تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816928183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با بهره برداري از 7 پالايشگاه جديد شهنازي زاده:تا 5 سال آينده صادر كننده بنزين مي شويم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با بهره برداري از 7 پالايشگاه جديد شهنازي زاده:تا 5 سال آينده صادر كننده بنزين مي شويم
خبرگزاري فارس: سرپرست شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به نياز 27 ميليارد دلاري ساخت 7 پالايشگاه جديد گفت: تا 5 سال آينده در صورت تامين نقدينگي مورد نياز، به ليست صادركنندگان بنزين دنيا خواهيم پيوست.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سيد نورالدين شهنازي زاده در نشست خبري با خبرنگاران اظهار داشت: براساس تكاليف قانوني بايد ظرفيت پالايشي كشور تا سال 1394 به بيش از 5/2 ميليون بشكه در روز با تاكيد بر استفاده از ميعانات گازي و نفت‌هاي خام سنگين و فوق سنگين برسد.
وي افزود: اصلاح الگوي پالايشي موجود، رعايت مهندسي اقتصادي توليد و كاهش نفت كوره در پالايشگاه‌ها برون گرايي اقتصادي و گسترش بازار از ديگر اهداف و تكاليف قانوني ما محسوب مي‌شود.
به گفته وي، توسعه پايدار در راستاي توليد انواع فرآورده در جهت حصول به خودكفايي و صادرات فرآورده‌هاي با ارزش به جاي خام فروشي، ارتقاي كيفيت محصولات توليدي مطابق با آخرين استانداردهاي روز دنيا، مشاركت بخش خصوصي داخل و خارج در طرحهاي توسعه‌اي و افزايش راندمان پالايشگاه‌ها از جمله اهداف كاري ما به شما مي رود.

* آخرين وضعيت توليد و مصرف فرآورده‌هاي نفتي از ابتداي سال

شهنازي زاده با اشاره به آخرين وضعيت توليد و مصرف انواع فرآورده‌هاي نفتي در كشور از ابتداي سال گفت: ميانگين توليد بنزين و گازوئيل كشور از ابتداي سال تاكنون به ترتيب 45 و 86 ميليون ليتر، نفت سفيد، نفت كوره و گاز مايع نيز به ترتيب 6/21، 7/34 ميليون ليتر و 4020 تن بوده است.
وي افزود: ميانگين مصرف بنزين، نفت سفيد، نفت گاز و نفت كوره، نيز در اين مدت به ترتيب 68، 84، 17 و 37 ميليون ليتر و 5700 تن گاز مايع گزارش مي‌شود. متوسط واردات روزانه بنزين و گازوئيل نيز به ترتيب 5/19 و 3/9 ميليون ليتر در روز بوده كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل 3/21 و 2/5 ميليون ليتر بوده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي رشد مصرف گازوئيل در سال جاري را 35 درصد اعلام كرد.

* تامين سوخت مورد نياز نيروگاه‌ها در زمستان

وي يادآور شد: براساس آخرين اقدامات انجام شده تاكنون 4/1 ميليارد ليتر نفت گاز و 2 ميليارد ليتر مازوت جهت مصارف زمستاني نيروگاه‌ها تامين شده و عملا مخازن ذخيره‌سازي آنها پر شده است. با توجه به اينكه در سال جاري حدود 7 - 6 مگاوات توليد برق نيروگاه‌هاي برقابي به دليل خروج آنها از مدار، كاسته شده‌ لذا مصرف نفت گاز و مازوت آنها به ترتيب 26 و 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان مي دهد.
به گفته وي، از ابتداي سال 7/2 ميليارد ليتر سوخت مايع از بندرعباس و آبادان به مركز و شمال كشور جهت مصارف نيروگاهي حمل شده است. نيروگاهها در شرايط معمولي حدود روزانه 137 ميليون مترمكعب گاز مصرف مي‌كنند كه تعهد شركت ملي گاز در زمستان امسال تحويل حداكثر 30 ميليون مترمكعب گاز به آنان مي‌باشد.
وي افزود: براي جبران 107 ميليون مترمكعب كمبود گاز اين صنايع معادل 61 ميليون مترمكعب مازوت آنها تامين شده كه تنها مشكل موجود، حمل آن به مقاصد مصرف است. مابقي مصرف نيروگاهها از نفت گاز وارداتي و توليدي تامين كه كه با خطوط لوله، تانكرهاي جاده پيما و خطوط ريلي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد و در حال حاضر 2500 واگن مخزن‌دار در اختيار اين شركت براي اين منظور قرار دارد. هزار دستگاه نفت كش نيز تا 15 روز ديگر كار حمل را آغاز مي‌كنند
شهنازي زاده تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌كنيم متوسط مصرف بنزين، نفت سفيد، نفت كوره و نفت گاز كشور تا پايان سال به ترتيب به 67، 20، 55، و 97 ميليون ليتر و گاز مايع به 6200 تن در روز برسد.
وي ميزان فروش بنزين آزاد از ابتداي سال را 9/2 ميليون ليتر در روز اعلام كرد كه 5/2 ميليون ليتر آن روزانه با كارت جايگاه به خودروهاي شخصي و 373 هزار ليتر آن تحويل خودروهاي دولتي شده است. متوسط فروش روزانه بنزين سوپر نيز در اين مدت 7/1 ميليون ليتر مي‌باشد.

* آماده‌سازي 5 هزار نازل عرضه گازوئيل با كارت

وي در خصوص آماده‌سازي سامانه كارت هوشمند گازوئيل نيز گفت: از ابتداي ماه جاري اين سامانه آماده شد و تجهيزات مورد نياز در 1812 جايگاه نفت و گاز نصب گرديد. از 5 هزار و 881 نازل نفت گاز تاكنون 5 هزار و 552 نازل مجهز به دستگاههاي كارت خوان و از اين تعداد 5 هزار و 205 نازل در سرويس قرار دارد تاكنون 502 هزار كارت سوخت گازوئيل شخصي سازي شده و در اختيار مالكان قرار دارد.
شهنازي زاده ميزان صادرات نفت سفيد، نفت گاز و نفت كوره به كشور عراق از ابتداي سال را به ترتيب 130، 126 هزار ليتر و 120 هزار تن اعلام كرد.

* فروش 14 ميليارد ليتر بنزين آزاد از ابتداي سال

وي يادآور شد: از ابتداي سال تاكنون حدود 2 هزار و 140 ليتر بنزين به كارت سوخت 5/6 خودروي شخصي واريز شده كه حدود 14 ميليارد ليتر بنزين مي‌شود. از اين ميزان بنزين حدود 2 ميليارد ليتر آن هنوز استفاده نشده كه با محاسبات انجام شده متوسط مصرف روزانه بنزين هر خودروي شخصي 4/3 ليتر محاسبه شده است.

* تشريح 3 گام عملياتي براي خودكفائي توليد بنزين

معاون وزير نفت در ادامه با اشاره به اقدامات و تمهيدات در نظر گرفته شده براي تحقق اهداف شركت گفت: در اين خصوص سه گام عملياتي تعريف شده كه براساس آنها، ايران به صادر كننده فرآورده بويژه بنزين تبديل مي‌شود.
وي افزود: گام اول شامل احداث واحدهاي بنزين سازي در پالايشگاه‌ها است كه حدود 5/1 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد. با اجرا و اتمام اين طرح‌ها در پالايشگاه‌هاي آبادان، تهران، اصفهان، تبريز و بندرعباس تا سال 1389 توليد روزانه بنزين كشور 13 ميليون ليتر افزايش و به 56 ميليون ليتر خواهد رسيد.
به گفته وي، گام دوم اجراي طرح‌هاي توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه‌هاي موجود است كه منجر به افزايش ظرفيت پالايشي و ارتقاء كيفيت محصولات مي‌شود. اين طر‌ح‌ها در مجموع نيازمند 12 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است كه از محل منابع داخلي شركت، حساب ذخيره ارزي و درآمد حاصل از فروش سهام پالايشگاه‌ها تامين خواهد شد. با اجراي اين طرح‌ها تا سال 1391 حدود 26 ميليون ليتر ديگر به توليد روزانه بنزين كشور افزوده و به رقم توليد روزانه 82 ميليون ليتر بنزين خواهيم رسيد.
شهناز‌ي زاده يادآور شد: ميزان توليد روزانه نفت گاز، نفت سفيد، سوخت جت و گاز مايع نيز به ترتيب 18 ميليون ليتر 5/22، 7 و 13 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت.
معاون وزير نفت يادآور شد: پروژه‌ها گام دوم در مجموع 10 درصد پيشرفت كار داشته كه در نهايت منجر به افزايش 100 هزار بشكه‌اي ظرفيت پالايش و رسيدن به استاندارد يورو 5 اروپا خواهد شد.
وي در تشريح گام سوم نيز گفت: اين گام شامل احداث 7 پالايشگاه جديد است كه البته اين كار با سرمايه‌گذاري بخشهاي خصوصي خارجي و داخلي در كنار سهم 10 تا 20 درصدي دولت انجام مي‌شود از جمله اين پالايشگاهها، پالايشگاه نفت خام سنگين هرمز در بندرعباس با ظرفيت تصفيه 300 هزار بشكه نفت خام سنگين و فوق سنگين است كه نيازمند 7 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مي‌باشد.
شهنازي زاده افزود: پالايشگاه دوم با نام ستاره خليج فارس در بندرعباس احداث خواهد شد كه خوراك آن كاندنسيت و از عسلويه تامين خواهد شد. اين پالايشگاه به تنهايي ما را به سمت صادرات بنزين خواهد برد و ظرفيت آن 360 هزار بشكه در روز است.
به گفته وي از خصوصيات اين پالايشگاه تبديل 75 درصد خوراك تحويلي به بنزين و نفت گاز است كه با احداث آن 36 ميليون ليتر به توليد بنزين روزانه كشور، 13 ميليون ليتر به توليد نفت گاز و 19 هزار بشكه به توليد LPG كشور افزوده مي‌شود. احداث اين پالايشگاه در حال حاضر در مجموع حدود 14 درصد پيشرفت فيزيكي دارد براي اين پالايشگاه نيز حدود 3 ميليارد دلار برآور هزينه شده است.
وي احداث پالايشگاه 180 هزار بشكه‌اي نفت خام سنگين خوزستان با هزينه‌اي بالغ بر 8/5 ميليارد دلار، پالايشگاه كاسپين در شمال كشور با ظرفيت 300 هزا ربشكه و سرمايه‌گذاري 4/4 ميليارد دلار، پالايشگاه 150 هزار بشكه‌اي شهريار در نزديكي تبريز با 5/2 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مورد نياز، پالايشگاه آناهيتا در نزديكي كرمانشاه با ظرفيت 150 هزار بشكه نفت خام و 9/2 ميليارد دلار برآورد سرمايه‌گذاري و پالايشگاه 120 هزار بشكه‌اي پارس در شيراز با 3/1 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مورد نياز را از ديگر طرح‌هاي موجود در گام سوم اعلام كرد.

* تحقق صادرات بنزين منوط به تزريق به موقع نقدينگي

شهنازي زاده تصريح كرد: در صورت تامين به موقع اعتبار مورد نياز اين طرح‌ها توسط سرمايه‌گذاران، پروژه‌هاي مذكور تا سال 1392 در سرويس قرار خواهند گرفت كه با تحقق اين امر، ميزان ظرفيت تصفيه نفت خام 16 پالايشگاه كشور از 6/1 ميليون بشكه در روز به 2/3 ميليون بشكه افزايش خواهد يافت كه نتيجه آن افزايش 245 ميليون ليتري ظرفيت توليد كل فرآورده‌هاي نفتي خواهد بود.
به گفته وي، براين اساس ظرفيت توليد بنزين و گازوئيل كشور در پايان سال 1392 به ترتيب به 190 و 180 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد كه عملا دروازه صادرات خواهد بود.
مديرعامل شركت ملي پالايشگاه و پخش فرآورده‌هاي نفتي، كل سرمايه‌گذاري مورد نياز در گام سوم را حدود 27 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: 70 درصد اين مبلغ از طريق فاينانس و 30 درصد مابقي در واقع آورده شركاء است.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن