تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815356192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از فردا عابر‌های پیاده هم جریمه می شوند !


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: از فردا عابر‌های پیاده هم جریمه می شوند !
 جام جم نوشت:
اجرای قانون جدید جرائم رانندگی در حالی از فردا به طور رسمی در کشور کلید خواهد خورد که مسوولان راهنمایی امیدوارند با اجرای این قانون که در آن بر دو محور افزایش جریمه‌ها و سیستم امتیاز منفی تاکید شده است، تخلفات رانندگی تا حد چشمگیری کاهش یابد.

بر اساس قانون جدید جرائم رانندگی که در آن میزان جریمه تخلفات از ۳‌هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است، قرار است پلیس سختگیری‌های بیشتری در اعمال قانون برای برخورد رانندگان متخلف داشته باشد. در قانون جدید جرائم رانندگی تخلفات عابران پیاده هم از نگاه مسوولان راهنمایی و رانندگی دور نخواهد ماند.
۴۰ سال تاخیر در اجرا
براساس ماده ٣٣٣ قانون مجازات‌های اسلامی اگر خودرویی با سرعت مطمئن در شهر حرکت کند و نقص فنی هم نداشته باشد و با عابر پیاده‌ای در محل غیرخط کشی شده برخورد کند، عابر مقصر شناخته می‌شود، این ماده قانونی اکنون سال‌هاست در محاکم قضایی ایران به فراموشی سپرده شده است.
در ماده ۸ قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی‌ مصوب ۳۰‌‌/‌‌۳‌‌/‌‌۱۳۵۰ نیز آمده است: در صورتی که عابرپیاده در عبور از سواره‌‌ رو و معابر و خیابان‌ها جز از نقاطی که‌ خط‌کشی شده و مخصوص عبور عابرپیاده است (محل مجاز) از محل دیگری (محل‌های‌غیرمجاز) عبور کند، متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه مقرر در آیین‌‌نامه‌ است و در صورتی که در این قبیل نقاط غیرمجاز وسیله نقلیه موتوری با عابرپیاده تصادف کند راننده وسیله نقلیه در صورتی که تمامی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد، مسوول شناخته نمی‌شود.نگاهی به این دو ماده قانونی کافی است برای پی بردن به این‌که موضوع جریمه عابران پیاده که در قانون جدید اخذ جرائم رانندگی بر آن تاکید شده است در واقع پیشینه ۴۰ ساله دارد، اما چون تاکنون اجرایی نشده است مسوولان پلیس راهور امیدوارند شاید بتوانند با تصویب قانون جدید پس از ۴ دهه انتظار عابران پیاده را هم بیشتر به رعایت قوانین و مقررات ملزم کنند.
از امروز مراقب باشید
رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این‌که براساس قانون جدید اخذ جرائم رانندگی از این پس عابران پیاده هم در وقوع تصادفات مقصر شناخته خواهند شد، توضیح می‌دهد: بر اساس قانون جدید جرائم رانندگی اگر هنگام وقوع تصادف عابرپیاده با خودرو، راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کرده باشد، اما عابرپیاده با وجود بودن محل خط‌کشی یا پل عابرپیاده به جای عبور از این دو محل از عرض خیابان یا بزرگراه عبور کرده باشد، قطعا دیگر راننده در وقوع تصادف مقصر شناخته نمی‌شود.
اما سردار اسکندر مومنی این را هم می‌گوید که با این وجود بازهم شرکت بیمه مکلف به پرداخت خسارت است. او تصریح می‌کند: عدم مسوولیت راننده مانع استفاده فرد مصدوم یا خانواده متوفی از مزایای بیمه نمی‌شود و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب و حکم برائت راننده، به اجرای تعهدات خود ملزم خواهد بود. این‌طور که پیداست، اگر راننده بیمه نامه داشته باشد در صورتی که افسر کارشناس صحنه تصادف رای به بی‌گناهی وی بدهد بدون مشکلاتی مانند زندانی شدن یا دوندگی برای دریافت رضایت می‌تواند با مزایای بیمه دیه مورد نظر را پرداخت کند، اما اگر بیمه‌ای در کار نباشد آیا دیگر از پرداخت دیه خبری نیست؟
رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: چنانچه وسیله نقلیه بیمه نباشد دیه عابر پیاده از صندوق قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که مصوبه آن مربوط به تاریخ ۲۳‌‌/‌‌۱۰‌‌/‌‌۴۷ است، پرداخت می‌شود.
قانونی با برخی نواقص
قوانین مربوط به تخلفات عابران پیاده فقط شامل موضوع تصادفات با خودرو نمی‌شود، بر اساس ماده ۱۷۱ قانون جرائم رانندگی، عبور غیرمجاز عابرپیاده از محل سواره رو و همچنین در طول راه‌هایی که دارای پیاده‌رو است، ۳۰ هزار ریال جریمه دارد اما از اجرای این ماده که در قانون قبلی و هم در قانون جدید به صراحت گنجانده شده، خبری نیست.
جریمه سنگین عابران پیاده در دنیا
نگاهی گذرا به نحوه اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورهای دنیا بیانگر این است که پلیس در برخورد با تخلفات عابران پیاده کاملا جدی و بدون اغماض رفتار می‌کند. در واشنگتن جریمه بی‌توجهی عابران پیاده به چراغ راهنمایی ۲۵ دلار است در دیگر ایالت‌های آمریکا نیز جریمه‌هایی جدی وجود دارد. جریمه عابران متخلف، در کشورهای اروپایی قابل توجه است. در شهر آتن عابر پیاده‌ای به خاطر عبور از روی خودرویی جریمه شد که وسط پیاده رو پارک شده بود.
این مرد یونانی هرچه در دفاع از کار خود برای پلیس دلیل آورد که به هیچ عنوان امکان عبور از کنار این خودرو نبوده و وی مجبور به رد شدن از روی آن شده تاثیری نداشت.
عدالت برای رانندگان بی‌گناه
اجرای قانون جدید اخذ جرائم رانندگی در حالی از فردا به طور رسمی در کشور آغاز خواهد شد که به نظر می‌رسد موضوع برخورد با تخلفات عابران پیاده بویژه در آن بخش که نقش آنها در وقوع تصادفات رانندگی از دید کارشناسی پلیس محرز شود می‌تواند نقطه امیدواری باشد بر این‌که از این پس دیگر عابران پیاده خود را از دایره قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مستثنی ندانند. در واقع اجرایی شدن این ماده از قانون جدید جرائم رانندگی تا حد زیادی کمک خواهد کرد در صورتی که تمام قوانین و مقررات را هنگام رانندگی رعایت کند، اما به دلیل سهل‌انگاری عابر پیاده تصادفی رخ دهد با تایید افسرکارشناس صحنه تصادف دیگر نگرانی از این بابت که بی‌گناه مقصر شناخته شود، وجود نخواهد داشت.

۳۰ آذر ۱۳۹۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ویج]
[مشاهده در: www.iranvij.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن