تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816364720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سـيـگار؛ در وازه اعـتـيـاد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سـيـگار؛ در وازه اعـتـيـاد


هيچ يك از مصرف‌كنندگان مواد مخدر به يكباره و مستقيماً به سراغ مواد اعتيادآور از جمله ترياك، حشيش، هروئين، شيشه و يا ساير مواد افيوني خطرناك و خانمان‌برانداز نرفته‌‌اند. آنها ابتدا از سيگار آغاز كرده‌‌اند. به جرأت مي‌توان گفت كه سيگار دروازه اعتياد و مادر تمامي مواد مخدر است.

برخي افراد در آغاز مصرف سيگار با زدن چند پك به سيگار دچار سرگيجه و سردردهاي شديدي مي‌شوند كه تا صبح خواب از چشمانشان مي‌گريزد و شب سختي را پشت سر مي‌گذارند، اما اگر اين مرحله را به سادگي پشت‌سر بگذارند لذت و نشئگي آني و زودگذر نيكوتين بر روح آنها اثر بگذارد، سرنوشتي شوم به تلخي ترياك و كراك در انتظار آنان خواهد بود، چراكه پس از مدت كوتاهي از مصرف چند پاكت سيگار، شخص ديگر،‌ تحريكي در رگ و ريشه‌ها و عصب‌‌هاي مغز خود احساس نخواهد كرد و به دنبال تجربه فرمولي جديد و قوي‌تر برخواهد آمد.

ضرورت آموزش مهارتهاي زندگي

بروز برخي مشكلات در روابط زناشويي جوانان موجب مي‌شود كه بعضي از آنان در مشاوره با افراد ناآگاه به مصرف مخدر گياهي براي مقابله با اين مسائل تشويق شوند. مصرف پي‌درپي اين‌گونه مواد شايد در كوتاه‌مدت چاره‌ساز باشد، وابستگي شديد آنان به مواد مخدر افزايش مي‌يابد، به صورتي كه به محض نرسيدن اين مواد به بدنشان، احساس خمودگي مي كند و درد در عضلات همه وجودشان را فرا مي‌گيرد. اين افراد پس از گذشت مدتي، مخدرات گياهي آنان را راضي نمي‌كند و دست به تجربه مواد شيميايي مي‌زنند. بنابراين آشنا كردن افراد با ابزار، لوازم و داروهاي مختلفي كه به وفور در داروخانه‌ها بدون تجويز نسخه پزشك قابل خريدن است، جلو ابتلاي بسياري را، حتي در سنين بالا به اين معضل خواهد گرفت.

تجويز نسخه برخي افراد عامي به بيماران مبتلا به ديابت نيز از ديگر بهانه‌هاي روي‌آوري افراد ميانسال و پا به سن به مواد مخدر براي مقابله با بعضي امراض شايع در اين سنين است.

هم‌اكنون با كنترل شديد مرزها و مبارزاتي كه با قاچاق و فروش اين كالاها در كشور صورت مي‌گيرد، جنس خالصي كه به عنوان دارو مورد استفاده قرار بگيرد در بازار به هيچ عنوان يافت نخواهد شد، چرا كه اغلب به خاطر كم بودن مواد در بازار توزيع‌كنندگان براي فروش و دريافت سود بيشتر، مقداري از اين مواد را با مخلفاتي از قبيل آدامس، جگر سفيد گوسفند، نان خشك، قرصهاي خواب‌آور و و... مخلوط مي كنند و به خورد جوانان مي‌دهند، از اين‌رو ترك اعتياد بسيار آسان است چرا كه بدن خيلي زود از وجود اين مواد پاك مي‌شود.‏

خانه از پاي بست ويران است

به اين علت كه مصرف سيگار، دريچه ورود جوانان به دنياي اعتياد است، درخواست‌هاي فراواني براي تعطيلي كارخانجات توليد دخانيات صورت گرفته است با اين وجود شهريورماه گذشته، يك شركت توليدكننده سيگار در كرواسي اعلام كرد كه براساس توافق با شركت دخانيات ايران يك كارخانه توليد سيگار در ايران احداث مي‌كند. شركت «روونيج» كرواسي كه يكي از بزرگترين شركت‌هاي توليدكننده سيگار در اين كشور است گفته است كه براساس توافق حاصله مي‌تواند محصولات خود را به ايران صادر كند. در اين توافق همچنين مقرر شده است كه اين شركت فناوري و دانش خود در زمينه توليد و فرآوري توتون و تنباكو را به ايران انتقال دهد.

اين تحركات در واقع تمامي تلاشها و مبارزات نيروهاي جان بركف ستاد مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر و عزيزان نيروي انتظامي را بي‌نتيجه مي‌سازد و زمينه مصرف مواد دخاني را افزايش مي‌دهد.

ضرورت تعطيلي شركت دخانيات

درچند سال گذشته بحث تعطيلي شركت دخانيات مطرح شد، اما با وجود منتقدان فعاليت اين شركت، مسئولان مربوطه اعتقاد دارند كه با جلوگيري از اين فعاليت، شمار زيادي از كارگران اين كارخانه بيكار خواهند شد، ضمن اينكه بخشي از درآمدهاي دولت نيز از دست مي‌رود.

اما از سوي ديگر سالانه هزينه‌هاي هنگفتي براي مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر در كشور هزينه مي‌شود، خانواده‌هاي بسياري به خاطر اعتياد همسر، فرزند و ساير اعضاي خانواده دچار بحران و مشكل مي‌شوند بخش عمده‌اي از انرژي و نيروي كشور در دادگاها، كلانتريها و مرزهاي كشور صرف رسيدگي و كنترل اين امور مي‌شود.

از اين‌رو بديهي است ميزان خسارت مادي و معنوي كه با فعاليت اين شركت عايد كشور مي‌سازد، بسيار بالاتر از منافع آن است.

نهضت تحريم سيگار

يكي از امتيازهايي كه در دوره قاجار به دولت استعماري انگليس واگذار شد، انحصار خريد و فروش توتون و تنباكو در داخل و خارج ايران به مدت 50 سال بود كه به يك فرد انگليسي به نام «تالبوت» داده شد. ناصرالدين شاه اين امتياز را در برابر دريافت سالانه 15 هزار ليره معادل يك چهارم سود سالانه به تالبوت واگذار كرده بود، درحالي كه دولت عثماني با وجودي كه از محصول توتون و تنباكوي كمتري برخوردار بود اين امتياز را سالانه 700 هزار ليره به يك كمپاني خارجي واگذار كرده بود. مردم ايران كه مي‌ديدند محصول توتون و تنباكوي خود را بايد به بهاي كمي به بيگانه بفروشند و براي مصارف داخلي، دوباره آن را به قيمت گزافي بخرند، شروع به قيام و اعتراض نسبت به اين قرارداد كردند.

اين مخالفت در شهرهايي چون، تبريز، شيراز، اصفهان و تهران به اوج خود رسيد و علماي ديني كشور در شهرهاي مختلف، رهبري اين نهضت را به دست گرفتند، خطر سلطه استعمار انگليس را به مردم گوشزد كردند و سرانجام حكم تاريخي مجتهد، بزرگ و صاحب نفوذ، آيت‌الله ميرزاي شيرازي با اين مضمون كه «اليوم، استعمال تنباكو و توتون بِاَيَّ نحوكان درحكم محاربه با امام زمان(عج) است» صادر شد. صدور اين حكم موجب شد كه شاه، ناچار به تسليم شود و ابتدا امتياز داخلي دخانيات و سپس امتياز خارجي آن را لغو كرد.‏

از آنجائيكه علما و مراجع تقليد نفوذ بالايي در ميان مسلمانان دارند، قراردادن سيگار و ساير مواد مخدر در رديف مشروبات الكلي و مسكرات و حرام اعلام كردن مصرف اين مواد از سوي آنها قطعاً بابي‌نو در مبارزه با اعتياد و ترغيب و تشويق مردم در مذموم پنداشتن و دوري از اعتياد و ترك آن بازخواهد كرد.

‏علي‌اشرف خانلري




 شنبه 16 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن