تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816852958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز تاريخي در بورس تهران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: روز تاريخي در بورس تهران
دنياي اقتصاد- بورس اوراق بهادار روز دوشنبه شاهد يك روز تاريخي بود، روزي كه كارگزاران بازار در مراسمي رسمي با حضور وزير اقتصاد با سيستم معاملاتي دهه 1980 بورس خداحافظي كردند. البته افت مداوم شاخص بورس تهران آن‌قدر براي فعالان اين بازار تراژديك شده كه باعث شد اين مراسم افتتاح رسمي به محلي براي اعتراض سهامداران تبديل شود.
جنب پل حافظ
روزي تاريخي براي بورس
گروه بورس-همايون دارابي: بورس اوراق بهادار روز دوشنبه شاهد يك روز تاريخي بود، روزي كه به طور رسمي كارگزاران در مراسمي با حضور وزير اقتصاد با سيستم معاملاتي دهه 1980 بورس خداحافظي كردند.
پس از مدت‌ها برگزاري جلسات آموزشي و دشواري‌هاي فني رخ داده، سرانجام سيستم معاملات بورس تغيير كرد تا بازار سهام بتواند در روند رو به رشد خود بر پايه نرم‌افزاري به روز حركت كند. كمبودهاي نرم‌افزاري در خلال چندسال اخير به ويژه پس از ورود شركت‌هاي بزرگ اصل 44 سبب بروز مشكلاتي جدي در بازار شده بود كه مهمترين وجه آن عدم فرصت دسترسي برابر، ميان كارگزاران تهراني و شهرستاني و توقف‌هاي ناگهاني سيستم نرم افزاري بود. انتظار مي‌رود نرم‌افزار جديد ضمن حل مشكلات گذشته فرصتي را پديد آورد تا بورس اوراق بهادار بتواند در سايه قابليت‌هاي نرم افزار جديد بازارهاي متعددي را تجربه كرده و پتانسيل بالقوه موجود در بازار به حالت بالفعل درآيد. در همين حال البته مراسم روز دوشنبه در شرايطي برگزارشد كه جا داشت مسوولان اين مراسم را كه عموما در بورس‌هاي ديگر به صورت جشن بين‌المللي برگزار مي‌شود، به صورتي گسترده‌تر و همچنين با تبليغات بيشتري صورت مي‌گيرد كه البته فرصت آن همچنان موجود است.
در بازار روز دوشنبه البته سخنان وزير اقتصاد در مراسم راه‌اندازي رسمي سيستم معاملات از اهميت بالايي برخوردار بود. هر چند كه اين سخنان در جو احساسي بازار سرمايه گم شد، اما سخناني كه دكتر حسيني درمورد «انجام مراقبت لازم از بورس» و «دفاع با نهايت جديت از حقوق تمام افرادي كه از سهام اصل 44 خريد مي‌كنند» و در نهايت خبر ارايه لايحه دو فوريتي و تقديم آن به دولت و توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد كه اين اقدامات موجبات توسعه بازار سرمايه را فراهم مي‌كند، مواردي است كه انتظار مي‌رود در خلال روزهاي آينده بتواند شرايط بازار را متاثر كند. در حال حاضر اما بورس اوراق بهادار با دوري گرفتن از شرايط استثنايي تغيير سيستم معاملاتي و همچنين در خلال روزهاي آتي تعطيلي ايام اعياد قربان و غدير كه به صورت سنتي تا حدودي جو بازار را با ركود مواجه مي‌سازند، مي‌تواند با اتكا به كاهش قيمت‌ها و افزايش ارزندگي نمادها و همچنين حمايت سهامداران عمده شرايط متعادلي را تجربه كند. در كنار تحولات درون، بازار سهام در خارج از بازار نيز تحولات مهمي را تجربه مي‌كند. در تحولات كلان سياسي سخنان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مراسم نماز عيد قربان از اهميت برخوردار است كه در آن سخنان اوباما تكرار سخنان بوش توصيف شده است. اين برخورد پس از استقبال اوليه تهران از انتخاب اوباما نشاندهنده تغيير ديدگاهي است كه حضور اوباما را تغييردهنده سياست‌هاي آمريكا توصيف مي كرد.به نظر مي‌رسد مقامات آمريكايي پيش شرط‌هايي را براي مذاكره با تهران اعلام كرده‌اند كه قابل پذيرش نمي‌نمايد.
در كنار مسايل سياسي كه انتظار برخوردي جديد در آن به ويژه در سطح شوراي امنيت افزايش يافته است، در سطح اقتصاد داخلي و بين‌المللي نيز روند تحولات چندان به نفع بازار سرمايه نيست. در داخل كشور در حالي كه اكثر كارشناسان انتظار يك مجموعه سياست مدون و ساختارمند براي مقابله با بحران خزنده اقتصاد جهاني را داشتند، در سطح داخلي شرايط چندان يك دست و سازمان يافته به نظر نمي‌رسد. سياست‌هاي كه در بخش‌هايي متناقض نيز به نظر مي‌رسد. در مهمترين موضوع بحث لايحه طرح تحول از اهميت برخوردار است. در شرايطي كه درآمدهاي دولت از محل فروش نفت و صادرات غير نفتي به ويژه محصولات پتروشيمي در حال افت است، بحث حذف يكسري از يارانه‌ها به ويژه در مورد حامل‌هاي انرژي يكي از راهكارهاي دم دستي براي تامين منابع دولت به شمار مي‌رود كه البته در بخش ديگري از طرح حالتي متناقض دارد كه اين بخش پرداخت نقدي به عموم مردم است كه منابعي دو چندان نسبت به درآمدهاي احتمالي براي دولت را مي‌طلبد و بحث بروز تورم شديد را نيز با خود دارد. در اين فضا كه بحران اقتصاد جهاني در حال چهره‌نمايي پررنگ در اقتصاد كشور است مساله نحوه برخورد دولت با اين بحران و تبعات آن مهمترين ابهام موجود است. در كنار اين بحث ارايه لايحه تعويق اجراي ماليات بر ارزش افزوده نيز نشاندهنده آن است كه اجراي شتاب‌زده برنامه‌هاي اقتصادي پر حاشيه مي‌تواند كل موضوع را تحت تاثير قرار دارد.
در صحنه اقتصاد جهاني بهاي مواد خام و نفت مجددا رو به كاهش گذاشته است كه در آن بهاي فلزات پس از يك بازگشت اميد وار كننده بار ديگر به سطوح قبلي خود بازگشته‌اند. امري كه با افزايش موجودي انبارهاي بورس فلزات لندن نيز همراه شده است. بهاي بيلت فولادي نيز در مرز 300دلار باقي مانده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز دوشنبه تحت تاثير حضور وزير اقتصاد در تالار بورس شرايطي متفاوت داشت. از سويي تعطيلي ميان هفته و فرارسيدن عيد سعيد قربان نيز موجب شد تا بازار رو به ركود بيشتري باشد امري كه در پايان هفته نيز قابل تكرار است. در بازار روز دوشنبه در گروه فلزي صف فروش فولاد مباركه همچنان در بازار بر قرار بود اين امر در شرايطي رخ داد كه سخنان كارشناسان به ويژه سخنان اسلاميان، مديرعامل سابق مباركه از اهميت بالايي برخوردار است. كارشناسان صنعت فولاد در خلال هفته گذشته به كرات ازمساله عدم افزايش تعرفه ابراز نگراني كرده‌اند. برخي از كارشناسان بهاي اسلب 500دلاري را نقطه سر‌به‌سر مباركه توصيف كرده‌اند. از سويي اگر چه انتظار مي‌رفت دولت با توجه به كاهش بهاي سهام مباركه به كمتر از 3هزار و 197ريال (قيمت اوليه واگذاري سهام مباركه به عنوان جوايز صادراتي)انتظار توقف واگذاري سهام را داشتند، اما با توجه به مصوبه پيشين هيات دولت كه در اين مصوبه دولت به وزارت بازرگاني اجازه داد نسبت به فروش تدريجي باقيمانده سهام فولاد مباركه موضوع تصويب‌نامه شماره 63/ت39485هـ مورخ 5/1/1387 از طريق كارگزار معرفي ‌شده از سوي سازمان بورس اقدام نمايد. بر اساس اين مصوبه، وجوه حاصل از فروش سهام فولاد مباركه به حساب سازمان توسعه تجارت ايران واريز و آن سازمان نسبت به پرداخت جوايز و مشوق‌هاي صادراتي صادركنندگان به صورت نقدي اقدام خواهد نمود.
اين مصوبه راه را براي عرضه‌هاي سهام مباركه در تابلو همواره مي سازد كه اين امر واگذاري‌هاي دو هفته اخير در نماد مباركه در قالب سهام جوايز صادراتي هموار مي‌سازد.
در گروه ساختماني عرضه بلوكي سهام توس گستر روز دوشنبه بدون خريدار ماند، عرضه‌اي كه مي‌توانست به رقابت بر سر مالكيت توس گستر پايان دهد. با عدم خريد اين بلوك كه بيمه ايران عرضه‌كننده آن بود بازار احتمالا با تجديد نظر در قيمت پايه، شاهد عرضه مجدد خواهد بود. ركود در بخش ساختمان سبب شده است تا خريداران در مورد سهام اين شركت‌هاي احتياط كنند.
در گروه مخابرات توقف اين نماد همچنان در شرايطي ادامه دارد كه بهاي سيم كارت همراه اول كاهش يافته است. از سويي مساله تحقيق و تفحص از مخابرات در مجلس شوراي اسلامي رد شد. انتظار مي‌رود كه اين نماد با انتشار گزارش‌هاي ميان دوره‌اي در چند هفته آينده بازگشايي شود.
در مجموع بازار روز دوشنبه در شرايط غير عادي با افت شاخص همراه بود، حجم معاملات نيز با توجه به معامله بلوكي خدمات انفورماتيك رشد حجم را نسبت به روز قبل تجربه كرد.
عكس:حميد جاني پور
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن