تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821214565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت خارجه ايران : « اوباما » بايد راهبرد تقابلي جورج بوش را تغيير دهد


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: سخنگوي وزارت خارجه ايران : « اوباما » بايد راهبرد تقابلي جورج بوش را تغيير دهد
سخنگوي وزارتخارجه با تاكيد بر اينكه سخنان اخير باراك اوباما درباره مسئله هسته اي ايران و تعليق غني سازي با انتظار جهانيان از شعار تغييرات او را محقق نمي كند گفت : انتظار از سياست تغيير اين است كه اوباما " راهبرد تقابلي " سلف خود يعني جورج بوش را به « راهبرد تعاملي » تبديل كند.
حسن قشقاوي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن تبريك عيد قربان به بخشهايي از پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به كنگره عظيم حج اشاره كرد و اين پيام را پيامي ارزشمند و سرشار از مفاهيم مهم دانست .
وي در آغاز سخنانش و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره سخنان اخير خاوير سولانا در جمع خبرنگاران ايراني بر لزوم توجه شخصيتهاي سياسي به چارچوبهاي قانوني و حقوقي در ابراز عقايدشان تاكيد كرد.
قشقاوي يادآور شد كه بر اساس قوانين بين المللي و با توجه به ماهيت صلح آميز فعاليتهاي هسته اي كشورمان هيچ منع عرفي و يا قانوني براي پيگيري اهداف صلح آميز هسته اي ايران وجود نداشته و تهران همچنان به راه خود در اين چارچوب ادامه خواهد داد.
وي همچنين اشاره سولانا به نقش كشورهاي غربي در ديركرد تحويل سوخت هسته اي مورد نياز نيروگاه اتمي بوشهر را دليلي بر لزوم خودكفايي كشورها در عرصه توليد سوخت هسته اي دانست و يادآور شد : كشورهاي مدعي در اين زمينه هنوز در خصوص ايجاد تشكيلاتي كه به تضمين ارائه سوخت به كشورهاي مختلف بپردازد توفيقي نيافته اند و مجموع اين موارد نشان مي دهد كه در اين زمينه نمي توان به كسي اعتماد داشت ضمن آنكه ما معتقديم حق گرفتني است .
سولانا در روزهاي اخير در جمع خبرنگاران ايراني در بروكسل مدعي شده بود كه ايران نياز به غني سازي اورانيوم ندارد!
قشقاوي در پاسخ به ديگر سئوال خبرنگار مهر درباره تهديد ديپلماتهاي ايراني در كرواسي از سوي عناصر وابسته به رژيم صهيونيستي به واسطه وجود كتابي تاريخي در غرفه كشورمان در نمايشگاه كتاب زاگرب گفت : البته در اين خصوص مسئله خاصي پيش نيامده و مشكلي براي ديپلماتهاي ايران در كرواسي وجود ندارد.
(در پي ارائه كتاب « صهيونيسم بين الملل » در غرفه كشورمان در نمايشگاه بين المللي كتاب زاگرب در هفته هاي اخير و شكل گيري حركت ضدصهيونيستي خودجوش در افكار عمومي كرواسي لابي صهيونيسم در اين كشور تحركاتي را در عرصه هاي رسانه اي و سياسي عليه ديپلمات هاي جمهوري اسلامي ايران ساماندهي كرده بود.)
سپس سخنگوي دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه در صورت اتخاذ رويكرد تعاملي از سوي واشنگتن تهران نيز آماده رفع نگرانيهاي احتمالي در خصوص فعاليتهاي هسته اي خود است افزود : به هر حال اميدواريم اگر قرار است سياست تغيير از سوي اوباما پيگيري شود رويكردهايي همچون چماق و هويج يا مواردي از اين دست به نگاه تعاملي تبديل شده و راهكارهاي جديدي را پيش رو قرار دهد.
وي اعلام كرد كه تاكيد آمريكا بر موضوعات قديمي طبعا با موضع قديمي ايران درباره مسئله هسته اي مواجه خواهد شد.
سخنگوي وزارت خارجه درباره زمان و مكان ديدار آتي معاونان جليلي و سولانا هم خاطرنشان كرد كه چنانچه ديداري در دستور كار قرار گيرد دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي درباره آن اطلاع رساني خواهد كرد.
وي در بخش ديگري از اين نشست خبري كم كاري دستگاه ديپلماسي كشور در مواردي چون كشته شدن سربازان نيروي انتظامي توسط گروه تروريستي ريگي يا ربوده شدن يكي از ديپلماتهاي كشورمان در پاكستان را قضاوتي اشتباه دانست و گفت : سه كشور افغاستان ايران و پاكستان بايد تلاش كنند فضاي اين اقدامات تروريستي را براي تروريست ها اشرار و عوامل قاچاق مواد مخدر ناامن كنند و طبعا در اين زمينه كشورهاي ديگر نيز بايد به ياري ما بپردازند ضن آنكه نمي توان ترويست ها را به خوب و بد تقسيم بندي نمود.
قشقاوي از تداوم پيگيريها براي روشن شدن سرنوشت ديپلمات ربوده شده كشورمان در پاكستان خبر داد و افزود : بدون شك وزارت خارجه براي آزادي ديپلمات خود هرآنچه كه در چارچوب وظايف سازماني و اداري اش بوده را انجام داده است .
وي از تلاش برخي اعضاي اتحاديه اروپا براي خروج نام گروهك تروريستي منافقين از ليست گروههاي تروريستي ابراز تعجب كرد و راي اخير دادگاه لوكزامبورگ را رايي كاملا سياسي و فاقد مباني حقوقي دانست .
قشقاوي افزود : البته با توجه به سوابق كاملا مشخص و تيره اين گروهك تروريستي برخي از كشورها از جمله كانادا در اقدامي طبيعي و قابل انتظار از اين اقدام حمايت نكردند كه ما از اين رويكرد آن ها استقبال مي كنيم .
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد : بدون شك همانگونه كه جهان از برخورد با صدام به عنوان مقتداي فكري اين گروهك حمايت و استقبال كرد برخورد با منافقين را نيز مطالبه مي كند اما به هر حال شتابزدگي و بي سابقه بودن چنين راي گيري ابعاد سياسي آن را كاملا آشكار مي سازد.
وي همچنين شرايط فعلي در غزه را يك تراژدي انساني توصيف كرد و آن را عرصه اي واقعي براي سنجش ميزان حقانيت ادعاهاي گروه هاي حقوق بشري و فعالان اين عرصه دانست .
قشقاوي با اشاره به جلسه اخير اعضاي دستگاه ديپلماسي كشور با كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از اقدامات خانه ملت در اين زمينه تقدير نمود.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوالي ديگر درباره امضاي توافقنامه مشابه توافقنامه امنيتي عراق ـ آمريكا بين بغداد و لندن را تائيد نكرد و گفت : اين دو موافقتنامه را نمي توان مشابه يكديگر دانست .
وي درخاتمه درباره اقدامي كه ايران در واكنش به اعتراف يكي از جنايتكاران جنگي رژيم سابق عراق در خصوص اعدام تعدادي از اسراي ايراني در دوران جنگ تحميلي كرده اظهار داشت : طبعا اين مباحث از سوي دستگاه ديپلماسي پيگيري مي شود و ما بايد اين مسائلي كه از دوران گذشته بين دولت و ملت هاي ما و عراق باقي مانده را حل و فصل كنيم ولي طبعا در اين عرصه ما با نگاهي واقع بينانه اقدام خواهيم كرد.
 سه شنبه 19 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن