تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816589431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار نماينده آبادان نسبت به تغيير مرز ايران و عراق در اروندرود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: هشدار نماينده آبادان نسبت به تغيير مرز ايران و عراق در اروندرود
كميسيون امنيت ملي مجلس پيشروي آب اروندرود به خاك ايران را بررسي مي كند
بيهقي- روز گذشته سيدعلي موسوي جرف، نماينده آبادان در قالب سوالي از وزير كشور نسبت به تغيير كردن خط مرزي جنوب غربي كشور هشدار داد. براساس سوال نماينده آبادان رودخانه اروند درحال پيشروي به خاك ايران است كه طبعا تاكنون به تغيير خط مرزي ايران و عراق در اين رودخانه انجاميده است خط مرزي ايران و عراق در اروندرود بر مبناي قرارداد ١٩٧٥ الجزاير خط القعر (خط تالوگ) است.

اسماعيل كوثري و حسين سبحاني نيا، نواب رئيس اول و دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خراسان تغيير خط القعر(عميق ترين بخش رودخانه) يا خط مرزي ايران و عراق را در جنوب غربي كشورمان در پي فرسايش خاك و پيشروي اروندرود تاييد كردند.به گفته كوثري كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مسئله تغيير مرز در اروندرود را بررسي و بر اين مرز آبي نظارت مي كند.

نايب رئيس اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: در كميته مشترك ايران و عراق درباره تعيين مرز و علامت گذاري طبق قرارداد ١٩٧٥ الجزاير در اروندرود كه مبتني بر خط القعر است، توافق شده است.با اين حال حسين سبحاني نيا، نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد كه تاكنون گزارشي از روندكاري يا آغاز كار كميته مشترك ايران و عراق به اين كميسيون ارائه نشده است. سبحاني نيا افزود: معضل تغيير خط القعر در رودخانه هاي مرزي مسبوق به سابقه است و ما در رودخانه ارس در شمال غربي كشور هم شاهد چنين مسئله اي هستيم. اين درحالي است كه نماينده آبادان اعلام كرد: دولت عراق با سنگ فرش كردن ساحل، احداث ديوارهاي بتوني و خندق مانع پيشروي اروندرود به خاك اين كشور شده است.

نماينده آبادان: چرا وزارت كشور نسبت به تغيير مرز ايران در اروندرود بي تفاوت بوده است
ايلنا گزارش داد: پس از انتخاب صادق محصولي به عنوان وزير جديد كشور، روز گذشته نخستين سوال از اين وزير تقديم هيئت رئيسه شد.سيدعلي موسوي، نماينده آبادان در اين سوال از محصولي پرسيده كه دليل غفلت از ساحل سازي در ٣ نقطه رودخانه اروند كه منجر به پيشروي رودخانه به خاك ايران و از دست دادن هزاران متر از مرز و بوم مان به علت تغيير در خط مرزي تالوگ مي شود، چيست؟در مشروح اين سوال آمده است: در محل پيچ رودخانه از يك طرف پيشروي اروندرود به خشكي و از طرف ديگر، رسوب ها در اين رودخانه سبب مي شود كه موقعيت اين رودخانه تغيير كند و به خاك عراق اضافه شود.به گفته موسوي، خط مرزي در جنوب غربي كشور در حال تغيير است و عراق با سنگ فرش كردن منطقه هاي پيشروي رودخانه اروند به خاك ايران، آن مناطق را خاك خود به شمار مي آورد.وي در سوال خود از محصولي پرسيده است كه چرا وزارت كشور نسبت به اين تغيير مرز بي تفاوت بوده و اقدامي نكرده است. به گزارش ايسنا، در اين سوال آمده است كه در قسمت هايي كه احتمال پيشروي رودخانه به خاك عراق وجود دارد، كشور عراق با سنگ فرش كردن و احداث ديوارهاي بتوني و خندق در وضعيت نابسامان موجود در آن كشور مانع پيشروي رودخانه به خاك خود شده است، اما در ٣ ناحيه اي كه احتمال پيشروي رودخانه به مرز ايران به شدت وجود دارد، هيچ گونه اقدامي صورت نگرفته است.

كوثري: فرسايش خاك و پيشروي رودخانه اروند خط القعر را تغيير مي دهد
در همين حال، اسماعيل كوثري، نايب رئيس اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با خراسان اعلام كرد كه فرسايش خاك و پيشروي رودخانه اروند در پيچ هاي اين رودخانه كه به آن اصطلاحا «مآندر» مي گويند رخ مي دهد و بر همين مبنا خط القعر را تغيير مي دهد. سيدمعن حيدري، كارشناس مسائل عراق هم در گفت وگو با خراسان پيشروي اروندرود به خاك ايران و تغيير خط القعر را طبيعي عنوان و اظهار كرد: كميته مشترك ايران وعراق بايد براين اساس براي تعيين مرز و علامت گذاري اندازه گيري هاي جديدي انجام دهد.

اردستاني: جلوگيري نكردن از تغيير مرزآبي با عراق مشكلات جديد در روابط ٢ كشور پديد مي آورد
همچنين دكتر احمد بخشايش اردستاني، استاد دانشگاه در گفت وگو با خراسان جلوگيري نكردن از تغيير مرز آبي با عراق را منجربه بروز مشكلات جديدي در روابط ٢ كشور خواند. به گفته اردستاني، با توجه به ديدگاهي كه پيش از اين جلال طالباني در مورد قرارداد ١٩٧٥ الجزاير و لزوم تجديدنظر در آن اعلام كرده بود، احتمال بروز مشكل در مقام اجرايي كردن قرارداد در اروند وجود دارد. يادآور مي شود، در آخرين روز بهمن ماه سال گذشته جلسه مشترك هيئت ايراني و عراقي درباره اجرايي كردن قرارداد ١٩٧٥ الجزاير با حضور معاون عربي-آفريقايي وزارت خارجه كشورمان برگزار شد. اين جلسه مشترك براي پيگيري موضوعاتي نظير لايروبي اروندرود و ايجاد دفاتر مشترك همكاري هاي مرزي (CBC) و نيز پيگيري مراحل اجرايي كردن قرارداد ١٩٧٥ الجزاير بين ايران و عراق بود. اين مذاكرات قرار بود دي ماه سال گذشته برگزار شود كه به دليل اظهارات نسنجيده برخي مقامات عراقي مبني بر غيرقابل قبول بودن قرارداد ١٩٧٥ و جايگزين شدن قرارداد ديگري به جاي آن به بهمن ماه موكول شد. همچنين در ١٩ دي ماه سال گذشته و در پي ادعاهاي جلال طالباني، رئيس جمهور عراق، وزارت خارجه بيانيه اي را در تاييد و تثبيت قرارداد ١٩٧٥ الجزاير صادر كرد. در بخشي از اين قرارداد به اروندرود چنين پرداخته شده است: ايران و عراق نسبت به تجديد نصب و بازسازي علائم مرزي آسيب ديده ناشي از جنگ تحميلي عراق عليه ايران اتفاق نظر داشته اند و مبناي عمل در اين زمينه پروتكل راجع به علامت گذاري مجدد مرز زميني بين ايران و عراق مورخ ١٣ ژوئن ١٩٧٥ و ضمايم آن مي باشد. پيگيري اين امر بر عهده كميسيون مختلط متشكل از كارشناسان ٢ كشور (پيش بيني شده در ماده ٥ پروتكل) گذاشته شده كه اين كميسيون بر همين مبنا در يك سال گذشته به دفعات تشكيل شده و به تشخيص گذرگاه هاي رسمي در تعيين مناطق شمالي مرز ٢ كشور اقدام كرده است. در مرز رودخانه اي اروندرود (شط العرب) نيز پاكسازي، لايروبي و فعال سازي اين آبراه در چارچوب «موافقت نامه راجع به مقررات مربوط به كشتيراني در اروندرود (شط العرب) مورخ ٢٦ دسامبر ١٩٧٥» صورت خواهد گرفت. لازم به ذكر است كه اين موافقت نامه كليه امور مربوط به عمليات لايروبي، نگهداري علائم و نقشه برداري از كانال هاي قابل كشتيراني را به دفتري به نام «دفتر مشترك هماهنگي (C.B.C)» محول كرده است كه تا آغاز جنگ تحميلي فعاليت داشته و راه اندازي مجدد اين دفتر براساس يادداشت تفاهم هاي منعقده در سال هاي اخير بين ٢ دولت جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق مورد تاكيد قرار گرفته است.
 دوشنبه 18 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن