630 ميليون تومان تسهيلات دريافتي، رقم 150 ميليون تومان از محل بنگاههاي زودبازده تامين شده است.‌

وي مي‌گويد: 48 نفر در زمينه اشتغال جذب شده‌اند. اما به دليل اينكه يك ميليارد تومان مورد نياز ما تامين نشده است بايد تعديل نيرو كنيم.

كلهر مشاور رسانه‌اي رئيس جمهوري مي‌گويد: متاسفانه 6 درصد وام‌ها از سوي بانك‌ها پرداخت شده است و بقيه به صورت رفاقتي انجام مي‌گيرد.

در حال حاضر از 12 شهرك صنعتي كه ساخت آن در هيات دولت در استان كردستان مصوب شده عمليات ساخت 4 شهرك انجام شده است.

7 سيلوي مكانيزه و استاندارد

آغاز عمليات ساخت هفت سيلوي مكانيزه و استاندارد گندم يكي ديگر از مصوبات دولت است كه تسهيلات لازم از محل بنگاههاي اقتصادي زودبازده تامين مي‌شود.

سيلوي 85 هزار تني قائم قروه واقع در كيلومتر پنج جاده قروه، سنندج در مساحتي به متراژ پنج هزار مترمربع و وسعت انبار سيلو با 612 مترمربع ساخته شده است. از محل اعتبار بنگاه‌هاي اقتصادي زود بازده هم‌اكنون 30 ميليارد ريال براي اين پروژه اختصاص يافته است و 940 ميليون ريال نيز توسط استانداري كردستان به پروژه فوق تخصيص داده شده است.

سيلوي 30 هزارتني شهرستان سقز نيز كه واقع در كيلومتر 20 جاده سقز ديواندره است با زيربناي 4 هزار و 500 مترمربع و تسهيلات 600 ميليون ريال توسط استانداري به بهره‌برداري رسيده است.‌

هم‌اكنون كار مطالعه و ساخت سيلوي 60 هزار تني ديواندره واقع در كيلومتر 17 جاده ديواندره - سقز، سيلوي 50 هزار تني سقز در روستاي احمدآبادسرا، سيلوي 50 هزار تني قروچاي دهگلان در 30 كيلومتري جاده سنندج دهگلان روستاي قروچاي و سيلوي 40 هزار تني شهرستان قروه واقع در كيلومتر 20 جاده قروه - همدان، ناظم‌آباد در حال انجام است.

توسعه فرودگاه سنندج‌

يكي ديگر از مصوباتي كه در اين استان عملياتي شده است، پروژه توسعه ترمينال فرودگاه سنندج و برج مراقبت و ايجاد ساختمان اداري است. اين پروژه داراي سه فاز اجرايي از جمله ساخت ترمينال به مساحت يك هزار و 600 مترمربع، ساختمان اداري به مساحت تقريبي 960 مترمربع و برج مراقبت به مساحت 230 مترمربع و ارتفاع 18 متر است. مبلغ قرارداد اين طرح 10 ميليارد و 620 ميليون ريال است و زمان اجرايي آن 12 ماه بوده كه هم‌اكنون پيشرفت فيزيكي آن 80 درصد است.

سهراب كلوندي مدير فرودگاه سنندج مي‌گويد: امسال طول باند فرودگاه به 3 هزار و 50 متر رسيده است و براي نصب آيلپس در اين فرودگاه حدود 4 ميليارد تومان هزينه شده است.

وي مي‌افزايد: در صورتي كه مرز هوايي براي كردستان در هيات دولت مصوب شود پرواز بين‌المللي در اين فرودگاه انجام مي‌شود و ظرفيت گنجاش ايرباس 320 را خواهد داشت. مطالعه فرودگاه سقز نيز به عنوان دومين فرودگاه استان كردستان آغاز شده است. باند اين فرودگاه در گذشته با 25 متر عرض و 2 كيلومتر طول طراحي شده بود كه به 45 متر عرض و 5/3 كيلومتر طول افزايش يافته است و 4 ميليارد تومان اعتبار داشته و 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

فرماندار شهرستان سقز در حاشيه بازديد خبرنگاران از پروژه‌هاي مصوب دور نخست سفر رئيس جمهوري به كردستان مي‌گويد: 106 طرح با اعتبار 150 ميليون ريال براي سقز به تصويب رسيد كه 99 درصد آن عملياتي شده است.

كريم افشاريان مي‌افزايد: اين پروژه‌ها نقش موثري در توسعه همه جانبه اين شهرستان دارد و شامل كنارگذر سقز بوكان به طول 5/9 كيلومتر امتداد پروژه بزرگراه كرمانشاه - مياندوآب، پل 185 متري به روي رودخانه سقز، تصفيه‌خانه شهرستان سقز به منظور جذب آلودگي آب و 6 پروژه نوسازي مدارس با اعتباري بالغ بر 5 هزار و 800 ميليون ريال است. ساخت دو سالن ورزشي در زميني به مساحت 14 هزار مترمربع، تكميل و تجهيز دانشگاه‌ پيام نور با يك هزار و 200 ميليون ريال و افزايش اعتبار سدچراغ ويس سقز از جمله ديگر اين مصوبات است كه در حال اجرا است.

در مرحله عقد قرارداد

محسن رسولي رئيس سازمان مسكن و شهرسازي كردستان نيز مي‌گويد: براساس مصوبه هيات دولت قرار بود كه 3 هزار و 500 واحد مسكوني اجاره‌اي ساخته شود اما اين رقم به 7 هزار واحد رسيد. در بخش مسكن مشاركتي نيز طبق مصوبه هيات دولت قرار بود كه 500 واحد مسكوني ساخته شود كه اين ميزان به 575 واحدي رسيده است.

وي درخصوص مسكن مهر نيز مي‌افزايد: مصوبه هيات دولت ساخت 14 هزار واحد مسكوني بود كه هم‌اكنون قرارداد ساخت بيش از 21 هزار واحد مسكوني با تعاوني‌ها در شهرهاي سنندج، مريوان، بيجار، قروه، سقز و بانه منعقد شده است.

از جاده‌اي كه مشرف به تپه ها است مي‌توان شاهد عمليات خاكبرداري براي ساخت واحدهاي مسكوني مهر بود. اما به نظر مي‌رسد‌‌‌‌كه ساخت اين واحدها با‌‌‌‌كندي همراه است زيرا با گذشت دو سال از اين مصوبه ساخت واحدها به مرحله عقد قرارداد رسيده است.

افزايش مناطق حفاظت شده‌

ايستگاه سنجش آلودگي هوا با 250 ميليون تومان اعتبار در شهر سنندج راه‌اندازي شده است كه نمايشگر آن در دهه فجر در مكان مناسبي مستقر خواهد شد.

خيرالله مرادي مديركل محيط زيست كردستان مي‌گويد: تا قبل از مصوبه هيات دولت در استان كردستان فقط داراي يك درصد از مناطق حفاظت شده بوديم و اكنون اين رقم به 7/6 درصد رسيده است.

در استان كردستان 2 گونه شامل گوزن زرد ايراني و آهو براي تكثير آماده شده‌اند. ارتقاي زيستگاه منطقه حفاظت شده كوهسالان و شاهو 57 هزار هكتار شناسايي 117 گونه پرنده، 23 گونه جانور، 17 گونه خزنده، 13 گونه ماهي و 800 گونه گياهي، آغاز عمليات ساخت ساختمان محيط‌باني درود با اعتبار 175 ميليون تومان كه در دهه فجر به بهره‌برداري خواهد رسيد. از جمله طرحهايي است كه در هيات دولت مصوب شده بود.

وي مي‌‌گويد: تمام مصوبات در بخش محيط زيست عملياتي شده است.

بازديد از درياچه زريوار مريوان، بخش سي‌تي‌اسكن بيمارستان مريوان و انجام مراسم كلنگ‌زني نخستين مصلاي اين شهر از جمله ديگر برنامه‌هاي هيات رسانه‌اي بود.

گزارش و عكس:‌آزيتا رجبي‌




 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن