تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816735614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش در آمد اجراي يك طرح/طرح پيك كاغذي كودكان كار؛ نيازمند مديت اصولي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيش در آمد اجراي يك طرح/طرح پيك كاغذي كودكان كار؛ نيازمند مديت اصولي
كرمان - خبرگزاري مهر: به دنبال تصميم به اجراي طرحي به نام "پيك كاغذي"براي ساماندهي و توانمند سازي كودكان كار براي اولين بار در كشور در استان كرمان، به نظر مي رسد قبل از اجراي كامل آن بايد با كارشناسي جدي آن را مديريت اصولي كرد.

به گزارش خبرنگار مهر در كرمان، هر چند كه در روزهاي اخير به دلايل مختلف در شهر كرمان كمتر شاهد وجود كودكان كار به خصوص در شغلهايي همچون دستفروشي در چهارراههاي شهر كرمان هستيم، اما شنيدن اجراي طرح ساماندهي و توانمندي كودكان كار هر چند با هدف خير خواهي ذهن جامعه را به يك نكته معطوف مي كند و آن اينكه مگر مطابق ماده 79 قانون كار بكار گماري كودكان پايين 15 سال غير قانوني نيست؟

بر اساس اين قانون بكارگيري كودكان و نوجوانان پايين 15 سال اصولا غير قانوني است و فقط مي توان با استفاده از قانون استاد شاگردي و با هدف حرفه آموزي از اين افراد استفاده كرد.

در قانون استاد شاگردي نيز كه كمتر در بازار كار مورد توجه واقع شده است و فقط بخشي از جامعه براي پر كردن اوقات فراغت فرزندانشان در طول تابستان به آن توجه مي كنند، كودكان و نوجوانان با توجه به علاقه و توانمندي هاي خود و تنها با هدف حرفه آموزي و آموختن حرفه اي براي كسب معيشت در آينده در كارگاههاي مختلف به صورت يك نيروي آموزشي مشغول به كار مي شوند.

در روزهاي اخير براي اولين بار در كشور شاهد عقد تفاهمنامه اي بين سازمان بهزيستي استان كرمان، شهرداري كرمان و خانه مطبوعات كرمان در خصوص ساماندهي كودكان كار بوديم كه مطابق با ماده قانوني مذكور و با تاكيد مدير كل سازمان كار و تامين اجتماعي استان كرمان بر خلاف ماده 79 قانون كار درخصوص بكار گيري كودكان پايين 15 سال در هر كار و رشته اي است.

در اين تفاهمنامه اين كودكان در قالب يك برنامه خاص بكار گيري مي شوند، اين طرح در دو قسمت اجرا مي شود در قسمت اول اين طرح كه با همكاري خانه مطبوعات كرمان و بهزيستي اجرا مي شود كودكان در چهارراهها و معابر شهري به فروش روزنامه هاي سراسري و محلي مي پردازند و طبق برنامه ديگر اين طرح، كودكان با پوشيدن لباسهاي متحد الشكل به صورت پيك كاغذي بين ادارات شهر نامه هاي اداري را جابجا مي كنند.

در طرح دوم اين تفاهمنامه بهزيستي استان كرمان با همكاري شهرداري با ايجاد كيوسكهاي بازيافت در نقاط مختلف شهر به جمع آوري مواد مختلف بازيافتي به خصوص كاغذ هاي باطله مي پردازند.

هر چند كه اجراي اين طرح مي تواند وضعيت برخي از اين كودكان را براي كار كردن و دور ماندن از آسيبهاي اجتماعي سامان دهد، اما بايد ديد انجام اين طرح با قانون كار نيز مطابق است.

طبق قانون كار هر گونه بكارگيري كودكان ممنوع است اما در اين طرح كودكان در يك تفاهمنامه رسمي به انجام كارهايي مشغول مي شوند كه در اين طرح در نظر گرفته شده است.

در طرح ساماندهي كار كودكان اين سئوال مطرح مي شود كه آيا اين تفاهمنامه با پيمان نامه جهاني حقوق كودك كه ايران آن را در سال 73 پذيرفته است، منافات ندارد؟ در اين پيمان نامه جهاني حقوق آموزشي، تغديه اي، بهداشتي و ايجاد محيطي شاد براي بازي كودكان مورد تاكيد قرار گرفته است.

هر چند كه تا كنون تعريفي خاص از كودكان خياباني و كودكان كار در كشور ارائه نشده است اما بايد براي هرگونه طرح براي ساماندهي كودكان كار به حقوق آنها به عنوان يك كودك احترام قائل شويم.

مدير كل سازمان كار و امور اجتماعي استان كرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اين طرح مي گويد: به طور كلي بكار گماري افراد پايين 15 سال در هركاري ممنوع است.

سيد جواد منصوري تاكيد كرد: استفاده از اين نيرو ها فقط مي تواند در قالب طرح استاد شاگردي انجام شود كه اين مسئله نيز در استان كرمان كم رنگ است كه بايد در اين زمينه بيشتر كار كرد.

وي گفت: افرادي كه در اين طرح نيز مشغول به كار مي شوند فقط با هدف آموزش و حرفه آموزي در مشاغلي است كه زيان آور نيست.

منصوري تصريح كرد: افراد بين 15 تا 18 سال مي توانند در قالب طرح استاد و شاگردي مشغول بكار شوند كه آن هم بايد تحت نظارت ويژه و شرايط خاص براي حرفه آموزي انجام شود.

منصوري افزود: متخلفان از ماده 79 قانون كار در خصوص ممنوعيت بكار گيري كودكان برحسب نوع تخلف و تعداد بكار گيري كودكان در كارهاي مختلف جريمه و مورد پيگيري قانوني قرار خواهند شد.

وي افزود: اگر اين طرح در قالب حمايتي نيز باشد بايد به گونه اي انجام شوند كه از كودكان هيچگونه سوء استفاده كاري نشود.

منصوري خاطر نشان كرد: بسياري از كودكان كار در كرمان كه در واقع به دست فروشي در خيابان ها مي پردازند، افغاني هستند كه كار اين افراد كلا غير مجاز است.

وي با بيان اينكه هيچ مورد بكارگيري كودكان تحت عنوان رسمي كودكان كار در كرمان گزارش نشده است، گفت: در برخي موارد كودكان به فروش گل، پاك كردن شيشه خودرو ها و توزيع برگه هاي تبليغاتي روي مي آورند كه اين مسئله نيز در معابر پر رفت و آمد بعضا مشاهده مي شود.

وي گفت: بكار گيري كودكان دركارهاي مختلف اصولا غير قانوني است و بايد با بررسي بيشتر اين طرح موارد قانوني را به دقت در آن اجرا كرد.

استان كرمان به دليل قرار گرفتن در وضعيت جغرافيايي خاص و وجود فرصتهاي شغلي متعدد هميشه مورد توجه مهاجرين داخلي و خارجي بوده است كه به دلايل متفاوت محل زندگي خود را ترك كرده اند.

اين اقشار به دليل شرايط بد اقتصادي از كودكان خود به عنوان نيروي كار و براي كسب درآمد استفاده مي كنند و به دليل مسائلي مانند خشكسالي، فوت سرپرست خانواده، اعتياد والدين به كار كودكان روي مي آورند.

در اين ميان وجود اتباع خارجي بخصوص پاكستانيها و كولي هايي كه به صورت دسته جمعي در برخي از مواقع سال به استانهاي مختلف كشور مي روند را نيز بايد اضافه كنيم.

ساماندهي هر كدام از اين گروهها به راه حل هاي اساسي و ريشه اي احتياج دارد كه مي توان به حمايت خانواده اين افراد توسط نهادهاي حمايتي اشاره كرد و در صورت صلاحيت نداشتن والدين كودكان را به مراكز شبه خانواده بهزيستي سپرد.

نظارت دائم كارشناسان بهزيستي بر خانواده هايي كه كودكان خود را به كار مي گمارند نيز در صورت حمايت مالي از اين خانواده ها توسط سازمانهاي حمايتي امري الزامي است.

در مورد اتباع خارجي و افرادي كه عادت به تكدي گري و حتي سوء استفاده از نوزادان خود براي ايجاد حس ترحم در شهروندان دارند بايد اقدامات جدي صورت پذيرد.

متكديان خارجي در گروههاي مشخص شامل زنان، كودكان، مردان و سالمنداني وارد شهرهاي مختلف مي شوند و عموما به تكدي گري عادت كرده اند و كودكان خود را نيز به تكدي گري از سطح شهرهاي مختلف عادت داده اند.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن